Litt spotting i går før jeg la meg, men ingenting i morges. Regner med at tr kommer i løpet av morgendagen, så skal hamstre inn sprøyter i dag [emoji4]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er vi[emoji7][emoji7] St.Olavs[emoji5][emoji5] porsgrunn på deg sant?[emoji5]
Ja stemmer [emoji4]
Masse lykke til![emoji1320]
Min Endometriose har vært forskjellig oppigjennom vil jeg si. Startet tidlig med så sterke smerter i magen at jeg besvimte fra skolen fra 12-13-års alderen. Lå 2-3 dager i sengen og rullet og skrek av smerte (til min mors store frustrasjon), ingen skjønte hva som var galt. Måtte ta paralagin forte for å bare sove meg gjennom dagene. Har også hatt ryggsmerter med stråling ned i seter siden denne alderen men koblet det da til skiveutglidning i ryggen.
Fikk p-piller fra 16-års alderen for å se om det hjalp og det gjorde det! Fortsatt smerter men kunne gå på skolen og gjøre andre ting. Mens jeg gikk på p-piller var egentlig ting greit, kjente at jeg gradvis ble værre men tok lang tid. Slutter på p-piller første gang for å prøve å bli gravid i 2011 og da var helvete tilbake igjen... Da ingen ting skjedde de første mnd så begynte jeg å Google og fant fort ut at der var Endometriose jeg måtte ha. Alt stemte.
Fikk Lap i 2012 og da fant de en del, fjernet det meste men måtte la 3 dype sammenvoksninger bli pga risiko ved å fjerne. Smertene ble markant bedre etter dette. Skulle da egentlig starte IVF (kirurgen ga små muligheter for å klare det naturlig) men så ble det slutt med han jeg da var sammen med. Hadde mine beste år frem til jeg nå igjen slutter på p-piller for å forsøke å få barn med ny partner. 1år uten og smertene er værre enn noen gang med sterke magesmerter under mensen, mensmurringer gjennom hele syklusen. Syklisk sterke ryggsmerter i halebenområder hvor jeg ikke klarer å holde overkroppen oppe og å sitte gjør veldig vondt. Smerter inn i setemusklaturen som om det står en pinne rett inn og opp i ryggen. Føler meg veldig sliten hele tiden og på tross av godt kosthold, veldig teg mage med unntak av under mensen hvor det er motsatt problem. Mange har smerter ved samleie, jeg kjenner det noen ganger men ikke et stort problem for min del.
De kan ofte ikke se Endo på ultralyd, man må ta lap for å stille sikker diagnose. De kan anta at det har kommet tilbake hos meg fordi man ser at en eggstokk nå ligger helt klistret inntil livmoren, det er typisk endo som gjør det. Man kan også noen ganger se cyster om de er store. Er det dype sammenvoksninger i tarm-området kan også MR avsløre sykdommen men generelt er det Lapraskopi som gjelder.
Nå er det bare å håpe på å bli gravid som er beste medisin for Endoen! Mange blir jo mer eller mindre helt friske!
Håper det hjalp litt? Hvilke symptomer har du? Jeg tror det er en veldig individuell sykdom med symptomer alt ettersom hvor vevet sitter.
Jeg får helt dårlig samvittighet over å mistenke at jeg kan ha endometriose når jeg hører hva du har gått gjennom. Mine plager er ikke nærheten av dine i det hele tatt. Jeg har egentlig hatt forholdvis lite menssmerter hele livet. Det var mest i ungdommen, da tok jeg ofte litt smertestillende første mensdag.
Mitt problem startet egentlig for bare ca 15 måneder siden. Etter det har jeg hatt underlivssmerter nesten hver eneste dag. Det er stort sett ikke sterke smerter, men murrende, verkende smerter som sitter nederst i ryggen, eventuelt kombinert med nederst i magen en del av dagene (særlig nært/under eggløsning og mens). Jeg vet at smertene kommer fra underlivet fordi det er samme type smerte og samme område som ved spontanabort, bare at smerten er mye svakere selvsagt. Det er vondest i ca 1 1/2 uke rundt eggløsning. Da legger jeg meg en del med varmeflaske, men tar sjelden smertestillende. Er stort sett forsiktig med medisiner siden jeg prøver å bli gravid... Fastlegen min påpekte en gang at jeg hadde livmorslimhinne på yttersiden av livmorhalsen, og endometriose er vel egentlig livmorslimhinne som vokser på feil sted? I tillegg til ubehaget/smertene jeg kjenner gjennom hele syklusen, er det mest alle de kjemiske graviditetene/tidlige spontanabortene jeg har hatt, som har fått meg til å lure på om jeg kan ha endometriose, for det skal vel gjøre det vanskeligere for embryoet å implantere ordentlig. Har hatt en MA, en exu og antakelig sju tidlige SA/kjemiske graviditeter.
Håper virkelig at du blir raskt gravid og at du blir helt kvitt endometriosen da! Jeg visste ikke at graviditet var beste medisin, men det er jo kjempebra isåfall, hvis du nå lykkes!
