Var på første kontroll i går (7+0) og tok en privat ultralyd på tirsdag. Som førstegangsfødende (før jeg googlet og leste svar her riktignok) trodde jeg at det var mer som skjedde på første kontroll hos legen enn det var. Var en fin time og snakk med legen altså, men glad for at jeg hadde mulighet til privat ultralyd også
Det er to ting jeg har spørsmål om etter timen og det er:
1. Legen sa at jeg ikke kom til å få tilsendt prøvesvar om alt var ok, men at hun kunne sende en melding om alt var ok og så kunne jeg få kopi av testresultatene på neste time om jeg ønsket. Jeg er litt nerdete og syns testresultater er gøy å se, men har aldri opplevd å ikke få de tilsendt tidligere. Har riktignok ikke tatt all verdens prøver oppigjennom da. Er det normalt å ikke få tilsendt svarene?
2. Har lest meg frem til at de fleste gravide velger en blanding mellom kontroll hos lege og jordmor. Legen jeg var til sa derimot at de ønsket å ha alle svangerskapskontroller (minus UL da) «hos seg på legekontoret» og informerte egentlig ikke noe om at man kan velge/hva som er forskjellen/at det finnes alternativ. Er det noen som har noen gode pluss/minus med å velge kun lege/blanding/kun jordmor? Har det egentlig noen betydning?