Fødsel, dette skulle jeg gjerne visst..

Skulle likt å ha visst mer om det å skrive fødselsbrev til føden. Hva man kunne skrive i et sånt brev osv. Vanskelig å vite hvordan man vil ha det som førstegangsfødende men er enkelte ting jeg skulle ønske føden visste om meg på forhånd.

At rier faktisk kan stoppe helt opp og ingenting hjelper med å få de i gang igjen
 
Har et KS og en vag.fødsel bak meg.

Skulle ønske jeg hadde visst/vært mer forberedt på følgende:

- At man kan ende med KS uten at du er i nærheten av å gå i fødsel og følelsen av skuffelse over egen kropp som kan komme etterpå.
(Nr 1 var AKS og var sykt skuffa for jeg hadde født og aldri opplevd en eneste rie. Slet lenge med en følelse av at kroppen svika meg).

- At trykketrangen faktisk føles helt likt ut som at du må gjøre en enorm nr 2 :hilarious: Trodde ikke helt på jordmor da hun sa at det var det jeg kjente, for dette hadde jeg da kjent før og det var i forbindelse med wc-besøk :hilarious:

- Jeg visste i grunn at morkaken måtte fødes, men hadde helt glemt det da tiden kom.

- Var satt ut over hvor lett det var å miste følelsen av kontroll over egen kropp (hadde stormrier og aktiv fødsel på 32 min, og følte virkelig at jeg ikke klarte å kontrollere noe i forhold til det å puste og jobbe med riene).

- Skulle gjerne ha visst på forhånd at sterilvannspaplene (smertelindring) måtte settes mens man hadde rier og at det var 7 av dem. Hadde nok aldri valgt det hadde jeg visst det. Syntes det var fryktelig vondt på toppen av riene. Som skikkelig store vepsestikk samtidig som det kom rie.

- At noen sliter med utdrivningsrefleksen (at det tar lang tid før melka begynner å strømme når du ammer).
Slet lenge med ammingen med nr (flere grunner til det i grunn), men veldig mye løsnet da vi fant det ut og jeg fikk startet med nesespray.
 
Har et KS og en vag.fødsel bak meg.

Skulle ønske jeg hadde visst/vært mer forberedt på følgende:

- At man kan ende med KS uten at du er i nærheten av å gå i fødsel og følelsen av skuffelse over egen kropp som kan komme etterpå.
(Nr 1 var AKS og var sykt skuffa for jeg hadde født og aldri opplevd en eneste rie. Slet lenge med en følelse av at kroppen svika meg).

- At trykketrangen faktisk føles helt likt ut som at du må gjøre en enorm nr 2 :hilarious: Trodde ikke helt på jordmor da hun sa at det var det jeg kjente, for dette hadde jeg da kjent før og det var i forbindelse med wc-besøk :hilarious:

- Jeg visste i grunn at morkaken måtte fødes, men hadde helt glemt det da tiden kom.

- Var satt ut over hvor lett det var å miste følelsen av kontroll over egen kropp (hadde stormrier og aktiv fødsel på 32 min, og følte virkelig at jeg ikke klarte å kontrollere noe i forhold til det å puste og jobbe med riene).

- Skulle gjerne ha visst på forhånd at sterilvannspaplene (smertelindring) måtte settes mens man hadde rier og at det var 7 av dem. Hadde nok aldri valgt det hadde jeg visst det. Syntes det var fryktelig vondt på toppen av riene. Som skikkelig store vepsestikk samtidig som det kom rie.

- At noen sliter med utdrivningsrefleksen (at det tar lang tid før melka begynner å strømme når du ammer).
Slet lenge med ammingen med nr (flere grunner til det i grunn), men veldig mye løsnet da vi fant det ut og jeg fikk startet med nesespray.

Det slo meg i morges da jeg våknet med stor mage og 2/3 av den ikke skyldes baby, at kanskje derfor gravide får forstoppelse.. vi skal øve på å presse :cool:
 
Sniker: når du får babyen på bryste kan det godt hende den tisser på deg der den ligger.
 
