Fødebagen

Det varierer nok veldig fra sykehusene, men mange steder må man dele rom med flere, eventuelt at flere rom deler dusj. Da vil du ha sko i dusjen, for å si det sånn.
Innesko (som kan vaskes når du er kommet hjem) er også greit, om du skal ut i gangen og trille baby og eventuelt spise i kantinen for eksempel. Vi vet jo ikke hvordan det blir når vi er innlagt enda. Innesko er uansett lett å trakke oppi når du må på do, og kanskje ellers bare er i sengen. Så slipper du å bøye deg for å ta de på.

Helt enig i dette!
Du vil absolutt ha både dusjsko og innesko. Det kan være ganske ekkelt å gå i fellesdusj på barsel, og innesko tenker jeg er en selvfølge på sykehus etter å ha vært innlagt flere ganger med ekstrem svangerskapskvalme. Jeg tar med Crocs (dusjsko) og en billigutgave av Birkenstock-type sandaler så alt kan vaskes godt etter bruk.
 
Jeg har tenkt begge gangene å ta med slippers, men så har det blitt glemt :hilarious: gikk greit det altså :p
 
Jeg har nesten ikke vært på et sykehus før, så er noen ting jeg lurer veldig på :p

Trenger man «innesko»? Hvorfor i så fall? Går aldri med det ellers, men er det områder hvor man kanskje ønsker å bruke sko der det ikke er lov med utesko?

Sko som kan dusjes med? Er det nødvendig? :confused: Siden det er sykehus ser jeg for meg at det blir vasket godt mellom hver person, men det stemmer kanskje ikke :p

Det er en del ting jeg aldri bruker ellers som går igjen på listene. Da tenker jeg i utganspunktet at jeg lar være å ta det med, men så er jeg redd for å komme til sykehuset og plutselig føle et veldig behov for de tingene jeg ikke tok med :hilarious:

Jo, det vaskes daglig typisk, men alle de ansatte og gjester går jo med vanlige sko, som de gjerne har gått ute i. Eller akkurat har vært med til en annen fødsel/keisersnitt i, så det blir fryktelig fort skittent! Vil absolutt anbefale innesko ;)
 
  • Liker
Reactions: mto
Jeg har nesten ikke vært på et sykehus før, så er noen ting jeg lurer veldig på :p

Trenger man «innesko»? Hvorfor i så fall? Går aldri med det ellers, men er det områder hvor man kanskje ønsker å bruke sko der det ikke er lov med utesko?

Sko som kan dusjes med? Er det nødvendig? :confused: Siden det er sykehus ser jeg for meg at det blir vasket godt mellom hver person, men det stemmer kanskje ikke :p

Det er en del ting jeg aldri bruker ellers som går igjen på listene. Da tenker jeg i utganspunktet at jeg lar være å ta det med, men så er jeg redd for å komme til sykehuset og plutselig føle et veldig behov for de tingene jeg ikke tok med :hilarious:

Det anbefales å dusje med slippers på sykehus! Fordi det er andre bakterier der, og man har føttene oppi senga med den nyfødte. Det er sykehusene som anbefaler dette.
 
  • Liker
Reactions: Bri
Behagelige klær, slippers, ørepropper, høytaller, mobillader, snacks, tannbørste, shampo&balsam, hårbørste, hårstrikker, babyklær, klorevotter, bilstol:D
 
Hvor mange skift tenker dere å ha med til dere selv? :)
 
Hvor mange skift tenker dere å ha med til dere selv? :)
2 eller 3 bukser, 1 overdel. Bruker sjukehusskjortene :) greit å ha en ekstra bukse å 2 tilfelle eg blør mye(gjennom)
 
  • Liker
Reactions: mto
Jeg ligger på sykehus allerede nå, men har ikke født enda.. Kan skrive under på om at du blir mer enn 2-3 dager på sykehus MED baby så er alt dette nødvendig. Har fått bruk for alt utenom det som er til baby.

- Helsekort + evt. ønskebrev
- Bankkort
- Mobillader
- Tannbørste og tannkrem
- Deodorant
- Shampoo/Balsam og dusjsåpe
- Hårbørste og strikk
- Fuktighetskrem og lypsyl
- Ammeinnlegg (dette fikk jeg ikke på sykehuset sist)
- Sminke og sminkefjerner (hvis du bruker dette)
- Tøfler/innesko
- 2 klesskift fra innerst til ytterst er mer enn nok, da man stort sett bor i den fine sykehusskjorta og "bleien" uansett.

