Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hun får fra begge to, men tømmer ikke begge helt før på kvelden. (Da kan hun tømme begge en gang i timen!) I natt er første gangen hun bare klarte en pupp etter første lange soveøkt. Da ble det en pupp per måltid til utpå dagen og spreng på det andre! Så kjenner at jeg egentlig foretrekker at hun spiser fra begge per måltid.Ammer dere fra en pupp ved hvert måltid? Her tømmer han begge to, og får han bare en er det ramaskrik!
Her har vi nok hatt sopp siden lille ble født nesten, siden vi fikk antibiotika under fødsel. Husker jeg var ekstremt sår på høyre side allerede da hun var 5 dager gammel og tenkte ikke på å sjekke tunga hennes da. Jeg opplevde en slags tynn stikkende smerte når hun spise, i tillegg til at jeg nå kjenner på utdrivingssmerter av og til. Synes det blir bedre etter jeg har smurt med canesten, men vi er nok ikke blitt kvitt soppen ennå. Hun er mye bedre på tungen, men fremdeles veldig hvit i kinnene. Synes det var vanskelig å vite når jeg skulle smøre med canesten siden jeg har ei lita ei som kan virke ferdig spist, og plutselig vil ha mer etter 10 min. Så jeg prøver å smøre etter hun har spist veldig godt. Smører ca 4 ganger om dagenEr et herk å bli kvitt og vi er ikke kvitt det etter en ukes behandling.. Synes ikke dette blir tatt særlig seriøst av legene heller. Legen på 6-ukerskontrollen spurte hvor lenge vi hadde tatt behandling, og da jeg svarte ca en uke sa han at jeg kunne fortsette et par dager til før vi avsluttet. Da hadde fastlegen sagt at vi måtte holde på ihvertfall 3 uker for å bli kvitt det.. Jeg synes det har begynt å klø på brystvortene også nå.. Blir sprø
![]()
Min forrige hadde økedøgn en hel uke i slengen innimellom.. Fullammet til 5 mnd og han var en tjukk liten tassÅå, nå ble jeg glad![]()
Leste en plass at økedøgn kun var noe bebbisene hadde første den første måneden.. :/
Så det var jo veldig gode nyheter![]()
Her tømmes det.. Unntatt på morgenen når det er vanvittig spreng. Da klarer han bare halvannen puppHun får fra begge to, men tømmer ikke begge helt før på kvelden. (Da kan hun tømme begge en gang i timen!) I natt er første gangen hun bare klarte en pupp etter første lange soveøkt. Da ble det en pupp per måltid til utpå dagen og spreng på det andre! Så kjenner at jeg egentlig foretrekker at hun spiser fra begge per måltid.
Her tømmes det.. Unntatt på morgenen når det er vanvittig spreng. Da klarer han bare halvannen puppHun får fra begge to, men tømmer ikke begge helt før på kvelden. (Da kan hun tømme begge en gang i timen!) I natt er første gangen hun bare klarte en pupp etter første lange soveøkt. Da ble det en pupp per måltid til utpå dagen og spreng på det andre! Så kjenner at jeg egentlig foretrekker at hun spiser fra begge per måltid.
Se der ja, du har jo fått masse råd fra legen din ang koking osv som jeg ikke har hørt snurten av!Det er nesten som å lese om min egen situasjon jo!!
Når jeg fødte gullet hadde jeg feber og infeksjon i kroppen. Vi ble begge derfor behandlet med antibiotika det første døgnet hennes..
På sykehuset sleit jeg veldig med å
amme fra høyre pupp. Var ekstra øm i selve brystet og følte stinkende smerte i både brystvorten og i brystet. Denne smerten var verst når Lillegull festet deg til brystet, men kjentes også både under og etter amming.
Da jeg fortalte om problematikken til jordmødrene på sykehuset, fikk jeg beskjed om at amming gjorde vondt de første to ukene. Jeg turte derfor ikke gjøre annet enn å smøre meg
med purelan og å bite tenna sammen.
Når jeg møtte helsesøster fortalte jeg henne om problemet og hun ba meg pumpe brystet som var vondt til det ble tømt. Likeså ba hu meg massere brystet der det var ømt. Hun ba meg gjøre dette flere ganger om dagen og til smertene ble borte.
Jeg gjorde dette ofte, men endte da opp med et stort og et lite bryst :/ ;(
Smertene forsvant ikke. De ble verre.. Det store brystet fikk jeg alltid brystspreng på og snuppa klarte ikke bruke riktig sugeteknikk. Dette resulterte derfor i at jeg fikk blemmer på det vonde brystet...![]()
Etter å ha snakket med helsesøster diverse ganger, ble jeg veldig oppgitt da hun ikke tok meg alvorlig og bare ga randome råd.. Jeg bestemte meg derfor for å la være å spørre den dama om noe som helst.
Jeg hadde en time hos fastlegen i forrige uke. Da hun spurte hvordan det gikk med meg og om amming gikk greit braste jeg seff ut i gråt..
Jeg fortalte om smertene osv. Hun fortalte at symptomene jeg beskrev hørtes ut som sopp. Når hun spurte om datteren min hadde hvitt belegg i munn eller på tunga ble jeg usikker.. Hadde ikke tenkt over at man skulle sjekke tunga til babyen.. Når jeg kom hjem så jeg masse hvitt belegg på tungen hennes.. Jeg ringte derfor til legekontoret og fikk resept på miksturen.
Legen fortalte meg at det ville ta tid før trøsken forsvant. Hun ba meg bruke miksturen på snuppa fire ganger om dagen (etter måltid) . Jeg skulle smøre med Canasten 8 ganger om dagen (etter å ha matet). Jeg trengte ikke vaske bort salven før neste amming.