Sniker: det er ikke et nederlag å be om epidural selv om du hadde håpet du klarte deg uten - det kan være nettopp det din kropp trenger for å komme igjennom fødselen uavhengig av hvor mye du har forberedt på å puste deg gjennom i harmoni med din indre urkvinne eller hvor høy smerteterskel du har. Jeg har hatt én med og én uten epidural og de fødslene kan ikke på noen måte sammenlignes. Min fødsel uten epidural var på ingen måte en større prestasjon enn den med, tvert i mot var den både kortere og med totalt mindre smerte. Det at noen føder uten epidural har ingen ting med din fødsel å gjøre, og du er IKKE mindre flink til å føde :Heartred
 
Sniker!
Jeg ble veldig satt ut av at baby gråt i mange mange timer i strekk etter hun ble født! Har sett flere filmer, og på feks fødeavdelingen at baby blir rolig nesten med engang hen blir lagt på mors bryst. Men slik var det absolutt ikke her i gården :hilarious:
 
-At etter å ha født baby er du enda ikke ferdig og må du faktisk føde morkaka etterpå. Av og til må det vond trykking på en øm mage til for å få den ut og i enkelte tilfeller kommer den ikke ut av seg selv...
 
Last edited:
At mye av det som står i denne tråden er ukjent for mange. De fleste får kanskje noe overraskende, men det kan også gå veldig fint og lett :)
Viktig å ikke skremme førstegangs, selv om det er mange nyttige opplysninger i denne tråden.
 
At det å føde seiler opp som den kuleste og mest ekstremsportslige tingen kroppen min har drevet med. At jeg fikk en så fin opplevelse at jeg nesten ikke kan vente med å gjøre det igjen! :p.
 
At det er magisk med epidural !
Fødte uten noe smertelindring med første..
Fikk epidural med nr 2..og for en mye bedre fødsel.
selv om alle råder til å føde uten smertestillende så er det IKKE et nederlag å velge epidural ..
Kommer garantert til å spør etter dette med en gang neste gang jeg føder..pga at hele opplevelsen ble bedre..og jeg følte meg bedre etter fødsel.

skulle også ønske jeg visste at av og til må de ta vannet..langt ute i fødsel..for at babyen skal komme ut.
Med nr 1 gikk vannet hjemme.

med nr 2 var jeg i fødsel i flere timer og han kom ikke langt nok ned..etter de tok vannet var han ute på under en time.

Tena Lady bleietruser (for eldre) er geniale de første dagene etter fødsel. Får ikke så lett lekkasje og kan rives opp på siden.

Skulle også ønske jeg visste at man kan lage fødeønser..hvordan man ønsker at ting skal gjøres under fødsel og gjerne kort hvorfor.
 
Last edited:
Første gang ble jeg veldig overrasket over at morkaka måtte "fødes" etter babyen. Gjorde ikke vondt eller noe, men det kom som en overraskelse.
 
Første gang ble jeg veldig overrasket over at morkaka måtte "fødes" etter babyen. Gjorde ikke vondt eller noe, men det kom som en overraskelse.
Enig. Og her har morkaka sittet fast begge ganger og jeg har mistet litt ekstra med blod pga dette begge ganger. De har vært nødt til å dytte og trykke hardt i magen flere ganger og det var da jeg følte behov for smertelindring.. Nei, lystgass funket ikke på meg, og det måtte ut. Men det er jo over etter noen minutter... Men, det kan være kjekt å vite.
 
Jeg ble overrasket over hvor lang tid det tok å sy etterpå. I følge jordmor fikk jeg bare noen smårifter som ikke var ille i det hele tatt. Men låg med beina opp å ble sydd i 2 timer etterpå. Kan tro jeg var gåen i kroppen:wideyed:. Ikke forberedt på det i det hele tatt, og husker de som grusomme timer! Å nesten litt surrealistisk der jeg låg med babyen på brystet, 2-3 personer sto mellom beina mine med blodige hender og nål og tråd:joyful:.
 
Jeg ble overrasket over hvor lang tid det tok å sy etterpå. I følge jordmor fikk jeg bare noen smårifter som ikke var ille i det hele tatt. Men låg med beina opp å ble sydd i 2 timer etterpå. Kan tro jeg var gåen i kroppen:wideyed:. Ikke forberedt på det i det hele tatt, og husker de som grusomme timer! Å nesten litt surrealistisk der jeg låg med babyen på brystet, 2-3 personer sto mellom beina mine med blodige hender og nål og tråd:joyful:.