Til baby:
- Et par klesskift fra innerst til ytterst (body, bukse, sokker, evt. klorevotter)
- Vinterdress
- Lue/Votter
- Smokke
- Koseklut
- Bilstol (denne blir ikke med i baggen selvfølgelig, men skal gjøres klar i bilen i god tid)

Far kan med fordel også pakke en liten sekk. Man aner jo ikke hvor vi står om et par mnd i forhold til restriksjoner inn/ut av sykehus, men jeg tviler sterkt på at det har blitt noe "mildere" restriksjoner sånn som situasjonen ser ut nå.. Et klesskift eller to, deodorant, bankkort/legitimasjon, tannbørste. For oss tror jeg det er desto viktig at sambo har noe å knaske på, da jeg bor sammen med en som konstant spiser - og blir kjempesur og sliten om han ikke får spist når han er sulten..:mad: Vi pakker derfor litt kjeks/barer, nøtter, noe redbull og et par vannflasker. Vi rekker sannsynligvis også å få kjøpt med en baguett eller lignende på vei til sykehuset.

Får vi med alt dette tror jeg vi skal klare oss meget fint!
 
Har endelig somla meg til å skrive liste over hva som skal i bagen. :D Tar gjerne tilbakemeldinger, spesielt på mengden klær men også alt annet. Lista over mat er ikke ferdig. :p

Til baby:
- 2 sett klær str 50
- 2 sett klær str 56
- Tynn lue
- Pysj?
- Strikket teppe
- Hentesett
- Bilsete m/ pose

Til meg:
- Mappe m papirer
- Mobil + lang ladekabel
- Toalettesaker (tannbørste, tannkrem, deodorant, fuktighetskrem, shampo, dusjgele, bodylotion, hårbørste)
- Briller og linser (etui, væske, ekstra linser)
- 2 myke bukser
- Ammetopper
- Truser
- Sokker
- Amme-BHer
- Lang cardigan
- Ammeinnlegg (ull + engangs)

Til mannen:
- toalettsaker
- 2-3 boksere
- Sokker
- 2-3 t-skjorter
- Joggebukse
- Slippers/innesko
 
Har endelig somla meg til å skrive liste over hva som skal i bagen. :D Tar gjerne tilbakemeldinger, spesielt på mengden klær men også alt annet. Lista over mat er ikke ferdig. :p

Til baby:
- 2 sett klær str 50
- 2 sett klær str 56
- Tynn lue
- Pysj?
- Strikket teppe
- Hentesett
- Bilsete m/ pose

Til meg:
- Mappe m papirer
- Mobil + lang ladekabel
- Toalettesaker (tannbørste, tannkrem, deodorant, fuktighetskrem, shampo, dusjgele, bodylotion, hårbørste)
- Briller og linser (etui, væske, ekstra linser)
- 2 myke bukser
- Ammetopper
- Truser
- Sokker
- Amme-BHer
- Lang cardigan
- Ammeinnlegg (ull + engangs)

Til mannen:
- toalettsaker
- 2-3 boksere
- Sokker
- 2-3 t-skjorter
- Joggebukse
- Slippers/innesko

Nesten identisk liste til baby som meg. Kanskje en "fødelue" du ikke er redd for? Som baby får på rett etter fødsel? Blir jo gjerne litt kliss på klær de første timene etter fødsel, så greit å ha en ekstra tynn lue :)

Og innesko/dusjsko til deg selv også?
 
Nesten identisk liste til baby som meg. Kanskje en "fødelue" du ikke er redd for? Som baby får på rett etter fødsel? Blir jo gjerne litt kliss på klær de første timene etter fødsel, så greit å ha en ekstra tynn lue :)

Og innesko/dusjsko til deg selv også?
Ja, det var egentlig det den lua var tenkt til, men sikkert ikke dumt å ta med et par stykker. Det er nok ikke den ekstra lua som sprenger glidelåsen akkurat. :p

Ja, innesko til meg falt ut av denne lista! Tenker både slippers til dusj og andre innesko (har Birkenstocks som jeg bruker på jobb).
 
Ja, det var egentlig det den lua var tenkt til, men sikkert ikke dumt å ta med et par stykker. Det er nok ikke den ekstra lua som sprenger glidelåsen akkurat. :p

Ja, innesko til meg falt ut av denne lista! Tenker både slippers til dusj og andre innesko (har Birkenstocks som jeg bruker på jobb).

Ei lue til eller fra velter neppe budsjettet nei :hilarious:

Samme som meg, må ha egne sko til dusj og Birkenstocks til inne. Så ekkelt med fellesdusjer!
 
