Fødebaggen!

Abderitt

Glad i forumet
Skuddårsspirene 2024
Utmarsj 2024
Det er nokre år sidan forrige gang eg pakka fødebaggen, då vart den pakka tre dagar før termin, eg stod med rier, og jentungen var fødd same kveld.

Vi er jo folk i forskjellige situasjonar, nokon skal pakke sin første, andre skal pakke sin femte.

Nokon som vil kome med ei liste? Tips på kva som er veldig lurt? Noko de ikkje hadde bruk for?
 
Fin tråd :) Husker ærlig talt ikke alt jeg hadde med sist (og tror nok jeg hadde med for mye). Men husker det var veldig nyttig med vaskbare tøfler/sandaler. Blir HappyFlops denne gangen:) Ellers; hentesett, lesestoff, drikke/muslibar, store truser og ammebh-er, myke bukser, t-skjorter (jeg var veldig varm i perioden etter fødselene mener jeg å huske) og toalettsaker. Tar med reiseføner denne gangen, mener jeg savnet det litt sist. Spent på å høres andre sine ☺️
 
Jeg har aldri pakket fødebag på forhånd. Kun tatt med håndveske der alle svangerskapspapirer, lommebok, nøkler og sminke alltid ligger, og en pose som jeg rasker med meg hentesett, kosedress, undertøy, sokker og toalettmappe. Kan ikke huske at jeg har savnet noe annet enn det heller. Første gang var vi bare på føden i ett døgn. Andre gang ble det akutt ks, og da mener jeg å huske at jeg bare sendte mannen hjem for å supplere med litt ekstra klær. Denne gangen må jeg reise til fødested i en annen by før fødsel (hurra for distriktsnorge), så jeg blir vel å pakke en koffert :)
 
Jeg er av typen som føler en viss ro ved at jeg har tenkt på alt, og med førstemann ble det en del komplikasjoner og fem netter på barsel, så planen er å pakke det vi hadde bruk for da, selv om vi kanskje får mulighet til å reise hjem tidligere denne gangen.

Jeg deler bagasjen i to deler, en til fødsel og en med ting til baby/tid på barsel. Tingene til baby tenker jeg går oppi stellesekken rett og slett, men jeg har tenkt å overlate selve pakkingen til pappan, så han har litt bedre kontroll på hva som ligger hvor enn forrige gang ;)
Her er huskelisten min:

I siste liten
  • Frukt/gulrøtter
  • Nøkler
  • Telefon
  • Lommebok med helsekort og andre papirer
  • Veske med solbriller, migrenekit, vannflaske,
  • Mac + bag + lang lader
  • Støydempende headset
  • Cardigan
  • Tempurpute, bbhugme
  • Lydmaskin

I bilen
  • Base + sete + bilstolpose
  • Håndkle + Kladder/tisselaken

Fødebag
  • Morgenkåpe tynn (blomstrete)
  • Varmepose
  • Mobillader (Lang)
  • Sovesaker: ørepropper, vokspropper, sovemaske
  • Crocs til dusj og tøffelbruk
  • Bikini
  • Høyttaler + lader
  • Batteridrevne telys, lyslenke
  • Løsning på lysskjerming

Toalettsaker (i fødebag)
  • hårstrikker, spenner, nåler, hårbånd
  • tannbørste og tannkrem
  • vaselin
  • deodorant
  • dusjsåpe, balsam og intimsåpe (mini)
  • plaster
  • ørepropper
  • sovemaske
  • nesespray (kortison og vanlig)
  • termometer
  • hårspray
  • hydrokortison
  • mascara

Snacks
  • Sjokoladekuler
  • Seigmenn
  • Sukkerholdig drikke (froosh klarte seg uten kjøling sist)
  • Nøtter (dln miks med salt, usaltede macadamia, brente mandler, osv)
  • Tørket ananas
  • Kjeks
  • Drytech

Barselbag
  • 2 ammebh,
  • 5 truser,
  • 5 par sokker,
  • 2 ammesinglet,
  • 2 t-skjorter (ammevennlig)
  • yogabukse (ikke gravidbukse)
  • 1 pysj (ullpysjbukse og to t-skjorter)
  • Ammeinnlegg
  • multimam-kompresser
  • brystsalve
  • xylocain gel
  • ispose
  • isbind
  • oppsamlere (2)
  • klær og toalettsaker pappa
  • hjemreiseantrekk (truse, ammebh, sokker, ammeskjorte, cardigan, yogabukse, jakke, lue, vintersko, etc)

