Et oppgjør med søvnløse netter!

Da kan jeg svare med at; dere er fan av at babyen ikke får den sammenhengende kvalietssøvnen den trenger, fordi å amme eller bysse i søvn annenhver time gjennom natta er viktigere enn å lære dem å sovne og sove på egenhånd.

Det blir i samme gata. og er svært lite konstruktivt. Det er ingen av dere som blant annet svarer på sitatet og videoen jeg har fra Obleman som snakker om det med gråting, og det at det ikke er skadelig... Dere svarer heller ikke på de linkene jeg har lagt til flere artikler om det med gråt. Det hadde vært et bedre bidrag til en saklig diskusjon, enn å påpeke at du med flere ikke er "fan" av babyer som gråter seg i søvn. Det er ingen som er fan av det.
Jeg har fått babyene mine til å sove uten å la de gråte. Så det første avsnittet stemmer ikke. Det finnes ikke bare dette programmet som eneste måten å få slutt på nattevåk.

Jeg har svart deg ang det hun skriver om søvn, men jeg finner det ikke. Orker ikke lete mer, mulig det gikk feil i postingen. Obleman er EN person som mener at det ikke er skadelig. Det betyr ikke at det er sant når det finnes eksperter på området som mener det motsatte. Hun er ekspert på søvn, ikke tillnytning og sosial utvikling. Hva hun sier om dette betyr derfor ingenting! ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Men damer..! Dette innlegget til spireliten var jo for at hun ville fortelle alle at det gikk så mye bedre. Hvorfor skal dere da fortelle deres meninger om hva HUN har gjort? Folk må få gjøre som de vil og har dere ikke noe positivt å si så la vær. Diskusjoner og meninger kan heller komme i de innleggene folk spør om råd. Ikke her som hun ønsket å fortelle en solskinnshistorie:) ikke noe poeng å ta fra henne gleden vel?:)


Celia 11.01.14
 
Tenker at om valget står mellom å la barnet skrike i protest en kveld eller to, eller en mor som er så sliten at det ender med depresjon, så er faktisk skrikinga minst skadelig. Og ja, noen blir faktisk alvorlig syk av søvnmangel.


Sent from my iPhone using BV Forum
Det er jeg enig i. Har aldri skrevet noe om at spireliten sin situasjon og handlemåte er feil. Det er dana og programmet hennes jeg kritiserer. Fordi dette fungerer for alle og er uten unntak bra for alle babyer. Når det faktisk kan virke motsatt. At det denne ene dama sier blir lagt fram som en sannhet og fakta blir feil! Og at en annen mor som mener noe annet basert på andre eksperter og forsking ikke kan uttale seg.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ble visst ikke mitt siste innlegg likevel :p

Greit nok at du setter det på spissen, men stusser over at du er den som klager når andre gjør det, når du selv gjør det når du skriver. Har sett det flere ganger, men men.

Jeg har ikke sagt at du har bedt meg gjøre det heller (bruke tid, energi eller penger på å teste metoden). Jeg sier bare at jeg ikke vil gjøre det, som jeg sa i forrige innlegg. Si meg, hvor er det du leser at jeg har skrevet at du har bedt meg om dette? Det eneste du har sagt er at jeg må kjøpe boken om jeg vil vite mer.

"Ikke spør, hvis du ikke vil ha svar" er det å svare ved å poste en link? Har fremdeles ikke fått svar på spørsmålene mine. Det har blitt snakket bort, henvist til linker og blitt bedt om å kjøpe boken om jeg vil ha svar.

Kanskje du ikke skal lage en tråd, om du ikke tåler at andre er uenig med deg uavhengig om de har lest en bok eller ikke. Jeg sier ingenting til deg indirekte. Det er som at jeg kan si at du mener at fordi mitt barn ikke sover sammenhengende så røver jeg barnet mitt fra god søvnkvalitet osv fordi jeg ikke bruker søvnmetoder for å få henne til å sovne. Det går begge veier. Virker ikke helt som at du ser det, men kun ser at "alle angriper deg", "vi kaller deg indirekte for det ene og det andre". Det går begge veier ;)

Nei - er vanskelig å sette strek - men vi kan konkludere med at vi er uenige men likevel respekterer at vi velger å bruke forskjellige metoder? :)

Jeg tenker det er forskjell på regelrett latterliggjøring og det å ha litt selvironi.

