Fødsel, dette skulle jeg gjerne visst..

iii123

Glad i forumet
♡Julekulene 2021♡
Det er så mange tips å hente her inne, så hva med en tråd om det du ikke visste om fødsel, men som du gjerne skulle ønske noen hadde forberedt deg på?

Har spurt venninner, og de har for eksempel svart:
- at babyen ikke blir tørket av før den blir lagt på brystet til mor (det skjer nemlig ikke på film:p)
- at man blør klumper i ukesvis etterpå

For mange er sikkert mye en selvfølge, men det kan være både morsomt og lærerikt for førstegangsfødende å høre deres erfaringer:happy:
 
Det med blødningen er individuelt:rolleyes:
Jeg har ikke blødd noe særlig klumper med mine 2:joyful:
*at det går ann å føde uten smertelindring
*at de færreste fødsler starter med vannavgang
 
Det med blødningen er individuelt:rolleyes:
Jeg har ikke blødd noe særlig klumper med mine 2:joyful:
*at det går ann å føde uten smertelindring
*at de færreste fødsler starter med vannavgang

Da har jeg lært noe nytt allerede :joyful:
 
Jeg var dritsjokkert over at det kom en baby ut av meg :hilarious: Sånn typ dypt og inderlig RYSTET! Skulle trodd jeg var klar over det, men neida!
 
Jeg var overrasket over hvor lenge og hvor mye jeg blødde etterpå.
Også ble jeg tatt litt på sengen når etterriene begynte, og at de blir forverret ved amming:p
For min del var det et sjokk for kroppen hvor vonde riene var (til meg) når kroppen var utslitt etter å ikke ha sovet på over et døgn.
Og positivt overrasket når epiduralen tok ALLE smertene, inkl. «ring of fire», men også riene så jeg visste aldri om jeg hadde rier på slutten:rolleyes:
 
At man kan si nei til alt man ikke vil!

Det er mye mas og jordmødre og leger som sier at man må ting, og nå skal vi bare. Men man står helt fritt til å be om forklaring og si nei til det man ikke vil.
Det er vanskelig å skjønne i kampens hete når de bare vil få ting unna, så man bør forberede seg på å si nei hvis det er noe man ikke liker på forhånd.

Mange jordmødre pleier f.eks. å holde fingre i livmorhalsen under ri, det er helt unødvendig og veldig vondt. Man får en mye bedre opplevelse om man sier nei til det man ikke liker.

Sa nei til alt under siste fødsel, og den var tusen ganger bedre enn de forrige!

At man må føde morkaken, det glemmer man uansett hvor mange ganger man har gjort det.

At man bør holde dopapir med kaldt vann på over eventuelle rifter/sting mens man tisser, så svir det ikke.

Man bør ha hemorroidesalve og miniklyster klart til etter fødsel, den første doturen er ofte som en fødsel nr to. Og mange får endtetarmsprolaps i tiden etter fødsel. Men selv en enkelt hemorroide kan være horribelt, kjøl den ned og trykk den inn og ligg mye, så forsvinner den fortere og man slipper kanskje å sitte igjen med hudfolder (marisker eller hva det nå heter). Visiblin er bedre enn lactulose for å holde avføring myk.

Ha våtservietter på do, ikke bare til deg selv, men til alle gangene det blir blod rundtomkring.

Ta smertestillende mot etterrier hvis de plager deg, de kan være ille mens man ammer.

Ha masse håndklær/ekstra laken å sove på, gjerne en ekstra dyne så man kan skifte mellom to, det er MYE svette og melk etter fødsel.

At man kan dra hjem fra barsel når man vil, har du noen som kan hjelpe deg som har erfaring med nyfødte er det ofte bedre enn travle barnepleiere som i verste fall alle gir ulike råd.

At ting kan være mye bedre rett etter fødsel enn det man tror, magen kan se finfin ut og man kan være så sprek at man glemmer at man har født. Jeg blødde bare noen dager, kun klumper første dag, over på truseinnlegg på under en uke.

At det heter fjerde trimester av en grunn, mange nyfødte kan man ikke legge ned, de skal være på deg hele tiden.

