Et oppgjør med søvnløse netter!

Så hvis babyen kun roer seg med byssing så må man jo faktisk gjøre det. Fordi det er ikke en skrikekur. Så da....da står man å bysser da! Noe man ikke skal gjøre. Så hva da?

Jeg regner jo med at trøtte foreldre hele tiden prøver å ikke bysse el fordi man helst vil slippe. Dette går jo naturlig av seg selv når babyen er klar for det. Da betyr det at foreldrene ikke lenger trenger å bysse fordi babyen ikke trenger det lenger. Dersom barnet gråter må man enten fortsette å bysse eller la det gråte (skrikekur når det er snakk om gråt lenge og gråten slutter fordi babyen resignerer).

Min konklusjon er da: enten gi babyen det den trenger eller la den gråte. Sistnevnte er ikke bra. Hvis babyen bare småsutrer en liten periode så har du ikke noe problem, da trenger du ikke gi etter og du ender heller ikke opp med en baby som gråter.


Sent from my iPhone using BV Forum

De roer seg ved byssing fordi de ikke har lært noe annet :) samme som hvis de alltid må ha smokken. Eller alltid må ammes i søvn. De har aldri lært noen annen måte å sove på. Da må man regner med at de gråter når nye rutiner innføres. Definisjonen av skrikekur har jeg gjentatte ganger fortalt deg. Jeg har gjentatte ganger sagt at man sitter i rommet, snakker med babyen og stryker om man vil. Man kan amme babyen i løpet av natta, men passe på at den ikke sovner. Man kan plukke opp hvis man tror det roer dem ned. Men de skal ikke være avhengige av oss for å sovne til enhver tid. Her måtte hun ammes/bysses i søvn hver time/annenhver time døgnet rundt. Det var måten hun sovnet på. Nå gnir hun ansiktet mot dyna og bamsen. Så sovner hun. Hun har lært hvordan hun selv kan sovne. Uten hjelp.

Babyen trenger å sove. Og den trenger sammenhengende kvalitetssøvn. Dersom man ammer eller bysser babyen i søvn og den uproblematisk sover natta gjennom, så er det selvfølgelig ikke et problem. Her var det veldig problematisk.

Min konklusjon: Dette fungerte for meg. Dette fungerte for alle som har prøvd dette programmet, etter tips fra meg. Det er forskjell på babyens gråt, og det er opptil hver enkelt å tolke om det er greit å la babyen ligge eller ikke :) Og det er opptil hver enkelt hvordan man vil ha det og hvordan man gjør det omkring soving :)
 
  • Liker
Reactions: BMC
Men kjære deg. Babyer er forskjellige. Her hadde det aldri fungert om jeg plukket henne opp hver 30 min. Men for andre fungerer det jo! Man setter opp en plan ut i fra hvordan man selv ønsker å gjøre det!
Jeg vet jo det og har sagt at babyer er forskjellige. Jeg mener at jeg ikke ser poenget i og feks la baby gråte en halvtime, men da plukke opp, bysse eller amme. Hvorfor ikke bare svare babyen på dets behov med en gang? (Sier ikke at de ikke skal få sutre litt). Jeg er ikke for søvnmetoden, men fint at det funket for deg. ;)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg vet jo det og har sagt at babyer er forskjellige. Jeg mener at jeg ikke ser poenget i og feks la baby gråte en halvtime, men da plukke opp, bysse eller amme. Hvorfor ikke bare svare babyen på dets behov med en gang? (Sier ikke at de ikke skal få sutre litt). Jeg er ikke for søvnmetoden, men fint at det funket for deg. ;)


Sent from my iPhone using BV Forum

Det som er poenget med metoden er jo at man har retningslinjer, men det er rom for å gjøre sin egen vri på det. Er enig med det at det kanskje kan være forvirrende når man plukker opp etter 30 min, og det er ikke noe jeg hadde gjort selv. Men uansett så velger man å gjøre som man føler for. Det viktigste er at man får det som man vil ha det. Jeg hadde aldri fungert i en jobb hvis jeg skulle ammet og bysset henne i søvn hver time/annenhver time gjennom natta, for så å dra på jobb i 8 timer :) Men er andre som ikke har problemer med det, og det er jo helt legitimt.

