For eller imot abort

ORIGINAL: Dråpe

ORIGINAL: kurtine

ORIGINAL: suprAnirac

ORIGINAL: Lindiloo

Er for selvbestemt abort, selv om jeg ikke tror jeg ville gjort det igjen.  Men er imot abort som prevensjonsmiddel.  Tallene stiger.

hvor har du det i fra? [8|]

Antall svangerskapsavbrudd har falt siden 1980- og 1990-tallet. Spesielt har antall aborter blant tenåringer falt. De siste årene har tallene vært stabile.

Og en annen viktig ting er at det ofte ikke skilles på spontan og provosert abort i disse "aborttallene" så andelen av provosert abort er ikke så høy som tallet viser..

Hvor har du det fra? Bare lurer. Kan ikke se at tallet har steget jeg heller, men tallene fra statistisk sentralbyrå er antall "utførte selvbestemte aborter". Tviler på at en spontan abort regnes som det samme som "selvbestemt". Men hvis du tenker på noen andre tall, som er mye større, så tror jeg på deg altså.

Ja tenker på et større antall ja. Også sa jeg at det ofte, ikke hver gang, ikke skilles mellom provosert og spontan. Har jobbet på gyn for noen år tilbake og vet at det ikke alltid ble skilt på disse tallene når det ble innhentet "statistikk" [:)] Slik at tallet for abort samlet (provosert og spontan) blir brukt i sammenhenger hvor det snakkes om kun provosert abort og da blir det misvisende.

Er for selvbestemt abort, selv om jeg ikke tror jeg ville gjort det igjen.  Men er imot abort som prevensjonsmiddel.  Tallene stiger.

Antall svangerskapsavbrudd har falt siden 1980- og 1990-tallet. Spesielt har antall aborter blant tenåringer falt. De siste årene har tallene vært stabile.

Og en annen viktig ting er at det ofte ikke skilles på spontan og provosert abort i disse "aborttallene" så andelen av provosert abort er ikke så høy som tallet viser..

Hvor har du det fra? Bare lurer. Kan ikke se at tallet har steget jeg heller, men tallene fra statistisk sentralbyrå er antall "utførte selvbestemte aborter". Tviler på at en spontan abort regnes som det samme som "selvbestemt". Men hvis du tenker på noen andre tall, som er mye større, så tror jeg på deg altså.

Dette er tall for provoserte aborter:
I 1979, det første året selvbestemt abort var tilgjengelig i Norge, ble det foretatt 15,7 abortinngrep per 1000 kvinner. Overgangen til selvbestemt abort ga ingen umiddelbar endring i aborttallene. Hyppigheten av aborter har siden vist synkende tendens, og 2002-raten er den laveste som er registrert siden abortloven trådte i kraft. Dette året ble det foretatt 12,7 svangerskapsavbrudd per 1000 kvinner i alderen 15 – 49 år. 

Aborttallene blant tenåringer er i dag lavere enn på 1980-tallet, da tallet lå mellom 20 og 23 per 1000 kvinner. Tallene falt ytterligere i 1990-årene, og raten for 2005 er den laveste som er registrert for denne aldersgruppen.  

Jepp, den er jeg med på! Syns det hørtes veldig rart ut om de skulle ha med spontan abort i det samme tallet som provoserte bare[:)] Det er to forskjellige ting, den ene er langt fra "selvbestemt"...

Ja tenker på et større antall ja. Også sa jeg at det ofte, ikke hver gang, ikke skilles mellom provosert og spontan. Har jobbet på gyn for noen år tilbake og vet at det ikke alltid ble skilt på disse tallene når det ble innhentet "statistikk" [:)] Slik at tallet for abort samlet (provosert og spontan) blir brukt i sammenhenger hvor det snakkes om kun provosert abort og da blir det misvisende.

Og må føye til at jeg TROR (vet ikke, men tror[;)]) disse tallene kan bli misbrukt av motstandere, for det høres unektelig verre ut med 15000 i året enn 6000.

ORIGINAL: twgirly88

imot!!! MEN kommer heeeelt ann på situasjonen!!

Kommer helt an på situasjonen!!! Men er egentlig imot!!!

Og må føye til at jeg TROR (vet ikke, men tror[;)]) disse tallene kan bli misbrukt av motstandere, for det høres unektelig verre ut med 15000 i året enn 6000.
  For en abortmotstander er 6000 aborter i året, 6000 for mye, tror ikke det hadde hatt noen innvirknig om det skulle vise seg å være feil tall...

For en abortmotstander er 6000 aborter i året, 6000 for mye, tror ikke det hadde hatt noen innvirknig om det skulle vise seg å være feil tall...

Nei det er sant, men for "resten av folket" kan det hende det gjør en forskjell [:)]

FOR når det er GRUNDIG gjennomtenkt,
og ingen annen løsning finnes.

