Første svangerskapskontroll..?

Kan hende du skulle ha pratet med jordmortjenestene enten i din kommune, eller i den kommunen du skal være i. Må jo gå an å finne en løsning, men det var jo ei annen her oppe som fikk streng beskjed om å ta kontakt med JM i sin kommune, og fikk ikke ha samtaler med ei jm de tidligere har hatt kontakt med (i en nabokommune), så..
Men kan hende det går, når du er midlertidig "bosatt" der.

Fant denne:
"Du har rett til svangerskapsomsorgstjeneste. Retten har du overfor den kommunen du bor eller midlertidig oppholder deg i." - så får tro det ordner seg o_O

Ja, vi finner vel en løsning. Ellers får jeg skype med fastlegen min :p
 
Haha, ja det kan bli interessant :p Heldigvis føler jeg ikke så stort informasjonsbehov siden jeg ikke er førstegangs lengre :)

Nei, samme her.. ><
Føler jeg har inne det meste av info jeg trenger. :p
 
Jeg ringte helsestasjon i dag - fant ut jeg kanskje burde ringe ordne meg time snart. Er 7+5, og på nettsiden deres står det "de ønsker å ha første kontroll mellom uke 8-12".
Jeg tror jeg er helt ekstremt var på folk for tiden, for jeg synes hun hørtes nesten sur ut, og at jeg ikke burde ha ringt før om noen uker (tenkte det var greit å være litt tidlig ute, jeg da.) Jeg synes de burde heller ha hatt innstillingen "du kan få komme neste uke om du trenger prate! Men, vi kan også vente noen uker om du ikke har store behovet".

Altså. Det går bra. Jeg trenger ikke prate med noe jordmor for øyeblikket. Men jeg FØLTE meg veldig avvist på telefon likevel. :p

Fikk time 11+1.
 
Hadde første før første svangerskapskontroll i dag :p fikk snakket med legen om at jeg er litt nervøs for SA selv om sist svangerskap førte til lillegutt :) og vi snakket litt om både det ene og det andre i forhold til at det er jo bra om kroppen rydder opp dersom det ikke er liv laga osv :)
Han var også veldig behjelpelig med å henvise meg til gynekologen om det var noe, så det er jeg veldig glad for! :D vi satte opp neste time 8.mars, og da er jeg rundt 8+5, så får det bli blodprøver og søknad om OUL :)
Så tar jeg kontakt med jordmor etterpå :)
 
Jeg ringte helsestasjon i dag - fant ut jeg kanskje burde ringe ordne meg time snart. Er 7+5, og på nettsiden deres står det "de ønsker å ha første kontroll mellom uke 8-12".
Jeg tror jeg er helt ekstremt var på folk for tiden, for jeg synes hun hørtes nesten sur ut, og at jeg ikke burde ha ringt før om noen uker (tenkte det var greit å være litt tidlig ute, jeg da.) Jeg synes de burde heller ha hatt innstillingen "du kan få komme neste uke om du trenger prate! Men, vi kan også vente noen uker om du ikke har store behovet".

Altså. Det går bra. Jeg trenger ikke prate med noe jordmor for øyeblikket. Men jeg FØLTE meg veldig avvist på telefon likevel. :p

Fikk time 11+1.

Det er så kjipt. Sånn følte jeg det førstegangs, men hos legen da. :(
 
Det er så kjipt. Sånn følte jeg det førstegangs, men hos legen da. :(

Nå ringte jeg 11.28, da. De stenger helsestasjonen 11.30 på fredager, så hun var sikkert irritert :p men følte meg skikkelig avvist. Jeg synes de bør være heller på tilbudssiden der, fremfor "du TRENGER da ikke komme før om kjempelenge. Med mindre du føler et sånt SPESIALBEHOV." Men kan være jeg bare er veldig var for øyeblikket. Hormoner som herjer overalt
 
Det finnes ikke private tilbud hvor vi skal :p
Men jeg kan jo ikke gå hele svangerskapet uten kontroll heller så det må jo finnes en løsning...
Det burde du sjekke ut. Alt telles i kroner og ører, og vanlig helsetjenester ville jeg tro er i utgangspunktet forbeholdt kommunens egne skattebetalere. Legevakt derimot, de tar i mot «fremmede».
Jeg vet ikke altså, men jeg ville absolutt kontrollert det der før du reiser dit.
 
