15+0
Termin: 17.10.24
Dager til termin: 175
Prosent fullført: 37,5
Trimester: Andre
Neste JM/legetime: på torsdag, gleder meg!
(25. og 29.april)
Kjønn: usikker
Sykemeldt: ja, 100%
Symptomer/plager/humør: fortsatt en del kvalm og slapp, selvom det er bedre enn for noen uker siden. Litt vanskelig å vite om det kommer av influensaen som jeg nå har brukt ca en uke på å komme meg fra, eller om det er omgangssyken som vi startet med i natt...
Cravings: nøttemix og sjokolade, pastagalskapen har endelig roet seg
Vekt: opp 1 kg siden startvekt, etter å ha gått ned 1,5 kg imens jeg var syk. Fornøyd med å ha gått opp igjen.
Utstyr/mangler:
Ønsker meg:
- Medela pumpeskåler
- Maxi Cosi bedside crib
- Easygrow UV-nett
- Easygrow favn babynest
- Voksi vår/sommerpose (oktober er varmt her)
- Bugaboo butterfly til storesøster
- søskenbrett til foxen
- tåteflasker med glassflaske istedenfor plast (sett hos både Avent og mam)
- smokker
- babybox Mummi fra reima
- klær
Har:
- Bugaboo fox5
- Emmaljunga nxt90f 2022 modell, skal selges
- Medela freestyle flex dobbel pumpe
- Krybbe fra 6 mnd
- klær fra storesøster
- bilsete BeSafe izi go modulær med base (0-12 mnd), storesøster har et nytt og større ett.
Bevegelse: Tror jeg merker det i ny og ne, men det er fortsatt ikke daglig eller veldig tydelig
Kynnere: Ja, de kom i natt da jeg var helt utslitt etter spy-maraton med mini
Leie: -
Tanker om fødsel: Håper det går relativt fort, og at jeg får unngå keisersnitt.
Generelt:
Veldig takknemlig for å ha kommet helt hit.
Det føles fortsatt uvirkelig etter så mye slit... Magen er godt synlig nå, ingen mulighet til å skjule dette lenger. Med med en liten baby på størrelse med en avokado inni der så er det kanskje ikke så rart.
Blir en kort oppdatering i dag også, hele forrige uke lå jeg rett ut med influensaen. På lørdag begynte jeg endelig å bli bedre og i går følte jeg meg litt småuggen. Ved midnatt begynte mini å spy, selvfølgelig oppå meg... Våknet av at det rant varmt nedover ryggen og ansiktet mitt, lille frøken stakkars var helt dekket og vi måtte begge to en tur i dusjen imens far vasket og skifta på senga. Så har vi holdt på hele natten med konstant spying, jeg har "sovet" med ett øye åpent, klar for å komme med bøtta skulle hun måtte trenge den igjen. Den likte hun ikke, ville ikke spy oppi den, så det ble gris og dusjing og pysjskift ved hver eneste runde. Jeg var så utslitt etterhvert at jeg begynte å få kynnere og smerter i magen. I dag har jeg hatt henne alene hele dagen, og hun er ikke i form stakkars, ei heller jeg. Så her har det vært kvalme og dundrende hodepine med et barn som får raserianfall hvert sekund for de mest banale ting fordi hun ikke er i form selv. Tålmodigheten har ikke bristet men har syntes ganske synd på oss begge i dag.
nå kom endelig far fra jobb så jeg kunne få en pause og ta vare litt på lille spire også. Akkurat nå kjenner jeg litt på følelsen av at, hvordan skal vi klare dette med 2 små? Tenk å ha en sånn natt, men i stereo...
Magebilde kommer når jeg er i litt bedre form igjen
Milepæler:
1. trimester 0-12 uker (0+0 til 12+6)
-
Komme over kjemisk-grensen 5+0 (SA 4+3)
- hjertet begynner å slå 5+1
- komme forbi punktet for tidligere SA, 5+4
- Se hjertet slå
- Høre hjertet slå
- ultralyd i uke 7 (?)
- komme forbi punktet for tidligere SA, 7+1
- Normal utvikling forbi 8 uker (da fosterutviklingen stoppet opp ved MA'en)
- komme forbi punktet for tidligere MA, 10+2
- Tidlig ordinær ultralyd 12+1
- NIPT
- 01.04 - risiko for spontanabort avtar 12+0
2. trimester 13-26 uker (13+0-26+6)
- ordinær ultralyd 20+0, fått time 27.mai
- få vite om barnet er friskt
- få vite kjønn
- kjenne babyen sparke (uke 18~20?)
- Halvveis! 20+0
- 23+0 skulle babyen mot formodning komme tidlig vil de nå prøve å redde den
- 23+4 fosteret kan høre
3. trimester 27-42 uker (27+0-42+0/fødsel)
- 27+4 babyen kan åpne øynene
- 3/4 unnagjort! 30+0
- 34+4 høygravid!
- Fødsel