Første legetime

Har fått time til lege når jeg er rundt 10+ uker. Ønsket time litt tidligere, men fastlegen min er langtidssykemeld så blir ei vikar for henne istedet:smug: Har også fått time til TUL som er dagen før legebesøket:cool:

Har fått time hos jordmor 6+3. Ringte når jeg var i uke 4+3 og de sa vi burde vente til uke 6 for at jeg ikke skulle komme for tidlig. Skal ta blodprøver på timen.

Jeg har fått time hos jordmor 6+2. De tar visst blodprøver der også, så hun jeg pratet med sa at det ikke var nødvendig med egen legetime (kun om jeg skulle trenge sykmelding). Så vurderer å kun gå til jordmor, det er også mye nærmere meg (gåavstand vs togreise til legen). Håper bare at jordmoren jeg skal til er hyggelig og at kjemien er god, det betyr mye :)

Jeg skal til legen på fredag - men det er helt tilfeldig.. for jeg hadde bestilt den timen før jeg fikk pos test! Men når jeg først er der, så kommer jeg nok til å ta en prat med ho om graviditet i samme slengen. Tross alt. Regner med jeg tar kontakt med helsestasjon/jordmor etter at jeg har vært der. :)
Edit: er sånn 5+6 eller 6+0 eller noe på fredag (følger ikke helt med :bag: )

Jeg ringte legen i uke 4, og fikk time allerede dagen etter blodprøve og urinprøve tatt, samt. at jeg fikk vite hvilke kosttilskudd som bør tas. Skal tilbake på torsdag (6+0) for å få svar på blodprøvene. Jeg mistenker selv jernmangel ettersom jeg mistet nesten 2L blod i desember. Er betryggende å få svar på dette tidlig i svangerskapet.

Jeg kontaktet legen når jeg fikk en positiv test. Kunne få time på dagen eller vente om jeg ville. Har en veldig flink lege jeg har mye tillit til, har dessverre mistet en del ganger tidligere så han ville gjøre alt for å berolige meg. Men vi valgte time den 22 da er jeg vel ca 5+6 ☺️

Skal til legen på tirsdag pga jeg har hatt litt problemer med ryggen de siste ukene, så tenkte å fortelle om graviditet da. Får se om dem vil ha meg tilbake i uke 12 eller hva dem gjør. Annen kommune denne gang enn med første så spent på hvordan forløpet blir :)

Var hos legen i går.. Det var vel egentlig bra, for jeg har glemt ut at medisinen min burde justeres. Det huska heldigvis ho på. :)
Ellers var det ikke så mye som skjedde der. Ho bestilte tid til blodprøvetaking hver mnd fremover, for kontroll av medisindose gjennom svangerskapet + henvisning til NIPT/UL.
Sa at resten kom jordmora til å ordne.. Skal ta kontakt med helsestasjonen over helga og be om time der. :)

Første legetime blir 11+4. Var hos legen for noe annet nylig, så sa ifra da, men første svangerskapskontroll er blodprøvene mot slutten av første trimester.

Var idag pga samtale angående kvalme sist graviditet. Vil ha planen klar om den plutselig melder sin ankomst. Tok ingen prøver eller noe idag. Men har fått time til første kontroll når jeg er 12+3.

Har ikke bestilt legetime, fastlegen er på et lite sted forbi Asker og kan vel bare henvise til jordmor i Oslo..? Har hatt så mye fastlegekrøll, så jeg kjenner ham ikke heller.

Har booket time hos privat jordmor i uke 8+5, og senere en kontroll hos anbefalt spesialist i uke 12/13 som skal se etter det man kan se av avvik..

Tenkte å ta kontakt for å bli registrert gravid ved Ullevål, og gå til videre standard-kontroller der:)

Var hos lege i dag. Tok blodprøve for å måle hcg nivået. Veldig spent! Skal tilbake på torsdag.
Fikk også se det bitte lille nurket. Eller jeg så det ikke så godt, men hun så det

Det jeg er litt skuffet over er at hun visste ingenting om ivf eller ivf prosessen. Brukte store deler av timen til å forklare det. Er ikke det noe alle leger burde vite om?

Har en venninne som ble fortalt at hun ringte altfor tidlig til jordmor og fikk ikke time før uke 12. Hun mistet dessverre kort tid før den timen, og hun fikk ikke noe særlig oppfølging, de sjekket at fosteret var ute, også ble hun bare bedt om å ta paracet og gå hjem, og det var det. Så hun fikk jo veldig inntrykk av at helsevesenet ikke bryr seg i det hele tatt før etter uke 12, det er jo utrolig synd. :sorry:
Syns jo det er ganske viktig at man får komme til før, kan jo hende man har problemer som kan være skadelig for fosteret, som de som sliter med å slutte med nikotin, alkohol eller rus. Eller problemer med kosthold, vekt, sykdommer som kan påvirke.. De kan jo ikke bare bli overlatt til seg selv før uke 12.
Ja altså da jeg nevnte til legen min i januar at vi skulle begynne å prøve, sa han at jeg bare bestiller time med en gang jeg er gravid, også tar vi blodprøver da, så kan jo hende han viker ifra "standard praksis", så vi får se! Jeg har tatt kosttilskudd siden før vi begynte å prøve, men er jo litt redd for at jeg mangler noe uansett, har også hatt lavt stoffskifte da jeg var yngre, så vil jo gjerne vite at jeg får i meg det jeg trenger, og gjøre noe med det hvis ikke, før det er for sent liksom. Jeg tar så mange kontroller jeg kan få jeg!
Dette historien kjenner meg igjen.
Har vært gravid 4 gange med bare en som lyktes. Det 3 graviditeten hadde helsevesenet ikkje bryd om sia det var alt for tidlig i svangerskapet. Nå å æ er gravid igjen så skal æ vente til uke 11 før æ bestille legetime. Er i uke 7+ Idag.

Dette historien kjenner meg igjen.
Har vært gravid 4 gange med bare en som lyktes. Det 3 graviditeten hadde helsevesenet ikkje bryd om sia det var alt for tidlig i svangerskapet. Nå å æ er gravid igjen så skal æ vente til uke 11 før æ bestille legetime. Er i uke 7+ Idag.
Håper virkelig den sitter denne gangen! Er forferdelig at man ikke skal få kontakt med helsevesenet med mindre fosteret overlever av seg selv?

Back
Topp