Føde vaginalt eller keisersnitt?

Fødte normalt med første og ks med nummer 2. Pga at eg var dårlig.1måned før tida. Men skulle ha planlagt ks uansett
Pga min historie med gbs med den første, som døde.
Håper å få planlagt ks denne gangen med. Tørr ikke føde normal
Men hadde foretrekkt normal fødsel.
 
Jeg har en venninne som tok keisersnitt m nr pga fødselsangst. Dømmer ikke henne. Det er jo en grunn til at vi er skapt for å føde vaginalt, og det er best for både mor og barn om det er mulig å føde vaginalt. Blandt annet så presses jo fostervannet ut av barnets lunger naturlig v vaginal fødsel, og jeg mener at det generelt er bedre for barnet. For mor så vet jo kroppen at den er ferdig å føde når den er er og gjør alt naturlig, med KS må vel mye gjøres med medikamenter og slikt. Trekker F. eks livmor seg sammen etterpå? Kommer melkeproduksjonen naturlig i gang osv? Jeg vet ikke alt.

I tillegg kan man ikke bære barnet sitt på 6 uker. Det ville vært en sorg for meg... Så om jeg kan velge: vaginal fødsel.


1. Mann skal bli storebror


Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bære babyen, men ikke noe som var tyngre enn det (altså 2500 gram) i begynnelsen (seks uker), og være forsiktig med å trille vogn; ikke trille oppoverbakke f.eks.

Jeg hadde haste-ks pga. alvorlig preeklampsi, og forstår at det er en forskjell på haste og planlagt, men for meg er det ingen tvil om hva jeg ønsker meg denne gangen! Ks var, for meg, langt unna noen dans på roser, både i forhold til smerter og hvor lang tid det tok før jeg kom meg igjen. Men jeg var jo ganske syk i utgangspunktet da... Fikk være våken under operasjonen, og pappaen fikk være med, så sånn sett var det greit, og overhodet ingen traumatisk opplevelse! Men ikke akkurat naturlig og ønskelig heller... Alt kroppen ordner selv etter en normal fødsel, må gjøres medikamentellt etter ks, medikamenter for å få livmor til å trekke seg sammen, medikamenter for melkeproduksjonen skal starte... I det hele tatt.

Det tøffeste for meg var likevel å ligge igjen på operasjonsstuen for å bli ferdig operert, og oppvåkningen etterpå, mens babyen min ble tatt med på barsel, så bare pappaen fikk oppleve måling og veing og sånt. Det var sårt rett og slett. Jeg skulle svært gjerne fått babyen min på brystet med en gang, og få holde og kose med ham med en gang, og ikke etter flere timer. Jeg fikk se ham så vidt på operasjonsstuen før de tok han med seg.

Jeg forstår selvsagt at vaginal fødsel kan være beintøft, både under og etterpå, og at man kan få komplikasjoner der også, men vi er nå en gang skapt for å gjøre det på den måten, og er slik kvinner har født over hele verden til alle tider. Jeg håper inderlig å få føde naturlig denne gangen, og å få oppleve det. For meg er i alle fall ks alt annet enn ønskelig, med mindre det er en klar medisinsk indikasjon for det. Det er en stor og ressurskrevende bukoperasjon og det er mange, mange aspekter ved ks, utover det om det er "en fin opplevelse" eller ikke. Konsekvenser for mor og barn, også på lang sikt. Som at barnet har økt risiko for astma, allergi og atopisk sykdom.

Jeg krysser i alle fall alt jeg har for vaginal fødsel denne gangen:)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Last edited:
Og det rare er at med alt det vi blir fortalt så er det INGEN som forbredte meg på det som jeg syns var verst.... nemlig å våkne dagen etter fødsel med brøddeigmage!! Trodde seriøst magen var ødelagt for alltid, men neida gikk ikke mange mnd før huden var stram igjen. Så da er du herved advart hehe, men det gjelder uansett om du føder vanlig eller ks

Dette ble jeg også helt satt ut av. Jeg husker jeg lo med bar mage dagen etter fødsel,og jeg må si jeg ble sjokkert. Den var jo floppetiflopp!
 
Født 2 normalt og håper tvillinger å kan komme normalt!


Termin 13 januar❤️❤️
 
Jeg var oppe og gikk dagen etter mitt KS, min søster som fødte vaginalt, ikke revnet eller ble sydd lå i sengen i 5 dager på sykehuset, og fortsatte i to uker etter hun kom hjem fordi hun ikke klarte å gå..

Jeg aner ikke hva jeg ender opp med denne gangen. Sist ble det hasteKS i uke 31, hun hadde ikke overlevd en vaginal fødsel. Dersom denne også har vekstavvik så er det mulig det blir KS igjen. Jeg forbereder meg på begge deler. Jeg aner ikke hvordan jeg hadde vært etter en vaginal fødsel.

Du skriver at det bare er litt svie når man tisser, etter å ha gødt vaginalt, men det tror jeg det er mange som ville sagt deg imot på. De som revner fra ende til annen, blant annet.. Det kan være like store (og større) komplikasjoner etter en vaginal fødsel som et KS. Det at du ikke hadde det, betyr ikke at alle andre får det likt ;)



❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen
 
Jeg har en venninne som tok keisersnitt m nr pga fødselsangst. Dømmer ikke henne. Det er jo en grunn til at vi er skapt for å føde vaginalt, og det er best for både mor og barn om det er mulig å føde vaginalt. Blandt annet så presses jo fostervannet ut av barnets lunger naturlig v vaginal fødsel, og jeg mener at det generelt er bedre for barnet. For mor så vet jo kroppen at den er ferdig å føde når den er er og gjør alt naturlig, med KS må vel mye gjøres med medikamenter og slikt. Trekker F. eks livmor seg sammen etterpå? Kommer melkeproduksjonen naturlig i gang osv? Jeg vet ikke alt.