WOW! 10 sider abort-diskusjon, uten dritt-slenging! [:)] Jøss...![;)]

ja! det er fantastisk![:)][:)]

Tenkte på det i stad jeg også! Tenk om det gikk an å diskutere sånn fler ganger da dere

ORIGINAL: Liz =)

jeg er selv imot abort.. *Jeg liker bare ikke tanken på det.. Men det kan være siden det er noe galt med livmorsveggen min og jeg hr svært vanskelig for å bli gravid..

*Untatt når det kommer til voldtektsoffere da.. da burde de få abort!

*Tanken på abort, altså selve kirurgiske/medisinsk inngrepet, det blir jeg å skjelven av å tenke på.
Men er alikavel for abort. En kvinne bestemmer selv over sin kropp. Min kropp=Mitt valg/Jeg bestemmer.

*Er det mange voldtekstofre som blir gravide, tror dere?
Jeg tror ikke det. Angrepille (den som taes innen 72 timer etter samleie) ser jeg ikke som provosert abort i denne sammenhengen.
Tror ikke voldtektsofre topper statestikken her.

Ser at det er flere som kun synes voldtekt er legetim grunn for provosert abort.
Hva med en tungt belastet narkoman, hvor ungen blir født med alvorlige abstinenser og skader?
Er den grei? [8|]

Er gla for at en ikke trenger å oppgi grunn, og at avgjørelsen er helt og holdent jenta sin. Ingen innblanding av en bessewisser. (innenfor utgangen av 12.uke)

Jeg synes bare vi skal være stolt og takknemlig over at kvinnene før oss har kjempet fram retten til selvbestemt abort !

Tenk hvordan kvinnene måtte hatt det før ?!? Jeg er SÅ glad for at det er opp til hver enkelt og vurdere hva som er det beste for deg selv og for barnet. For jeg er er jammen ikke sikker på at det er det beste for barnet og bli født stede for abort i diverse situasjoner som er nevnt her tidligere (som for ung, problemer, sykdom OSV. ) For jenter: det er faktisk mange grunner til at det kan være komplisert for folk! Herlighet!! man kan jo bli gravid mens man går på p-piller jo! Tror det er ett fåtall av kvinner som synes dette er et lett valg, derfor må man stole på og ha såpass mye respekt for menneskene rundt oss at de tar den riktige beslutningen. 
Ingen har rett til å si at en beslutning er bedre eller dårlige enn andre! Det er det bare den ene personen som vet. Hva om noen andre skulle ha bestemt over DIN kropp??

ORIGINAL:suprAnirac
*Tanken på abort, altså selve kirurgiske/medisinsk inngrepet, det blir jeg å skjelven av å tenke på.
Men er alikavel for abort. En kvinne bestemmer selv over sin kropp. Min kropp=Mitt valg/Jeg bestemmer.

ORIGINAL:tititt

Jeg synes bare vi skal være stolt og takknemlig over at kvinnene før oss har kjempet fram retten til selvbestemt abort !

Tenk hvordan kvinnene måtte hatt det før ?!? Jeg er SÅ glad for at det er opp til hver enkelt og vurdere hva som er det beste for deg selv og for barnet. For jeg er er jammen ikke sikker på at det er det beste for barnet og bli født stede for abort i diverse situasjoner som er nevnt her tidligere (som for ung, problemer, sykdom OSV. ) For jenter: det er faktisk mange grunner til at det kan være komplisert for folk! Herlighet!! man kan jo bli gravid mens man går på p-piller jo! Tror det er ett fåtall av kvinner som synes dette er et lett valg, derfor må man stole på og ha såpass mye respekt for menneskene rundt oss at de tar den riktige beslutningen. 
Ingen har rett til å si at en beslutning er bedre eller dårlige enn andre! Det er det bare den ene personen som vet. Hva om noen andre skulle ha bestemt over DIN kropp??

Signerer dere begge to. Bra skrevet.[:)]

ORIGINAL: maria_theresa

Synst du det er bedre med 6000 barn, som ikke har foreldre som er i stand til å ta seg av de?

Det har jeg ikke tenkt til å diskutere. Jeg vet hva jeg mener, har skrevet det tidligere. Om du vil vite det også er det bare å lese litt lenger bak i posten[:)] 

Jeg kan rett og slett ikke svare på spørsmålet, for jeg er både FOR og IMOT.

Jeg er for abort dersom:

Man har blitt gravid til tross for bruk av prevangsjon.

Hvis det er resultat av en voldtekt.

Hvis man får beskjed om at barnet er alvorlig sykt.

Men jeg er STERKT imot abort, dersom man gjør det uten å ha tenkt på å bruke prevangsjon!!

Back
Topp