Pågrunn av at soppen smitter raskt var det viktig at jeg byttet ammeinnlegg etter hvert måltid. Og luft tørket brystene. Kokte smukker, flasker osv i 10 min.
Videre fortalte hun at det kunne være vanskelig å bli kvitt soppen. Man måtte derfor være tålmodig og det kunne ta alt fra 1-3 uker. Men smertene skulle visstnok bli bedre innen en uke eller to![]()
Syns det er helt merkelig hvor mange ulike meninger fagfolk har om samme sak. Skjønner ikke helt hvem sine råd og tips jeg skal følge.. De alle sier jo forskjellige ting.. :/
Håper dere begge blir kvitt soppen snart!! Det er til å bli helt sprø av, men jeg er sikker på at vi begge får det til <3
Jeg ammer fra en pupp ved hvert måltid. Hun bruker lang tid og tømmer helt. Veid i dag og hun har gått opp 700 gram på to ukerAmmer dere fra en pupp ved hvert måltid? Her tømmer han begge to, og får han bare en er det ramaskrik!
Hører du om hun svelger effektivt? Tisser hun godt og mye? Her har vi heller ikke daglig bæsj lenger, men veldig mange våte bleier. Jeg er også engstelig for vektoppgangen, men må nesten stole på at han sier fra hvis og når han er sulten. Men kjempeusikker jeg også. Hvordan sover hun på natten?Uff, nå har vi en skikkelig dårlig periode
Jeg synes hun spiser lite, og jeg vet ikke om hun kaver ved puppen fordi hun er mett eller fordi hun vil ha mer. Som regel er det mer melk igjen.
Synes det har blitt mindre melk også og hun gulper ikke like mye.
Men hun sovner likevel og vil ikke ha mer mat før det har gått et par timer.
Samtidig er det andre tegn til at hun får lite mat. Hun bæsjer ikke hver dag og sover veldig urolig på dagtid.
Veiing på HS på fredag og jeg gruer meg![]()
Ja, har god kontroll på om hun svelger og når det ikke er noe der. Tisser mye ja og sover godt om natten. Fra 3-5 timer mellom måltidene. Ammet kl.6 i dag og da var det styring og kaving ved puppen selv om jeg brukte nesespray. Til slutt sovnet hun og vi sov begge to til kl.10! Ville tro hun våknet før om hun hadde fått for lite, men klarer ikke slå meg til ro med det heller.Hører du om hun svelger effektivt? Tisser hun godt og mye? Her har vi heller ikke daglig bæsj lenger, men veldig mange våte bleier. Jeg er også engstelig for vektoppgangen, men må nesten stole på at han sier fra hvis og når han er sulten. Men kjempeusikker jeg også. Hvordan sover hun på natten?
Melken kommer ikke for fort med den sprayen på morgenen da? Min blir veldig styrete når melken kommer for fort, og det har den en tendens til å gjøre natt/morgen.Ja, har god kontroll på om hun svelger og når det ikke er noe der. Tisser mye ja og sover godt om natten. Fra 3-5 timer mellom måltidene. Ammet kl.6 i dag og da var det styring og kaving ved puppen selv om jeg brukte nesespray. Til slutt sovnet hun og vi sov begge to til kl.10! Ville tro hun våknet før om hun hadde fått for lite, men klarer ikke slå meg til ro med det heller.
Ja, har god kontroll på om hun svelger og når det ikke er noe der. Tisser mye ja og sover godt om natten. Fra 3-5 timer mellom måltidene. Ammet kl.6 i dag og da var det styring og kaving ved puppen selv om jeg brukte nesespray. Til slutt sovnet hun og vi sov begge to til kl.10! Ville tro hun våknet før om hun hadde fått for lite, men klarer ikke slå meg til ro med det heller.
Jeg brukte den ikke før første ammerunde, men hun virket mer sulten etter stell og når ikke puppen bare er halvfull så bruker hun så lang tid på å få i gang melken.Melken kommer ikke for fort med den sprayen på morgenen da? Min blir veldig styrete når melken kommer for fort, og det har den en tendens til å gjøre natt/morgen.
Har du prøvd å håndmelke den frem? Her funker det veldig godt, og det blir litt roligere utdrivning. Etter stell må vi frem med puppen her og. Mest for å roe ned, tror jeg, for han slipper den veldig fort. Syns vi ammer sånn litt av og på non stop fra vi våkner til sånn ca 11.Jeg brukte den ikke før første ammerunde, men hun virket mer sulten etter stell og når ikke puppen bare er halvfull så bruker hun så lang tid på å få i gang melken.
Har du brukt den sprayen i forbindelse med pumping? Funker det? Vurderer å ta kontakt med legen for å få resept på den siden jeg sliter sånn med å få igang utdrivingen når jeg pumper. Er så godt å ha en flaske å kunne gi i bakhånd av og til, men får ikke ut nok til at det metter helt og må allikevel fram med puppen liksomJeg brukte den ikke før første ammerunde, men hun virket mer sulten etter stell og når ikke puppen bare er halvfull så bruker hun så lang tid på å få i gang melken.
Har du brukt den sprayen i forbindelse med pumping? Funker det? Vurderer å ta kontakt med legen for å få resept på den siden jeg sliter sånn med å få igang utdrivingen når jeg pumper. Er så godt å ha en flaske å kunne gi i bakhånd av og til, men får ikke ut nok til at det metter helt og må allikevel fram med puppen liksom![]()