Første svangerskapskontroll

Jeg har time i morgen [emoji40] hos jordmor,kjenner jeg er spent og gruer meg.. etter alle ma og sa og all snakken så er jeg så redd for at det ikke skal være noe liv [emoji856][emoji856]
 
Skal på 12-ukers kontroll til lege om en uke, klarer nesten ikke vente! Legen min har UL-apparat, så da får vi nok sett tullingene igjen!
1,5 uke etter det igjen er det (litt forsinket) 12-ukers kontroll på sykehuset også :)
 
Jeg har time i morgen [emoji40] hos jordmor,kjenner jeg er spent og gruer meg.. etter alle ma og sa og all snakken så er jeg så redd for at det ikke skal være noe liv [emoji856][emoji856]

Skjønner redselen din :( Håper at dette går fint! Krysser alt jeg har for deg og sender deg en styrkeklem.
 
Skal på 12-ukers kontroll til lege om en uke, klarer nesten ikke vente! Legen min har UL-apparat, så da får vi nok sett tullingene igjen!
1,5 uke etter det igjen er det (litt forsinket) 12-ukers kontroll på sykehuset også :)

Åå, så spennende da! Kjempekjekt med leger som har UL-apparat, synes alle leger skulle hatt det! :p
 
Ringte legekontoret nå, fikk time når jeg er 12+ 5 ifølge TUL og 12+1 i følge menstermin.
De sa at det var ikke vits å ta blodprøver før uke 12, noe i forhold til antistoffer som først dannes i uke 12 så var greit å vente til noen dager etter uke 12 for å være sikker.
Jeg kunne få legetime før, men kjenner at jeg ikke gidder å løpe til legekontoret i tide og utide :p så tar alt samme dag :)
 
Skal på 12-ukers kontroll til lege om en uke, klarer nesten ikke vente! Legen min har UL-apparat, så da får vi nok sett tullingene igjen!
1,5 uke etter det igjen er det (litt forsinket) 12-ukers kontroll på sykehuset også :)
Tullingene :joyful: fin skrivefeil! Hihi

Får dere tettere oppfølging hele svangerskapet gjennom, eller er det kun mot slutten man blir fulgt opp tettere med tvillinger?
 
Jeg er så skuffet.. Ringte og skulle få jordmortime, men de hadde ikke noe ledig før slutten av August.. Ble henvist til en av de andre helsestasjonene, men de ligger over 30 min unna med buss (jeg disponerer ikke bil).

Pendler i tillegg, så nå må jeg ta hele dagen fri for å dra på kontroll..

Ble også henvist til legen først for å ta blodprøver.

Noen som vet om jeg kan få kontrollene kun på sykehuset? Jeg bor bare 5 min å gå fra sykehuset.. Jeg venter også tvillinger..

Får bestille time hos lege da. Han vet heldigvis hele bakgrunnen min, så får lufte det med han.
 
Ringte legekontoret nå, fikk time når jeg er 12+ 5 ifølge TUL og 12+1 i følge menstermin.
De sa at det var ikke vits å ta blodprøver før uke 12, noe i forhold til antistoffer som først dannes i uke 12 så var greit å vente til noen dager etter uke 12 for å være sikker.
Jeg kunne få legetime før, men kjenner at jeg ikke gidder å løpe til legekontoret i tide og utide :p så tar alt samme dag :)

Så greit å ha det i boks! Da er det legekontoret slik som her :) Helt enig i at det ikke er vits i å springe til legen hele tiden med mindre det er noe spesielt selvfølgelig.
 
Jeg er så skuffet.. Ringte og skulle få jordmortime, men de hadde ikke noe ledig før slutten av August.. Ble henvist til en av de andre helsestasjonene, men de ligger over 30 min unna med buss (jeg disponerer ikke bil).

Pendler i tillegg, så nå må jeg ta hele dagen fri for å dra på kontroll..

Ble også henvist til legen først for å ta blodprøver.

Noen som vet om jeg kan få kontrollene kun på sykehuset? Jeg bor bare 5 min å gå fra sykehuset.. Jeg venter også tvillinger..

Får bestille time hos lege da. Han vet heldigvis hele bakgrunnen min, så får lufte det med han.

Jeg vet dessverre ikke. Skjønner du ble skuffet. Man skal vel ha ekstra oppfølging når man venter tvillinger? Er jo større sjanse for en del komplikasjoner. Går jo greit i de aller fleste tilfeller, men er jo greit å følge litt med.
 
