Første svangerskapskontroll..?

Tja, hva er definisjonen på svangerskapskontroll? Jeg har allerede vært hos legen 2 ganger så lenge jeg har visst om graviditeten. Første gang for ca 3 uker siden, da var det bare prat og veie meg (siden jeg ikke har vekt hjemme). Andre gangen, for 6 dager siden, tok jeg blodprøver som folk flest tar i uke 12 (tidlig for meg pga ekstrem skrekk for blodprøve).

Har også vært hos jordmor én gang, men hadde ikke helsekort da også har jeg dessverre måtte bytte jordmor siden da, så jeg skal ha ny første samtale med JM den 2 mars. Så blir det vel å finne en balanse mellom JM og legebesøk. :)

Jeg var på første kontroll i dag. 7+0. Han skrev på helsekortet, veide og tok blodtrykk, og skal sende henvisning til UL i uke 12 og i uke 18. Jeg skal tilbake i neste uke for å ta blodprøve og urinprøve.
Ringte og jordmor i dag, og fikk time der om én mnd, når jeg er i uke 11.

Tja, hva er definisjonen på svangerskapskontroll? Jeg har allerede vært hos legen 2 ganger så lenge jeg har visst om graviditeten. Første gang for ca 3 uker siden, da var det bare prat og veie meg (siden jeg ikke har vekt hjemme). Andre gangen, for 6 dager siden, tok jeg blodprøver som folk flest tar i uke 12 (tidlig for meg pga ekstrem skrekk for blodprøve).

Har også vært hos jordmor én gang, men hadde ikke helsekort da også har jeg dessverre måtte bytte jordmor siden da, så jeg skal ha ny første samtale med JM den 2 mars. Så blir det vel å finne en balanse mellom JM og legebesøk. :)

Første kontroll er når man lager helsekortet og fyller det ut hos lege/jm, vil jeg si :) At man er der FOR å være på kontroll. Jeg har vært hos legen to ganger ila graviditeten, men har ikke fyllt ut helsekortet eller sendt henvisning til OUL; ettersom jeg var der pga komplikasjoner, ikke for kontroll. :)

Har egentlig hatt veldig lyst til å få tidlig oppfølging av jordmor denne gangen, men er litt redd for å bli ledd ut av kontoret omtrent om jeg kommer før i alle fall uke 8. Noen som har vært hos jordmor sånn uke 6?

Har egentlig hatt veldig lyst til å få tidlig oppfølging av jordmor denne gangen, men er litt redd for å bli ledd ut av kontoret omtrent om jeg kommer før i alle fall uke 8. Noen som har vært hos jordmor sånn uke 6?

Jeg var tidlig med første, men teller nok ikke. Jeg var 17, så hadde vel behov for ekstra oppfølging :P men de skal ikke le av deg uansett; alle har sine grunner for ting, og det er greit. Jeg er på andre siden.. jeg tør ikke få meg time til JM, for TENK om det går galt. Tror jeg tar kontakt for første kontroll hvis alt ser bra ut på UL på fredag. Da er jeg 7+5.

Jeg var tidlig med første, men teller nok ikke. Jeg var 17, så hadde vel behov for ekstra oppfølging :p men de skal ikke le av deg uansett; alle har sine grunner for ting, og det er greit. Jeg er på andre siden.. jeg tør ikke få meg time til JM, for TENK om det går galt. Tror jeg tar kontakt for første kontroll hvis alt ser bra ut på UL på fredag. Da er jeg 7+5.
Men tror du ikke jm er vant til at folk er redd for å miste? Er egentlig for å snakke om det at jeg kunne tenke meg å dra såpass tidlig o_O

Og 17 da! Ser for meg man ikke er helt forberedt på graviditet da nei :p

Men tror du ikke jm er vant til at folk er redd for å miste? Er egentlig for å snakke om det at jeg kunne tenke meg å dra såpass tidlig o_O

Og 17 da! Ser for meg man ikke er helt forberedt på graviditet da nei :p

Joda. Det er de nok. Men jeg føler at det er så nærliggende og reellt for min del, at jeg ikke ønsker å ta kontakt, for å så måtte ringe rundt etter UL på fredag "nei, trenger ikke timen likevel, de fant ikke hjertebank i dag", om du skjønner.. Jeg føler det er så 50-50 akkurat nå, pga hematomet; og å måtte avbestille en JM time blir bare en ekstra belastning å tenke på. For min del. Men det er bare fordi jeg ikke bare frykter SA/MA, men akkurat pr nå regner det som "overveiende sannsynlig".

Håper jeg får godt nytt på fredag, og at jeg greier komme meg ut av den tanken.

Du skal jo helst ha første mellom uke 7 og 12, så jeg vil jo tro at de ikke latterligjør de som kommer i uke 7 når det er det som står på nett. Bestill deg en time du, er de uhyggelige så ber du om å bytte jordmor.