Her fungerte det vedig bra :) Men betyr ikke automatisk at det fungerer for alle :) Jeg ville bare dele min erfaring, en erfaring jeg deler med veldig mange andre :)
 
Er denne boka i salg på papir? Klarer ikke helt å slå fra meg at hele det programmet er en slags "sekt".... Har lest over alt på nettet, det er ingen som kan si noe mer konkret om dette programmet en at du skal sitte ved siden av og litt annet smått. Må dere skrive under på en taushetserklæring når dere kjøper programmet eller noe sånn?
Vil så gjerne vite mer, men haaaaater å lese bøker på nett, og klarer bare ikke å få meg til å kjøpe et program jeg er sterkt usikker på om jeg kan følge. (Gi meg en bok jeg kan bla i før jeg kjøper den liksom! )

Kan jo nevne at jeg har prøvd litt ut fra hva jeg har lest, har vært inne hos han mens han har grått osv, men uten smokken hyler han som om han har vondt, så den har han fortsatt. Og om han våkner om natta så er det pupp som gjelder (bor i blokk og vil ikke holde alle våkne kl 2.30 heller )

Nikolai 13.02.14 <3
fra appen
Haha, har lurt på det samme selv :)
 
Haha, har lurt på det samme selv :)

Så jeg skal sitte her og gjengi over 100 sider fra en bok man egentlig skal betale for? Man må lese hele boka for å forstå helheten.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg lurte på om du ammet henne i søvn i løpet av natten eller om hun sovnet av seg selv. Du skriver at det ikke spiller noen rolle. Noen ganger av seg selv, og andre ganger på puppen. Jeg må bare understreke at jeg ikke dømmer noen! Jeg bare lurer på om ikke det er unødvendig? Jeg kan ikke snakke for deg, men hadde jeg hatt maks grense på 30 min ift å la baby gråte når hun skal sove, men å la hun sovne på puppen i ny og ne om natten sender jo ut miksede signaler? Hvordan man gjør ting er jo opp til enhver. Jeg får til tider lite søvn, men er ikke komfortabel med å starte med diverse søvnmetoder som hverken baby eller jeg er klar for. Nå har du sagt at du ikke går i fra osv, men bare sånn generelt ser jeg ikke helt poenget med å gjøre ting "halvveis". (La baby sove av seg selv, men noen ganger sove på puppen). Det er bare min mening da. Mine barn ville blitt veldig frustrert.


Sent from my iPhone using BV Forum
Min baby er ikke frustrert hvertfall, hun har aldri vært så harmonisk noen gang. Hun er trøtt om natta. Noen ganger er hun trøtt, men sulten. Jeg lar henne spise til hun er ferdig uavhengig av om hun kanskje sovner etterpå eller ikke. Det er ikke et spørsmål om å la henne få lov til det ene eller det andre, nå er vi kommet dit at hun kan styre det helt selv. Hvordan det er å gjøre ting "halvveis" klarer jeg ikke se, skal jeg da vekke henne skikkelig med lys og bråk så jeg er sikker på at hun ikke sovner på puppen om natta, for så å være sikker på at hun er lys våken når jeg legger henne i sengen, for å understreke at her i huset skal vi sove uten hjelp? Snakk om å dekonstruere og gjøre ting vanskelig. Jeg hadde den maksgrensen på 30 minutter én eneste kveld. Nå trenger jeg ingen maksgrense for vi har ingen problemer med innsovning. Hun er ikke forvirret, hun har derimot forstått at i sengen skal vi sove. Nå legger jeg henne der til alle døgnets sovetider og sover godt.
 
Men det man leser her er at babyer kan bli plukket opp, bysset, legges ned...altså du kan rett og slett gjøre hva du vil. Det er jo ikke noe program. Og så leser jeg at folk lar baby gråte i opptil 30 minutter uten å gi det det barnet ønsker å kommunisere at det vil ha - det kan ikke jeg se er noe annet enn skrikekur. Rett og slett fordi det babyen ber om ikke blir gitt og blir liggende å gråte (selv om det ikke er alene).


