Februar

En venninne av meg fikk endelig svar på utredning av jenta. Jeg hadde mine mistanker at det var autisme og ja de stemte. Jeg selv som har en gutt med autisme ser og kjenner mer til tegne etter at min egen fikk diagnose. Hun er knust sånn som jeg var før ca 4 år siden da jeg fikk vite diagnose til min gutt. Men som hun sa det er akuratt du som vet hvordan jeg har det akurat nå. Ohh ja de stemmer jeg vet alt om bekymringer utredning diagnose og veien vidare. Som jeg sa akurat nå føler du verden raser mot deg alt er på en måte svart og du syns det er en lang vei. Men det blir bedre tro meg. Når dere har komt i gang med team rundt jenta og får hjelp så ser du hvor fint der kommer til at gå. Men husk på en ting jeg sier det til deg akurat som en lege sa til meg EN DIAGNOSE ER NØKKEL TIL HJELPEN.
Og de stemmer det er nå du og jenta kommer få hjelp.

Last edited:
Lørdag. Igår blåste ting vekk her.
Idag er det klar sol og 5 grader. Eldste er på skolegården og leker med guttene i klassen. Minste skall på besøk snart og jenta er rastløs og vet ikke hva hun skal gjør. Jeg har skifte på alle seng lagt på nytt og støvsuget overetasjen. Må vaske litt klær. Lade 2 powerbank legge fram til klær og ordne litt til onsdag.
Tanken har slått meg at lage noen middag og fryse ned da det blir en dag på sykehuset på onsdag,torsdag er vel jenta full i smerter at hun skal ha meg på siden av henne hele tiden. Sånn går nest uke og så er det vinterferie på alle 3 barna.

Sitter her i svømmehallen og dingler en halvtime jeg da. Mannen ordner pizza til vi kommer hjem og alle mot 1 på tv.

Her startet vinterferien nå, så kommende uke er det rolig. Vel. 12 års dag på onsdag

Gi meg styrke.

Den store rydde-dagrn. Eller rydde og vaske. Og bake.

Listen min er langt lenger enn dagen.
Det er sånn hodet mitt funker. Jeg lager lister. Dvs, jeg har en liste egentlig, som jeg redigerer litt.

For vi lever i kaos, og kriserydde/vasker etter skippertaksmetoden. Jeg innser når jeg sender hun som straks er 12 på rommet sitt for å rydde og hun ikke klarer det at jeg har i min egen mangelfulle husmor-het rett og slett feilet på å lære ungene mine å rydde.

Så, 2023 , here we come. Det må bli andre løsninger og metoder. (Fint at jeg alltid sier at et nytt og bedre liv, det starter jeg 1.3, ikke 1.1 for nyttår markerer starten på ca 8 uker med overtid. Mars har jeg faktisk reelt mer tid hjemme.

Men for i dag, så er det krisevask av huset som teller. Pr nå har jeg vært ut med søpla fra badet, kjøkkenet,matsøpla og papirinsamling. Mannen tok med panten da han dro, og han handler inn gave og det som ellers trengs. Jeg har altså en feriedag i dag. For å komme ovenpå.

Oppvaskmaskina går og jeg innser at jeg bør nok gå og sette på vaskemaskinen også, før jeg tar løs videre på kjøkkenbenkene. Dette var bare en liten pustepause med et glass kald drikke før jeg fortsetter. Må ha en og annen sånn innimellom.

Her har det og gått i ett idag. Samtale med minste og helsesøster. Levere han på skolen igjen og snakke aleine med helsesøster.
Alt at tester og undersøkelser har blitt tatt på minste men det er bare en ting vi har glømt litt ut. Han var 2 år når vi tok hørselstest på sykehuset og da var han så liten og lite samarbeids villig at vi kom ingen vei med det. Så har alt annet blir gjort og idag så sier helsesøster jeg tok hørselstest på han 2 ganger. Første gang skjønte han ikke helt hva han sko gjør andre gang måtte jeg minne han på det.
Ikke rart han ikke skjønte for eller helsesøster ikke fikk det helt til da hun tydligvis var lite informert om guttens diagnose. Blev enige at vi har en ny hørselstest før lege sjekk me helsesøster og lege for at være trygg.
Hjem og lage en kake. Sette pizzabunn til heving og hente 2 på skolen og hjem steke pizza . Hente eldste og nå sitter jeg her og tenker skal minste lese leseleksen til imorgen eller skall mamma bare slenge seg på sofaen. Eldste skall på drama, faren må kjøre mens jeg ordner sekk men iPad lesestoff og tegnebok til jenta som hun skall ha med imorgen på sykehuset.
Så dusje for jenta tar kveld.
Endret time fra sykehuset ødela litt hvordan vi hadde planlagt det. Vi må vær der kl 7:45 så her må vi ut tidligare.så får eldste sitte og spise frukost mens pappaen kjører oss ut.

