Første kontroll

Dette blir tredje og mannen har ikke vært med på noen kontroller, bortsett fra en gang med første fordi han måtte skrive under på farsskapspapirer tror jeg. Kan ikke huske han var med med andre barnet.

Men han er med på alle ultralyder så langt det lar seg gjøre :Heartred

Skulle hatt kontroll i morgen, men jordmor måtte utsette til fredag. Smøre seg med litt mer tålmodighet :)

Første time hos jordmor 18. august. Ut fra eggløsningstesten er jeg da 8+0 :happy:

Bare av nysgjerrighet, tok/tar dere med partner på første kontroll? Jeg tenkte i utgangspunktet ikke å ta han med på deb første hvertfall. Sånn at jeg kan snakke med jordmor litt "i fred" dersom jeg kjenner behov for det. Dette er vårt første forresten. Regner med at svarene er litt forskjellig fra folk med og uten barn fra før :happy:
Mannen min var med på alle kontroller unntatt én tror jeg. Han ville gjerne, han hadde veldig mange spørsmål og bekymringer. Han ble roligere av det, og tror han fikk mer forståelse for hvordan graviditeten var for meg ved å snakke med henne. Men jeg hadde ikke behov for noe alenetid med henne, så hvis du har det blir det jo en annen sak :)

Mannen min var med på alle kontroller unntatt én tror jeg. Han ville gjerne, han hadde veldig mange spørsmål og bekymringer. Han ble roligere av det, og tror han fikk mer forståelse for hvordan graviditeten var for meg ved å snakke med henne. Men jeg hadde ikke behov for noe alenetid med henne, så hvis du har det blir det jo en annen sak :)
Ja da er jo det best :joyful::Heartred hos oss har verken jeg eller han har foreløpig noe behov for at han er med, så da blir første med jordmor på mandag bare med meg, også skal vi sammen på tidlig ul på onsdagen to dager etter (og de andre ul senere) :joyful::Heartpink Han blir også med hvis vi skal ta privat NIPT tenker jeg (jeg er under 35), også får vi se hva det blir til etter hvert på de andre :happy:

Jeg fikk beskjed om at helsestasjonen ikke tar inn gravide før de er i uke 8 her i kommunen. Er det på denne timen det blir sendt henvisning til ul uke 12 og 18? For da kan jeg vel risikere å måtte vente lenge på ul-timen for uke 12(av erfaring er det ventetid). Eller henviser de automatisk nå når jeg har bestilt time? Hvilken erfaring har dere?

Jeg fikk beskjed om at helsestasjonen ikke tar inn gravide før de er i uke 8 her i kommunen. Er det på denne timen det blir sendt henvisning til ul uke 12 og 18? For da kan jeg vel risikere å måtte vente lenge på ul-timen for uke 12(av erfaring er det ventetid). Eller henviser de automatisk nå når jeg har bestilt time? Hvilken erfaring har dere?
Her har jeg fått time med en gang jeg har gitt beskjed om at jeg er gravid. Blir i uke 8 denne gang, men hadde i uke 5 eller 6 forrige gang, og da henviste jordmor til tul på den første timen :) så henviste hun til oul på jm timen i uke 12-13

Her har jeg fått time med en gang jeg har gitt beskjed om at jeg er gravid. Blir i uke 8 denne gang, men hadde i uke 5 eller 6 forrige gang, og da henviste jordmor til tul på den første timen :) så henviste hun til oul på jm timen i uke 12-13
Takk for svar. Er nok fordi jeg er 2. gangs, noe som er forståelig. Jeg får håpe på det ikke er lang venteliste på ul uke 12

Det er nok litt ulik praksis de forskjellige stedene. Jeg har bestilt time hos fastlegen når jeg er 6+0. Håper han sender henvisning om tidlig ultralyd.
Har også satt opp time for å sjekke vitamin status og høre om jeg skal ta noen ekstra prøver siden jeg hadde svangerskapskløe forrige gang.

Her er første kontroll mellom uke 6-10. Så jeg har time neste uke når jeg er rundt uke 7

Må man ta med urinprøve til første time? Jeg skal på første time i morgen, og ser nå at det står i Nørs-appen at man må ha med urinprøve alltid. :smiley-bounce012 sto ikke noe om det i innkallingen.

Må man ta med urinprøve til første time? Jeg skal på første time i morgen, og ser nå at det står i Nørs-appen at man må ha med urinprøve alltid. :smiley-bounce012 sto ikke noe om det i innkallingen.
Ja, det må du. Men går nok bra om du ikke har prøveglass liggende også tenker jeg.

Hos oss sa jordmor at jeg skulle ha med urin fra og med kontroll nr2 (jeg skal ha nr1 neste uke 8), så varierer sikkert litt fra sted til sted kanskje. Men hvis du har med men ikke trengte så går jo det bra, og motsatt er jo heller ingen krise :happy:

Ja, det må du. Men går nok bra om du ikke har prøveglass liggende også tenker jeg.
Ja altså eg har aldri skjønt det der morgenurin tullet. Kjære tid, når du er gravid så drikker du for det første 24/7 og du tisser 24/7. Har ikkje ein dritt å sei om det er medbragt tiss kl 08 eller tiss 3t på legekontoret etterpå :hilarious:

Var på første kontroll i går (7+0) og tok en privat ultralyd på tirsdag. Som førstegangsfødende (før jeg googlet og leste svar her riktignok) trodde jeg at det var mer som skjedde på første kontroll hos legen enn det var. Var en fin time og snakk med legen altså, men glad for at jeg hadde mulighet til privat ultralyd også :Heartred

Det er to ting jeg har spørsmål om etter timen og det er:
1. Legen sa at jeg ikke kom til å få tilsendt prøvesvar om alt var ok, men at hun kunne sende en melding om alt var ok og så kunne jeg få kopi av testresultatene på neste time om jeg ønsket. Jeg er litt nerdete og syns testresultater er gøy å se, men har aldri opplevd å ikke få de tilsendt tidligere. Har riktignok ikke tatt all verdens prøver oppigjennom da. Er det normalt å ikke få tilsendt svarene?

