16+0 ANDRE TRIMESTER
Termin: 17.10.24
Dager til termin: 168 dager igjen
Prosent fullført: 40%
Trimester: 2.trimester
Neste JM/legetime: I dag!
29.04 ultralyd/kontroll hos min gynekolog
Kjønn: håper vi får vite det i dag på UL
Sykemeldt: Ja, 100%
Symptomer/plager/humør: Kvalmen er mye bedre! Hvertfall de siste to dagene, klarer å spise vanlig mat igjen og det føles fantastisk!! Den kommer og går litt, men er ikke like hemmende som den har vært.
Hurra! Myye mindre energi enn en vanlig "frisk modus", men begynner å bli bedre enn i første trimester. Mye ligamentstrekk om dagen, spesielt når jeg reiser meg fort opp osv. Litt vondt bekken, men det går ganske greit så lenge jeg passer på å sitte skikkelig og sove på siden med bbhugme. Ellers så er puppene større og veldig ømme. Melka kom jo for mange uker siden, ikke sånn at det lekker men kan se råmelk-krystallene i melkeutgangene. Og libidoen har økt! Selvom jeg stort sett ikke har ork til det med all sykdommen vi har hatt i det siste
Litt sure oppstøt i ny og ne. Humøret er ellers bra!
Cravings: massaman curry og ris! Vært så heldig at mannen har kokkelert til meg så i dag skal jeg få det
Vekt: ned 2,2 kg siden startvekt
Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- Medela pumpeskåler til å ha i BHen
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Naturebond vakuumpumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.
Bevegelse:
Fortsatt ikke noe tydelig som er sånn, åh det er helt klart bevegelser. Men ganske sikker på at jeg innimellom kjenner lille fresita, er avogtil små dytt og en sånn ålende følelse inni der. Og innimellom kommer det lissom et mykt overraskende ganske sterkt dytt, et spark antar jeg. Men det er langt fra hver dag jeg kjenner noe og ikke regelmessig.
Kynnere: litt i ny og ne
Leie: Free floating
Tanker om fødsel: håper på en kjapp og fin fødsel som med første
helst uten medisiner hvis jeg klarer.
Generelt:
Så utrolig takknemlig for å være gravid igjen og å ha kommet så langt som jeg har nå. Det føles surrealistisk at om få måneder så kommer det en liten baby til. Vi har prøvd og feilet så lenge at hjernen min nesten er stuck i modus "det kommer aldri til å gå". Men jo! Det har jo gått og det kommer en liten en snart.
kjenner mer og mer på gleden over det, og gleden over at mini skal bli storesøster. Tenkte å bestille noen bøker hjemme fra Norge, for å forbedre henne på det. Regner med at det blir både det ene og det andre av følelser og nye utfordringer når den nye babyen kommer. Men mest av alt tror jeg det blir veldig fint. Gleder meg skikkelig til å se mini bli storesøster, til å oppleve fødsel, amming og det å holde en nyfødt igjen. Til trilleturer og lek og alt som hører til.
Tør å stole mer på det nå, og føler meg mye tryggere på at dette skal gå bra.
Vi har såvidt begynt å tenke på navn, har ikke klart å ta det steget før nå, og vi har funnet et par guttenavn vi liker. Synes det er mye vanskeligere å finne guttenavn enn jentenavn, vi har en lang liste hvis det blir jente, men til gutt var det vanskeligere. I tillegg til at vi må ta hensyn til at det må funke på begge språk, i begge land. Vi kan ikke kalle den Thorbjørn for eksempel for det klarer ikke de spanske besteforeldrene å uttale
Ellers går det mye i planlegging av kjøkken og bad i nye leiligheten, er mye som må gjøres. Veldig spent på når overleveringsdatoen blir, så vi kan komme i gang! Forhåpentligvis blir det nå i mai. Og gleder meg til å tapetsere og dekorere lille sitt nye soverom, hun har sovet inne på vårt rom til nå og tenkte å så smått prøve etter flytting å se om hun kan tenke seg å sove i stor-jente seng på sitt eget rom. Også blir det bedside-crib inne på vårt rom til lille fresita. Vi må også glasse inn terassen, og kjøpe ny sofa og tv-møbel. Så det blir a nok å henge fingrene i! Håper formen min kommer seg snart så jeg orker alt dette.
Magen i dag
Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)
- Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0
2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0, fått time 27.mai
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- Halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel