Et oppgjør med søvnløse netter!

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Mitt oppgjør med søvnløse netter

Allerede samme natt som hun ble født, hadde jeg min første søvnløse natt. Og lite visste jeg at den dårlige søvnkvaliteten skulle vare så lenge som i 6 hele måneder. Jeg fikk stadig høre kommentarer som «man får ikke barn for å sove» og «det kommer til å gå over, hold ut!».

Så jeg holdt ut. I 6 måneder. De første tre månedene var verst, da kolikken var som verst. Jeg sov noen halvtimer av gangen på sofaen sammen med baby, mens samboer sov i senga. Jeg bærte henne rundt store deler av døgnet, så bæreselen var den store redningen vår. Etter hvert ble samboer sparket ut fra soverommet og ble liggende på en luftmadrass i 3-4 måneder.

Samsoving ble løsningen for å få litt bedre søvn. Noen netter ammet jeg bare 2-3 ganger, men de fleste nettene ble puppen brukt som trøst og jeg ammet stort sett hver time/annenhver time. Vi fikk etter hvert en grei rutine på at jeg ammet henne i 30 min, så la samboer henne over i sprinkelsenga. Der sov hun kanskje 1 time, 2 timer hvis vi var veldig heldige. Og når hun våknet igjen, så måtte jeg bare gå og legge meg for kvelden sammen med henne.

Samsoving kan være positivt på mange måter. Det er lettere å amme. Det er kos. Og mammaen får sove bedre, når søvnen er etterlengtet.
Men det har også sine negative sider. Jeg hadde konstant vondt i rygg og nakke. Migrenen, som jeg hadde vært fri for lenge, begynte sakte men sikkert å komme tilbake. Jeg sov bedre enn jeg tidligere gjorde, men jeg våknet likevel av den minste bevegelse fra babyen.
Og etter hvert som hun begynte å bli mer mobil, så kunne jeg våkna og finne henne nederst i senga rett ved kanten.

Jeg var sint på samboer som kunne dra på jobb hver dag og slippe å gå å bære på ungen hele dagen. Jeg var sint fordi jeg ofte brukte 45 min-1 time på dagtid på å bysse henne i søvn - og så sov hun kun 30 min av gangen. Når hun våknet var hun like grinete og trøtt som da jeg la henne. Jeg var sint fordi hun hatet vogna, og jeg kunne ikke gå i butikken med henne fordi hun skrek stort sett hele tiden. De eneste gangene hun «godtok» vogna var når jeg stod en halvtime og kjørte vogna over dørterskelen for å få henne til å sovne. Så da var det bare å holde seg hjemme, med en baby som store deler av dagen var overtrøtt og misfornøyd. Det var såvidt jeg rakk å spise to brødskiver til frokost, før hun måtte bæres. Jeg kan ikke telle på to hender hvor mange ganger jeg har stått og spist middagen med henne i bæreselen. Jeg kan ikke telle på to hender hvor mange ganger jeg har grått i løpet av den verste perioden.

Det tok noen uker før vi bestemte oss for å ta et oppgjør med de søvnløse nettene. Snart var permisjonen min over, og jeg skulle ut i jobb. Jeg hadde aldri klart å fungere i en jobb, slik som situasjonen var da. Og av økonomiske årsaker så kunne jeg heller ikke fortsette å være hjemme. Babyen nektet etter hvert å trøste seg på puppen, så det å måtte bysse gjorde bare at ryggen ble enda verre. Jeg var lei, sliten, deprimert og frustrert. Det var ikke slik jeg hadde forestilt meg at det skulle bli.

Og likevel fikk jeg stadig høre «man får ikke barn for å sove». Det er det dummeste og mest provoserende utsagnet jeg får høre!! Med mindre du som sier det, har gått gjennom det samme som meg, så har du ingen rett til å si det. Og hvis du har det, så har du tydeligvis vrangforestillinger. Søvn er et helt grunnleggende behov for voksne og for babyer. For at vi voksne skal fungere i hverdagen, i parforholdet og i jobb.