Sent from my iPhone using BV Forum
Regner med den var myntet på meg. Jeg tar henne opp når hun gråter skikkelig uavhengig om det er kveld, natt eller dag. Men når hun gråter i protest fordi hun ikke skal ligge i sengen, type to sekunder etter at hun er lagt, så vurderer jeg det som stuerent. Jeg klarer ikke bysse i søvn lenger.
 
Regner med den var myntet på meg. Jeg tar henne opp når hun gråter skikkelig uavhengig om det er kveld, natt eller dag. Men når hun gråter i protest fordi hun ikke skal ligge i sengen, type to sekunder etter at hun er lagt, så vurderer jeg det som stuerent. Jeg klarer ikke bysse i søvn lenger.

Du har funnet din egen vri på programmet og det funker for deg!! Jeg syns det er kjempeflott!



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så jeg skal sitte her og gjengi over 100 sider fra en bok man egentlig skal betale for? Man må lese hele boka for å forstå helheten.


Sent from my iPhone using BV Forum
Ja, jeg skjønner det, jeg bare tuller :)
Har funnet en god del på nett, det ser ut som det er store rom for egne tolkninger men at det har fungert for de aller fleste. Men ser ikke at du har nevnt noe sted her at barnet ikke skal få sutt/smokk?
 
Ja, jeg skjønner det, jeg bare tuller :)
Har funnet en god del på nett, det ser ut som det er store rom for egne tolkninger men at det har fungert for de aller fleste. Men ser ikke at du har nevnt noe sted her at barnet ikke skal få sutt/smokk?

:)

Hvis man leser boka så skjønner man nok mer.

Det står om smokk i boka :) Man skal helst unngå å gjøre dem avhengig av smokken, siden det ofte medfører at man må lete etter smokken for dem flere ganger i løpet av natta. Det viser seg også at de som bruker smokk ofte bare sover 30-40 minutter av gangen på dagtid. Ellers så kan det jo være vanskelig å avvenne senere :) Men kommer vel an på om det er et problem eller ikke. Det må man jo ta stilling til selv.
 
Fant flere artikler om emnet:

Australsk forskning viser at det er trygt å la babyen gråte.

Forskning fra USA som viser at det ikke er skadelig.

Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer sier det ikke er skadelig.

Viktig å huske at det er forskjell på en nyfødt og en 6 mnd gammel baby ;-) Og man lar ikke babyen gråte hvis man tror det er noe alvorlig galt. Over og ut.

Nå har ikke jeg lest hele denne diskusjonen!

Her er hva en ammehjelper og 4barnsmor skriver om barn og grine seg i søvn...
http://m.db.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/?www=1
 
Nå har ikke jeg lest hele denne diskusjonen!

Her er hva en ammehjelper og 4barnsmor skriver om barn og grine seg i søvn...
http://m.db.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/?www=1

Jeg har lest den. Og setter spørsmålstegn ved at en 4-barns mor, ammehjelper og tydeligvis selverklært ekspert uttaler seg om dette temaet. Det er tydeligvis basert på subjektive oppfatninger. Det er flere søvneksperter, leger, psykologer og studier som sier noe annet. Når man skriver en vitenskapelig artikkel, noe denne kronikken ikke er, så er det vanlig å henvise til studier som taler for og imot. Jeg setter min lit til vitenskapelig forskning, ikke til hva en firebarnsmor eventuelt mener.

Jeg har dog noen kommentarer til det hun skriver.

* Hun blander begrepet spedbarn med 6 mnd gamle babyer. Hun snakker om dem om hverandre, noe som er veldig forvirrende, da det er stor forskjell aldersmessig. Det sier seg selv at man ikke lar en nyfødt baby ligge og gråte seg i søvn!?

* Jeg setter spørsmålstegn ved at hun mener at det er normalt at babyen våkner annehver time på natta fordi den må bysses eller ammes... det var jo mitt tilfelle. Dette er altså et normalt søvnmønster for en 6 mnd gammel baby??

* Også kommer hun med det flotte sitatet "man blir ikke foreldre for å sove". Det er det mest idiotiske utsagnet som eksisterer. Og NEI foreldrenes søvn er ikke viktigere enn barnets behov! Men et av barnets behov er vel å SOVE SAMMENHENGENDE?? Ikke oppstykket. Det er helt ulik kvalitet på sammenhengende søvn vs. våkne hver time/annenhver time.