Oi, 2 timer på smårifter? Kor mange sting sydde du? Med første klippet de, sydde kanskje i 10min. Med andre fekk eg ei biiiittelita rift, satt på eit lite pyntesting uten bedøvelse på nokre sekunder. Kjenne eg hadde nok kapitulert heilt skulle eg logge med beina opp i 2t etterpå ja!
 
Det er normalt å IKKE huske noe særlig av fødselen også, jeg gjorde (gjør) ikke det og følte meg skikkelig ille pga dette. Fikk heldigvis pratet med både mannen og jordmor om det i ettertid. For meg ble det så intenst og fokus på å komme meg igjennom fødselen at ikke noe satt seg. Fødselen min var heller ikke av dramatisk på noe vis.

Forbered deg og vit hva du kan tenke deg, men vær også forberedt på at planene kan kastes ut av vinduet om du føler det er nødvendig.
Jeg ville være oppe å gå mest mulig, med minst mulig smertelindring. Jeg kom meg knapt inn på føda for egen maskin og når jeg først kom opp i senga så ville jeg ikke ut igjen. Jeg hadde lystgass, epidural og puddendal :hilarious: det var vel nesten alle typer smertelindring.
 
Det er normalt å IKKE huske noe særlig av fødselen også, jeg gjorde (gjør) ikke det og følte meg skikkelig ille pga dette. Fikk heldigvis pratet med både mannen og jordmor om det i ettertid. For meg ble det så intenst og fokus på å komme meg igjennom fødselen at ikke noe satt seg. Fødselen min var heller ikke av dramatisk på noe vis.

Forbered deg og vit hva du kan tenke deg, men vær også forberedt på at planene kan kastes ut av vinduet om du føler det er nødvendig.
Jeg ville være oppe å gå mest mulig, med minst mulig smertelindring. Jeg kom meg knapt inn på føda for egen maskin og når jeg først kom opp i senga så ville jeg ikke ut igjen. Jeg hadde lystgass, epidural og puddendal :hilarious: det var vel nesten alle typer smertelindring.
Jeg var helt bestemt på at jeg skulle bevege meg masse. Prøve alle stillinger osv. Lå sikkert 12 timer i sengen:hilarious:
 
Oi, 2 timer på smårifter? Kor mange sting sydde du? Med første klippet de, sydde kanskje i 10min. Med andre fekk eg ei biiiittelita rift, satt på eit lite pyntesting uten bedøvelse på nokre sekunder. Kjenne eg hadde nok kapitulert heilt skulle eg logge med beina opp i 2t etterpå ja!
Jeg var helt bestemt på at jeg skulle bevege meg masse. Prøve alle stillinger osv. Lå sikkert 12 timer i sengen:hilarious:
Oi, 2 timer på smårifter? Kor mange sting sydde du? Med første klippet de, sydde kanskje i 10min. Med andre fekk eg ei biiiittelita rift, satt på eit lite pyntesting uten bedøvelse på nokre sekunder. Kjenne eg hadde nok kapitulert heilt skulle eg logge med beina opp i 2t etterpå ja!
Litt usikker på hvor mange sting. Men vet jeg blødde litt, og de knotet litt med å stoppe blødningen. De sydde også noen av rifftene flere ganger da de ville gjøre en så fin jobb som mulig, noe jeg ikke akkurat ville krangle på:joyful:. Jordmor sa at mange ble sjokkert over hvor lenge man måtte ligge å bli sydd etterpå:hungover:.
 
Takk til alle som deler!

Denne gangen skal jeg sette meg litt bedre inn i når man skal kontakte sykehuset ved rier. Vannet gikk hos meg, men de på sykehuset trodde meg egentlig ikke. Og noen timer senere så starter riene hjemme da vi hadde lagt oss, og samboer hadde sovna. Holdt ut i 4,5 time alene før jeg ringte sykehuset og måtte krangle meg til å få komme. Da vi kom frem brukte de over en time på å sjekke meg, måtte ligge i sånn maskin jeg ikke husker hva heter, med mye smerter. Hadde selvfølgelig full åpning og var klar til å presse. Da fikk de fart på seg.
 
Back
Topp