Ferie og reise

Gøy å lese planene deres! :happy: Vi tenker å ta oss en tur sørover, craver sol og varme etter sommeren vi hadde her i fjor! Men må se ann formen først, så blir nok noe litt spontant i sommer :cool01

Gøy å lese planene deres! :happy: Vi tenker å ta oss en tur sørover, craver sol og varme etter sommeren vi hadde her i fjor! Men må se ann formen først, så blir nok noe litt spontant i sommer :cool01
Sprekt å være spontan! Deilig om du har muligheten til det :love2 :cool:

Tenker det samme, tørr ikke planlegge noe hvis jeg plutselig får noen plager underveis. Blir det noe annet enn hyttetur så blir det booket uken før :nailbiting:

Ikke sikkert det blir utenlandsferie på oss før spira kommer (krysser fingrene!), men vi planlegger å reise i 4 måneder i Thailand og Australia når den kommer. Noen andre som har reist langt og lenge under perm?

Noen tips?
Sniker. Vi hadde også egentlig planer om en lengre tur, men en ting som jeg glemte å tenke på, er at de anbefaler MMR-vaksine til de fleste av landene jeg ville reise til. Og det kan de tidligst få ved 9 måneder. Så det kan jo være noe å ta med i vurderingen. Men god tur - høres ut som en veldig god bruk av permisjonen!

Vi har ikke lagt noen spesifikke planer ennå, men snakket om Norge/Sverige bil/telt ferie. Det blir det nok uansett. Har stooort telt, oppblåsbare madrasser og tenåringer til å hjelpe til, så det går fint :)

15+5 i dag og uke 17 på fredag (16+0). Heldigvis god i formen og gleder meg til en uke på Mallorca :love2 Har fått meg et par støttestrømper til flyreisen på lørdag :cool:

Har bestilt tur til London i april før jeg ble gravid. Får investere i gode joggesko, for der blir det nok en god del trasking. :)
Har du reist? Skal du snart? Jeg eeelsker London. Lenge siden jeg har vært :love017

Har du reist? Skal du snart? Jeg eeelsker London. Lenge siden jeg har vært :love017
Jeg er der nå! :D Kom i går, og så langt vært skikkelig turister og tatt hop on-hop off buss rundt til diverse severdigheter, samt tatt London eye. Bor like ved Tower bridge, så nyter utsikten til den. I morgen går turen til Warner Bros studio, ettersom både jeg og mannen er Harry Potter fans (giftet oss faktisk til Harry Potter soundtracket, haha). :love017 Blir her til lørdag, så skrik ut om du har noen gode tips til forskjellige ting som bør oppleves!

Vi har null planer i sommer. Vi burde kjøpe hus/tomannsbolig å flytte nemlig så kan ikke legge planer i tilfelle vi finner noe og kan flytte.
Har mulighet til å dra til sørlandet på kort varsel heldigvis om vi ser vi har noen dager ledig ♡. De tre søskene trenger en liten ferie tenker vi, men vi alle er enige om at mer plass er viktigst nå (leier 2soveroms leilighet og blir snart 4kids annenhver helg) ❤️

Må bare si at 1 uke på Mallorca i uke 17, og 1 uke i Italia nå i uke 20 var nydelig! Litt begrenset hva man kan spise, og må selvfølgelig passe litt ekstra på mtp listeria og bruke solfaktor, men anbefaler å reise nå før det blir tungt i tredje trimester :love017

Det kom meg for øret at mine to kusiner har feriehus/hytte i sørlig Frankrike og i Italia, så nå frister det å bruke litt av permisjonen der :love017

Noen som har tatt svineinfluensa vaksine når gravid?
Skal til Sør-Afrika om 2 uke og vurdere å ta vaksinen siden det har vært litt økning i antall smittet i det siste.

Må bare si at 1 uke på Mallorca i uke 17, og 1 uke i Italia nå i uke 20 var nydelig! Litt begrenset hva man kan spise, og må selvfølgelig passe litt ekstra på mtp listeria og bruke solfaktor, men anbefaler å reise nå før det blir tungt i tredje trimester :love017

Det kom meg for øret at mine to kusiner har feriehus/hytte i sørlig Frankrike og i Italia, så nå frister det å bruke litt av permisjonen der :love017
Kan man spise gelato i Sør-Europa som gravid? Skal til Frankrike om noen uker og lengter etter is:p

Kan man spise gelato i Sør-Europa som gravid? Skal til Frankrike om noen uker og lengter etter is:p
Jeg spiste gelato hver dag i Roma og Napoli i påsken :happy7 vet ikke hva det skal inneholde som vi ikke skal ha?
Jeg spiste gelato laget på frukt, ikke den melkebaserte. De klarte aldri svare på om melka var pasteurisert eller ikke.

I ettertid ser jeg at den er trygg!

1716627534492.png

what to eat in Italy while Pregnant:​

So what food is safe to eat in Italy while you are pregnant?

Cheese

Not all cheese in Italy is pasteurized so it is best to check when you are ordering. (Pasteurization is the process of heating foods/liquids to a high temperature to kill any bacteria). In Italian, you can ask if the cheese is “pastorizzato.”

As a general rule, cheese that is aged more than eight weeks is usually safe to eat during pregnancy because there is a low risk of listeria. That means all that Parmigiano Reggiano that is aged for 12/24/36 months is totally good to go. Pecorino, asiago, and provolone are also fine. For soft cheese, ricotta is also ok (it is pasteurized), as are scamorza, caciotta, and robiola (but you can always double check).

Mozzarella was the one thing I found very hard to give up. I specifically asked my doctor if I could eat it because I know it falls into the category of fresh cheese that is usually off-limits during pregnancy. I was told: “better not.” Mozzarella is cooked at a high temperature but not technically high enough to be considered pasteurized. That being said, there are some kinds of mozzarella made with pasteurized milk so you can always ask.

Other cheeses that you should not eat: taleggio, gorgonzola, and fontina.

Gelato and other desserts
Gelato is pasteurized if it is made on a modern machine. (It is also almost always already made with pasteurized milk). Some flavors incorporate eggs, so double check if you are unsure or stick to sorbetto (fruit flavors without egg or dairy).

However, it is some of the other desserts you have to watch out for because they contain raw egg yolk. This includes tiramisu. SAD FACE. I always asked the waiters what they had that did not include egg.
With those recommendations in mind – buon appetito!

Hentet fra https://anamericaninrome.com/2018/05/traveling-and-eating-in-italy-while-pregnant/

Det var bra, for det tenkte jeg ikke over mens jeg var der o_O de på restaurantene ba meg holde meg unna carbonara feks, fordi eggene ikke var pasteurisert.

Hei! Noen av dere som har reist med baby tidligere? Vi har drømt om en måned eller to med Bolla i Thailand i januar/februar, men begynner å tvile på om dette går. Har skjønt det er noe med vaksiner når den blir 3 måneder og januar/februar er vel de varmeste månedene i Thailand. Vi har nå tenkt litt mer i det sørligste Europa som sør-Italia, sør-Portugal eller noe lignende, men da i mars/april kanskje? Må jo tenke på at vi må få tak i det vi trenger og kort vei til godt sykehus hvis noe skulle skje.

Noen tanker, ideer eller erfaringer å dele?

Back
Topp