Jeg har tydeligvis misforstått deg.

Jeg føler jeg har svart på spørsmålene dine? Var det noe mer du lurte på, som jeg har gått glipp av?

Jeg opprettet tråden for å dele min erfaring, ikke for å gå inn på boka og metoden. Men jeg skjønner jo at folk spør. for det høres jo for godt ut for å være sant at hun sov 11 timer på natt 2.
 
Jeg har fått babyene mine til å sove uten å la de gråte. Så det første avsnittet stemmer ikke. Det finnes ikke bare dette programmet som eneste måten å få slutt på nattevåk.

Jeg har svart deg ang det hun skriver om søvn, men jeg finner det ikke. Orker ikke lete mer, mulig det gikk feil i postingen. Obleman er EN person som mener at det ikke er skadelig. Det betyr ikke at det er sant når det finnes eksperter på området som mener det motsatte. Hun er ekspert på søvn, ikke tillnytning og sosial utvikling. Hva hun sier om dette betyr derfor ingenting! ;)


Sent from my iPhone using BV Forum

Så bra at du har funnet en metode som fungerer for deg :) Jeg har aldri påstått at dette programmet er eneste måten å få slutt på nattevåk :) Men det var det som fungerte for MEG og MIN BABY :) Her gikk ikke byssing eller amming i søvn, for hun våknet jo uansett hver time/annenhver time. Da fikk hun ikke den sammenhengende kvalitetssøvnen hun trengte :)

Jeg har referert til flere som sier at det ikke er skadelig :) Norske, australske og amerikanske eksperter. Men som yummy sier så er det jo motstridende forskning. Jeg har uansett ingen tro på at babyen min blir skadet fordi hun hylskrek i 20 minutter :p
 
Men damer..! Dette innlegget til spireliten var jo for at hun ville fortelle alle at det gikk så mye bedre. Hvorfor skal dere da fortelle deres meninger om hva HUN har gjort? Folk må få gjøre som de vil og har dere ikke noe positivt å si så la vær. Diskusjoner og meninger kan heller komme i de innleggene folk spør om råd. Ikke her som hun ønsket å fortelle en solskinnshistorie:) ikke noe poeng å ta fra henne gleden vel?:)


Celia 11.01.14

Skjønner at folk blir nysgjerrige, siden hun sov 11 timer sammenhengende på dag 2 :) Og folk må få lov til å være nysgjerrige. Men hovedpoenget mitt med dette innlegget hadde egentlig ingenting med denne boka å gjøre da :p Men føler jeg likevel må svare når uriktige påstander om programmet slenges rundt. Prøver å oppklare misforståelser.

Ingen her som kan ta fra meg gleden :p :D Folk man mene hva de vil. Jeg har iallfall fått livskvaliteten min tilbake, og babyen min er tilfreds og opplagt. Kunne ikke hatt det bedre! :)
 
Skadelig for foreldrene...

Hva med babyen? Som ikke får mer enn to timers sammenhengende søvn av gangen??

La oss snakke om skadene ved at babyen ikke får den søvnen den trenger?? Det er tydeligvis ikke så viktig å snakke om.
Jo det kan vi snakke om :)
Hva hvis baby blir liggende å gråte - det fører til at baby blir mer og mer våken, har vanskeligere for å sovne igjen, blir opprørt og stresset og av dette får MINDRE søvn. Hvis baby blir bysset, får suge på smokk eller annet sover den. Hvorfor skal man da avvenne dette?