*Hun viser til en 10 år gammel studie, hvor det viser seg at barnet blir skadet når det gråter lenge. Definisjonen av "lenge" har hun dessverre utelatt. Hun snakker heller ikke om hvilken type gråt, for hvis det er all slags type gråt, så sliter vi alle. Særlig kolikkbabyene! De gråter jo uansett hva man gjør.

* Hun glemmer å snakke om hvilke skader babyen tar av å ikke få den kvalitetsmessige sammenhengende søvnen den trenger.
 
Jeg syns det er merkelig at man ikke bare kan følge instinkter, lytte til baby og bruke sunn fornuft. Min slipper å gråte alene selv om han hylte til 2/3 på natta de første 8 ukene. Han fikk sovne med puppen i munnen så lenge han ville ha pupp. Han er nå 7 mnd og får gjerne sovne i armen mine, men nå går det lenger tid mellom hver gang han må sovne i armen mine. Så klart han får gjøre det hvis han vil! Og han kjører løpet som han vil uansett, jeg tror det er deg man får harmoniske babyer av. Han kommer til å sovne helt av seg selv da han er klar for det, og han kommer nok til å slutte å spise på natta når han ikke har det behovet lenger. Jeg har vært mye trøtt og sliten, men tenker at det går over. Man får ikke barn for å sove faktisk, sånn er det bare. Min sover faktisk mye dårligere om han må sovne alene da han egentlig vil sovne i armene mine.

Jeg har lest tråden, og skjønner egentlig ikke at boka kan være så fantastisk, får inntrykk av at man kan gjøre som man vil uansett.. Men for all del, det er opp til hver enkelt hva man vil bruke penger på. Fint at det funker for noen, men jeg syns det er rart at man må ha ekspertråd for så mye i 2014, man kan jo bli tussete av mindre..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg syns det er merkelig at man ikke bare kan følge instinkter, lytte til baby og bruke sunn fornuft. Min slipper å gråte alene selv om han hylte til 2/3 på natta de første 8 ukene. Han fikk sovne med puppen i munnen så lenge han ville ha pupp. Han er nå 7 mnd og får gjerne sovne i armen mine, men nå går det lenger tid mellom hver gang han må sovne i armen mine. Så klart han får gjøre det hvis han vil! Og han kjører løpet som han vil uansett, jeg tror det er deg man får harmoniske babyer av. Han kommer til å sovne helt av seg selv da han er klar for det, og han kommer nok til å slutte å spise på natta når han ikke har det behovet lenger. Jeg har vært mye trøtt og sliten, men tenker at det går over. Man får ikke barn for å sove faktisk, sånn er det bare. Min sover faktisk mye dårligere om han må sovne alene da han egentlig vil sovne i armene mine.

Jeg har lest tråden, og skjønner egentlig ikke at boka kan være så fantastisk, får inntrykk av at man kan gjøre som man vil uansett.. Men for all del, det er opp til hver enkelt hva man vil bruke penger på. Fint at det funker for noen, men jeg syns det er rart at man må ha ekspertråd for så mye i 2014, man kan jo bli tussete av mindre..


Sent from my iPhone using BV Forum

Det er da ingen her som har sagt at man ikke kan følge egne instinkter, lytte til baby og bruke sunn fornuft? Vennligst vis meg at jeg har skrevet det noe sted? Det du gjør fungerer flott for deg, og da syns jeg du skal fortsette med det :) Jeg valgte å gjøre det på en annen måte og det bør vel du respektere?

Du kan gjerne våkne annehver time på natta i et halvt år, slik som jeg har gjort... og så kan du gjenta for deg selv "man blir ikke foreldre for å sove", og se om du er like enig da. Man fungerer rett og slett ikke i hverdagen når det er sånn.

Har ikke prøvd å overbevise folk om at boka er fantastisk. Forteller bare om min erfaring :) Og man får jo pengene tilbake dersom det ikke fungerer. Så ingen penger tapt sånn sett :) Jeg betalte svært lite for å få et helt nytt liv.
 
