Etternavn

Bkno9195010

Blir kjent med forumet
Hva velger dere å gjøre angående barnets etternavn? Her er vi uenige om hvem av foreldrenes etternavn som skal være til slutt. Jeg forstår ikke helt hvorfor alle skal ha mannen sitt til slutt.
 
Det forstår ikke jeg heller. Våre barn har mitt til slutt.
 
Her droppet jeg mitt etternavn da vi giftet oss. Alle inkludert meg har mannens etternavn.

Da jeg fikk min første og skulle reise tilbake til Norge med henne hadde jeg mitt etternavn i passet og barnet hadde mannens. Ble stoppet i sikkerhetskontrollen på Gardermoen og spurt om bevis på at det var mitt barn. Hu var 2 mnd gammel. Politiet anbefalte at jeg endret etternavnet mitt fordi det på den tiden var strenge sikkerhetsregler på flyplassene. Nå er vi jo gift og mamma har pappas etternavn, så i min verden var det ikke rart eller noe å krangle om. Har vært helt naturlig for meg å ta mannens etternavn og at barna får det samme. :) Har aldri følt at å gi slipp på etternavnet har vært å gi slipp på identiteten min.
 
Vi kommer til å ta mannens da jeg har et utenlandsk etternavn som oppigjennom tiden bare var irriterende å måtte stave til enhver tid, ingen forsto hvordan man skulle uttale det heller. Samtidig er det en viktig del av familien så vil ikke ta det helt bort, så vårt barn får mitt som mellomnavn og far sitt som etternavn.
Jeg hadde gjort det samme om jeg hadde hett Olsen/ Hansen slike etternavn som alle har.
 
Her har ungen både mitt mellomnavn og mannens etternavn som etternavn. Men vi har da - mellom siden jeg beholdte mitt mellomnavn da vi giftes oss, og det passet best med hans navn på slutten. Men det er bare jeg og ungen som har begge navnene, mannen ønsket bare sitt.
 
Hva velger dere å gjøre angående barnets etternavn? Her er vi uenige om hvem av foreldrenes etternavn som skal være til slutt. Jeg forstår ikke helt hvorfor alle skal ha mannen sitt til slutt.
Så enig! Her ble det krompomis med bindestrek. Mitt først og hans sist men det fordi da er det mitt som er det gjeldene. Skulle helst sett hans navn forsvant helt siden det er 50 000 andre i Norge som heter det. Mens mitt er sjeldent.
 
Her har barna mannens etternavn.

Det som passer best for oss, ingen her vi bor klarer å stave etternavnet mitt riktig uansett.
 
Hos oss skal vi gi babyen mitt mellomnavn som mellomnavn og hans som etternavn. Fordi vi begge har korte navn og når vi etterhvert gifter oss skal vi begge endre til samme kombo. Grunnen til at vi ikke gir videre mitt etternavn er at jeg ønsker ingen tilknytting til det navnet.
 
Her har både jeg og ungene kun mannens etternavn. Nå har vi veldig like etternavn så hadde vært rart å bruke begge. Dessuten føler jeg (min mening) at det etternavnet som blir brukt som mellom navn bare blir en «plage» når de bli eldre og at de fleste kun går over til å bruke det siste etternavnet. Det å videreføre et etternavn ved å bruke det som mellomnavn følge jeg blir bare feil, når barnet blir voksen og gifter seg og får egne barn bli jo det navnet fjernet uansett. Dessuten syndes jeg et etternavn er penest :)
 
Her har både jeg og ungene kun mannens etternavn. Nå har vi veldig like etternavn så hadde vært rart å bruke begge. Dessuten føler jeg (min mening) at det etternavnet som blir brukt som mellom navn bare blir en «plage» når de bli eldre og at de fleste kun går over til å bruke det siste etternavnet. Det å videreføre et etternavn ved å bruke det som mellomnavn følge jeg blir bare feil, når barnet blir voksen og gifter seg og får egne barn bli jo det navnet fjernet uansett. Dessuten syndes jeg et etternavn er penest :)
Interessant at du skriver det for jeg kjenner flere som har valgt å bruke mellomnavnet som hovednavn i voksen alder og videreført kun det til barna sine. Da har de gjerne hatt et sjeldent mellomnavn og et typisk -sen navn sist.
 