Babysekken
  • hentesett (lue, jakke, bukse)
  • Swaddler
  • bæresjal: grønnblomstrete + ringslynge
  • et strikket teppe
  • Smokk i boks x2
  • bleier til hjemreise
  • liten pakke våtservietter
  • luer
  • 2x pysj til barsel
  • to sett body, bukse, sokker i ulik størrelse (til hjemreise)
  • gulpeklut
  • o-Megakanin
 
Jeg er av typen som føler en viss ro ved at jeg har tenkt på alt, og med førstemann ble det en del komplikasjoner og fem netter på barsel, så planen er å pakke det vi hadde bruk for da, selv om vi kanskje får mulighet til å reise hjem tidligere denne gangen.
Er samme type som deg :laughing002 Så nyttig liste, denne skal jeg ta utgangspunkt i :gen014
 
Har ikke begynt å pakke enda, men noterer meg tips her og der xsmile9
Det heter jo «fødebaggen», men hva pakker dere faktisk i? Bag, koffert, sekk? Flere typer eller 1 stor?
Tenker å skulle ha med seg flere bagger muligens kan bli litt mye å dra på når man skal ha med både baby og bilstol ut igjen?
Vært inne på tanken med trillekoffert med 4 hjul, da jeg ser for meg å være ganske sliten.. men vet heller ikke om det blir litt «mye» :confused3
 
Har ikke begynt å pakke enda, men noterer meg tips her og der xsmile9
Det heter jo «fødebaggen», men hva pakker dere faktisk i? Bag, koffert, sekk? Flere typer eller 1 stor?
Tenker å skulle ha med seg flere bagger muligens kan bli litt mye å dra på når man skal ha med både baby og bilstol ut igjen?
Vært inne på tanken med trillekoffert med 4 hjul, da jeg ser for meg å være ganske sliten.. men vet heller ikke om det blir litt «mye» :confused3
Brukte trillekoffert sist, pluss en ikeabag med puter. Mannen min gikk uansett ut med det før vi skulle ut med baby så tok ikke alt i ett lass. Tenker å pakke i flere mindre enheter denne gangen for å slippe å ha med hele kofferten på føden, det er jo ca halvparten av det jeg har tenkt å ha med som jeg ikke får bruk for før på barsel...
 
Har ikke begynt å pakke enda, men noterer meg tips her og der xsmile9
Det heter jo «fødebaggen», men hva pakker dere faktisk i? Bag, koffert, sekk? Flere typer eller 1 stor?
Tenker å skulle ha med seg flere bagger muligens kan bli litt mye å dra på når man skal ha med både baby og bilstol ut igjen?
Vært inne på tanken med trillekoffert med 4 hjul, da jeg ser for meg å være ganske sliten.. men vet heller ikke om det blir litt «mye» :confused3
Pakka i trillekoffert sist, kommer til å gjøre det samme nå. Veldig praktisk når man skal hjem!
 
Har ikke begynt å pakke enda, men noterer meg tips her og der xsmile9
Det heter jo «fødebaggen», men hva pakker dere faktisk i? Bag, koffert, sekk? Flere typer eller 1 stor?
Tenker å skulle ha med seg flere bagger muligens kan bli litt mye å dra på når man skal ha med både baby og bilstol ut igjen?
Vært inne på tanken med trillekoffert med 4 hjul, da jeg ser for meg å være ganske sliten.. men vet heller ikke om det blir litt «mye» :confused3
Det spørs litt kor du skal føde, vil eg sei.

På gamle KK anbefalte dei bag, for om ein havna på fleirmannstue på barsel, var det enklare å stue vekk.
På nye KK får alle enkeltrom uansett, so no blir det koffert. Mykje enklare å styre med, tenker eg. Særleg det at dei kan trillast, slepp å bære på bag saman med unge i bilstol på veg heim osv.
 
Har ikke begynt å pakke enda, men noterer meg tips her og der xsmile9
Det heter jo «fødebaggen», men hva pakker dere faktisk i? Bag, koffert, sekk? Flere typer eller 1 stor?
Tenker å skulle ha med seg flere bagger muligens kan bli litt mye å dra på når man skal ha med både baby og bilstol ut igjen?
Vært inne på tanken med trillekoffert med 4 hjul, da jeg ser for meg å være ganske sliten.. men vet heller ikke om det blir litt «mye» :confused3

Pakket en bag til meg, en til mannen og brukte stellevesken til babyen. Var greit å ha myke bager, for da jeg skulle fraktes fra oppvåkningen til barsel kunne de bare slenge bagene i fotenden på sengen min, haha.
 
