Suvana
Forelsket i forumet
Eh, unnskyld meg, men det er faktisk alltids noen her i landet som må påta seg disse lavtslønnsyrkene slik at diverse andre kan få utdanne seg og tjene enormt mye bedre. Skulle alle tatt seg høyere utdanning og forlanget 'viktigere' jobber så hadde faktisk ikke samfunnet vårt gått rundt - tvert i mot, ville det totalkollapset. Så det der argumentet ditt blir bare alt for dumt, men jeg ser jo at det er samme regla folk kommer med fra det ståstedet du skriver i diskusjoner om dette temaet. Det blir bare alt for naivt synes jeg, "du har valgt denne jobben selv og har mulighet til å bytte jobb eller ta utdanning hvis du er så misfornøyd...." Hmmm nei du, verden er nok ikke så svart-hvit.Men er du frisk nok til å ta utdannelse eller gjøre en annen jobb? Er du frisk nok til å gjøre noe med livet ditt, å snu det rundt? For det er noe de fleste uføre IKKE har anledning til.
Om man tar en jobb så godtar man å jobbe for en viss sum. Er man misfornøyd med det og har helse til å gjøre noe med det, så kan man få seg en annen jobb. Da har man et valg. Så får det være opp til en og hver hva de er fornøyd med og ikke.
Fakta er den at nordmenn rett og slett spytter på sine egne når det gjelder veldig mange lavtlønnsyrker. Selvsagt skal ikke lønna være likestilt med yrker som krever utdanning, men det finnes faktisk enn mellomting enn hvordan det er i dag.
Og selvfølgelig er det synd i uføre, og de kan ikke noe for at de er syke. Men det er faktisk ikke til å legge skjul på at i Norge er trygdeordningene veldig gode, spesielt i forhold til resten av verden. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er nordmenn heldige som kan leve et liv med tak over hodet, mat, klær, internett og tv og slikt hvis man blir syk og ikke kan jobbe for livets opphold. Men at man på minstetrygd skal kunne ha samme inntekt som nordmenn som jobber rævva av seg fulltid i lavtlønnsyrker, er for meg HELT feil! Det betyr at noe er riv ruskende gærnt, for da lønner det seg faktisk ikke å jobbe for VELDIG mange mennesker i dette landet (ja, for det er faktisk mange som er i lavtlønnsyrker).