Føde vaginalt eller keisersnitt?

mamma_mia_93

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Jeg begynte plutselig å lure fælt på dette.

Dem som skal ha keisersnitt, hvorfor blir det slik?

Jeg for min del har hørt fra flere bekjente med keisersnitt at det er langt verre å føde på den måten, enn vaginalt. Og det kan jeg forstå også. Man kan visst knapt løfte babyen sin i 6 uker etterpå. Også har man kjempe vondt i magen og såret har større sjangser for infeksjoner og revning enn ved vaginal fødsel. Samtidig som man også blør fra vagina...

Det er jo mye hardere i ettertid med keisersnitt, så hvorfor ønsker noen dette fremfor å føde vaginalt og blø i 6 uker og ferdig med det? Man har jo bare litt sviing når man tisser de første dagene etter vaginal fødsel, og det er vel de eneste "smertene".

Jeg skjønner jo dem som ikke kan føde vaginalt av medisinske grunner, men jeg har forstått det slik at visst man er redd for å føde vaginalt så kan man få innviglet keisersnitt. Det er jo ganske absurd... Jeg er mer redd for keisersnitt enn vaginal fødsel, for å si det sånn!

Jeg skulle vel egentlig hatt keisersnitt med nr 1 fordi gutten var svær og jeg var kjempe smal i bekkenet. Gutten satt fast i flere timer og til slutt ble han tatt med sugekopp og tang. Og klipping... Men heller den harde opplevelsen der og da, enn å gå med smerter i 6 uker etterpå, blø og nesten ikke holde babyen sin...

Vaginal og keisersnitt kan være like hardt. Jeg ser bare for meg at man lider lengre ved keisersnitt og skjønner ikke hvorfor man er redd for å føde vaginalt da...

Hva tenker dere?

Dette er ett sårt tema så trå forsiktig. Jeg sier ikke at dette er rett på noen som helst måter, men det er slik JEG tenker. Jeg dømmer ingen for valgene andre gjør! Jeg ønsker andres synspunkter, ikke noe krangling eller dømming. Vi ser ikke ned på noen her, husk det!

:)
 
Jeg fikk første mann med KS, grunnet smalt bekken å snuppa var 4115 g. Synes ikke det var noe fælt i den fødemåten :) var oppe å gikk på bena mine samme dag, å ikke noe form for smerter.
Bære snuppa kunne jeg fint gjøre også :) og blødninger får du uannsett KS eller vaginalt. Revning av KS sår, skjer svært sjeldent, samme med infeksjon i såret.
Jeg har vurdert vaginalt denne gangen, men da vil jeg følge med på vekt underveis, om lille i magen blir på omtrent samme på over 4000, så blir det KS da også, vil ikke risikere å ligge i smerter i mange mange timer for så å ikke klare det, å kanskje ende opp med hasteKS, noe jeg har hørt kan være en litt mer traumatisk opplevelse, for da blir det full narkose og ved avtalt KS så kan du være våken. Tror det er forskjellig på person til person ang smerter osv etter KS :) jeg var hvertfall veldig heldig, å angrer ikke et sekund på valget mitt ang KS den gangen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Fødte første normalt. Nr 2 fikk jeg ikke lov å prøve å føde fordi hun skulle ut i uke 34, hadde stoppet og vokse og de visste ikke hvor liten hun var. Hun var 1900 g. Nr 3 ble jeg satt igang i uke 35 med pga farlig lav vekt hos meg (alvorlig hyperemesis) men det åpnet seg ikke og endte i keisersnitt. Denne gangen må jeg ha planlagt keisersnitt pga to tidligere keisersnitt. Hadde jeg fått velge hadde jeg ville føde normalt....


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Må ha KS fordi jeg har fjernet en ganske stor muskelknute i livmoren. Hadde stort ønske om vaginal fødsel, men fikk snakke med legen som opererte meg og han var helt klar og tydelig på at faren for at livmora skal revne ved sterke og langvarige rier er veldig stor. Så da må jeg bare innstille meg på det.... Men vet at jeg fint kan løfte snuppa ganske kjapt, er lettere å bære ett barn inntil seg enn å bære hjem tilsvarende vekt i varer i poser. Kroppen er jo vant til å bære vekta hennes i tillegg til min fra før, så det handler mest om å løfte riktig :)
 
Jeg fikk første mann med KS, grunnet smalt bekken å snuppa var 4115 g. Synes ikke det var noe fælt i den fødemåten :) var oppe å gikk på bena mine samme dag, å ikke noe form for smerter.
Bære snuppa kunne jeg fint gjøre også :) og blødninger får du uannsett KS eller vaginalt. Revning av KS sår, skjer svært sjeldent, samme med infeksjon i såret.
Jeg har vurdert vaginalt denne gangen, men da vil jeg følge med på vekt underveis, om lille i magen blir på omtrent samme på over 4000, så blir det KS da også, vil ikke risikere å ligge i smerter i mange mange timer for så å ikke klare det, å kanskje ende opp med hasteKS, noe jeg har hørt kan være en litt mer traumatisk opplevelse, for da blir det full narkose og ved avtalt KS så kan du være våken. Tror det er forskjellig på person til person ang smerter osv etter KS :) jeg var hvertfall veldig heldig, å angrer ikke et sekund på valget mitt ang KS den gangen.