Jeg har lest den. Og setter spørsmålstegn ved at en 4-barns mor, ammehjelper og tydeligvis selverklært ekspert uttaler seg om dette temaet. Det er tydeligvis basert på subjektive oppfatninger. Det er flere søvneksperter, leger, psykologer og studier som sier noe annet. Når man skriver en vitenskapelig artikkel, noe denne kronikken ikke er, så er det vanlig å henvise til studier som taler for og imot. Jeg setter min lit til vitenskapelig forskning, ikke til hva en firebarnsmor eventuelt mener.


Jeg har dog noen kommentarer til det hun skriver.


* Hun blander begrepet spedbarn med 6 mnd gamle babyer. Hun snakker om dem om hverandre, noe som er veldig forvirrende, da det er stor forskjell aldersmessig. Det sier seg selv at man ikke lar en nyfødt baby ligge og gråte seg i søvn!?


Spedbarn er et begrep man bruker på babyer mellom 0-12mnd.


* Jeg setter spørsmålstegn ved at hun mener at det er normalt at babyen våkner annehver time på natta fordi den må bysses eller ammes... det var jo mitt tilfelle. Dette er altså et normalt søvnmønster for en 6 mnd gammel baby??


Det er veldig normalt at babyer som er 6mnd ikke sover natter igjennom. Det er jo trosalt snakk om en baby, et spedbarn. Synes ikke man skal kreve full natts søvn av de når de er så små, men det er mitt syn.

Flertall av de i barsell gruppen og venner rundt med har ikke barn som har sovet natten igjennom før de har nærmet seg året.


* Også kommer hun med det flotte sitatet "man blir ikke foreldre for å sove". Det er det mest idiotiske utsagnet som eksisterer. Og NEI foreldrenes søvn er ikke viktigere enn barnets behov! Men et av barnets behov er vel å SOVE SAMMENHENGENDE?? Ikke oppstykket. Det er helt ulik kvalitet på sammenhengende søvn vs. våkne hver time/annenhver time.


"Man blir ikke foreldre for å sove" var sitert fra en Jordmor. Dessverre tror altfor mange det at spedbarn sover natten igjen, alle barn er ulik. Selvfølgelig er SAMMENHENGENDE søvn best. Men jeg kunne aldri latt et spebarn grine seg i søvn..


*Hun viser til en 10 år gammel studie, hvor det viser seg at barnet blir skadet når det gråter lenge. Definisjonen av "lenge" har hun dessverre utelatt. Hun snakker heller ikke om hvilken type gråt, for hvis det er all slags type gråt, så sliter vi alle. Særlig kolikkbabyene! De gråter jo uansett hva man gjør.


Selvom studien er 10år gammel er det en studie som er gjort. Det står også at det gjelder barn som ikke får trøst! Regner med at alle som har kolikk barn trøster, bysser og bærer på barnet sitt. Jeg gjord hvertfall det mini hadde kolikk.. Lengre nede i artikkelen skriver hun 10min er for lenge! 1min er som en evighet for de små.



* Hun glemmer å snakke om hvilke skader babyen tar av å ikke få den kvalitetsmessige sammenhengende søvnen den trenger. Det har hun ikke, å det har jeg ikke satt meg inn i. Men jeg kunne aldri latt mini ligge å grine uten at jeg tok han opp og trøstet han. Men her var det vel snakk det å la barn grine uten trøst og ikke skader med mangel på søvn.


Som jeg har sagt flere ganger, heldigvis er folk forskjellig!

Jeg, yummi_mummy, mrs_lutz og gjerne flere ikke er fan av å la baby grine seg i søvn. Slik er det.
Folk har forskjellige meniger og slik kommer det alltid til å være...
 
Er det egentlig noen her som har sagt de har latt babyen gråte seg i søvn? Ikke som jeg har fått med meg?


Februar-14 mamma <3
 
Som jeg har sagt flere ganger, heldigvis er folk forskjellig!

Jeg, yummi_mummy, mrs_lutz og gjerne flere ikke er fan av å la baby grine seg i søvn. Slik er det.
Folk har forskjellige meniger og slik kommer det alltid til å være...

Ja. Og som mødre er det veldig fint at vi kjenner babyen best og vet hva som er best for han/henne :)

Det er da ingen som liker at babyen gråter seg i søvn? Har jeg, eller noen andre her inne, skrevet at vi liker å høre på at babyen gråter? Nei.
 
Back
Topp