Har endelig somla meg til å skrive liste over hva som skal i bagen. :D Tar gjerne tilbakemeldinger, spesielt på mengden klær men også alt annet. Lista over mat er ikke ferdig. :p

Til baby:
- 2 sett klær str 50
- 2 sett klær str 56
- Tynn lue
- Pysj?
- Strikket teppe
- Hentesett
- Bilsete m/ pose

Til meg:
- Mappe m papirer
- Mobil + lang ladekabel
- Toalettesaker (tannbørste, tannkrem, deodorant, fuktighetskrem, shampo, dusjgele, bodylotion, hårbørste)
- Briller og linser (etui, væske, ekstra linser)
- 2 myke bukser
- Ammetopper
- Truser
- Sokker
- Amme-BHer
- Lang cardigan
- Ammeinnlegg (ull + engangs)

Til mannen:
- toalettsaker
- 2-3 boksere
- Sokker
- 2-3 t-skjorter
- Joggebukse
- Slippers/innesko
Trusene kan du la være hjemme, ville kanskje tatt med en ekstra bukse tilfelle blod :wacky:
Jeg liker best å bruke pysj på babyen de første dagene, er så mye enklere å ta av og på. Ammetopper trenger du heller ikke så mange av, for de har sykehuskjortene du kan bruke, å det beste er jo å minimere klesvasken til hjemreise :woot:
 
Trusene kan du la være hjemme, ville kanskje tatt med en ekstra bukse tilfelle blod :wacky:
Jeg liker best å bruke pysj på babyen de første dagene, er så mye enklere å ta av og på. Ammetopper trenger du heller ikke så mange av, for de har sykehuskjortene du kan bruke, å det beste er jo å minimere klesvasken til hjemreise :woot:
Jeg tenker å bruke sykehusskjorta mye, så kanskje to ammetopper? Må ha noe annet enn skjorta til hjemreise. :p
 
Trusene kan du la være hjemme, ville kanskje tatt med en ekstra bukse tilfelle blod :wacky:
Jeg liker best å bruke pysj på babyen de første dagene, er så mye enklere å ta av og på. Ammetopper trenger du heller ikke så mange av, for de har sykehuskjortene du kan bruke, å det beste er jo å minimere klesvasken til hjemreise :woot:

De trusene tålte huden min skikkelig dårlig, så brukte de bare første dagen :wacky: Enig i pysj på babyen, så mye mindre styr enn body.
 
Jeg tenker å bruke sykehusskjorta mye, så kanskje to ammetopper? Må ha noe annet enn skjorta til hjemreise. :p

Jeg har pakket to ammesingleter, som forrige gang. Mer enn nok. Og en langermet ammetopp til hjemreise.
 
Trusene kan du la være hjemme, ville kanskje tatt med en ekstra bukse tilfelle blod :wacky:
Jeg liker best å bruke pysj på babyen de første dagene, er så mye enklere å ta av og på. Ammetopper trenger du heller ikke så mange av, for de har sykehuskjortene du kan bruke, å det beste er jo å minimere klesvasken til hjemreise :woot:
De trusene tålte huden min skikkelig dårlig, så brukte de bare første dagen :wacky: Enig i pysj på babyen, så mye mindre styr enn body.
Holder det å ha med én pysj tro?
 
Trusene kan du la være hjemme, ville kanskje tatt med en ekstra bukse tilfelle blod :wacky:
Jeg liker best å bruke pysj på babyen de første dagene, er så mye enklere å ta av og på. Ammetopper trenger du heller ikke så mange av, for de har sykehuskjortene du kan bruke, å det beste er jo å minimere klesvasken til hjemreise :woot:
Lurt med pysj til babyen, hadde ikke tenkt på det at det er litt godt å gjøre det lettvint i starten:) De bodyene som man åpner helt opp er vel også ganske grei eller?:) Tror ikke jeg har så mange pysjer, må kanskje handle inn noen flere:D
 
Holder det å ha med én pysj tro?

Lurt med pysj til babyen, hadde ikke tenkt på det at det er litt godt å gjøre det lettvint i starten:) De bodyene som man åpner helt opp er vel også ganske grei eller?:) Tror ikke jeg har så mange pysjer, må kanskje handle inn noen flere:D

Omslagsbody er veldig fint altså, spesielt om det er litt varmt på rommet. Bodyer over hodet syns jeg bare er stress. Jeg har pakket to pysjer og fire omslagsbodyer (to i 50 og to i 56, usikker på hvor stor/liten baby faktisk er). Og to strømpebukser, to tynne luer + hentesett. Tenker det holder i massevis :)
 
Back
Topp