Dette programmet har fungert flott for dere. Jeg synes EJ forklarte det så bra med å fortelle om "bobla" hun var i. Så din og lignende situasjoner er det ikke noe galt. Det DO skriver provoserer meg derimot, fordi hennes meninger om babys behov ikke stemmer for alle. Jeg tenker at det som roer barnet og får det til å sove er det riktige, også fordi da får barnet mest mulig søvn :) Men å kutte ut smokk, amming, byssing osv er ikke alltid løsningen på mest mulig søvn,


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jo det kan vi snakke om :)
Hva hvis baby blir liggende å gråte - det fører til at baby blir mer og mer våken, har vanskeligere for å sovne igjen, blir opprørt og stresset og av dette får MINDRE søvn. Hvis baby blir bysset, får suge på smokk eller annet sover den. Hvorfor skal man da avvenne dette?

Dette programmet har fungert flott for dere. Jeg synes EJ forklarte det så bra med å fortelle om "bobla" hun var i. Så din og lignende situasjoner er det ikke noe galt. Det DO skriver provoserer meg derimot, fordi hennes meninger om babys behov ikke stemmer for alle. Jeg tenker at det som roer barnet og får det til å sove er det riktige, også fordi da får barnet mest mulig søvn :) Men å kutte ut smokk, amming, byssing osv er ikke alltid løsningen på mest mulig søvn,


Sent from my iPhone using BV Forum

Flott :D

Her ble hun mer og mer trøtt. Og så sovnet hun :p Og på dag 2 sov hun 11 timer sammenhengende... :p Så det ble ikke vanskeligere å få henne til å sovne :) Har ikke fått tilbakemelding fra andre på at det var et problem.

Ingen som sier man må avvenne med det, med mindre det blir et problem. Sånn som i mitt tilfelle så var det et problem da hun ikke fikk den sammenhengende søvnen hun trengte.

D.O skriver at dersom man ikke tåler å høre babyen gråte, så er ikke programmet noe for deg. Hun skriver til og med at hvis man har lest boka og er uenig i fremgangsmåte, så kan man få pengene tilbake - no qustions asked.
Man bestemmer selv hvordan man vil gjøre ting :)
 
Jeg har vært på jobb og derfor ikke hatt tid til noe særlig svar :p har faktisk fått lest gjennom, og jeg må si at jeg er i samme gate som yummi_mummy og mrs lutz. Men igjen, hver sin lyst, men jeg syns dette høres snodig ut. Kommer ikke til å lese boka, jeg har tro på at mini plutselig sover natta gjennom. Man kan ikke forvente at de skal sove 10-12 timer bare fordi de er 6 mnd. Sammenhengende søvn er fint ja, tror nok at det plutselig blir sammenhengende søvn. Som jeg nevnte før i tråden, jeg syns det høres ut som en bok som sier at du kan gjøre som du vil, og jeg trenger ikke å kjøpe meg en bok for å skjønne det. Om jeg legger godviljen til kam jeg kasaaaanskje se at den kan være nyttig for de som har rota seg inni en veldig dårlig sirkel og til slutt ser seg blind på alle som har med fornuft å gjøre. Noen ganger trenger man å få opp øynene igjen, og vil tro det kan være enklere om man har en bok å følge.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Men hvis du fungerer normalt med kun 2 timer sammenhengende søvn av gangen, så passer det jo deg greit. At det tok et halvt år før han sov på dagtid, høres ikke normalt ut. Så han er stort sett våken 12 timer da, på dagtid?

Det er vel mer rart å sitte og tenke at man skal finne op kruttet på nytt, istedenfor å kanskje ta lærdom av andres erfaring (profesjonelle). Istedenfor å google meg frem til hva jeg skulle gjøre, og forholde meg til råd fra andre forumbrukere og familiemedlemmer, så valgte jeg altså å bruke denne boka.

Men jeg gidder i utgangspunktet ikke å diskutere boka med noen som ikke har lest den, for det er litt meningsløst for meg.

