FHI anbefaler vaksine - hva nå?

Tar dere vaksinen nå?

• Ja

Votes: 55 62,5%
  • Nei

Votes: 33 37,5%

• Antall som har svart
    88
Men altså, det er bare å google "Koronavaksine steril" så får du mye nyttig info opp... Det er ingen som betviler at du har lest det du har lest, men bakgrunnen bak det du har lest - det er vi kildekritisk til. Det er mye skremselspropaganda ute å går, og man må være kritisk til hva man deler videre. En innmeldt antatt bivirkning er ikke automatisk en reell bivirkning så fort det er innmeldt. Jeg respekterer de som venter med vaksinen, men jeg setter ikke pris på spredning av misinformasjon, og det må være lov å gi tilbakemelding når slikt spres :happy:
Enig! Googlet koronavaksine og sterilitet, dette fikk jeg opp:

Vedlegg

• Screenshot_20210820-150525_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210820-150525_Samsung Internet.jpg
    483,4 KB · Visninger: 94
Jeg heller også mot vaksine i 3 trimester.

Fastlegen sa sist jeg var der at siden jeg ikke har underliggende sykdommer burde jeg vente, men det kan jo være at hun sier noe annet nå med de nye retningslinjene?

Ja samme selv. Ja det kan godt henne at legen sier noe annet nå, men hva retningslinjene sier påvirker ikke mitt valg, dessverre for det hadde vert godt å bli ferdig med å ta den.
Jeg er helt enig i å ta vaksinen i 3. trimester får det står på fhi at du sikrer barnet bedre når det er født.

Jeg tok første dose nå i 2. trimester og skal ta andre dose i 3. trimester:happy:

Ja samme selv. Ja det kan godt henne at legen sier noe annet nå, men hva retningslinjene sier påvirker ikke mitt valg, dessverre for det hadde vert godt å bli ferdig med å ta den.
Jeg er helt enig i å ta vaksinen i 3. trimester får det står på fhi at du sikrer barnet bedre når det er født.
Hvorfor 3. Trimester fremfor andre? Jeg har bare lest at det anbefales først etter første trimester, er det andre fordeler med å vente til tredje? :happy: Nå tok jeg første i dag så toget har alt kjørt for meg, men jeg ble nysgjerrig :hilarious:

Nei den skjønner jeg også... Men det var jo tross alt på nyhetene + tror kanskje var i vg.. + var mange det gjaldt så derfor de forsker på det nå, men frem til noe annet sier de at det er trygt mtp steril.. men jeg tør iallefall ikke ta den før har hørt mer eller når fått de ungene jeg ønsker :love7
Eneste informasjonen om det jeg kan finne er dette..
https://www.businessinsider.com/does-coronavirus-vaccine-make-you-infertile-no-2020-12?r=US&IR=T

Hentet fra artikkel i TV2..
https://www.tv2.no/a/11909295/

Så bra at det kommer noen klare råd. Det man vet er jo at det ikke skader fosteret på kort sikt. Så den er trygg i så måte. Jeg lever heller så isolert som mulig frem til etter fødsel og tar selvfølgelig vaksinen etter det. Jeg vil ikke få korona, men syntes vaksinen også er for ny ennå. Skal snakke med legen også, men det skal nok mye til før jeg ombestemmer meg på dette nå. Hadde vært godt å bli ferdig med vaksinen nå også da, men det får så være.

Jeg fikk første dose i sommer, og ruger nå på to IVF-egg. Hvis alt klaffer, regner jeg med å vente med 2. dose til 2. trimester. Hvis det ikke klaffer, tar jeg nok dose 2 før et nytt forsøk.

Hvorfor 3. Trimester fremfor andre? Jeg har bare lest at det anbefales først etter første trimester, er det andre fordeler med å vente til tredje? :happy: Nå tok jeg første i dag så toget har alt kjørt for meg, men jeg ble nysgjerrig :hilarious:
Det er ikke noe som har blitt sagt sånn sett, men min egen logikk blir at hvis jeg får vaksinen i 3 trimester har baby en bedre sjanse hvis jeg er maks uheldig og er en av de få som får feks blodpropp.
og at baby antagelig får antistoffer og beskyttelse som i det minste varer gjennom vinteren.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/
står det ''Kvinner som vaksineres i svangerskapet, vil danne antistoffer mot koronaviruset som så overføres til barnet - særlig i siste del av svangerskapet''
Jeg tolker dette som at i tredje trimester er det beste tiden å ta vaksinen :)

Meldte meg opp med en gang anbefalingen kom. Jeg er generelt en skeptisk person, men er nå mer redd for hvilke komplikasjoner jeg som gravid kan få dersom jeg blir smittet, hvilke komplikasjoner det kan få for fosteret, hvilke bivirkninger fosteret kan få om jeg blir smittet, hvilke bivirkninger jeg kan få etter ev. smitte, og ikke minst frykten for at babyen skal bli smittet etter fødsel.