At amming kan være vondt og fælt selv om ingenting er galt, men hvis du holder ut blir det sååå verdt det.

At ammehjelpen sine råd er helt uunnværlige.

At alle sine fødsler er ulike, det er lett å tenke om man var flink. Alle er flinke! Du kan ikke være dårlig på å føde, men du kan ha uflaks og kjipe omstendigheter som gjør at det ikke blir som du håper.

Mange sier mye rart om fødsler og nyfødte, ta ting med en klype salt. Mange vil fortelle sine skrekkhistorier til førstegangsgravide av en eller annen grunn, det kan lønne seg å stoppe fortellingen og si at dette vil jeg ikke høre om nå, du får ta det senere.

At det er en 48timer/døgnet jobb med nyfødt, men det er verdens beste jobb :Heartred
 
At det tar opp mot ei uke etter fødsel til man faktisk bæsjer igjen. Den synes jeg var spesiell. Og at man ventet til man var så nødig at det bare sklir ut av seg selv i redsel for at hele nedre regioner skal fødes ut en gang til:hilarious:
 
Det er så mange tips å hente her inne, så hva med en tråd om det du ikke visste om fødsel, men som du gjerne skulle ønske noen hadde forberedt deg på?

Har spurt venninner, og de har for eksempel svart:
- at babyen ikke blir tørket av før den blir lagt på brystet til mor (det skjer nemlig ikke på film:p)
- at man blør klumper i ukesvis etterpå

For mange er sikkert mye en selvfølge, men det kan være både morsomt og lærerikt for førstegangsfødende å høre deres erfaringer:happy:
Takk for denne tråden! Suupert for oss førstegangsfødende!!
 
At det er helt normalt å ikke føle en sterk tilknytning til barnet med en gang! Jeg følte det som et nederlag. Alt man leser om er liksom så euforisk. Jeg opplevde det ikke sånn og mammafølelsen tok litt tid.
 
Sniker fra oktober :)

Jeg vil bare snike inn at jeg gjerne burde vært mer klar over at noe kan skje og at det kan ende i keisersnitt. Jeg var selvfølgelig klar over på forhånd at ting kunne skje, men jeg hadde aldri sett for meg at jeg skulle være en av dem. Jeg hadde sett for meg en vaginal fødsel og tanken om at noe skulle skje akkurat meg og at det skulle ende i keisersnitt var liksom ikke helt der :hilarious: Så det er greit å være obs på!
 
For et engasjement og så mange gode tips:smiley-bounce016

Nå er det enda lenge til fødsel nærmer seg, men siden dette er første gang for min del også så synes jeg det er veldig spennende å høre deres erfaringer :)

Jeg har brukt så mye tid på å Google, men ikke lært så mye som jeg har gjort på de minuttene det tok meg å lese gjennom svarene her:gen014 Tusen takk, dere er supre :Heartred
 
- Fødsel lukter ekkelt! Måtte spørre jordmora om det var meningen at det skulle stinke sånn og hun sa "Åjada, klart det lukter når ungen har marinert i sin egen urin i månedsvis!!!" :hilarious:

- Det er vanskelig å tisse når ungen kommer langt ned, så det kan hende du må ha kateter

- Hadde hemorider i 6 mnd etter fødsel. Trenger vel ikke å si så mye mer om det :arghh:

- SPIS OG DRIKK UNDER FØDSELEN. Om du klarer såklart. Kvikk lunsj var tingen for meg. Rask energi.

- Babyene kan ofte bli veldig kvalme etter fødselen, spesielt om det går fort. Min gutt brakk seg konstant og prosjektilspydde gult slim i over et døgn.
 