8 uker i dag, og første kontroll med JM på fredag. Tror det blir litt godt å få snakke med ho nå.

Jeg er 8+0 imorgen, og da skal jeg på både TUL og til fastlegen for første svangerskapskontroll. Veldig spent på begge deler og håper så inderlig på et fint, bankende hjerte❤️ Orker ikke tanken på noe annet..

Vel, egentlig var planen å ta første svangerskapskontroll med utfylling av helsekortet når jeg er rundt 12 uker på vei.
Men så var jeg til legen i dag for å få resept på blodfortynnende sprøyter jeg må bruke i svangerskapet, og da ble det til at vi fylte ut det helsekortet og tok blodprøver også :wacky: 5+2 i dag liksom :hilarious: Jaja, kommer til å ta kontakt med jordmor for å ta en kontroll i uke 12 uansett da :happy:

Jeg skal ha første samtale med JM om en uke, på ca. 8+0. Ringte til de for flere uker siden og da fikk jeg beskjed om at praksis nå (Oslo) var en telefonsamtale 8+0 og første fysiske kontroll 12+0. Har kontaktet legen også som mente jeg skulle komme rundt uke 12. Men hva er egentlig forskjellen på de to? Jeg skjønner ikke helt om jeg burde gå til den ene eller den andre, eller begge. Tips? :)

Jeg skal til jordmor neste uke, når jeg er 9+1. Jeg ga beskjed om at jeg bekymret meg mye dette svangerskapet (pga blødninger), og at jeg derfor følte jeg hadde behov for litt tettere oppfølging for øyeblikket.

Jeg skal ha første samtale med JM om en uke, på ca. 8+0. Ringte til de for flere uker siden og da fikk jeg beskjed om at praksis nå (Oslo) var en telefonsamtale 8+0 og første fysiske kontroll 12+0. Har kontaktet legen også som mente jeg skulle komme rundt uke 12. Men hva er egentlig forskjellen på de to? Jeg skjønner ikke helt om jeg burde gå til den ene eller den andre, eller begge. Tips? :)

Eh. Hadde noen tilbudt meg telefontime, så hadde jeg takket nei, gitt. :P
Tror ikke det er noe stor forskjell sånn sett; jeg var kun hos jm i mitt første svangerskap, annet enn at jeg tok blodprøver på legekontoret. Kan også velge å gå kun hos lege.
Mange leger er ikke så veldig oppdaterte på svangerskap og slikt, og kan ikke fylle ut helsekortet riktig engang :P Men, om du har mye plager og blir sykemeldt, så kan det kanskje være like greit å ta sv.kontroll og sykemeldingskontroll i samme slengen. :)

Ehh, jeg bor ikke langt fra Oslo, vi har hatt en del smitte i kommunen vår den siste tiden... Men én telefonsamtale med jordmor håper jeg at jeg slipper. :p Jeg gikk til begge to sist, syns det var veldig greit. :)

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med første kontroll. Tror jeg må først se liv i magen før jeg klarer å forholde meg til det. Vi konmer nok til å reise bort til en annen del av landet rundt uke 8-9, og forblir nok borte mye av svangerskapet. Håper det ikke er noe problem å få oppfølging på andre steder enn hjemkommunen :)

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med første kontroll. Tror jeg må først se liv i magen før jeg klarer å forholde meg til det. Vi konmer nok til å reise bort til en annen del av landet rundt uke 8-9, og forblir nok borte mye av svangerskapet. Håper det ikke er noe problem å få oppfølging på andre steder enn hjemkommunen :)

Kan hende du må ta dem privat O.o hvis ikke kommunene er veldig greie mot deg.
Når det er sagt, så er det et frivillig tilbud.

Kan hende du må ta dem privat o_O hvis ikke kommunene er veldig greie mot deg.
Når det er sagt, så er det et frivillig tilbud.

Det finnes ikke private tilbud hvor vi skal :p
Men jeg kan jo ikke gå hele svangerskapet uten kontroll heller så det må jo finnes en løsning...

Det finnes ikke private tilbud hvor vi skal :p
Men jeg kan jo ikke gå hele svangerskapet uten kontroll heller så det må jo finnes en løsning...

Kan hende du skulle ha pratet med jordmortjenestene enten i din kommune, eller i den kommunen du skal være i. Må jo gå an å finne en løsning, men det var jo ei annen her oppe som fikk streng beskjed om å ta kontakt med JM i sin kommune, og fikk ikke ha samtaler med ei jm de tidligere har hatt kontakt med (i en nabokommune), så..
Men kan hende det går, når du er midlertidig "bosatt" der.

Fant denne:
"Du har rett til svangerskapsomsorgstjeneste. Retten har du overfor den kommunen du bor eller midlertidig oppholder deg i." - så får tro det ordner seg O.o

Back
Topp