Første legetime

Mmmmajamamma

Andre møte med forumet
Har dere vært på første kontroll hos legen? Jeg er 6+4 og har enda ikke bestilt time. Begynner på jobb i morgen etter ferien og vil se an dagene før jeg bestilte time.

Jeg har første time hos jordmor nå på fredag når jeg er 6+6, og legetime om ca. 2 uker (men da bestilte jeg bare det første ledige på nett).
Høres ut som det varierer veldig når man får time, noen får i uke 4, noen får i uke 12 når man skal ta blodprøver

Jeg var hos legen i forrige uke når jeg var 6+6 :happy: Tror det er litt forskjellig når man har første kontroll, litt avhengig av hva vi gravide ønsker. Tror det er helt vanlig å vente til 8-10, så du kan nok se an når du begynner på jobb.

Jeg har første time hos jordmor nå på fredag når jeg er 6+6, og legetime om ca. 2 uker (men da bestilte jeg bare det første ledige på nett).
Høres ut som det varierer veldig når man får time, noen får i uke 4, noen får i uke 12 når man skal ta blodprøver
Det ble tatt blodprøver av meg når jeg var hos legen 6+6 faktisk :happy:

Det ble tatt blodprøver av meg når jeg var hos legen 6+6 faktisk :happy:
Åja! Fikk vite her at jeg må til legen for blodprøver i uke 12, for det blir ikke før da, og jordmor tar ikke blodprøver. Så er jo veeldig forskjellig praksis rundt omkring, ass!

Har bestilt i 7+3. tok litt tidlig, for må ha henvisning til TUL og NIPT på fostermedisinsk på riksen grunnet tidligere historikk.

Åja! Fikk vite her at jeg må til legen for blodprøver i uke 12, for det blir ikke før da, og jordmor tar ikke blodprøver. Så er jo veeldig forskjellig praksis rundt omkring, ass!
Ja kan virke som det er noe ulik praksis rundt omkring! Vet ikke helt hva grunnen er til å skulle/ikke skulle ta det tidlig :confused004 Kan jo være legen tar blodprøver når du er der og er 8+noe, men om ikke skader det ikke egentlig med noen ekstra kontroller :laughing002

Ja kan virke som det er noe ulik praksis rundt omkring! Vet ikke helt hva grunnen er til å skulle/ikke skulle ta det tidlig :confused004 Kan jo være legen tar blodprøver når du er der og er 8+noe, men om ikke skader det ikke egentlig med noen ekstra kontroller :laughing002
Har en venninne som ble fortalt at hun ringte altfor tidlig til jordmor og fikk ikke time før uke 12. Hun mistet dessverre kort tid før den timen, og hun fikk ikke noe særlig oppfølging, de sjekket at fosteret var ute, også ble hun bare bedt om å ta paracet og gå hjem, og det var det. Så hun fikk jo veldig inntrykk av at helsevesenet ikke bryr seg i det hele tatt før etter uke 12, det er jo utrolig synd. :sorry:
Syns jo det er ganske viktig at man får komme til før, kan jo hende man har problemer som kan være skadelig for fosteret, som de som sliter med å slutte med nikotin, alkohol eller rus. Eller problemer med kosthold, vekt, sykdommer som kan påvirke.. De kan jo ikke bare bli overlatt til seg selv før uke 12.
Ja altså da jeg nevnte til legen min i januar at vi skulle begynne å prøve, sa han at jeg bare bestiller time med en gang jeg er gravid, også tar vi blodprøver da, så kan jo hende han viker ifra "standard praksis", så vi får se! Jeg har tatt kosttilskudd siden før vi begynte å prøve, men er jo litt redd for at jeg mangler noe uansett, har også hatt lavt stoffskifte da jeg var yngre, så vil jo gjerne vite at jeg får i meg det jeg trenger, og gjøre noe med det hvis ikke, før det er for sent liksom. Jeg tar så mange kontroller jeg kan få jeg!

Jeg dropper legen i svangerskap og går for jordmor hele veien (med mindre det blir snakk om sykmelding). Fikk første time hos jordmor 12+5. Skal på tul 8+5.

Bestilte time forrige uke og skal til JM nå p fredag. Kommunen jeg bor i praktiserer time maks en uke etter man tar kontakt. Vil da vere 8+4 :)

Vet du hvorfor de ikke tar blodprøver før uke 12?

Under svangerskap1 (2021) så tok jeg nødvendige blodprøver i uke 6ca, men for min del var det pga intens skrekk for nåler og spesielt blodprøver, så måtte bare få deg gjort ASAp. Legen sa det viktigste var å få det gjort mellom uke 6-12.

Vet du hvorfor de ikke tar blodprøver før uke 12?

Under svangerskap1 (2021) så tok jeg nødvendige blodprøver i uke 6ca, men for min del var det pga intens skrekk for nåler og spesielt blodprøver, så måtte bare få deg gjort ASAp. Legen sa det viktigste var å få det gjort mellom uke 6-12.
Tror ikke de sa hvorfor, men syns noen her på forumet sa det var nye regler eller noe? Vet ikke om de kom nå i år, for legen min sa i januar at når jeg ble gravid skulle jeg bestille time med en gang, også skulle blodprøver bli tatt da (for jeg spurte om det var noe vaksiner, blodprøver osv. jeg burde ta før jeg ble gravid)

Jeg var gravid i juni også (mistet), bestilte time med en gang og fikk time allerede dagen etter. Da hadde jeg spørsmål ang noe medisin og graviditet, så det var grunnen til at jeg bestilte time så tidlig, men jeg fikk veldig inntrykk av at jeg ikke trengte å komme SÅ tidlig. Derfor jeg kanskje kvier meg litt for å bestille time igjen. Takk for alle svar :)

Jeg har prøvd å bestille time hos lege, men helt umulig å komme gjennom på telefon og ikke mulig å bestille time på nett eller sms, så da ble det til at jeg tok kontakt med jordmor i stedet. Er 5+2 i dag. Har ikke fått svar fra jordmor ennå, men sto på hjemmesiden at de prøver å gi time innen én uke.

Når jeg ble gravid med første, så dro jeg til legen 4+noe, fikk bare et rart blikk og spørsmål om det barnet var ønsket eller ikke :hilarious: for hvis det var ønsket så kom jeg 8 uker for tidlig til time :p

Skal følges opp av gynekolog siden det blir keisersnitt og har andre risicofaktorer (har blødersykdom).
Fikk komme på første time til gyn i uke 8, antar det er fordi ellers er det tidlig å se alt de skal på UL og kanskje faren for spontanabort osv.
Har allerede vært hos fastlegen pga kvalmen og måtte ha sykemelding og han tok alle blodprøvene i forrige uke i uke 6 ca. Skal tilbake til fastlegen i morgen siden jeg har blitt dårligere.

Når jeg ble gravid med første, så dro jeg til legen 4+noe, fikk bare et rart blikk og spørsmål om det barnet var ønsket eller ikke :hilarious: for hvis det var ønsket så kom jeg 8 uker for tidlig til time :p
LOL så de bryr seg mer om uønskede barn ja :hilarious:

Back
Topp