Første svangerskapskontroll

Ikke bestilt time enda, bestilt tul siden gyngelogen jeg var hos sist sa jeg skulle det pga støtte medisiner, den tar jeg når jeg er ni uker og blir nok første oppfølging også bestiller jeg lege og jm etter dette... men etter uke 12 orker ikke å gå mer enn jeg må og følte det var nok sist:/

Greit med TUL og se at alt står bra til der inne :)
Forstår, det kan bli mye legetimer. Eller kanskje du hadde noen du ikke kom helt overens med?

Siden jeg har en IVF-baby i magen skal jeg på første ultralyd på fredag (7+2)[emoji173] hvis alt er som det skal da blir det første time hos jordmor ca 2 uker etter+time på sykehus i uke 9 pga alder, hvor det blir ny ultralyd og blodprøver [emoji4] spennende tider [emoji4]

Åå så spennende! Lykke til med TUL da! Flott med god oppfølgning!

Glemte helt å ringe legekontoret i dag, i morgen har jeg vell kollegaer eundt meg hele dagen så MÅ huske det på onsdag :)

Fort gjort å surre litt!

Jeg går til hun samme nå som jeg gikk til sist og da hadde de ikke ultralyd. Men da hadde hun kontor en annen plass, men tror de nettopp hadde fått det. Var veldig kjekt og betryggende å få en liten titt på lille ❤️ angrer for at jeg ikke tok bilde av skjermen.

Utrolig flott! Dumt legen eller jordmoren min ikke har ultralyd :P

Medisinsk grunn er jo å sjekke om den gravide trenger noe ekstra tilskudd i svangerskapet, pluss å sjekke om du har en spes i blodet, rh +\- og den ene typen krever mer oppfølging i svangerskapet. Pluss jeg mener de sjekket blodprosenten da den kan bli lavere når du er gravid... så ja de stikker ikke alle gravide for gøy;)

Tror hun lurte på om det var en spesiell grunn til akkurat etter uke 12 og ikke før! :)
Og det tror jeg det er. Noen ting kan man ikke se i blodet før etter uke 12 mener jeg på. Men jobber ikke innen helse så husker ikke helt, men noe var det som gjør at de ofte ikke vil ha inn før uke 12!

Lite ledige timer.. Og så vil de helst gi dobbeltime til første kontroll så da begrenset mulighetene seg enda mer.

Skjønner! Ja, jeg fikk dobbelttime ser jeg. Greit å føle at man har god tid på første kontrollen :)

Eg var på første når eg var ca 5 uker på vei pga henvisning til tul. Skal ha neste legetime når eg er ca 11 uker etter neste ul-time :) jordmor skal eg nok ikke gå til før de siste 10 ukene tror eg.

Fikk ikke time før i uke 12 for svangerskapskontroller, selv om jeg ba om det og har vært inne to ganger hos samme lege for noe annet (uke 8 g 10). Siden det er første ønsket jeg å vite litt mer tidlig men var vist kun uke 12 som gjaldt her :shifty: Antar at da blir første UL ganske sent også siden det ikke bestilles før den timen har vært. Litt limbo fremt til da kjennes det ut som, trenger snart bekreftelse på at det er noe der.
Ordinær ultralyd er mellom uke 17 og 20, så ville ikke bekymret meg for det, de vet jo hva de driver med når de setter opp timer i uke 12 ;)

Ønsker du tidligere ul må du ordne det på egenhånd og ta det privat :)

Eg var på første når eg var ca 5 uker på vei pga henvisning til tul. Skal ha neste legetime når eg er ca 11 uker etter neste ul-time :) jordmor skal eg nok ikke gå til før de siste 10 ukene tror eg.

Bra du fikk komme tidlig for å få henvisning til TUL! :)

Greit med TUL og se at alt står bra til der inne :)
Forstår, det kan bli mye legetimer. Eller kanskje du hadde noen du ikke kom helt overens med?

Legen var helt Ok men usikker på jm hvis jeg får hun samme igjen, hun sendte meg flere ganger til kontroll hos legen etter henne og ble litt mye styr da... men hater jo å ta fri ifra jobb for å gå til lege da...

Jeg var inne for noe annet 7+5 og da tok legen de første blodprøvene med det samme. Så hadde han svarene klar til første svangerskapskontroll som jeg skal ha 9+1. Det virker ikke som at det var et problem at det var før uke 12! De sjekker jo for det meste antistoffer mot evt farlige sykdommer, så her har nok ikke noen uker til eller fra så mye å si [emoji4]

Legen var helt Ok men usikker på jm hvis jeg får hun samme igjen, hun sendte meg flere ganger til kontroll hos legen etter henne og ble litt mye styr da... men hater jo å ta fri ifra jobb for å gå til lege da...

Skjønner at det blir litt styr ja! Like greit å bare gå til legen da kanskje? Føler du at du har det bedre med å gå til legen? Har dere flere jm der du går? Går kanskje an å prøve å få en annen? :)

Jeg var inne for noe annet 7+5 og da tok legen de første blodprøvene med det samme. Så hadde han svarene klar til første svangerskapskontroll som jeg skal ha 9+1. Det virker ikke som at det var et problem at det var før uke 12! De sjekker jo for det meste antistoffer mot evt farlige sykdommer, så her har nok ikke noen uker til eller fra så mye å si [emoji4]

Så greit da! Her jeg bor er de veldig pirkete på det, fjerde gangen jeg har vært gravid nå og de har vært likedan alle gangene :P De er veldig pirkete når man ringer inn for å bestille første time.

Jeg var på første kontroll i dag! Målte blodtrykk, veide, søkte fødeplass, tok blodprøver (HCG og langtidsblodsukker), og tok celleprøve. Var tre år siden sist, så det passet bra nå. Har hatt mørk brun utflod den siste uka, og legen mente det var fordi livmorhalsen har et lite sår. Så ikke ut som det kom noe blod fra lengre inni der, men målte HCG for sikkerhets skyld. Skal tilbake på torsdag for å sjekke om det er stigning.

Jeg var på første kontroll i dag! Målte blodtrykk, veide, søkte fødeplass, tok blodprøver (HCG og langtidsblodsukker), og tok celleprøve. Var tre år siden sist, så det passet bra nå. Har hatt mørk brun utflod den siste uka, og legen mente det var fordi livmorhalsen har et lite sår. Så ikke ut som det kom noe blod fra lengre inni der, men målte HCG for sikkerhets skyld. Skal tilbake på torsdag for å sjekke om det er stigning.

Så greit! Så bra at blødningene ser ut til å bare komme fra et sår. Og sikkert veldig beroligende å få sjekket hcg!

Skjønner at det blir litt styr ja! Like greit å bare gå til legen da kanskje? Føler du at du har det bedre med å gå til legen? Har dere flere jm der du går? Går kanskje an å prøve å få en annen? :)

Er i tenkeboksen, bestiller jm etter tidlig ultralyd 21 juni så får vi ta det der ifra...

Back
Topp