Hvordan gjør dere det med folsyre? Har dere opphold eller tar dere hele tiden?
Hvordan gjør dere det med folsyre? Har dere opphold eller tar dere hele tiden?
bare et kjapt innspill, lite endo kan gjøre kjempevondt og massemasse endo kan gi svært lite smerter så det er ingen fasit på endometriose. Å få sjekka det er en kjapp affære, er normalt sett inn og ut samme dag fra sykehuset
Hvordan foregår den sjekken/hvilken undersøkelse? Jeg tror dessverre egentlig at jeg har hatt undersøkelsen, men at gynekologen ved en feil ikke sjekket for endometriose. :-( Jeg var henvist til hysteroskopi på grunn av habituell abort (tre aborter eller mer), men så viste det seg at siste abort ikke var en spontanabort, slik gynekologen først trodde, men et ekstrauterint svangerskap, så da ble det bestemt at hysteroskopien skulle gjøres en uke tidligere enn oppsatt og samtidig med lokalisering og fjerning av den ekstrauterine graviditeten.
Dessverre var det en vikar som gjorde inngrepene på en lørdag, og antakelig var det dårlig kommunikasjon mellom gynekologene, så jeg tror hun som gjorde operasjonen og hysteroskopien trodde at alt dreide seg om å lete etter graviditeten og fjerne den. Hun skrev eller sa ingenting om at det verken var funnet endometriose eller ikke var funnet endometriose. Hun skrev kun at svangerskapet var lokalisert i egglederen og at den ble fjernet. Selv var jeg ganske omtåket og smertepåvirket etterpå og visste ikke på den tiden noe om endometriose, så jeg tenkte ikke på å spørre om det. Gynekologen som henviste meg, var oppgitt etterpå over at det ikke stod noe om endometriose, funn eller ikke. :-(
Forøvrig interessant at det ikke er noen fasit ved endometriose og at det kan være mye og likevel lite smerter.
Undersøkelsen blir foretatt under narkose og de går inn i magen ved kikhullsmetoden, ikke via livmor. De slo sammen hystreroskopien og lap'en på meg så fikk sjekket det som kunne sjekkes. Så jeg vet ikke om de gjorde det på deg. Endo kan heller ikke ses på andre måter enn ved lap, hvis det ikke er snakk om adenomyose eller sjokoladecyster i livmoren. Disse kan ses på UL.
Nei, jeg vet ikke om de sjekket noe som helst, annet enn hvor svangerskapet var lokalisert, dessverre. Fjerningen av egglederen var jo en kikkhullsoperasjon i narkose samtidig med hysteroskopi, så de hadde muligheten til å se etter det. Hele problemet er at det var en vikar fra et annet sykehus som gjorde inngrepene og vikaren ikke etterpå noterte ned noe som helst verken i den ene eller den andre retningen, altså om hun hadde sett etter noe annet enn svangerskapet og hva hun eventuelt så eller ikke så...
Da kan jeg tenke meg at de ikke sjekka det. Kanskje de hadde hovedfokus på egglederen?Men så rart at de ikke noterte noe ned! Epikrisen skal være oppdatert etter en operasjon. Etter lapen på ullevål lå det 4 stk ulike journaldokumenter fra inngrepet. Dustefolk ass!
Spennende! Tar du kontrollene på sykehuset, eller hos egen gynekolog?Da blir det kontroll på sprøytedag 9 her, mandag 29.01[emoji5]
Gått på det i snart tre år sammenhengende, og fått beskjed om at det ikke er noe farlig, så da fortsetter jeg med det [emoji4]Hvordan gjør dere det med folsyre? Har dere opphold eller tar dere hele tiden?
Ja, det var skikkelig dumt! Jeg hadde også spurt om de kunne ta en bakterieprøve fra livmoren når de først var der inne, og det fikk de ikke gjort fordi "det ble skylt med saltvann først og da var det for sent". De oppdaterte journalen altså, men alle opplysninger i den dreide seg om svangerskapet i egglederen og det sto ikke om de hadde sett etter endometriose og sett det eller ikke sett det.
Jeg gjetter også på at hovedfokus var å lokalisere graviditeten siden de ikke så den på ultralyd og så fjerne den og at det var det som ble gjort. Var en ung gynekolog, så ikke sikkert at hun var så veldig rutinert, og jeg la også merke til at det var litt irritasjon hos en av de andre ansatte over at de måtte gjøre denne operasjonen akkurat da... Hun mente at det ikke kunne haste så mye og hvorfor kunne det ikke vente til mandag, så mulig den unge vikargynekologen prøvde å skynde seg pga dårlig stemning også. :-(
Nei fy søren så stilig med så mange knøtt på frys! Dette blir jo kjempebra! Vet du noe om kvalitet på dem og alder?Heisann godtfolk jeg joiner dere her inne etter negativt fryseforsøk i januar.
Status:
solidarisk B1. 1.ivf 2 innsett. 21 embryo på frys
innsett er antatt å være i uke 6!