FHI anbefaler vaksine - hva nå?

Tar dere vaksinen nå?

  • Ja

    Votes: 55 62,5%
  • Nei

    Votes: 33 37,5%

  • Antall som har svart
    88

Kakemonsterinnen

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Hva gjør dere andre nå?

Jeg tar vaksinen i dag. Har kommet frem til at når FHI og mange andre vestlige land sine folkehelseinstitutter, samt WHO anbefaler gravide å ta vaksine så har ikke jeg et bedre argument enn «tenk hvis..».
 
Jeg tenker forsatt å vente til etter fødsel :shy:
 
Jeg vil og vente til etter fødsel. Jeg bor på en plass med lave tall, er ikke sosial av meg, er kun stortsett på butikken og hos svigers og alle rundt meg er enten fullvaksinerte eller fått første dose. Alle tar smittevern på største alvor så vi alle slår litt ring om meg og babyen mens jeg er gravid.
 
Jeg skal absolutt ta den da jeg ikke vil utsette babyen eller gravide meg selv for potensiell smitte :) jeg er forsiktig, men har selv sett forsiktige venner og kollegaer bli syke.. synes det er veldig betryggende at babyen er beskyttet den første tida :Heartred det er godt at besøk og familie kan være med oss når baby er nyfødt uten å være så engstelig for smitte, pluss at vi har to barnehagebarn i hus og er forberedt på at de kan ta med seg smitte nå som det er grønt nivå :)
 
Vet ikke hvorfor jeg er så skeptisk…vil jo absolutt gjøre det som er rett, og er ikke i tvil om at vaksinen er trygg. Alikevel klarer jeg ikke ta den:wideyed: et skikkelig skeptisk, usikker…
Nå bor jeg på et sted smitte er svæææært skjeldent, men man vet jo aldri. Tror jeg skal diskutere dette med jm når jeg skal dit i slutten av mnd
 
Jeg er også usikker. Syns det er så vanskelig! Er så redd for babyen, vil jo bare gjøre det som er best. Men tenkte å snakke med legen om dette når jeg skal dit rundt uke 24.
 
Usikker. Tenker på å kanskje vente til 3. trimester hvis jeg tar den mens jeg er gravid.
Får spørre fastlegen igjen.
 
Jeg tenker samme som deg, har ingen andre argumenter enn "hva hvis", og selv det argumentet har jeg kun pga Internett. Hva er det som gjør at vi er skeptisk? At vi ikke vet mye om fremtiden, nei, men hva er årsaken til at det gjør oss skeptisk? Så jeg svelger den, og bestiller meg time i morgen og går aktivt inn for å ikke lese mer om temaet fra andre kilder enn fagfolk.

Jeg gruer meg dog til dose 2 som jeg hører mange blir dårlig av. Mamma, som er hypersensitiv til vondter i kroppen akkurat som meg, ble kjempedårlig... Jeg gruer meg veldig til den delen :hungover::bag:
 
Eg vil òg ta vaksina no, ringte og bestilte time med ein gang. Syns det er tryggere enn å være redd for å få viruset, og evt seinvirkninger av det. Har òg barnehage- og skulebarn som kan dra med seg smitte, så syns det er ubehagelig å ikkje vere beskytta no.
 
Jeg blir også veldig usikker nå! Vet ikke helt hva som gjør meg så skeptisk - for jeg har tenkt å ta influensavaksinen.. har også barnehagebarn og skolebarn + mann som er lærer. Så føler meg litt utsatt om det skulle komme et smitteutbrudd her. Dette er tidenes dilemma!
 
Jeg har ett godt "what if" :arghh:fordi jeg leste (nei kan ikke finne link eller hvor fordi husker ikke) men sto i ett over 2 siders oppslag at folk som tar vaksinen kan bli steril!! :sign17:shaking2Og de vet ikke om dette er 1 dag/mnd/år eller for alltid.. dette forskes nå på Haugeland sykehus.. og jeg/vi er livredd for dette fordi dette er mitt/vårt 1 barn så jeg/vi vil iallefall vente å høre hva den sier fordi jeg ønsker meg iallefall 2 barn!! :love7
 
Jeg har ett godt "what if" :arghh:fordi jeg leste (nei kan ikke finne link eller hvor fordi husker ikke) men sto i ett over 2 siders oppslag at folk som tar vaksinen kan bli steril!! :sign17:shaking2Og de vet ikke om dette er 1 dag/mnd/år eller for alltid.. dette forskes nå på Haugeland sykehus.. og jeg/vi er livredd for dette fordi dette er mitt/vårt 1 barn så jeg/vi vil iallefall vente å høre hva den sier fordi jeg ønsker meg iallefall 2 barn!! :love7
Slutt å spre frykt uten å kunne dokumentere det!