Det er faktisk ikke alle babyer som sover noe særlig på dagtid. Jeg var superfornøyd om han sov 2-3*20 min på dagtid. Han er veldig blid, vokser og spiser som han skal. Tror uke det er unormalt at spebarn ikke har 10 timer sammenhengende søvn uansett..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har vært på jobb og derfor ikke hatt tid til noe særlig svar :p har faktisk fått lest gjennom, og jeg må si at jeg er i samme gate som yummi_mummy og mrs lutz. Men igjen, hver sin lyst, men jeg syns dette høres snodig ut. Kommer ikke til å lese boka, jeg har tro på at mini plutselig sover natta gjennom. Man kan ikke forvente at de skal sove 10-12 timer bare fordi de er 6 mnd. Sammenhengende søvn er fint ja, tror nok at det plutselig blir sammenhengende søvn. Som jeg nevnte før i tråden, jeg syns det høres ut som en bok som sier at du kan gjøre som du vil, og jeg trenger ikke å kjøpe meg en bok for å skjønne det. Om jeg legger godviljen til kam jeg kasaaaanskje se at den kan være nyttig for de som har rota seg inni en veldig dårlig sirkel og til slutt ser seg blind på alle som har med fornuft å gjøre. Noen ganger trenger man å få opp øynene igjen, og vil tro det kan være enklere om man har en bok å følge.


Sent from my iPhone using BV Forum
Nja, slik jeg har forstått jummy-mummy og mrs lutz så argumenterer de for at de er imot denne metoden (sleep sense program), mens dine innlegg handler om at du ikke kan skjønne at noen har behov for å kjøpe og lese en bok for å få bukt med problemet (med mindre de har sett seg blind på alt som har med fornuft å gjøre som du så fint påpeker). Har ikke tolket de andre som at det er feil å åpne en bok, men at det som denne forfatteren står for er de uenig i.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
  • Liker
Reactions: EJ
Jeg har vært på jobb og derfor ikke hatt tid til noe særlig svar :p har faktisk fått lest gjennom, og jeg må si at jeg er i samme gate som yummi_mummy og mrs lutz. Men igjen, hver sin lyst, men jeg syns dette høres snodig ut. Kommer ikke til å lese boka, jeg har tro på at mini plutselig sover natta gjennom. Man kan ikke forvente at de skal sove 10-12 timer bare fordi de er 6 mnd. Sammenhengende søvn er fint ja, tror nok at det plutselig blir sammenhengende søvn. Som jeg nevnte før i tråden, jeg syns det høres ut som en bok som sier at du kan gjøre som du vil, og jeg trenger ikke å kjøpe meg en bok for å skjønne det. Om jeg legger godviljen til kam jeg kasaaaanskje se at den kan være nyttig for de som har rota seg inni en veldig dårlig sirkel og til slutt ser seg blind på alle som har med fornuft å gjøre. Noen ganger trenger man å få opp øynene igjen, og vil tro det kan være enklere om man har en bok å følge.


Sent from my iPhone using BV Forum

Så jeg mangler evnen til å tenke fornuftig, og trenger en bok for å gjøre det? :) Eller hva er poenget ditt? Det er en bok med retningslinjer og rom for variasjoner. Men det er også en rød tråd man følger. Jeg forventet ingenting da jeg begynte på programmet. Men fra dag 2 sov hun 11 timer sammenhengende gjennom natta. Så hun var tydeligvis klar for det :) Har fått en mer tilfreds og opplagt baby. Så det er helt tydelig at hun trengte det.
 
Det er faktisk ikke alle babyer som sover noe særlig på dagtid. Jeg var superfornøyd om han sov 2-3*20 min på dagtid. Han er veldig blid, vokser og spiser som han skal. Tror uke det er unormalt at spebarn ikke har 10 timer sammenhengende søvn uansett..


Sent from my iPhone using BV Forum

Ok. Ut i fra det du skrev så hørtes det ut som han var våken fra han sto opp til han la seg igjen. For meg høres ikke det sunt ut, men jeg er ingen ekspert.
 