Her har det og gått i ett idag. Samtale med minste og helsesøster. Levere han på skolen igjen og snakke aleine med helsesøster.
Alt at tester og undersøkelser har blitt tatt på minste men det er bare en ting vi har glømt litt ut. Han var 2 år når vi tok hørselstest på sykehuset og da var han så liten og lite samarbeids villig at vi kom ingen vei med det. Så har alt annet blir gjort og idag så sier helsesøster jeg tok hørselstest på han 2 ganger. Første gang skjønte han ikke helt hva han sko gjør andre gang måtte jeg minne han på det.
Ikke rart han ikke skjønte for eller helsesøster ikke fikk det helt til da hun tydligvis var lite informert om guttens diagnose. Blev enige at vi har en ny hørselstest før lege sjekk me helsesøster og lege for at være trygg.
Hjem og lage en kake. Sette pizzabunn til heving og hente 2 på skolen og hjem steke pizza . Hente eldste og nå sitter jeg her og tenker skal minste lese leseleksen til imorgen eller skall mamma bare slenge seg på sofaen. Eldste skall på drama, faren må kjøre mens jeg ordner sekk men iPad lesestoff og tegnebok til jenta som hun skall ha med imorgen på sykehuset.
Så dusje for jenta tar kveld.
Endret time fra sykehuset ødela litt hvordan vi hadde planlagt det. Vi må vær der kl 7:45 så her må vi ut tidligare.så får eldste sitte og spise frukost mens pappaen kjører oss ut.
Høres slitsomt ut.

Kaka er bakt. Det ryddige kjøkkenet mitt trenger en ny runde med oppvask og kjøkkenbenke-rydding og vasking. Men denne runden blir raskere i alle fall.

Men kjelleren har jeg egentlig ikke begynt på enda. Og ulempen er at man altså må gjennom denne for å komme opp. Det må tas i et tak der, for gangen er rimelig.... Kaos.

Og ikke er stua ferdig heller. I det minste et stykke godt i gang der da, men jeg er trøtt og sliten og lei. Kunne trolig trengt fri i morgen også for å komme i mål, men det kan jeg ikke, må på jobb gjøre et regnskap ferdig til kontroll av årsoppgjør og et annet klart til kontroll av selve regnskapet før det skal settes opp årsoppgjør på det til neste uke.

Så jeg får stå på her et par timer til før jeg stuper. Og siste finish i morgen. Men gele er kokt og kake er stekt. Den må bare få glasur når den er litt kjøligere.

Så bursdag blir det jo. Men koseligere om vi får tatt litt mer av huset før det kommer folk.

Også har jeg en avtale med hun som har bursdag. Hun tar 5 min på rommet sitt hver dag. Jeg tar 15 i huset. (vel, 15 u vedlikehold og 15 i forbedring. Altså utover det jeg pleier gjøre til vanlig. Så det blir mye mer. Men det høres bedre ut å si 15)

For vi kan ikke fortsette sånn. Det sliter på oss alle.

Trodde det sko bli mer travelt imorges . Alt gikk supert. Vi rakk og var for tiden på sykehuset. Faren rakk kjøre hjem og levere 2 andre på skolen. Jenta ble lagt i narkose ca kl 10:10. jammen ikke alltid lett at se når barn sovner så rask in. Operasjon tar ca 90 minutt. Her har jeg gått en lang tur rundt sykehuset og drukket 2 cappocino.
Får verkelig hoppes operasjon er vellykket og det ikke blir andre funn under der.
Jenta fekk litt panikk når de sa de måtte klippe vekk hår ovenfor øre. Men det blir vel en vanesak etter hver.

Last edited:
Trodde det sko bli mer travelt imorges . Alt gikk supert. Vi rakk og var for tiden på sykehuset. Faren rakk kjøre hjem og levere 2 andre på skolen. Jenta ble lagt i narkose ca kl 10:10. jammen ikke alltid lett at se når barn sovner så rask in. Operasjon tar ca 90 minutt. Her har jeg gått en lang tur rundt sykehuset og drukket 2 cappocino.
Får verkelig hoppes operasjon er vellykket og det ikke blir andre funn under der.
Jenta fekk litt panikk når de sa de måtte klippe vekk hår ovenfor øre. Men det blir vel en vanesak etter hver.
Håper alt går bra under operasjon.

Hår vokser heldigvis ut igjen etterhvert.

Sitter på jobb med skuldrene over ørene med alt jeg skulle ha fikset før jeg aller helst skal gå fra jobb om to timer. Det går seg til, det gjør nok det.

Men hjem og gjøre siste finish før selskap, ja, også spise middag og sånn da.

