Første svangerskapskontroll

Jeg var på første kontroll i uke 8. Tok blodtrykk, vekt, urinprøve og alle blodprøvene. Også ble svangerskapspapirene fylt ut [emoji4]
 
Eg har min første time hos legen på torsdag, da er eg 10+1 på menstermin, men 9+1 på min termin. da skal papirene å sånn skrives på Blir godt å få en prat med legen nå ☺️
 
Jeg var på torsdag til jordmor, graviduke 10 [emoji4] Fylte ut svangerskapspapirer, henviste meg til ordinær ul og div. Blodtrykk ble også tatt. Skal ha ekstra oppfølging pga sterk fødselsangst forrige svangerskap og et lite barn.

Så supert at du fikk komme inn så tidlig og få tett oppfølging :Heartblue
 
Jeg var på første kontroll i uke 8. Tok blodtrykk, vekt, urinprøve og alle blodprøvene. Også ble svangerskapspapirene fylt ut [emoji4]

Så greit! I min kommune får vi ikke ta blodprøvene før i uke 12.
 
Eg har min første time hos legen på torsdag, da er eg 10+1 på menstermin, men 9+1 på min termin. da skal papirene å sånn skrives på Blir godt å få en prat med legen nå ☺️

Så kjekt! Skjønner at det blir greit å ta en prat med legen.
 
Ja det var veldig kjekt, de hadde også fått et lite ultralyd apparat så jeg fikk se en liten sprellende bamsemums :) ❤️

Åå! Så heldig! Er ikke alle jordmødre/leger som har ultralyd liggende altså. Så kjekt!
 
Så greit! I min kommune får vi ikke ta blodprøvene før i uke 12.
Rart at det er så stor forskjell fra lege til lege og sted til sted egentlig
Men jeg er veldig glad for at det er sånn hos min lege, for det er min første, og ble litt nervevrak etter sa sist.
Godt å få oppfølging litt tidlig da[emoji4]
 
Rart at det er så stor forskjell fra lege til lege og sted til sted egentlig
Men jeg er veldig glad for at det er sånn hos min lege, for det er min første, og ble litt nervevrak etter sa sist.
Godt å få oppfølging litt tidlig da[emoji4]
Det er forståelig! Men ja, rart det er så forskjellig praksis.
 
Jeg var inne hos jordmor i forrige uke, da var jeg 7+3 etter menstermin. Da fylte vi ut alle papirene, hadde "samtalen" og så målte hun blodtrykk og jeg tok blodprøver. Men hvorfor er det noen av dere som skal vente til uke 12 for å ta blodprøver?
 
Her har legekontoret lagt ut ferieoversikt for legene på det kontoret på facebooksiden deres, så jeg er heldigvis godt innafor :)
Er 10 uker i dag, så er heller de fulle listene som bekymrer meg :p

Jeg ringte fo ren mnd sidne fo rå bestille, 1,5 uke til timen jeg fikk :O
 
Jeg var inne hos jordmor i forrige uke, da var jeg 7+3 etter menstermin. Da fylte vi ut alle papirene, hadde "samtalen" og så målte hun blodtrykk og jeg tok blodprøver. Men hvorfor er det noen av dere som skal vente til uke 12 for å ta blodprøver?

Ikke alle leger som tar blodprøvene før etter uke 12, alle gravide er anbefalt å ta blodprøver...
 
Ikke bestilt time enda, bestilt tul siden gyngelogen jeg var hos sist sa jeg skulle det pga støtte medisiner, den tar jeg når jeg er ni uker og blir nok første oppfølging også bestiller jeg lege og jm etter dette... men etter uke 12 orker ikke å gå mer enn jeg må og følte det var nok sist:/
 
Siden jeg har en IVF-baby i magen skal jeg på første ultralyd på fredag (7+2)[emoji173] hvis alt er som det skal da blir det første time hos jordmor ca 2 uker etter+time på sykehus i uke 9 pga alder, hvor det blir ny ultralyd og blodprøver [emoji4] spennende tider [emoji4]
 
Ikke alle leger som tar blodprøvene før etter uke 12, alle gravide er anbefalt å ta blodprøver...

Ja, men lurte bare på om det var medisinsk grunn til det [emoji4]
 
Glemte helt å ringe legekontoret i dag, i morgen har jeg vell kollegaer eundt meg hele dagen så MÅ huske det på onsdag :)
 
Åå! Så heldig! Er ikke alle jordmødre/leger som har ultralyd liggende altså. Så kjekt!
Jeg går til hun samme nå som jeg gikk til sist og da hadde de ikke ultralyd. Men da hadde hun kontor en annen plass, men tror de nettopp hadde fått det. Var veldig kjekt og betryggende å få en liten titt på lille ❤️ angrer for at jeg ikke tok bilde av skjermen.
 
Ja, men lurte bare på om det var medisinsk grunn til det [emoji4]

Medisinsk grunn er jo å sjekke om den gravide trenger noe ekstra tilskudd i svangerskapet, pluss å sjekke om du har en spes i blodet, rh +\- og den ene typen krever mer oppfølging i svangerskapet. Pluss jeg mener de sjekket blodprosenten da den kan bli lavere når du er gravid... så ja de stikker ikke alle gravide for gøy;)
 
Jeg var inne hos jordmor i forrige uke, da var jeg 7+3 etter menstermin. Da fylte vi ut alle papirene, hadde "samtalen" og så målte hun blodtrykk og jeg tok blodprøver. Men hvorfor er det noen av dere som skal vente til uke 12 for å ta blodprøver?

Jeg er ikke helt sikker.. Er fjerde gangen jeg går gravid, det har vært slik hver gang i kommunen min. Tror det har med blodtype og antistoffer og noe som ikke kan måles før uke 12? Her bruker man å måtte komme tilbake hvis man har time litt før uke 12. Ikke problem å gå til legen før uke 12 hvis man vil altså, men da må man tilbake for å ta prøvene.

Kjekt at du fikk komme til jordmor så tidlig og fylle ut papirer! :)
 
Jeg ringte fo ren mnd sidne fo rå bestille, 1,5 uke til timen jeg fikk :O

På grunn av lite ledige timer eller i forhold til hvor langt du var på vei? :)
 
Back
Topp