Sent from my iPhone using BV Forum

Hvordan visste du på forhånd at du hadde smalt bekken?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg tror du har litt lite informasjon om KS, men det er selvfølgelig riktig at det er mer risiko invlvert enn ved vaginal fødsel.
Av de jeg kjenner som har tatt KS så har det vært en grei opplevelse, og de som har planlagt KS pleier å være veldig fornøyde med det! Det er gjerne hastekeisersnitt som kan være en skummel opplevelse, da det må gjøres raskt og man ikke rekker å tenke så mye på mor.

Sev har jeg født vaginalt 2 ganger, denne gangen skal jeg søke om KS. Jeg søker dog ikke fordi jeg er redd for fødselen, men fordi jeg har revmatisk sykdom og ikke ønsker at ryggen skal gå gjennom en fødsel til. Er da leddforandringer heeelt nede i korsryggen og bekkenet jeg sliter med. Har time til overlege 14 oktober og håper på å få svar på om jeg får KS eller ikke da.

Ang fødselsagst så er det ikke like ofte de godkjenner KS der, og det av en grunn. Man vet jo ikke hva en fødsel er, og man burde heller jobbe med angsten istedetfor å ta KS.
Er derimot fødselsangsten pga tidligere fødsel så vet man jo godt hva en vaginal fødsel innebærer, og da tror jeg ofte KS er et godt valg.

Man KAN absolutt bære barnet sitt etter KS!! Det er feilinfo;)
 
Har hatt to fantastiske KS. Valgte KS med førstemann og var null problem å få med nummer to.
Jeg er en av de som aldri hadde kunnet tenkt meg å føde vaginalt. Full panikk ved tanken på vaginal..sikkert samme panikk noen har for KS ;)
Og ja, mye feil info og skrekkhistorier i forhold til KS. Jeg dro hjem på dag 2 med nummer to, og noe smerte må man regne med, blir jo trossalt skjært i :p
Men fult overkommelige smerter og sååå verdt det :)

---------------------------------------
♡ Vi venter nummer 3 ♡
☆Januar 2015☆
 
Jeg hadde hasteks med første, en kjempe fin opplevelse som gikk "rolig" for seg og god oppfølging underveis. Så det var ingen traumatisk opplevelse. Kom meg kjempe kjapt! Og hadde ingen plager etter 3-6 uker!
Med andremann fødte jeg vanlig, raknet fra urinrørsåpning og bak, lukkemusklen var helt av. Så det var grusomt og gå i maange uker etterpå, sitte greide jeg knapt. Så jeg denne gangen fikk velge ks el fødsel og det blir ks pga litt angst for at rakner jeg igjen kan det vere jeg ikke er like heldig med å få funksjonen tilbake der nede slik. Jeg har tenkt leenge på hva jeg vil og hva jeg bør. Og kom fram til at ks er en løsning jeg vil ha. Hadde jeg ikke raknet så mye hadde nok jeg født vaginalt denne gangen og :)

Termin 4.januar ❤
 
Har født vaginale to ganger. Tror ikke jeg kunne fått mye greiere fødsel enn med førstemann ( slik jeg husker det nesten 6 år senere;)) Med nr. 2 endte det med klipping og sugekopp, men slapp heldigvis unna KS. Håper jeg får føde vaginale denne gangen også.
 
Off.. Som førstegangsgravid har eg egentli ikkje tenkt so mykje på da endo.. :p Den tid den sorg.. Heh.. ;-) har egentli ikkje tenkt på nåke anna måte enn vaginalt, men kan ikkje sei eg glede meg sånn kjempe.. :p Revning, klypping og epidural so ikkje funke.. :-o Eg tenke eg får finna fram litt naivitet og tenka at da går nok strålande uansett ka so skjer!.. ;)

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app
 
Off.. Som førstegangsgravid har eg egentli ikkje tenkt so mykje på da endo.. :p Den tid den sorg.. Heh.. ;-) har egentli ikkje tenkt på nåke anna måte enn vaginalt, men kan ikkje sei eg glede meg sånn kjempe.. :p Revning, klypping og epidural so ikkje funke.. :-o Eg tenke eg får finna fram litt naivitet og tenka at da går nok strålande uansett ka so skjer!.. ;)

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app


Naivitet er bra hehe og en annen ting å putte forrerst i gravidhjernen er at vi damer er altfor glad i å fortelle om alt som var ille med vår egen fødsel.... Jo verre jo bedre kan det virke som noen ganger og særlig til førstegangsfødende. Vi skal liksom forberede dere nye på alt som kan gå galt enda veldig lite gikk galt. De fleste trenger sting, ja det gjør driiitvondt, men det er også det råeste og sterkeste jeg har gjort :) Urkrefter i sving for alvor. Og hadde gjort det igjen om jeg kunne. Det er jo litt rart at de fleste får flere unger om selve fødselen var så ille som det vi ofte får det til å høres ut som ;)
 
Jeg har nok bare hørt skrekkhistorier da ja! Jeg ser for meg det helv****! :p

Denne gangen kunne jeg velge om ks eller vanlig ettersom jeg hadde en hard fødsel sist. Jeg har ikke bestemt meg enda, men tror nok det blir vaginal. Har en følelse på at fødselen kommer til å gå rimelig kjapt og er litt skeptisk/redd for å revne da.

