Første kontroll

Det er sjeldent ein fastlege har samme kunnskap, tid og mulighet å møte deg som gravid med det du trenger, så syns dette utsagnet er veldig veldig rart. Det er lovbestemt i Norge at alle gravide skal få mulighet til oppfølging av jordmor, nettopp fordi dei kan det best. Ein kan derimot velge å gå til legen, men det er 100% ditt valg.
Dei fleste velger dogg jordmor nettopp pga kompetansen, tida og tryggheten, men ein tar legetime for å få blodprøver einaste. Så ja, første timen pleier mange ha hos lege, og så resten hos jordmor.

Valgte pga jordmorsituasjonen i heimkommunen å ha kontrollene hos legen eit svangerskap, eg elsker legen min, hu er fantastisk flink på alt og sjølv om hu er forsinka tar hu seg tid og alt det der, men sjølv med dobbelttime var det ikkje så lett å føle seg møtt som gravid, alt blei veldig klinisk og i tillegg var det faktisk ein del hu ikkje hadde peiling på. Så til slutt gjekk eg til jordmor, og fant liksom den roen ein trenger umiddelbart ❤️

Du velger sjølv, du kan berre ta kontakt med jordmødrene i kommunen din (les på kommunen sine sider) og be om ein time, så kan du sjekke det ut sjølv kva du syns er best for deg :love017
Noen jordmødre kan også ta blodprøvene, de gjør det her :love017

Noen jordmødre kan også ta blodprøvene, de gjør det her :love017
Du, det tenkte eg faktisk på her ein dagen om var mulig! For eg har jo berre lege i kommunen eg nett flytta fra, og det e sjukt stress å reise heilt dit for prøver liksom, så tenkte det hadde vært så nice om ein berre kunne tatt alt hos jordmor liksom! Will do that! :love017 (håpe dei gjer det her :hilarious:)

Du, det tenkte eg faktisk på her ein dagen om var mulig! For eg har jo berre lege i kommunen eg nett flytta fra, og det e sjukt stress å reise heilt dit for prøver liksom, så tenkte det hadde vært så nice om ein berre kunne tatt alt hos jordmor liksom! Will do that! :love017 (håpe dei gjer det her :hilarious:)
Krysser fingrene for at du får gjort det hos jordmor :happy:

Tusen takk for svar alle sammen!
Jeg syns også det var litt rart at hun ikke nevnte noe om det, men det var ikke min egen fastlege (han er på ferie). Har ingen «relasjon» til min fastlege heller, har vært der to ganger for småting tidligere :p

Jeg skal sjekke ut jordmortilbudet i min kommune, og også sjekke med venninna mi som var gravid i samme kommune i fjor. Jeg vet at hun gikk blandet til lege og jordmor. Har bare ikke fortalt henne at det er noe på gang her enda :spitoutdummy:

Hadde første kontroll i dag. Jeg mener jeg er 7+5, jordmor satte meg til 8+3. Da havner jeg egentlig i mars gruppa, men holder meg her tul er gjennomført. Meeeeget sikker på at jeg da havner i april uansett :)

Hadde første kontroll i dag. Jeg mener jeg er 7+5, jordmor satte meg til 8+3. Da havner jeg egentlig i mars gruppa, men holder meg her tul er gjennomført. Meeeeget sikker på at jeg da havner i april uansett :)
Baserte hun det på UL eller kun mensen?

Er det ikkje litt merkelig at alle kvinner ifølge norsk helse har 28 dagars perfekt syklus med eggløsning på dag 14 og det finnes absolutt ingen rom for at kvinnen har kontroll på egen eggløsning:dontknow:hilarious:

Er det ikkje litt merkelig at alle kvinner ifølge norsk helse har 28 dagars perfekt syklus med eggløsning på dag 14 og det finnes absolutt ingen rom for at kvinnen har kontroll på egen eggløsning:dontknow:hilarious:
Veeet :laughing002 Sånn var det forrige gang også. Men får meg ikke til å «lyve» om når første mens var heller. Får smøre meg med tålmodighet og håpe på at tul kommer fortere når hun tror jeg er lenger på veg hehe

Veeet :laughing002 Sånn var det forrige gang også. Men får meg ikke til å «lyve» om når første mens var heller. Får smøre meg med tålmodighet og håpe på at tul kommer fortere når hun tror jeg er lenger på veg hehe
Nei eg klare heller ikkje lyga, så sist så sa eg berre: dette er EL datoen, så om du må bruke sist mens så får du rekna deg til den sjølv :laughing021 haha, hu berre lo, på ein god måte altså. Dei må jo skjønna sjølv og at det e heilt idiotisk. Eg har faktisk vist nøyaktig befruktning innanfor 36t med alle mine graviditetar. Med dei to første blei det også nøyaktig samme termin på OUL, men med dei to siste så blei begge endra 2-3 dagar lengre komt på TOUL, som betyr at eg testa positivt 6-7dpo, som det e ekstremt lite sannsynlighet for, og med Romeo hadde eg då liksom 858 i hCG 3+6, også høyst lite sannsynlig:hilarious: det blir som nå det, om egnlir satt 3 dagar lengre komt, altså termin 17. April istedenfor 20.April så testa eg positivt 6dpo. Time will tell:smiley-angry026men eg står fast ved at EL termin trumfe UL termin og, og iallefall menstermin, snakk om 19 pilog bue.