Jeg vil det beste for meg selv, da jeg har et barn fra før å tenke på. Vil selvfølgelig også det beste for mitt ufødte barn, og har da kommet frem til at vaksine er det som er rett for meg og min familie.

Jeg prata med fastlegen om det på torsdag. Han sa at ettersom jeg har barn i skolen og vi nå ser at flere og flere barn blir smitta (i tillegg til den latterlige nye regelen om at klasser ikke skal i karantene ved smitte), så er sjansen for å bli smitta mye større nå enn for f.eks et år sia. I tillegg mente han at jeg var mer prøvekanin om jeg fikk korona som gravid enn om jeg tok vaksina.

Det i tillegg til at jeg jobber i Oslo og må ta kollektivtrafikk til og fra jobb gjorde at jeg landa på å ta den. Konklusjonen var at jeg ikke har forutsetninger for å vite noe bedre enn FHI.

Slapp heldigvis å tenke så lenge på det. Fikk en restetime på fredag, så nå er det gjort :wideyed::happy:

Fastlegen min var helt tydelig: Anbefaler FHI vaksine så er det for en grunn. Da burde jeg ta den og det gjorde jeg. Men jeg venta også til det rådet kom. Noe jeg også er glad for.

jeg har ombestemt meg og skal faktisk ta vaksinen etter å ha lest gjennom noen studier knyttet til vaksinen,gravide og 3 mnd etter svangerskapet. I tillegg hvilke risikoer som er med å gjennomgå covid. Det er skremmende og jeg har ingen mulighet til å isolere meg. Ikke egentlig super lyst til å ta den heller, men siden jeg nok ikke kan klare å unngå smitte må det vel bli sånn. Så får man håpe at kunnskapen idag er nok til å si at det var trygt. Vært hos lege og snakket om dette også, og legen anbefalte også vaksine på bakgrunn av dette.

Snakket med lege og fikk til svar at det var anbefalt. Og med tanke på at jeg møter mange mennesker i jobben og barn på skole så ble første dose satt idag. Så får man bare håpe alt går bra. Eller så hadde de vel ikke anbefalt det.

Jeg har et legekontor som fortsatt ikke anbefaler gravide å ta vaksinen selv om fhi har endret sine retningslinjer.
Jeg kunne selvfølgelig velge det helt selv, men jeg fikk følelsen av at det ble litt sånn på eget ansvar.
Selvfølgelig å la være er jo også på eget ansvar.
Jeg er like forvirra nå som for for 2 mnd siden

Jeg har et legekontor som fortsatt ikke anbefaler gravide å ta vaksinen selv om fhi har endret sine retningslinjer.
Jeg kunne selvfølgelig velge det helt selv, men jeg fikk følelsen av at det ble litt sånn på eget ansvar.
Selvfølgelig å la være er jo også på eget ansvar.
Jeg er like forvirra nå som for for 2 mnd siden
Stol heller på anbefalingene fra fhi enn et legekontor. Vet ikke om du snakket med sekretærer eller lege derifra men personlige meninger burde ikke deles med deg når forskningen på området viser at dette er anbefalt for gravide.

Stol heller på anbefalingene fra fhi enn et legekontor. Vet ikke om du snakket med sekretærer eller lege derifra men personlige meninger burde ikke deles med deg når forskningen på området viser at dette er anbefalt for gravide.
Sekretæren spurte legen for meg

Forstår at folk er skeptiske, og forstår godt at folk tar den. For min del er det tanken på hvor alvorlig syk man kan bli, som veier tyngst har jeg funnet ut. Derfor skal jeg ta den om fastlegen er enig med meg. Jeg tar sjansen på vaksinen over sjansen å bli syk sent i graviditeten og risikere å miste barnet, selv om jeg synes det er litt skummelt, innrømmer det. Dessuten trenger mann og barn meg hvis det skulle skje noe.
Å bli smittet som uvaksinert og gravid er ikke helt det samme nå som da pandemien startet, både med tanke på viruset og restriksjonene var strengere. Tanken på å få deltavarianten og på ev. mer smittsomme virus er nok til at jeg ønsker noe beskyttelse i alle fall. Slik som utviklingen er nå er det bare et spørsmål om tid før man blir smittet.
Ps. Husk å ta influensavaksinen (også) om noen måneder :)

Da jeg fikk nr 2 hadde både jeg og nr 1 kikhoste.
Nr 2 ble omtrent hostet ut. Hostekulene gjorde riene sterkere for hver gang.
Å ha corona og muligens pusteproblemer denne vinteren og stor mage som presser på lungene, er ikke en fristende tanke.
Jeg vil heller ha vaksinen enn å la være.
Har både jordmortime og oul i neste uke og skal spørre der også.

Back
Topp