I tillegg kan man ikke bære barnet sitt på 6 uker. Det ville vært en sorg for meg... Så om jeg kan velge: vaginal fødsel.


1. Mann skal bli storebror

Livmoren trekker seg sammen på lik linje, melkeproduksjonen starter og av seg selv. Min kom igang samme dagen, og det var 9 uker før termin :) Livmoren trakk seg godt sammen, de forventet at den ikke hadde trukket seg så godt sammen som den hadde :)

Man kan bære barnet sitt, men alt med måte..

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen
 
Jeg var oppe og gikk dagen etter mitt KS, min søster som fødte vaginalt, ikke revnet eller ble sydd lå i sengen i 5 dager på sykehuset, og fortsatte i to uker etter hun kom hjem fordi hun ikke klarte å gå..

Jeg aner ikke hva jeg ender opp med denne gangen. Sist ble det hasteKS i uke 31, hun hadde ikke overlevd en vaginal fødsel. Dersom denne også har vekstavvik så er det mulig det blir KS igjen. Jeg forbereder meg på begge deler. Jeg aner ikke hvordan jeg hadde vært etter en vaginal fødsel.

Du skriver at det bare er litt svie når man tisser, etter å ha gødt vaginalt, men det tror jeg det er mange som ville sagt deg imot på. De som revner fra ende til annen, blant annet.. Det kan være like store (og større) komplikasjoner etter en vaginal fødsel som et KS. Det at du ikke hadde det, betyr ikke at alle andre får det likt ;)



❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen
Når jeg skrev litt svie så mente jeg ikke at det var noe man kjente lite, men at det ikke varer lenge ;) For det svir som bare pokkeren :p
 
Når jeg fikk datteren min, ville jeg søke om KS fordi jeg var livredd for å føde vaginalt. Snakket med sykehuset om det til og med. Men den største frykten min var nok å ikke kunne få smertestillende, og etter JM sa at det kan man få i forskjellige former og faser i fødsel, så gikk redselen over. Jeg er såååå glad, og takknemlig for at jeg kunne føde vaginalt, og håper jeg kan få denne på samme måte. Hadde en drømmefødsel, og gruer meg ikke til neste!
 
Når det er snakk om revning fra ende til annen, så må jeg få si at det gjelder ikke mange. Det er faktisk veldig lite plager etter å ha født vaginalt i min bok, jeg ble helt overrasket. Redd for dobesøk, både nr en og to, men ikke noe problem for meg ihvertfall. Kroppen leges utrolig fort!


1. Mann skal bli storebror
 
Jeg skal iallefall føde vaginalt, og hvis jeg tar etter familien både på fars og mors side, så blir den lengste fødselen på 2 timer og korteste på 15 min. Jeg tror ikke vi rekker medikamenter en gang, så jeg vil helst føde uten ;) Men de sier jo at de som har mange tilfeller i familien med laaaange fødsler ofte ender opp med det, og de forstår jeg godt at vil ha ks! Ikke alle følge familietradisjonene, det forstår jeg selvfølgelig, men vi får se :) Er bare 17 uker ennå, men er iallefall godt bestemt på vaginalt uten medikamenter - kroppen er jo lagd for å tåle det og ;)


Ca. termin Onsdag 21. Januar 2015 <3
 
Jeg løftet min unge etter ks, fra sykehuset og legene var det helt normalt å løfte og bære sin egen unge med engang... Lurer på om noen som har tatt ks har fått annen info ?
 
Jeg skal iallefall føde vaginalt, og hvis jeg tar etter familien både på fars og mors side, så blir den lengste fødselen på 2 timer og korteste på 15 min. Jeg tror ikke vi rekker medikamenter en gang, så jeg vil helst føde uten ;) Men de sier jo at de som har mange tilfeller i familien med laaaange fødsler ofte ender opp med det, og de forstår jeg godt at vil ha ks! Ikke alle følge familietradisjonene, det forstår jeg selvfølgelig, men vi får se :) Er bare 17 uker ennå, men er iallefall godt bestemt på vaginalt uten medikamenter - kroppen er jo lagd for å tåle det og ;)


Ca. termin Onsdag 21. Januar 2015 <3

Fødte bare ved hjelp av lystgass fra 7cm og til ungen var ute, og må si at jeg tror jeg ikke hadde greid meg uten :p Så beunder alle som greier seg helt uten form for medikament :)
 
Fødte bare ved hjelp av lystgass fra 7cm og til ungen var ute, og må si at jeg tror jeg ikke hadde greid meg uten :p Så beunder alle som greier seg helt uten form for medikament :)
Det gjør jeg også :) Jeg snakker jo helt uten erfaring, og alle sier sikkert at de ikke vil ha medikamenter og skriker etter dop med en gang riene kommer, men jeg håper ingen gir meg det, iallefall med den første, så jeg har prøvd det en gang iallefall, og har godt grunnlag for hva jeg vil gjøre neste gang! :p


Ca. termin Onsdag 21. Januar 2015 <3
 
Back
Topp