Men ja, er nettopp den framskyndinga som gjorde at eg og sa menstermin til vikarlegen eg fekk tildelt, fordi eg ooorka ikkje den der skeptismen til at eg var 3+2 veker gravid :laughing021 Så for å sleppa å få TOUL i veke 13+6 hadde eg definitivt sagt mens termin eg og:hilarious:

Hadde første kontroll hos jordmor på helsestasjonen i dag :happy: Ble satt til 8+5 utfra mens (termin i mars) og ikke 8+0 utfra el (termin i april), hehe. Men blir her jeg :angelic: Var hyggelig opplevelse, gikk alene. Hos oss tar de ikke blod og urin før på neste kontroll som er i starten av sept (hvis jeg husker riktig, rundt uke 12). Men vi fylte ut helsekort, bestilte tul,veide, blodtrykk, fikk brosjyre og infoskriv om de ulike kontrollene :joyful:

Hadde første kontroll hos jordmor på helsestasjonen i dag :happy: Ble satt til 8+5 utfra mens (termin i mars) og ikke 8+0 utfra el (termin i april), hehe. Men blir her jeg :angelic: Var hyggelig opplevelse, gikk alene. Hos oss tar de ikke blod og urin før på neste kontroll som er i starten av sept (hvis jeg husker riktig, rundt uke 12). Men vi fylte ut helsekort, bestilte tul,veide, blodtrykk, fikk brosjyre og infoskriv om de ulike kontrollene :joyful:
Du blir uansett flytta tilbake på UL, så er her du hører heime :love017

Tenker jeg skal ringe og ordne time hos jordmor i morgen. Kjenner jeg trenger noen å lufte tanker og bekymringer med :Heartred Det går ut over psyken å være så kvalm. Noen ganger tenker jeg at jeg heller bare vil ta det bort for å slippe å være så dårlig :sad010 Innerst inne vil jeg selvfølgelig ikke det, men jeg går på en måte inn i en overlevelsesmodus der jeg søker til nærmeste utvei..

Har første time til jordmor i morgen. Selv om dette er mitt tredje barn, er jeg like spent. Har laget liste med hva jeg ønsker å ta opp. Og lagt frem prøveglass til urinprøven.

Har første time til jordmor i morgen. Selv om dette er mitt tredje barn, er jeg like spent. Har laget liste med hva jeg ønsker å ta opp. Og lagt frem prøveglass til urinprøven.

Prøvd å få tak i jordmor her også, men dessverre dårlig respons der også.. Har også behov for time snart til tross for at det er nummer 3 :love7

Prøvd å få tak i jordmor her også, men dessverre dårlig respons der også.. Har også behov for time snart til tross for at det er nummer 3 :love7
De kan vel være vanskelig å få tak i. Jeg har heldigvis samme jordmor som i tidligere svangerskap :love7

Same! Jordmorsituasjonen i heimbygdo har alltid vært ustabil og lang reisevei og ork. Nå kan eg gå ned på helsestasjonen og får definitivt samme ut svangerskapet :woot: blir ein ny opplevelse! Ringte idag og hu spurte om eg ville komma i måro:hilarious: jaja, why not! Ifølge menstermin er eg 6+2 i måro, så kanskje eg ska utnytta den teite utdaterte måten å rekne på for å sleppe å få TOUL så seint i forløpet! (Er egentlig 5+4 i måro, men heller 13+ 1 enn 13+6:hilarious:) hilsen hu som sikkert blir sendt til Bergen på denna (både Neriah og Håp som døde var heilt perfekte på TOUL, så både Romeo og Octavia blei sjekka av spesialister på TOUL, då snakke me 1,5 ultralyd believe it or not, sjekka kvar krink og krok! Og i tillegg har eg nok vært på 2-3 ultralyder før TOUL og:dance008

Men blir fint å få prata med jordmor, kjenne eg nesten grue meg litt for at hu ska sei, men var det egentlig så lurt å bli gravid nå då? Haha, håpe ikkje det skjer då :bag:

Back
Topp