Etternavn

Har ikke snakket noe mer om det her hjemme, men håper han går med på det. Føler at det blir minst rotete, pluss at en bruker jo begge sitt så da burde det jo være greit :D hva er grunnen til at det ikke er aktuelt?

Det er fordi det bare er det siste navnet som blir etternavn. Det andre blir jo mellomnavn og blir ofte droppa når man skriver navnet. Eller blir bare skrevet med en forkortelse. Så jeg skjønner jo at han vil ha sitt navn til slutt så blir navnet hans også videreført. Men synes jo at jeg selv også har et poeng da. Det blir stor aldersforskjell mellom barna da. Hadde kanskje vært enda viktigere om de var nærmere hverandre i alder og kom til å gå på de samme skolene samtidig.
 
For meg var det helt naturlig å ta min manns etternavn da vi gifta oss :) Helt uavhengig av barn. Dersom mitt etternavn hadde vært veldig sjeldent så hadde vi begge to hatt begges etternavn.

Så både mine barn og jeg har samme etternavn som min mann. Jeg synes det er noe fint over den tradisjonen, og jeg liker at vi liksom er én familie og dermed også heter det samme :)
 
Vi har valgt mitt som mellomnavn, og hans som etternavn fordi det flyter best sånn. Begge har sjeldne faenavn (2 i Norge med mitt, 15 med hans) så uaktuelt å sløyfe noen av de. Grunnen til at vi IKKE gikk for bindestrek er at da MÅ man bruke begge navnene i alle offentlige dokumenter, mens med mitt som mellomnavn kan de velge å forkorte til B. Mamma valgte med bindestrek da hun giftet seg, og hun ble så driiiiit lei av å skrive hele det lange navnet overalt :D så det er også noe å tenke på :)
 
Back
Topp