Her har alle barna begge etternavnene med bindestrek. Jeg skjønner ikke hvorfor det kun er mannen som skal få videreføre navnet sitt, det er jeg som går gravid, føder, tar mesteparten av baby og småbarnstiden ellers etc, så jeg føler jeg har gjort min del for å fortjene det altså:rolleyes:
 
Her har alle barna begge etternavnene med bindestrek. Jeg skjønner ikke hvorfor det kun er mannen som skal få videreføre navnet sitt, det er jeg som går gravid, føder, tar mesteparten av baby og småbarnstiden ellers etc, så jeg føler jeg har gjort min del for å fortjene det altså:rolleyes:
Akkurat det samme tenker jeg!!
 
Her har alle barna begge etternavnene med bindestrek. Jeg skjønner ikke hvorfor det kun er mannen som skal få videreføre navnet sitt, det er jeg som går gravid, føder, tar mesteparten av baby og småbarnstiden ellers etc, så jeg føler jeg har gjort min del for å fortjene det altså:rolleyes:
Leste forresten at i tilfeller hvor foreldre ikke blir enig så etter en viss tid får barnet automatisk morens etternavn!
 
Vi kommer til å ta mannens da jeg har et utenlandsk etternavn som oppigjennom tiden bare var irriterende å måtte stave til enhver tid, ingen forsto hvordan man skulle uttale det heller. Samtidig er det en viktig del av familien så vil ikke ta det helt bort, så vårt barn får mitt som mellomnavn og far sitt som etternavn.
Jeg hadde gjort det samme om jeg hadde hett Olsen/ Hansen slike etternavn som alle har.
Helt likt som hos meg, jeg ble i tillegg mobbet for mitt etternavn i barndommen.. Vil ikke at mine skal oppleve det samme så de har mitt som mellomnavn og mannens helnorske navn som etternavn.
 
Interessant at du skriver det for jeg kjenner flere som har valgt å bruke mellomnavnet som hovednavn i voksen alder og videreført kun det til barna sine. Da har de gjerne hatt et sjeldent mellomnavn og et typisk -sen navn sist.
Helt enig, jeg gir de mitt som mellomnavn slik at de kan velge selv når de blir større. Mitt er sjeldent i Norge, vi er under 10 stk som har det som etternavn. Føler det blir feil å ikke videreføre det også selv om jeg ikke vil gi det som etternavn.
 
Meg og samboer er også litt uenige om hvem som skal ha det som skal stå sist. Jeg ønsker litt av prinsipp å ha mitt som det siste etter alle årene i historien hvor kvinner har måtte «gitt opp» navnet sitt. Skal nevnes at begge to har sjeldne navn som kun hører til våre familier, så det blir å ha begge navnene uansett om jeg egentlig synes det ser finest ut med kun ett.
Vi får diskutere det litt mer, så får jeg dra fram det kortet med at jeg som tross alt føder og går gravid :)
 
Vårt barn skal få samboer sitt etternavn til slutt. Men det er fordi det passer veldig mye bedre. Mitt til slutt blir bare veldig veldig rart synes vi.
 
Her er mannens etternavn mellomnavn og mitt etternavn til slutt. I all hovedsak fordi det klinger bedre, men også fordi mannens etternavn kommer omtrent sist i alfabetet og han syntes det var så kjedelig å alltid være den som ble ropt opp sist på skolen
 
Interessant at du skriver det for jeg kjenner flere som har valgt å bruke mellomnavnet som hovednavn i voksen alder og videreført kun det til barna sine. Da har de gjerne hatt et sjeldent mellomnavn og et typisk -sen navn sist.
Bare min mening. Jeg syndes det er penest med et etternavn. Folk har så sterke meninger når det gjelder etternavn at folk må gjøre det de syndes er best. Jeg derimot syndes fornavnet er mye viktigere. Siden jeg og ungene har hans etternavn sier jeg til mannen at jeg har mer jeg skulle sagt når det gjelder fornavn. Jeg har i tillegg gått gravid og født 3 barn :)
 
Back
Topp