Første svangerskapskontroll..?

Hihihi, her e forholdene små ja :dead: Vi må 2-3timer ut av kommunen for å få privat jordmor og ultralyd så det har jeg ikke mulighet til når jeg jobber fult! Høres ut som du har et godt tilbud rundt deg, betrygende det når du har hatt så mange bekymringer og utfordringer :)

Her er privat JM/ul kun på ettermiddagen og, så funker sånn sett fint for de fleste :) men, ja. Litt kjedelig når man har såpass dårlig tilbud ><
 
I Tr.heim ber man kontakte helsestasjon for time så snart som mulig da det har vært mange som har slitt med å få time tidligere (i følge nettsidene til kommunen).

Som førstegangs gravid så ante jeg ikke hvor og når jeg skulle kontakte hvem. Ringte helsestasjonen og sa jeg var ny i gamet - var kun 6 uker på vei. De satte like gjerne opp time til meg 6+4. Fylte ut helsekort og tok blod- og urinprøve. Veldig hyggelige og imøtekommende ansatte der.

Er 8+6 i dag. Skal følges opp ekstra i svangerskapet pga går på immundempende medisin. Sykehuset har allerede bestilt tidlig UL etter påske (vil da være 12+5). Er veldig positivt overrasket av oppfølging så langt
 
Dette blir jeg litt stresset av! Har første svangerskapskontroll hos fastlege om litt over to uker (11+0). Har tenkt at det holder å søke fødeplass da, når jeg bare skal på en av de vanlige fødeavdelingene (heller mot Ahus, men har ikke helt bestemt meg). Burde jeg prøve å få fastlegen til å søke tidligere for meg?

Ellers hadde jeg første kontakt med helsestasjonen i dag, og det var veldig positivt. Skrev at jeg skal ha første kontroll hos lege og at jeg så vil gå hos jordmor. Forventet da at de kanskje ville si st det blir i uke 20 eller senere (når neste standardkontroll er i det standardoppsettet). Men fikk time rett over påske! Så det blir bra å få snakke med jordmor såpass tidlig også!

Jeg vet ikke hvor mye det haster, men min jm ville i alle fall at vi skulle søke så fort som mulig. Mulig det hastet mest for å få Ullevål, så hvis du uansett tenker Ahus så går det sikkert fint. Men det skader jo ikke å ta en telefon til helsestasjonen? Tror de har bedre oversikt over slike ting enn hva fastleger har. Så kan de sikkert søke plass for deg selv om du ikke har vært på kontroll enda. Jeg fikk i alle fall plass etter telefonsamtale med jm. Lykke til :)
 
Endelig første kontroll gjort! Da er vi i gang ♥️
 
Back
Topp