Da er det bursdag. Datteren har vært hjemme for hu ville være med mamma på bursdagen til mamma. Jeg holder på å bli sjuk og ville helst holdt senga. Feiring til helgen da :)
Gratulerer med dagen :)

Da er det bursdag. Datteren har vært hjemme for hu ville være med mamma på bursdagen til mamma. Jeg holder på å bli sjuk og ville helst holdt senga. Feiring til helgen da :)
Gratulerer med dagen! Og god bedring

God morgen. Operasjon tok 3 timmer. Ny time til etter kontroll er om 3 uker. Hørsel test om 3 måned og Mr av tinning om 1 år. Håret var klippet en del. Der blev ikke så godt mottat av jenta.
Prøver ju trøste med at se vokser ut igjen.
Ikke lett når man har tykk lang fint hår og er stolt av håret sitt.

God morgen.

Lørdag morgen. Ute snør det visst.
Vi har egentlig planer om en skitur i morgen for da skulle det være opphold og nysnø (snør på fjellet også i dag ja). Men pr nå ser meldingene ut som det skal sludde på fjellet i morgen, så da gidder vi neppe. Greia er at gutta, min sønn og hans fetter, antakelig skal på skitur med speideren på torsdag så det hadde vørt greit å ha prøvd siden i fjor først. Ingen av dem er noen kløppere på ski.

Men vi gidder ikke i regn. Vi får se.
Nevnte fetter overnatter her i dag, vår eldste datter er hos min bror.

Minstemor var ikke helt fornøyd med den løsningen. Men hun fikk sove i søsteren sin seng i natt

God morgen.

Lørdag morgen. Ute snør det visst.
Vi har egentlig planer om en skitur i morgen for da skulle det være opphold og nysnø (snør på fjellet også i dag ja). Men pr nå ser meldingene ut som det skal sludde på fjellet i morgen, så da gidder vi neppe. Greia er at gutta, min sønn og hans fetter, antakelig skal på skitur med speideren på torsdag så det hadde vørt greit å ha prøvd siden i fjor først. Ingen av dem er noen kløppere på ski.

Men vi gidder ikke i regn. Vi får se.
Nevnte fetter overnatter her i dag, vår eldste datter er hos min bror.

Minstemor var ikke helt fornøyd med den løsningen. Men hun fikk sove i søsteren sin seng i natt
God morgen . Snø dere? Her er det klar sol og 1 grad ute. Melder fint vær i helgen og nest uke. Blir en vinterferie hjemme.
Jenta er ikke så smerte påvirket så 1 Paracet hjelper.
Idag vil hun ut og lufte seg litt. Ellers blir det male og male i henne nye bøker. Har andre mala så mye i mitt liv :)

God morgen . Snø dere? Her er det klar sol og 1 grad ute. Melder fint vær i helgen og nest uke. Blir en vinterferie hjemme.
Jenta er ikke så smerte påvirket så 1 Paracet hjelper.
Idag vil hun ut og lufte seg litt. Ellers blir det male og male i henne nye bøker. Har andre mala så mye i mitt liv :)
Vg påstår været deler Norge i to for tiden.
Eller tre.
Vi er i den delen hvor det snør.
Lenger nord er det visst dårlig vær og lenger sør er det pent.

Her snør det ja. Rundt 0 grader rundt huset og det snør tett. Rimelig våt snø.
På fjellet der vi har tenkt oss i morgen er det en kundegrad eller to, så der snør det litt tørrere snø. Ganske mye ifølge Yr.

Desverre skal det vippe opp på pluss-siden og snø/regne i morgen, da vi planla skitur skulle det være pluss og opphold. Og altså nysnø.

Idag var vi på en tur med stranden. Sol og fine vær. Nå har jeg satt kanelboller på heving og skall brette litt klær mens jeg venter.
Barna har bestilt mc Donalds til kveldmat:p o ja de skall få det. Har lovet de at de skall få det nå i vinterferien.
Stille ute føles som alle er reist på hytte.

Vi skulle etter planen på skitur i dag. Men værmeldingen ble dårligere og dårligere dess nærmere vi kom. Pappa reiste inn på fjellet som "speider" og frarådet oss å komme etter. Det regnet. Tåke og regn. Rett og slett ikke noe kjekt.

Vi bestemte oss for sammen med min bror som altså også skulle vært med på skitur med sine unger, at da ble det svømmehallen i stedet.

Resten av dagen er vi visst trøtte og slitne og daff hele gjengen.

Og nå et vinterferien ferdig, i morgen er det skole igjen. Men det er jo bare en mnd. Så er det påske.

I morgen har jeg telefonkonsultasjon med barneavdelingen ang mellomste. Hun som nå "ikke vet" om hun har vondt i magen lenger. Men noe er i alle fall ikke som det skal.

Timen er oppfølging etter antibiotikakuren hun tok før jul egentlig, og kontrollprøven etter 6 uker som var negativ. Alle prøver er igrunnen negative. Ikke noe er galt. Det er bare noe som ikke er som det skal. Ingen finner ut hva.

Back
Topp