Det aller viktigste tipset eg fekk som førstegangsmamma var at eg ikkje måtte amme barnet dei første dagene, for er pga at ein legger til baby heile tida ein blir sår på brystvortene. Tipset gjekk ut på at baby fikk suge litt innimellom, men mesteparten av melka (råmelka, altså det biiittelille før melka faktisk kommer) pumpet ein ut med fingrene, oppi små kopper. Sjukehuset var fult klar over dette og utstyrte meg med "pillekopper" som eg da brukte til å fingerpumpe melka i, som eg gav baby. Først når melka kom fekk baby suge i vei så lenge den ønska. Aldri vært eit snev sår med nåken av snuppene, GULL tips og har funket for alle eg har tipsa det om :)

Det andre eg tenker er at det er fult mulig å forberede seg enormt på fødsel. Ta kurs, lese, undersøke teknikker for naturligsmertelindring, og vite ka som skjer i fødestua. Kunnskap er makt i ein slik situasjon, uvurderlig. Og støtter heilt Ceres om å sei nei og også å stå opp for seg sjølv. Jordmødre jobber ofte på repeat/automatikk, og dei fleste liker det slik. Men for meg har det nesten ødelagt begge fødslene mine for eg lytta til dei og ikkje min egen kropp! ❤

Neste fødsel blir 100% på mine premisser, og godtar ikkje sjukehuset det så føder eg planlagt uassistert heime ❤
 
For meg var det nyttig å innstille meg på at fødselen får gå som den går og at jeg trolig ikke fikk det slik jeg så for meg. Grunnet seteleie ble ting annerledes, men var forberedt på det og opplevelsen ble veldig fin selv om det ikke ble badekar og uten smertelindring.

Som noen skriver over; helt normalt å ikke få den morsfølelsen kastet over seg i det baby blir født, man er gjerne veldig sliten og en bruker tid å bli kjent med barnet sitt.

Man kan få tusen ulike råd av helsepersonell og folk, følg det som føles riktig.

Mange bæsjer under fødsel, det er null stress og jordmor fjerner det umiddelbart.

Det er ikke vondt for alle å bli sjekket der nede, men jeg syns heller ikke vanlig GU og celleprøver er vondt eller særlig ubehagelig.

Det er din fødsel, du har lov å be om ny jordmor, du har lov å stille spørsmål og si nei til ting som ikke strengt tatt er nødvendig. Samtidig er det lurt å stole på at de kan jobben sin og følger med, det gjorde at jeg aldri var redd for å føde.
 
Etterriene som blir verre for hver fødsel.

Gravid med nummer 3 nå, og husker med gru etterriene med andremann hver gang jeg ammet:(
 
Etterriene som blir verre for hver fødsel.

Gravid med nummer 3 nå, og husker med gru etterriene med andremann hver gang jeg ammet:(
Det der er rare greier. Etterriene med førstemann var værre for meg enn med andremann. Tror faktisk jeg knapt kjente noe til dem med andremann, men hele opplevelsen var så mye bedre andre gangen for meg:Heartred
 
Vi ivf-gravide bør/trenger ikke gå mer enn en uke over termin. Kommer til å være et næg om jeg får sen overtidskontroll denne gangen.

Mat, ta med pålegg du liker og annet godt. Jeg var konstant sulten etterpå. Hadde med spekepølse etter 2. fødsel. Det var magisk.

Det går an å dra ut og handle mat om middag serveres tidlig

Ammeplaster til såre brystvorter.

Alle opplever fødsler forskjellig, lytt til kroppen og prøv å ikke grue deg. (Denne blir sykt vanskelig kjenner jeg)

Jeg opplevde ikke etter-rier. 5 1/2 år mellom fødslene så mulig det var grunnen. Morkaka kom av seg selv, ingen ekstra fødsel på begge.
 
Jeg har vært i aktiv fødsel nokså kort begge ganger, at jeg ikke har rukket å spise. Men godt å ha noen sjokoladebarer/proteinbarer og smakfull brus. Da er det lov med sukker, tenker jeg..!

Har bedt om klystér begge ganger, for at barnet skal få mer plass til å komme ned, og for å slippe å bæsje på meg under fødsel. Da slipper jeg også den vonde do-turen på et par dager.

Jeg har ikke opplevd særlige etterrier, det kjentes mer som svake kynnere.

Har født begge unger uten smertelindring. Funker veldig bra når man er fokusert på pust og lar kroppen jobbe naturlig.

Enig med Ceres; ikke godta alt som sies og gjøres, det er din kropp!