Det burde du sjekke ut. Alt telles i kroner og ører, og vanlig helsetjenester ville jeg tro er i utgangspunktet forbeholdt kommunens egne skattebetalere. Legevakt derimot, de tar i mot «fremmede».
Jeg vet ikke altså, men jeg ville absolutt kontrollert det der før du reiser dit.

Tror det går fint :) Jeg har brukt fastlegen der uten problemer mange ganger. I høst når jenta mi puttet brød opp i nesen :p og jeg fikk tatt blodprøvene mine til forberedelse til ivf hos faslegen der i romjulen. Når jenta vår var baby brukte vi også helsestasjonen der selv om vi egentlig bor en 10 timers kjøretur unna. Nå er vi litt mer enn turister siden vi bor der litt større deler av året, men kan jo liksom ikke bytte fastlege for et 2 måneders strekk heller...
 
Jeg ringte helsestasjon i dag - fant ut jeg kanskje burde ringe ordne meg time snart. Er 7+5, og på nettsiden deres står det "de ønsker å ha første kontroll mellom uke 8-12".
Jeg tror jeg er helt ekstremt var på folk for tiden, for jeg synes hun hørtes nesten sur ut, og at jeg ikke burde ha ringt før om noen uker (tenkte det var greit å være litt tidlig ute, jeg da.) Jeg synes de burde heller ha hatt innstillingen "du kan få komme neste uke om du trenger prate! Men, vi kan også vente noen uker om du ikke har store behovet".

Altså. Det går bra. Jeg trenger ikke prate med noe jordmor for øyeblikket. Men jeg FØLTE meg veldig avvist på telefon likevel. :p

Fikk time 11+1.

Ikke noen hyggelig måte å bli møtt på! Dårlig rett og slett. Har litt samme erfaring selv, men det var legen. Som sa jeg ikke skulle komme inn eller kontakte henne før jeg var passert uke 12, med mindre det var noe spesielt.... ikke rart man blir usikker da, for står jo første kontroll ofte tas mellom uke 8-12 som du sier.
 
Ikke noen hyggelig måte å bli møtt på! Dårlig rett og slett. Har litt samme erfaring selv, men det var legen. Som sa jeg ikke skulle komme inn eller kontakte henne før jeg var passert uke 12, med mindre det var noe spesielt.... ikke rart man blir usikker da, for står jo første kontroll ofte tas mellom uke 8-12 som du sier.

Står til og med på kommunen sine sider.. "vi ønsker at første kontroll taes mellom uke 8-12". Ikke etter uke 12.. Synes det er for dårlig :(
Er nesten som om alle i helsevesenet sier at 'svangerskapet ditt er ikke verdt en dritt før du er passert 12 uker'.
Legene på legekontoret tar meg i alle fall på alvor.. ♥️
 
Står til og med på kommunen sine sider.. "vi ønsker at første kontroll taes mellom uke 8-12". Ikke etter uke 12.. Synes det er for dårlig :(
Er nesten som om alle i helsevesenet sier at 'svangerskapet ditt er ikke verdt en dritt før du er passert 12 uker'.
Legene på legekontoret tar meg i alle fall på alvor.. ♥️

Off, jeg følte det samme da jeg ringte legen. Jeg er helt ny i dette her, aldri vært gravid før og forholdt meg egentlig bare til det jeg fant på nett (helsenorge blant annet). Der står det første kontroll (samtale) fra uke 6-12. så jeg ringte (5+3 tror jeg) og følte jeg ble litt avstumpet det jeg satt av hun som mente det var veeeldig tidlig da... «Åja, ja nei jeg vet jo ikke, har aldri gjort det her før jeg» hørte jeg meg selv si og følte meg 15 år igjen:oops: Håper at resten av møtene og oppfølgingen er litt hyggeligere da :)
 