Hvis dette var fakta kan du være helt sikkert på to ting:
  1. Det hadde allerede vært all over the news. Dette er, om det var fakta, ikke noe som bare står i en liten notis hvor man ikke finner igjen linken. Det er hovedoppslag i VG, NRK og alle andre store mediehus.
  2. Legemiddelverket hadde stanset vaksinen hvis det var slik at Haukeland FAKTISK hadde satt i gang et forskningsprosjekt. Se på hva som skjedde med AstraZeneca.
 
Jeg har ett godt "what if" :arghh:fordi jeg leste (nei kan ikke finne link eller hvor fordi husker ikke) men sto i ett over 2 siders oppslag at folk som tar vaksinen kan bli steril!! :sign17:shaking2Og de vet ikke om dette er 1 dag/mnd/år eller for alltid.. dette forskes nå på Haugeland sykehus.. og jeg/vi er livredd for dette fordi dette er mitt/vårt 1 barn så jeg/vi vil iallefall vente å høre hva den sier fordi jeg ønsker meg iallefall 2 barn!! :love7

(sniker)

Dette er tull!
Myte nr. 3 handler om dette: https://www.ahus.no/nyheter/myter-om-koronavaksinen

Legger også ved et bilde fra Legemiddelverket.no som skriver om dette.
 

Vedlegg

  • 5DBAD79C-DFCF-49A6-88D4-B1D96806F4A3.png
    5DBAD79C-DFCF-49A6-88D4-B1D96806F4A3.png
    638 KB · Visninger: 35
Jeg har ett godt "what if" :arghh:fordi jeg leste (nei kan ikke finne link eller hvor fordi husker ikke) men sto i ett over 2 siders oppslag at folk som tar vaksinen kan bli steril!! :sign17:shaking2Og de vet ikke om dette er 1 dag/mnd/år eller for alltid.. dette forskes nå på Haugeland sykehus.. og jeg/vi er livredd for dette fordi dette er mitt/vårt 1 barn så jeg/vi vil iallefall vente å høre hva den sier fordi jeg ønsker meg iallefall 2 barn!! :love7
Det var ikke i kommentarfeltet til FHI i går du leste dette? For der var det mange Hufser, og lite Snusmumriker :smiley-angelic006
 
Får dere bestilt automatisk?
Jeg får opp dette når jeg krysser av for gravid:p Kanskje ikke helt oppdatert registrering enda..

80C7869C-8E96-4A28-AA16-EE18413C2198.png
 
Jeg føler meg så utrygg, så vurderer å vente.. Det er ikke mye smitte her jeg bor, jeg er hjemmeværende, svært lite utendørs, og min omgangskrets er fullvaksinert..

Astra Zeneca-vaksinen var også ansett som trygg, helt til det dukket opp så mange tilfeller av blodpropp. Jeg er redd det kan bli lignende situasjon med vaksinering av gravide, at anbefalingene vil endre seg drastisk etter en stund.. Men dette er bare min egen frykt. Jeg tok svineinfluensavaksinen i god tro, og lever idag med narkolepsi..
 
Jeg er superskeptisk.

Føler de «må» anbefale det mtp retningslinjene som er kommet. Jeg har snakket med litt forskjellige fagpersoner. Skal ringe jordmor og legen før jeg gjør meg opp ei mening. Her vi bor er det litt opp og ned på smitten, men vi var sist ut med å lette på tiltakene når landet åpnet opp.
Jeg jobber og i butikk som gjør at jeg dessverre ikke kan styre hvem jeg møter.

Så er så rådvill, men finner nok er svar til slutt:happy:
 
Vet ikke hvorfor jeg er så skeptisk…vil jo absolutt gjøre det som er rett, og er ikke i tvil om at vaksinen er trygg. Alikevel klarer jeg ikke ta den:wideyed: et skikkelig skeptisk, usikker…
Nå bor jeg på et sted smitte er svæææært skjeldent, men man vet jo aldri. Tror jeg skal diskutere dette med jm når jeg skal dit i slutten av mnd

Syns også det e utrulig vanskelig å ta et valg! Har søkt svangerskapspenger og håper de blir innvilga...om ikkje MÅ eg ta vaksine for det e ganske sannsynlig at eg kan bli smitta på jobb...Men om eg velge å ta så ønsker eg å være sykemeldt inntil vaksinen sies å gi god nok beskyttelse...e kjempe redd for begge dela!
 
Back
Topp