Vær oppmerksom på at morkaka kan sitte fast. Begge ganger har det vært den værste opplevelsen for min del, hvor pleierne omtrent hopper på magen min for å få den til å løsne. Ikke meninga å skremme, men sånn er det. Blødde mye fra magen sist og de måtte klemme og trykke i to omganger for å vite at de hadde fått ut alt...... :sorry:

Vær klar over at du kan ligge en stund etterpå og bli sydd. Da har du babyen på brystet. Begge ganger har jeg ropt etter hjelp for å ikke miste barnet! Et glatt nyfødt barn, og egne skjelvende armer er ikke god kombo. Bli enig med mannen på forhånd at han er der og holder og støtter hele tiden.

Så er det jo slik, at melken kommer ikke alltid med en gang. Men det går bra. Hold ut ❤️ legg barnet til nå og da. Både barnet og brystknoppen må «settes i gang» og det tar ikke lang tid før begge deler er på plass!
 
Ja som NutteputtVenter sier - de er så glatte! Helt umulig å få tak på! Greit å være forberedt, for det er som om de er smurt inn med verdens glatteste gelé.

Og som Desember Spire skrev - be om ny jordmor hvis kjemien ikke er der. Gjorde ikke det med nr en for å ikke lage bry, angrer fortsatt for det ble skikkelig fælt, skulle stolt på magefølelsen min.

Kvalm baby - jepp, begge mine styrtfødte har svelget mye fostervann og var kvalme i starten.

Og det med å stole på egen kropp, ofte sier jordmødre mye som forstyrrer kroppens arbeid, jeg har også angret på at jeg har hørt på de. En ba meg holde pusten og trykke alt jeg kunne mens hun telte sakte til ti, så friket hun ut fordi fosterlyden gikk ned, ikke så rart at den gjør det når kilden til oksygen holder pusten... Det føltes helt feil og jeg skulle bare fulgt instinktene mine.

Bæsjing, jordmødre er gode på å fjerne det diskret, mannen merket det ikke her, men jeg har bæsjet ekstremt mye under utdrivningsfasen med alle mine, uansett klyster/gått masse på do under åpningsfasen. Alle sa man ikke brydde seg, men jeg brydde meg og syns det var skikkelig ugreit. Fort glemt da, og man kan jo ikke akkurat holde igjen.

Du trenger ikke føde på ryggen eller bli ropt til, bare se for deg å prøve å gå på do i den stillingen mens noen instruerte deg, hadde vært nesten umulig. En baby er litt større enn det som kommer ut når du går på do. Jordmødrene liker det fordi de har oversikt og god arbeidsstilling sittende bekvemt på en krakk, men det er DIN fødsel. Du bestemmer.

De kan vente med å veie og måle barnet, vil du kose uforstyrret så gjør det. De kan være litt masete for de vil sikkert ha det krysset av listen sin, samtidig var jeg veldig nysgjerrig på vekt så jeg var litt utålmodig jeg og :angelic:

Håper alle førstegangs får en god opplevelse, husker hvordan det var å ikke vite hva man går til, nervepirrende!

Vær også forberedt på lite oppfølging etterpå, de siste ukene før fødsel får man all verdens oppmerksomhet, så er man brått ganske uinteressant etterpå. Mange får plager avfeid med ‘sånn er det å være kvinne’, så det kan hende man må stå på krava om man har plager man vil ha oppfølging av.

Det er ikke sikkert man går ned i vekt etter fødsel, jeg har fått ekstremt mye vann i kroppen to av gangene og har faktisk veid mer noen dager etter fødsel enn før fødsel. Este ut når melka satt inn for fullt. Ingen fotballfrue-tilstander her med andre ord :joyful:

Og man føler seg så slank etterpå! Selv om det fortsatt ser ut som man er 6mnd på vei, jeg gikk fornøyd i trange gensere med min ‘’flate’’ mage, ler godt når jeg ser bildene i ettertid.
 
Ja og melka kommer som regel ikke før dag tre, men nyfødte er født med matpakke i form at glykogenlager, så ikke stress! Den varer ca tre dager, så naturen har ordnet det fint.
Magesekken deres er som en liten nøtt i starten, så ikke noe problem at ikke melken strømmer.
 
Back
Topp