Hvordan er det med arr og det da? Noen som vil vise arret? Skal jo ikke legge skjul på at jeg er bittelitt redd for en slik fødsel som nr 1 igjen...
 
Jeg har nok bare hørt skrekkhistorier da ja! Jeg ser for meg det helv****! :p

Denne gangen kunne jeg velge om ks eller vanlig ettersom jeg hadde en hard fødsel sist. Jeg har ikke bestemt meg enda, men tror nok det blir vaginal. Har en følelse på at fødselen kommer til å gå rimelig kjapt og er litt skeptisk/redd for å revne da.

Hvordan er det med arr og det da? Noen som vil vise arret? Skal jo ikke legge skjul på at jeg er bittelitt redd for en slik fødsel som nr 1 igjen...

har ikke bilder av mitt arr etter operasjonen som var ks snitt, men gikk i bikini i sommer og arret synes ikke :) opererte rett før jul i fjor
 
har ikke bilder av mitt arr etter operasjonen som var ks snitt, men gikk i bikini i sommer og arret synes ikke :) opererte rett før jul i fjor
Har du bilder av hvordan det ser ut nå, eller vil du ikke dele? :) det går fint altså!
 
Jeg har nok bare hørt skrekkhistorier da ja! Jeg ser for meg det helv****! :p

Denne gangen kunne jeg velge om ks eller vanlig ettersom jeg hadde en hard fødsel sist. Jeg har ikke bestemt meg enda, men tror nok det blir vaginal. Har en følelse på at fødselen kommer til å gå rimelig kjapt og er litt skeptisk/redd for å revne da.

Hvordan er det med arr og det da? Noen som vil vise arret? Skal jo ikke legge skjul på at jeg er bittelitt redd for en slik fødsel som nr 1 igjen...

Kan ta et bilde av arret senere. Mitt arr synest ikke så mye lengre:) mitt er såpass langt nede at selv med bukser bikinitruser skjuler arret seg kortid etter ks og :)

Termin 4.januar ❤
 
har ikke bilder... hadde ikke gjort meg noe å dele hvis jeg hadde. Kan ta ett om du er veldig interessert
Jeg er litt interessert (A) hehe. Visst ks ikke er så ille så vurderer jeg sterkt denne måten. Jeg husker alt fra sist fødsel og tross epidural så kjente jeg smertene temlig godt, når sant skal sies var jeg jo også så jæv** sliten frem til 3 dag, husker alt frem til gutten kom ut. Dagene på sykehuset med småen etterpå var jeg så borte at jeg er usikker på om jeg sov eller hva jeg gjorde.. Om man slipper rier og og det bare "svopp" og ferdig med det så høres det jo litt himmelsk ut?! :p og at man har energi etterpå!?
 
Jeg er litt interessert (A) hehe. Visst ks ikke er så ille så vurderer jeg sterkt denne måten. Jeg husker alt fra sist fødsel og tross epidural så kjente jeg smertene temlig godt, når sant skal sies var jeg jo også så jæv** sliten frem til 3 dag, husker alt frem til gutten kom ut. Dagene på sykehuset med småen etterpå var jeg så borte at jeg er usikker på om jeg sov eller hva jeg gjorde.. Om man slipper rier og og det bare "svopp" og ferdig med det så høres det jo litt himmelsk ut?! :p og at man har energi etterpå!?

arret med og uten truse..... og husk at det fortsatt regnes som ferskt...
 

Vedlegg

  • IMG_20140812_215322.JPG
    IMG_20140812_215322.JPG
    103,5 KB · Visninger: 34
  • IMG_20140812_215400.JPG
    IMG_20140812_215400.JPG
    85,9 KB · Visninger: 31
Naivitet er bra hehe og en annen ting å putte forrerst i gravidhjernen er at vi damer er altfor glad i å fortelle om alt som var ille med vår egen fødsel.... Jo verre jo bedre kan det virke som noen ganger og særlig til førstegangsfødende. Vi skal liksom forberede dere nye på alt som kan gå galt enda veldig lite gikk galt. De fleste trenger sting, ja det gjør driiitvondt, men det er også det råeste og sterkeste jeg har gjort :) Urkrefter i sving for alvor. Og hadde gjort det igjen om jeg kunne. Det er jo litt rart at de fleste får flere unger om selve fødselen var så ille som det vi ofte får det til å høres ut som ;)

Hehe.. Ja, e da eg og merke!;) E jo ofta dei verste opplevelsene ein høyre om og.. :p men for all del, eg e klar for ein heftig opplevelse altså! :p på godt og vondt!;) kan tenka meg urkvinnnen kom fram då ja!:p E ikkje kvar dag ein gjer sånt liksom.. :p
Tøffe dame altså!:D

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp