FHI anbefaler vaksine - hva nå?

Tar dere vaksinen nå?

  • Ja

    Votes: 55 62,5%
  • Nei

    Votes: 33 37,5%

  • Antall som har svart
    88
Jeg føler meg så utrygg, så vurderer å vente.. Det er ikke mye smitte her jeg bor, jeg er hjemmeværende, svært lite utendørs, og min omgangskrets er fullvaksinert..

Astra Zeneca-vaksinen var også ansett som trygg, helt til det dukket opp så mange tilfeller av blodpropp. Jeg er redd det kan bli lignende situasjon med vaksinering av gravide, at anbefalingene vil endre seg drastisk etter en stund.. Men dette er bare min egen frykt. Jeg tok svineinfluensavaksinen i god tro, og lever idag med narkolepsi..

Kan godt forstå skepsisen din mtp den erfaringen med vaksine tidligere!!!
 
Jeg var fullvaksinert i februar, så for min del er toget gått. Veldig glad for at jeg slipper å ta det valget nå. Lykke til til dere som må det. Skjønner at det ikke er enkelt.
 
Dette er så vanskelig. Tror foreløpig at jeg fremdeles heller mot å vente til bebis er født. Skal til jordmor og lege om 2 uker. Bil høre dems mening først.
 
Jeg leser mye forskning og artikler for å klare å bestemme meg. Og foreløpig ser det ut til at det er verre konsekvenser av å få covid enn å ta vaksinen. Jeg er veldig redd for å miste, men det ser ikke ut til at det har vært noe som tyder på at vaksinen fører til det..

Veldig vanskelig dette, men ender nok opp med å ta den slik at den lille har litt motstand mot viruset når hun kommer ut ♥️
 
Jeg kommer ikke til å ta den. Først og fremst fordi dette er en helt ny vaksine, og det er ikke gjort nok forskning på langtidsvirkninger på denne vaksinen. Har hørt at mange damer har fått hormonelle forstyrrelser etter vaksinen, og jeg er redd for at det skal påvirke baby og svangerskapet, og gjøre at jeg ikke kan bli gravid senere. Jeg ønsker flere barn, da dette er førstemann.

Med svineinfluensavaksinen fikk flere narkolepsi i ettertid. I våres fikk helsepersonell astrazeneca vaksinen, som økte risiko for blodpropp. Ja, denne ble stoppet da dette ble oppdaget. Men for noen var det for sent. Det dukker stadig opp nye bivirkninger knyttet til vaksinen, så jeg ønsker å vente. Jeg tør rett og slett ikke enda.

Dette skriver jeg ikke for å spre frykt, men det er dette som skremmer meg og gjør at jeg venter med å ta den. Alle får ta sitt eget valg, og respektere at andre tar et annet valg enn seg selv. Håper selvfølgelig at vaksinen er helt trygg for alle ❤
 
Da har jeg tatt første dose, så ingen vei tilbake ♥️
 
Jeg kommer ikke til å ta den. Først og fremst fordi dette er en helt ny vaksine, og det er ikke gjort nok forskning på langtidsvirkninger på denne vaksinen. Har hørt at mange damer har fått hormonelle forstyrrelser etter vaksinen, og jeg er redd for at det skal påvirke baby og svangerskapet, og gjøre at jeg ikke kan bli gravid senere. Jeg ønsker flere barn, da dette er førstemann.

Med svineinfluensavaksinen fikk flere narkolepsi i ettertid. I våres fikk helsepersonell astrazeneca vaksinen, som økte risiko for blodpropp. Ja, denne ble stoppet da dette ble oppdaget. Men for noen var det for sent. Det dukker stadig opp nye bivirkninger knyttet til vaksinen, så jeg ønsker å vente. Jeg tør rett og slett ikke enda.

Dette skriver jeg ikke for å spre frykt, men det er dette som skremmer meg og gjør at jeg venter med å ta den. Alle får ta sitt eget valg, og respektere at andre tar et annet valg enn seg selv. Håper selvfølgelig at vaksinen er helt trygg for alle ❤
Hva med langtidsvirkning av å utsette foster for corona? Det er heller ikke forsket på.. mener det ikke som et angrep på ditt personlige valg altså, for jeg synes også det er vanskelig å skulle mene noe om hva som er trygt. Men jeg synes det er skremmende med et virus som er såpass nytt også.. min kollega er fremdeles sykemeldt etter smitte i november og sånne ting skremmer meg vel så mye som vaksinebivirkning :confused:
 
Ja, det er det som er vanskelig! Ønsker selvsagt ikke det. Har du hørt noe om hva som har skjedd da?

Selvfølgelig er det skremmende med Corona og senskader man får av det! Det er jo ikke et lett valg. Men man må jo ta et valg. Og jeg tenker at det er ikke sikkert at jeg blir smittet av covid, men tar jeg vaksinen så kan det skje ting. Det blir jo litt gambling, men jeg har ikke blitt smittet av covid enda, selv om jeg har vært i områder med mye smitte. Jeg vet at jeg ikke er garantert å ikke bli smittet, men man må jo ta et valg. ;)


Hva med langtidsvirkning av å utsette foster for corona? Det er heller ikke forsket på.. mener det ikke som et angrep på ditt personlige valg altså, for jeg synes også det er vanskelig å skulle mene noe om hva som er trygt. Men jeg synes det er skremmende med et virus som er såpass nytt også.. min kollega er fremdeles sykemeldt etter smitte i november og sånne ting skremmer meg vel så mye som vaksinebivirkning :confused:
 
Ja, det er det som er vanskelig! Ønsker selvsagt ikke det. Har du hørt noe om hva som har skjedd da?

Selvfølgelig er det skremmende med Corona og senskader man får av det! Det er jo ikke et lett valg. Men man må jo ta et valg. Og jeg tenker at det er ikke sikkert at jeg blir smittet av covid, men tar jeg vaksinen så kan det skje ting. Det blir jo litt gambling, men jeg har ikke blitt smittet av covid enda, selv om jeg har vært i områder med mye smitte. Jeg vet at jeg ikke er garantert å ikke bli smittet, men man må jo ta et valg. ;)
Ja det er ikke så lett når man ikke kjenner «teknologien» bak vaksinen, for da blir den litt mystisk. Kollegaen min fikk en form for utmattelse som aldri gikk over. Og det vil jeg IKKE ha som kommende 3-barnsmor..! Nå er jo såklart risikoen minimal for det OM man nå skulle bli smittet men det gav meg en liten støkk. Det er så mye rart liksom. Men ja det er kjipt å måtte ta et valg der man ikke kan vite helt hva man velger eller hva man velger bort.. :wacky:
 
Jeg vil ta den i tredje trimester, er sykemeldt og kommer til å være det en stund til, så er låst til sofaen. ALLE rundt meg er fullvaksinert. Ønsker å få med meg ny forskning når vaksinen er tatt og født.
 
Ja, det forstår jeg godt! Man blir jo redd når man ser sånt på nært hold.

Nei, det er ikke lett å vite. Mye forskjellig informasjon der ute. :rolleyes:


QUOTE="Itsgonnabe3, post: 27040761, member: 126519"]Ja det er ikke så lett når man ikke kjenner «teknologien» bak vaksinen, for da blir den litt mystisk. Kollegaen min fikk en form for utmattelse som aldri gikk over. Og det vil jeg IKKE ha som kommende 3-barnsmor..! Nå er jo såklart risikoen minimal for det OM man nå skulle bli smittet men det gav meg en liten støkk. Det er så mye rart liksom. Men ja det er kjipt å måtte ta et valg der man ikke kan vite helt hva man velger eller hva man velger bort.. :wacky:[/QUOTE]
 
Jeg har tatt begge doser i svangerskapet. Veldig fornøyd med valget etter mye grubling. Lykke til med valget. Det viktigste er at man blir bekvem med valget sitt❤️
 
Tatt 1. dose i 2. trimester, skal ta 2. dose om ca 3 uker. :happy:
 
Jeg vil ta den i tredje trimester, er sykemeldt og kommer til å være det en stund til, så er låst til sofaen. ALLE rundt meg er fullvaksinert. Ønsker å få med meg ny forskning når vaksinen er tatt og født.
Jeg heller også mot vaksine i 3 trimester.

Fastlegen sa sist jeg var der at siden jeg ikke har underliggende sykdommer burde jeg vente, men det kan jo være at hun sier noe annet nå med de nye retningslinjene?
 