Off, jeg følte det samme da jeg ringte legen. Jeg er helt ny i dette her, aldri vært gravid før og forholdt meg egentlig bare til det jeg fant på nett (helsenorge blant annet). Der står det første kontroll (samtale) fra uke 6-12. så jeg ringte (5+3 tror jeg) og følte jeg ble litt avstumpet det jeg satt av hun som mente det var veeeldig tidlig da... «Åja, ja nei jeg vet jo ikke, har aldri gjort det her før jeg» hørte jeg meg selv si og følte meg 15 år igjen:oops: Håper at resten av møtene og oppfølgingen er litt hyggeligere da :)

Synes det er dårlig....
Leger har det gjerne travelt, så man bør jo likevel sette opp litt i forveien.
Hadde de sagt "Ja, jeg setter deg opp om tre uker, hvis det høres greit ut? Eller vil du inn og prate med noen snarest mulig?" Så hadde det vært en mye bedre måte å presentere det på....
 
Hadde første samtale med jm denne uken, på telefon pga corona.. Helt ok egentlig, vi fylte ut helsekortet slik at vi ikke trenger å bruke tid på det neste gang, men utover det var det ikke så spennende. Skal til første kontroll i uke 12. Her i Oslo er det slik at mannen kun får være med på en kontroll i løpet av hele svangerskapet. Synes det var litt kjipt, og veldig rart at de skal slippe inn alle mannfolk en gang, men ikke jevnlig..

Ellers var jm ivrig med å få søkt fødeplass i og med at det visstnok er varslet redusert fødetilbud i Oslo høsten 2021. Så nå har jeg allerede fått fødeplass og OUL. Tidlig, men litt fint å ha det på plass også :)
 
Sist fikk jeg"kjeft" for å komme på kontroll for tidlig (ikke av fastlegen min altså, men en annen på kontoret der). :sorry: Tør nesten ikke ringe før 12 uker nå. :p

Kjenner til denne! Fikk kjeft jeg også, for hva kunne de gjøre så tidlig:sour: Helt feil! Vi kjenner selv på når vi trenger oppfølgning❤️❤️
 

Vedlegg

  • upload_2021-2-27_14-58-10.png
    upload_2021-2-27_14-58-10.png
    108,9 KB · Visninger: 6
Kjenner til denne! Fikk kjeft jeg også, for hva kunne de gjøre så tidlig:sour: Helt feil! Vi kjenner selv på når vi trenger oppfølgning❤️❤️

Jeg bestilte time til første svangerskapskontroll nå. Da sa hun i telefonen at det var "på tide". Ikke noe sur eller noe altså. Men jeg sa ifra at jeg ikke hadde turt å ringe før fordi jeg fikk så kjeft sist. :p Stakkars dama fikk så vondt av meg så hun lovte meg at jeg skulle få slippe å komme til den legen. :joyful:
 
Jeg bestilte time til første svangerskapskontroll nå. Da sa hun i telefonen at det var "på tide". Ikke noe sur eller noe altså. Men jeg sa ifra at jeg ikke hadde turt å ringe før fordi jeg fikk så kjeft sist. :p Stakkars dama fikk så vondt av meg så hun lovte meg at jeg skulle få slippe å komme til den legen. :joyful:

Skjønner ikke hvorfor de oppfører seg sånn mot gravide :S Jeg ble så paff over hvor sur hun på helsestasjonen virket da jeg ville bestille time. Går da an å formulere seg litt hyggelig liksom.
 
Nå ringte jeg 11.28, da. De stenger helsestasjonen 11.30 på fredager, så hun var sikkert irritert :p men følte meg skikkelig avvist. Jeg synes de bør være heller på tilbudssiden der, fremfor "du TRENGER da ikke komme før om kjempelenge. Med mindre du føler et sånt SPESIALBEHOV." Men kan være jeg bare er veldig var for øyeblikket. Hormoner som herjer overalt
Tok kontakt med min lokale helsestasjon, fikk litt samme følelsen «jammen hvis du har vært hos legen nylig så trenger du ikke time her enda!!!». Hvorpå jeg prøvde å forklare «ja, nei altså jeg vet jo ikke det er først gangen jeg er gravid så ja, nei, ja....»
Mulig jeg er litt i samme hormonbåt som deg :angelic:
Men blei litt sånn «detta skal bli interessant ja!»:BangHead
 
Back
Topp