2. Har lest meg frem til at de fleste gravide velger en blanding mellom kontroll hos lege og jordmor. Legen jeg var til sa derimot at de ønsket å ha alle svangerskapskontroller (minus UL da) «hos seg på legekontoret» og informerte egentlig ikke noe om at man kan velge/hva som er forskjellen/at det finnes alternativ. Er det noen som har noen gode pluss/minus med å velge kun lege/blanding/kun jordmor? Har det egentlig noen betydning?

Var på første kontroll i går (7+0) og tok en privat ultralyd på tirsdag. Som førstegangsfødende (før jeg googlet og leste svar her riktignok) trodde jeg at det var mer som skjedde på første kontroll hos legen enn det var. Var en fin time og snakk med legen altså, men glad for at jeg hadde mulighet til privat ultralyd også :Heartred

1. Legen sa at jeg ikke kom til å få tilsendt prøvesvar om alt var ok, men at hun kunne sende en melding om alt var ok og så kunne jeg få kopi av testresultatene på neste time om jeg ønsket. Jeg er litt nerdete og syns testresultater er gøy å se, men har aldri opplevd å ikke få de tilsendt tidligere. Har riktignok ikke tatt all verdens prøver oppigjennom da. Er det normalt å ikke få tilsendt svarene?

2. Har lest meg frem til at de fleste gravide velger en blanding mellom kontroll hos lege og jordmor. Legen jeg var til sa derimot at de ønsket å ha alle svangerskapskontroller (minus UL da) «hos seg på legekontoret» og informerte egentlig ikke noe om at man kan velge/hva som er forskjellen/at det finnes alternativ. Er det noen som har noen gode pluss/minus med å velge kun lege/blanding/kun jordmor? Har det egentlig noen betydning?
Sjølv om eg har hatt verdens beste fastlege tidlegare så ville eg aldri kun gått til lege. Syns det gjerne er mest klinisk hos lege, mens hos jordmor er det rom for både fysisk og psykisk helse. For sjølv med ein frisk graviditet så er det jo tungt til tider og veldig fint å lufte toppen litt:bag: Kjem jo sjølvsagt an på kjemien med jordmor, men for eigen del så ville eg ikkje ha droppa jordmor vertfall. Nokre av kontrollane vil jo ha amming og fødsel som tema og her trur eg fastlegane kjem til kort :)

Sjølv om eg har hatt verdens beste fastlege tidlegare så ville eg aldri kun gått til lege. Syns det gjerne er mest klinisk hos lege, mens hos jordmor er det rom for både fysisk og psykisk helse. For sjølv med ein frisk graviditet så er det jo tungt til tider og veldig fint å lufte toppen litt:bag: Kjem jo sjølvsagt an på kjemien med jordmor, men for eigen del så ville eg ikkje ha droppa jordmor vertfall. Nokre av kontrollane vil jo ha amming og fødsel som tema og her trur eg fastlegane kjem til kort :)
Det var et godt innspill, takk! Hvordan gjør man det da, hvis man vil dele mellom fastlege og jordmor? Sier man fra neste gang man er til legen? Var 7+0 i går på første kontroll, skal tilbake til legen igjen når jeg er 15+0. Eller burde man ta neste kontroll hos jordmor?

Har ikke vært på noe kontroll enda, jeg tenkte å bare gå til jordmor hvertfall, men det er fordi jeg 1) ikke liker fastlegen min (står på venteliste for å bytte), og 2) helsestasjonen er i gåavstand mens fastlegen ikke er det. :)

Hei! Jeg har tatt mange blodprøve opp gjenom og alltid fått de via fastlegen. Ikke alltid via sykehus, da har jeg måttet spørre etter å se de. Så du har hvert fall all rett i å få se dem. Ellers er jeg også førstegangsfødere og valgte å ta første kontrollen hos fastlegen med tanke på blodprøver, men ellers har jeg plan om å gå til jordmor. Kun fastlege hvis det er noe som bør følges opp der. Føler at min fastlege ikke har den tiden eller kunnskapen til å følge opp min graviditet.

Det er sjeldent ein fastlege har samme kunnskap, tid og mulighet å møte deg som gravid med det du trenger, så syns dette utsagnet er veldig veldig rart. Det er lovbestemt i Norge at alle gravide skal få mulighet til oppfølging av jordmor, nettopp fordi dei kan det best. Ein kan derimot velge å gå til legen, men det er 100% ditt valg.
Dei fleste velger dogg jordmor nettopp pga kompetansen, tida og tryggheten, men ein tar legetime for å få blodprøver einaste. Så ja, første timen pleier mange ha hos lege, og så resten hos jordmor.

Valgte pga jordmorsituasjonen i heimkommunen å ha kontrollene hos legen eit svangerskap, eg elsker legen min, hu er fantastisk flink på alt og sjølv om hu er forsinka tar hu seg tid og alt det der, men sjølv med dobbelttime var det ikkje så lett å føle seg møtt som gravid, alt blei veldig klinisk og i tillegg var det faktisk ein del hu ikkje hadde peiling på. Så til slutt gjekk eg til jordmor, og fant liksom den roen ein trenger umiddelbart ❤️

Du velger sjølv, du kan berre ta kontakt med jordmødrene i kommunen din (les på kommunen sine sider) og be om ein time, så kan du sjekke det ut sjølv kva du syns er best for deg :love017

Back
Topp