Jeg avventer. Synes dette er veldig vanskelig og skulle så gjerne sett mer forskning på akkurat gravid og corona, og gravide og vaksine. Hva meg angår vil jeg veldig gjerne ta vaksinen, har mast siden vaksinen kom om at ansatte i oppvekstsektoren må prioriteres da vi er i skuddlinjen for smitte. Hva barnet angår har vi jo egentlig ikke peiling. Føler dette er som å velge mellom pest eller kolera. Corona vet vi kan jo senskader men det er ikke gitt at man får det. Vaksinen er veldig ny, Norge er usikre på å gi den til 12 åringer men mitt ufødte barn som er under utvikling skal tåle det? Enn så lenge er jeg sykmeldt grunnet ekstremt hodepine og besvimelse så opplever at jeg ikke måå ta valget nå. Det er i tillegg ganske rolig her jeg bor.

må presisere at jeg langt fra er noen ekspert og mener ikke dele usannheter eller skape frykt hos andre. Jeg deler simpelthen bare mine tanker og forvirring.

Sender mange klemmer til dere alle. Uansett hvilke tanker man sitter med og hvilket valg man har tatt så er vi alle i samme sko! Ønsker dere alle det beste :Heartred
 
Slutt å spre frykt uten å kunne dokumentere det!

Hvis dette var fakta kan du være helt sikkert på to ting:
  1. Det hadde allerede vært all over the news. Dette er, om det var fakta, ikke noe som bare står i en liten notis hvor man ikke finner igjen linken. Det er hovedoppslag i VG, NRK og alle andre store mediehus.
  2. Legemiddelverket hadde stanset vaksinen hvis det var slik at Haukeland FAKTISK hadde satt i gang et forskningsprosjekt. Se på hva som skjedde med AstraZeneca.

Det er sant!!!!! :banghead: å hadde jeg giddet så hadde jeg sikkert funnet det, men alt som skjer fortiden så har jeg verken energi eller tid til å finne dette! Var på nyhetene også! Var over 2 hele sider i avisen!! Jeg sprer aldeles ikke noe! :stinkyfeet:

:smiley-angry016
Men vett du hva... Tro hva du vil, du vil tydeligvis bare lage kvalm... Jeg VET selv hva jeg og hele min familie satt og leste og så!
 
Det er sant!!!!! :banghead: å hadde jeg giddet så hadde jeg sikkert funnet det, men alt som skjer fortiden så har jeg verken energi eller tid til å finne dette! Var på nyhetene også! Var over 2 hele sider i avisen!! Jeg sprer aldeles ikke noe! :stinkyfeet:

:smiley-angry016
Men vett du hva... Tro hva du vil, du vil tydeligvis bare lage kvalm... Jeg VET selv hva jeg og hele min familie satt og leste og så!
Men altså, det er bare å google "Koronavaksine steril" så får du mye nyttig info opp... Det er ingen som betviler at du har lest det du har lest, men bakgrunnen bak det du har lest - det er vi kildekritisk til. Det er mye skremselspropaganda ute å går, og man må være kritisk til hva man deler videre. En innmeldt antatt bivirkning er ikke automatisk en reell bivirkning så fort det er innmeldt. Jeg respekterer de som venter med vaksinen, men jeg setter ikke pris på spredning av misinformasjon, og det må være lov å gi tilbakemelding når slikt spres :happy:
 
Men altså, det er bare å google "Koronavaksine steril" så får du mye nyttig info opp... Det er ingen som betviler at du har lest det du har lest, men bakgrunnen bak det du har lest - det er vi kildekritisk til. Det er mye skremselspropaganda ute å går, og man må være kritisk til hva man deler videre. En innmeldt antatt bivirkning er ikke automatisk en reell bivirkning så fort det er innmeldt. Jeg respekterer de som venter med vaksinen, men jeg setter ikke pris på spredning av misinformasjon, og det må være lov å gi tilbakemelding når slikt spres :happy:


Nei den skjønner jeg også... Men det var jo tross alt på nyhetene + tror kanskje var i vg.. + var mange det gjaldt så derfor de forsker på det nå, men frem til noe annet sier de at det er trygt mtp steril.. men jeg tør iallefall ikke ta den før har hørt mer eller når fått de ungene jeg ønsker :love7
 
Back
Topp