Jeg vet dessverre ikke. Skjønner du ble skuffet. Man skal vel ha ekstra oppfølging når man venter tvillinger? Er jo større sjanse for en del komplikasjoner. Går jo greit i de aller fleste tilfeller, men er jo greit å følge litt med.

Ja, jeg vet det er ekstra oppfølging, jeg bare vet ikke helt når..? Jeg var også innlagt i fjor på sykehuset og operert for exu og de sa jeg måtte følges ekstra opp. Orket ikke helt å ta hele livshistorien min til henne på helsestasjonen.

Vet jo heller ikke hvilket svar jeg får fra de andre helsestasjonene, har skjønt at jordmortilbudet i kommunen er ganske begrenset.

Får bestille time til lege neste uke og legge en plan med han. Få prøve å få meg henvist direkte til sykehuset så får vi se hva de sier.
 
Første kontroll idag. Egentlig litt skuffet [emoji85]trodde jeg skulle få litt informasjon, eller noe annet spennende. Eneste som skjedde var at legen søkte meg på ul, også tok jeg flere blodprøver. Thats it [emoji23]
 
Første kontroll idag. Egentlig litt skuffet [emoji85]trodde jeg skulle få litt informasjon, eller noe annet spennende. Eneste som skjedde var at legen søkte meg på ul, også tok jeg flere blodprøver. Thats it [emoji23]
De kontrollene er ikke spesielt spennende nei:joyful:
Blir mer spennende mot slutten når de kjenner på magen og fastslår om babyen har festet seg osv... kontroller er egentlig ganske kjedelig:p
 
Ja, jeg vet det er ekstra oppfølging, jeg bare vet ikke helt når..? Jeg var også innlagt i fjor på sykehuset og operert for exu og de sa jeg måtte følges ekstra opp. Orket ikke helt å ta hele livshistorien min til henne på helsestasjonen.

Vet jo heller ikke hvilket svar jeg får fra de andre helsestasjonene, har skjønt at jordmortilbudet i kommunen er ganske begrenset.

Får bestille time til lege neste uke og legge en plan med han. Få prøve å få meg henvist direkte til sykehuset så får vi se hva de sier.

Det kan godt hende det blir mer ekstra oppfølging etter uke 18 ca. Dessverre bruker det i det fleste tilfeller å bli tatt mer seriøst da, siden hvis det er noe galt før kan man ikke gjøre noe. Men jeg har ikke vært gravid med tvillinger, bare tipper.

Det er sikkert lurt å diskutere det med legen :) Sykehuset direkte hadde jo vært en god plan!
 
Første kontroll idag. Egentlig litt skuffet [emoji85]trodde jeg skulle få litt informasjon, eller noe annet spennende. Eneste som skjedde var at legen søkte meg på ul, også tok jeg flere blodprøver. Thats it [emoji23]

Haha! Skjønner deg godt. Jeg som venter nummer 4 vet at det ikke er noe spennende som skjer da! :p
 
Så greit å ha det i boks! Da er det legekontoret slik som her :) Helt enig i at det ikke er vits i å springe til legen hele tiden med mindre det er noe spesielt selvfølgelig.
Greit å være på den sikre siden med blodprøver og så :)
Så 18.juni blir det kontroll :)
 
Tullingene :joyful: fin skrivefeil! Hihi

Får dere tettere oppfølging hele svangerskapet gjennom, eller er det kun mot slutten man blir fulgt opp tettere med tvillinger?
Hahaha, se der ja :hilarious:

Slik jeg forstod det på gynekologen vi var på privat TUL til så er oppfølgingen helt avhengig av hvordan deling fostrene har. Her i Trondheim var det knallhard rutine på at alle flerlingsvangerskap skal meldes til St. Olavs og at alle skal på 12-ukers kontroll der. Så vil de der legge en oppfølgingsplan videre ut i fra hvordan fostrene har det og sikkert litt mors helse, alder osv. Jeg hadde ikke mulighet den datoen de hadde satt opp på sykehuset og da jeg ringte de sa de at jeg allerede var satt opp litt for langt etter uke 12, så fikk det heldigvis framskyndet uten problem!

Det som var mest avgjørende for veien videre var om barna var en- eller toeggede og om de deler morkake eller har en hver. I mitt tilfelle mente han som undersøkte at det var et ganske tydelige skille på de, så sannsynligheten var veldig stor for at de hadde hvert sitt av alt. Da er det et mindre risikofylt svangerskap enn de der fostrene deler ting.;) Nå vet jeg at siden jeg er rhesus negativ og min partner er positiv så må jeg følges opp ekstra uansett, men tror det bare gjøres ved blodprøver, så vi får se ;)
 
Back
Topp