Forrige gang tok jeg ikke med ammepute og angret. Så kommer til å ta den med og ha den i bilen i tilfelle behov. Kommer nok til å ha litt diverse «ekstra» der i tilfelle. Ellers er planen å pakke minst mulig med meg inn, og mannen kan hente ting hjemme ved behov
 
Kommer til å pakke ut fra erfaringene fra sist. Pakker i en stor bag som kan bæres på ryggen, og bruker pakksekker for å dele opp og organisere.

Til fødsel var følgende gull:
- bbhugme
- carmex (man får så tørr lepper av all pustinga)
- drikkeflaske med sugerør
- høytaler med lader
- elektriske kubbelys
- liten ull-lue til baby (man kan få sånn tubesokk fra sykehsuet, men syns det var veldig koselig å ha med egen).
- helsekort og fødebrev
- litt snacks (rask energi som nøtter og sjokolade. Kanskje noe frukt og energibarer om keg orker å lage det). Hadde med myye snacks og drikke sist, men får så mye fra sykehuset.

Barsel til mor:
- toalettsaker med tannbørste, tannkrem, deo, hårbørste, sjampo++
- kjølebind
- skylleflaske
- lang mobillader
- hjemreiseklær (myk bukse, amme bh, t-skjorte, cardigan, sokker…)
- tøfler
- evt noe ekstra klær som en bukse og sokker (hadde med mye sist, men brukte ingenting. Var sp varm og bodde i sykehusskjorta).
- lommebok


Barsel til baby:
- hjemreiseklær
- teppe
- et par sett med ull i tilfelle det trengs, men sist lå han hud til hud med meg eller far store deler av tiden og fikk ikke på seg klær før han skulle hjem.
- bilstol og bilstolpose til hjemreisen (står i bilen til vi skal hjem)
- gave til storebror

Barsel til far:
- skift
- toalettsaker
- mobillader
- lommebok


I tillegg vurderer jeg å ta med pc el i tilfelle, selv om det ikke var nødvendig sist. Liker å helgardere meg jeg også!
 
Har ikke begynt å pakke enda, men merker at tankene om hva som burde være med, begynner å melde seg. Det jeg lærte fra sist var:
  • Hvis du pakker truser, la de fine stringtrusene med blonder være hjemme, de får du ikke bruk for. Jeg hadde med 8 sånne sist, og brukte nettingtruser jeg fikk på sykehuset fra igangsettelse til to uker etter hjemreise.
  • Nyfødte babyer trenger ikke sokker med antiskli. Trenger sikkert ikke å forklare hvorfor. Likevel hadde jeg, av uvisste grunner, med tre par megasvære (på hennes nyfødte fot) sokker med antiskli ved første fødsel.
  • Fødekjole! Hadde med en enkel, svart tskjorte-kjole sist og følte meg så mye mer komfortabel i den enn jeg ville gjort i en sykehusskjorte. Den er det første som havner i kofferten når jeg begynner å pakke denne gangen også. Ingen på sykehuset sa noe som helst om antrekket under fødsel.
  • Mat og drikke. Herregud så mye det har å si for fødselsarbeidet at man klarer å få i seg noe mellom slaga. Tar med frukt, sjokolade og cola og skal være mye flinkere til å spise lite men hyppig denne gangen.
  • Underholdning. En bok, hodetelefoner, lang (!) telefonlader, pc/mac med film eller serier. Igangsettelsen var for det meste venting.
Utover det blir det sikkert å raske med seg det jeg kan komme på der og da.
 
Hei :angelic:

Vi skal til å pakke fødebaggen vår når rundt jul og i den forbindelse er det kommet et behov for tøfler. Jeg kjenner tydelig plager på hælene etter økt vekt i svangerskapet og leter derfor etter gode tøfler som kan brukes nå før fødsel og også tas med på føden. Jeg går mye hjemme på parkett bare i sokker og vi har godt med varme i gulv så de behøver ikke være foret.

Har dere noen gode anbefalinger? :Heartpink
Tar også imot noe tips til nattkjoler, morgenkåpe som kan tas med på føden. Jeg er ikke noe serlig fan av sykehus klær og ønsker så langt det lar seg gjøre å bruke egne klær.
 
