Etternavn

Her får barnet hans etternavn til sist, fordi jeg tror det betyr mer for han enn meg. Far synes egentlig det er best med bare ett etternavn, men baby skal ha mitt etternavn som mellomnavn. Jeg har sagt at det ikke er oppe til diskusjon.

Når vi gifter oss tar jeg fars etternavn som mellomnavn så jeg får nesten likt som baby, bare omvendt. Jeg vil beholde min signatur og bare ha mellomnavnet på papiret.
 
Mine har fars etternavn til slutt å mitt som mellomnavn. Mens i vår familie har vi alle mammas etternavn til og med pappa.
 
Jeg to etternavn, og er fryktelig lei av og måtte ha så masse navn, selv og jeg ikke trenger skrive hele navna, så syns jeg personlig jeg har for mye. Så alltid ønsket og gi baby ett kort og enkelt navn og etternavn.
Jeg og samboer har hver våre etternavn, og har ikke noe planlagt bryllup og lignende, men om jeg en gang skifter over til hans navn i fremtiden, (kun for jeg syntes det er veldigt koseligt og fint og ha felles med partner) så derfor tenker jeg vi bruker pappan’s etternavn. Syntes det hadde vært koselig og bruke mitt også, men blir masse navn, noe jeg heller ikke ønsker! Så for meg faller det naturlig og ta pappans navn mest sannsynlig:happy:
 
Her blir det kun fars etternavn. Vi er ikke gift, eller har samme navn.


Syns det blir så dumt med flere og flere etternavn. Hvertfall slike med bindestrek. Kjenner alerede ei med ikke mindre enn 4 etternavn, det blir for faktisk for dumt.


Tenk når det blir helt vanlig ; etternavn-bindestrek-etternavn-bindestrek-etternavn-bindestrek-etternavn.



Det at folk absolutt MÅÅÅ bruke sitt navn, går kun på ego. Ingenting annet.
 
Her skal vi ha mitt etternavn som mellomnavn og samboers etternavn til slutt! Slik vi har på guttungen! :) Grunnlaget for at vi har valgt det slik er fordi det passer best!
 
Jeg har selv et etternavn med bindestrek, men kommer til å gi barnet mitt siste og mannen min sitt. Så blir det neppe bindestrek, men to navn får gutten tåle. ;)
 
Blir hans etternavn :) Vi har ei sammen fra før også så blir samme som hun
 
Jeg har tatt mannen sitt etternavn (i tillegg til mitt eget) da det kun er noen få i Norge som heter det, altså kun mannen sin nærmeste familie bare. Ungen har kun mannen sitt etternavn, fordi han også har mellomnavn, syns det ble litt drøyt med 4 navn :p
 
Vårt første barn har mitt siste etternavn, og bindestrek til fars etternavn. Vi kommer til å bruke samme til denne babyen.

F.eks. Pedersen-Joa. Og ja, lengste etternavnet står først, for det klinger bedre når vi uttaler det (det er ikke navnet i eksempelet)
 
Hva velger dere å gjøre angående barnets etternavn? Her er vi uenige om hvem av foreldrenes etternavn som skal være til slutt. Jeg forstår ikke helt hvorfor alle skal ha mannen sitt til slutt.
Jeg syns man skal ha mannens etternavn til slutt av tradisjonens skyld.
Her blir det begges etternavn, men med hans til slutt og uten bindestrek. Frøkna kommer til å ha fire navn totalt.
 
Jeg har lyst på mitt etternavn og samboer har lyst på sitt etternavn. Men det er hans første (og sannsynligvis eneste) barn så det blir nok hans etternavn. Jeg har et barn fra før som har mitt etternavn. Jeg vil jo helst at begge barna mine skal ha likt etternavn. Men forstår at det er viktig for samboer også.
 
Vi er to jenter som venter barn og vi kommer til å gi barnet mellomnavnene våres, da vi har valgt de grunnet det er de som betyr mest for oss. Mitt mellomnavn (jeg bærer barnet) blir barnets mellomnavn, og samboerens mellomnavn blir barnets etternavn da det passet og høres best ut i den rekkefølgen
 
Her jeg kommer fra så er det flertall som tar mannen sitt navn. Jeg kaller det tradisjon, vet ikke hva man ellers kaller det! Men her tar mangen navnet til partneren, selv om man er gift eller ikke. Familiene mine på både mamma og pappa sin side tar etternavn etter mannen, og i genrasjonene frem. Søskner, søskenbarn, tanter og onkler gjør også det! Så her om er det vertfall ganske ‘normalt’, så tror det er det di mener med tradisjon
 
Her er vi ikke helt sikre enda..Men har en fra før med mitt, så håper på å kunne ha mitt på slutten slik at det ikke blir altfor «stor forskjell» på barna :Heartred
 
Vi har alle tatt hans etternavn. Jeg og ungene har mellomnavn. Synes det blir for mye om vi skulle hatt 4 navn hver. I tillegg er både mitt pikenavn og mannens etternavn lange navn. Hadde stilt seg annerledes om etdet av de var et tøft kort et å vi ikke hadde hatt mellomnavn.
 
Her er vi ikke helt sikre enda..Men har en fra før med mitt, så håper på å kunne ha mitt på slutten slik at det ikke blir altfor «stor forskjell» på barna :Heartred

Det er det jeg ønsker også for vi har det likt som dere. Men det blir ikke aktuelt har jeg skjønt.
 
Det er det jeg ønsker også for vi har det likt som dere. Men det blir ikke aktuelt har jeg skjønt.
Har ikke snakket noe mer om det her hjemme, men håper han går med på det. Føler at det blir minst rotete, pluss at en bruker jo begge sitt så da burde det jo være greit :D hva er grunnen til at det ikke er aktuelt?
 
Back
Topp