Konsekvenser av for lite søvn

Alle foreldre opplever og tåler en våkennatt iblant, for eksempel på grunn av sykdom eller tannfrembrudd hos barnet. Barnets søvnmønster forandrer seg dessuten i takt med barnets utvikling. Mangel på søvn over lengre tid kan derimot få konsekvenser for hele familien. Barnet kan bli urolig og overaktivt, få dårlig appetitt, være grinete og utilpass. Foreldre vil oppleve at mangel på overskudd gir kort lunte, noe som medfører dårligere samspill med barnet. Dette kan også gå utover parforholdet.

Hvor mye bør et spedbarn sove?
* 3-6 mnd 3-4 ganger per dag, kan også være mye våken. Sover hele natten, dvs. 5-6 timer sammenhengende.
* 6-12 mnd 1-3 timer 2 ganger daglig, 10-12 timer om natta.

3-6 mnd
Gode råd:
* Unngå å la barnet sovne ved brystet eller med flaske
* Venn barnet gradvis til å finne søvnen selv uten simuli som byssing, rugging, musikk, lyd av støvsuger, kjøre bil.
* Lag et fast leggeritual og legg barnet til fast tid hver kveld

Ref. Spedbarnsboka :)
 
Nja, slik jeg har forstått jummy-mummy og mrs lutz så argumenterer de for at de er imot denne metoden (sleep sense program), mens dine innlegg handler om at du ikke kan skjønne at noen har behov for å kjøpe og lese en bok for å få bukt med problemet (med mindre de har sett seg blind på alt som har med fornuft å gjøre som du så fint påpeker). Har ikke tolket de andre som at det er feil å åpne en bok, men at det som denne forfatteren står for er de uenig i.


Sent from my iPhone using BV Forum

Tenkte jeg slapp i skrive en halv bibel siden jeg syns andre skriver mye fornuftig. Det må likevel være lov til å skrive litt. Jeg sier også at en bok kan være en løsning.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jo det kan vi snakke om :)
Hva hvis baby blir liggende å gråte - det fører til at baby blir mer og mer våken, har vanskeligere for å sovne igjen, blir opprørt og stresset og av dette får MINDRE søvn. Hvis baby blir bysset, får suge på smokk eller annet sover den. Hvorfor skal man da avvenne dette?

Dette programmet har fungert flott for dere. Jeg synes EJ forklarte det så bra med å fortelle om "bobla" hun var i. Så din og lignende situasjoner er det ikke noe galt. Det DO skriver provoserer meg derimot, fordi hennes meninger om babys behov ikke stemmer for alle. Jeg tenker at det som roer barnet og får det til å sove er det riktige, også fordi da får barnet mest mulig søvn :) Men å kutte ut smokk, amming, byssing osv er ikke alltid løsningen på mest mulig søvn,


Sent from my iPhone using BV Forum
Der er jeg enig med deg, det er slettes ikke sikkert at denne metoden fungerer for alle babyer. Det er en av grunnene til at jeg selv bestemte at jeg måtte ha en grense på hvor lenge jeg var villig til å forsøke. Jeg fikk resultater med én gang og er naturligvis veldig glad for det, men jeg hadde ikke villet holde på over flere dager eller i mange timer hver kveld. Men hun responderte på trøsten og jeg opplevde det som helt greit å sitte der de 25 minuttene det tok den ene gangen. Etter det har vi heldigvis ikke hatt noen problemer :)

Jeg har ikke kjøpt programmet eller lest boken. For meg handlet det om å lese Spirelitens erfaringer og metoder, så tok jeg til meg det jeg syntes virket fornuftig og vurderte fremgangsmåte utifra MIN baby. Jeg tenkte rett og slett at det var verdt et forsøk. Det blir en balansegang og en vurdering hver og én må ta :) Jeg har ikke kuttet ut verken smokk eller amming, og har ingen planer om det heller. Jeg trengte bare hjelp med innsovningen, og det har jeg fått:)
 
Back
Topp