Har ikke begynt å pakke enda, men merker at tankene om hva som burde være med, begynner å melde seg. Det jeg lærte fra sist var:
  • Hvis du pakker truser, la de fine stringtrusene med blonder være hjemme, de får du ikke bruk for. Jeg hadde med 8 sånne sist, og brukte nettingtruser jeg fikk på sykehuset fra igangsettelse til to uker etter hjemreise.
  • Nyfødte babyer trenger ikke sokker med antiskli. Trenger sikkert ikke å forklare hvorfor. Likevel hadde jeg, av uvisste grunner, med tre par megasvære (på hennes nyfødte fot) sokker med antiskli ved første fødsel.
  • Fødekjole! Hadde med en enkel, svart tskjorte-kjole sist og følte meg så mye mer komfortabel i den enn jeg ville gjort i en sykehusskjorte. Den er det første som havner i kofferten når jeg begynner å pakke denne gangen også. Ingen på sykehuset sa noe som helst om antrekket under fødsel.
  • Mat og drikke. Herregud så mye det har å si for fødselsarbeidet at man klarer å få i seg noe mellom slaga. Tar med frukt, sjokolade og cola og skal være mye flinkere til å spise lite men hyppig denne gangen.
  • Underholdning. En bok, hodetelefoner, lang (!) telefonlader, pc/mac med film eller serier. Igangsettelsen var for det meste venting.
Utover det blir det sikkert å raske med seg det jeg kan komme på der og da.
Hei :)
Ser du nevner fødekjole. Har du link til en slik som du syns passet fint til fødsel?
 
Hei :angelic:

Vi skal til å pakke fødebaggen vår når rundt jul og i den forbindelse er det kommet et behov for tøfler. Jeg kjenner tydelig plager på hælene etter økt vekt i svangerskapet og leter derfor etter gode tøfler som kan brukes nå før fødsel og også tas med på føden. Jeg går mye hjemme på parkett bare i sokker og vi har godt med varme i gulv så de behøver ikke være foret.

Har dere noen gode anbefalinger? :Heartpink
Tar også imot noe tips til nattkjoler, morgenkåpe som kan tas med på føden. Jeg er ikke noe serlig fan av sykehus klær og ønsker så langt det lar seg gjøre å bruke egne klær.
Crocs, happyflopps eller bare noen billige fra type Adidas som man kjøper på Coop obs eller liknende som går an å vaske av? Ville hatt noen som tåler en vask spesielt om du tenker å bruke dem hjemme post-partum. Sykehusgulvflora er ikke noe man vil ha med seg hjem :)
 
Hei :)
Ser du nevner fødekjole. Har du link til en slik som du syns passet fint til fødsel?
Hei! Jeg vet fødebagen.no har en fødekjole som ser veldig praktisk ut med ammefunksjon, men jeg brukte bare en helt enkel hverdagskjole kjøpt på zizzi, den er bare en lang tskjorte egentlig. :) Vet ikke om den typen selges nå (jeg fikk sommerbarn sist), men mulig man kan finne noe tilsvarende blant natt-tøyet til de ulike forhandlerne. Legger uansett ved link til fødebagen sin, som ser veldig praktisk ut, men som dessverre ikke passer for min del.

Kan forresten også anbefale spruteflaska deres, den var min beste venn når jeg skulle tisse etter vaginal fødsel sist! Det kan svi en del når man tisser etter fødsel, så hvis man spruter lunkent vann på underlivet mens man tisser, får man bort urinen med en gang og da svir det mye mindre. På barsel har de ofte en hånddusj ved toalettet til samme formål :)

 
Hei! Jeg vet fødebagen.no har en fødekjole som ser veldig praktisk ut med ammefunksjon, men jeg brukte bare en helt enkel hverdagskjole kjøpt på zizzi, den er bare en lang tskjorte egentlig. :) Vet ikke om den typen selges nå (jeg fikk sommerbarn sist), men mulig man kan finne noe tilsvarende blant natt-tøyet til de ulike forhandlerne. Legger uansett ved link til fødebagen sin, som ser veldig praktisk ut, men som dessverre ikke passer for min del.

Kan forresten også anbefale spruteflaska deres, den var min beste venn når jeg skulle tisse etter vaginal fødsel sist! Det kan svi en del når man tisser etter fødsel, så hvis man spruter lunkent vann på underlivet mens man tisser, får man bort urinen med en gang og da svir det mye mindre. På barsel har de ofte en hånddusj ved toalettet til samme formål :)

Spruteflaska ligger klar sammen med fødebaggen sine nettingtruser :angelic: valgte ikkje kjøpe kjolen da jeg har hørt flere ikke var helt fornøyd med den, men da blir det nok noe lignende med på føden. Har hjemme en stor nattskjorte t-skjorte fra HM i bomull. Gjør sikkert nytten sin :) takk for svar!
 
Har dere begynt og pakke!? :happy:
 
Back
Topp