Og ikke minst for babyen. Babyen trenger søvn for å utvikle seg som den skal. Forskning viser faktisk barn som ikke sover godt nok har lavere IQ, større sannsynlighet for senere overvekt, de er i risikosonen for å bli hyperaktive. Babyer som sover dårligere scorer dårligere på ulike tester. Så la oss ikke undervurdere hvor grunnleggende viktig søvn er for alle i familien. Og det handler ikke bare å legge sammen antall timer de sover i løpet av et døgn og være fornøyd med det. Det handler om å innse viktigheten av kvalitetssøvn - det å sove flere timer sammenhengende.

Så, til de som sier «hold ut, det blir bedre». I de aller fleste tilfeller blir det ikke bedre. Faktisk så viser forskning at dersom barnet har hatt søvnproblemer som baby, så vil de mest sannsynlig fremdeles ha søvnproblemer når de blir større.

Løsningen for oss var et søvnprogram fra en anerkjent psykolog og søvnspesialist fra USA. Jeg var svært skeptisk da samboer fortalte meg om det. Hvordan kan denne veiledningen være noe bedre enn de tusen andre veiledningene som fins? Er ikke dette en skrikekur?

Det som var så bra med denne veiledningen var at det står steg for steg hva man skal gjøre. Den beskriver hvor viktig søvn er. Den snakker om hvorfor babyen ikke vil sovne og sove på egenhånd. Den snakker om problemer man må regne med å møte på, og hvordan man skal løse dem. Dette er ikke en skrikekur. Men det handler om å lære dem å sovne og sove på egenhånd, uten at de er avhengig av oss for å sove (bysse eller amme i søvn for eksempel, som var vårt problem).

Natt 1 sov hun til sammen 8 timer og 45 minutter (med et avbrekk på 1 time!). Natt 2 sov hun hele 10 timer og 45 minutter sammenhengende! Og noen uker senere så sover hun fremdeles 11-12 timer sammenhengende gjennom natta.

Og nå sitter jeg her da. En måned etter at vi begynte på dette programmet. Jeg har en baby som smiler, ler og er tilfreds hver dag. En baby som sover gjennom hele natten. En baby som sover lengre enn 30 min på dagtid. En baby som kravler rundt på gulvet hele dagen uten å klage. En baby som storkoser seg i vogna og som ikke sier et kvekk når vi er ute og triller.

Og la oss ikke glemme MEG! Jeg føler meg som et nytt menneske. Jeg føler jeg har fått livskvaliteten tilbake. Jeg har tid til å skrive dette innlegget!!
Jeg har tid til å lage middag. Jeg har tid til å sitte og spille playstation når hun har lagt seg for å sove. Jeg har tid til å sitte i armkroken til samboer og se på idol. Jeg har overskudd til å møte hverdagen med et smil, og ikke minst er jeg klar for å begynne i jobb igjen om to uker!

Jeg kan endelig nyte familielivet som vi lengtet etter før vi fikk barn.

(Takk til EJ og BMC som inspirerte meg til å skrive dette innlegget)

Oppdatering!
I dag datoen 11.04.2015 og snuppa bikket året i februar. Hvordan går sovinga? Helt strålende. Til og med når hun er syk, så er det aldri noe problem å få henne til å sovne av seg selv. De aller fleste dagene sovner hun innen fem-ti minutter, de aller fleste dagene uten å si et kvekk. Noen ganger er det litt klaging før hun sovner (noe som er fullstendig normalt). Hvis hun er syk så kan det ta litt lengre tid, men stort sett går det veldig smertefritt.

Jeg må si jeg ikke angrer et sekund på at jeg prøvde denne søvnveiledningen, det var det jeg følte vi trengte i jungelen av tusen råd som fins der ute. Poenget er vel at det fins ingen magiske løsninger som gjør at de lærer seg å sovne på egenhånd uten å protestere - sånn er det bare. Og til dere som mener at ungen min kan/har blitt skadet - dere kan kysse meg et visst sted rett og slett. For tilbakemeldingene jeg får fra samtlige barnehageansatte og faktisk flere foreldre i barnehagen er at hun er den blideste, roligste og mest tilfredse ungen de har møtt!! Over og ut :)
 
Last edited:
Så glad for at dere fant noe som fungerte for dere :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Og tusen takk til deg som tipset meg så no får eg sove og! :D

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
 
Jo bare hyggelig!!! :) Regner med natta gikk bra :)

Han sovnet før 20 og eg våknet før han 0645, og 0650 gav han beskjed om at han var våken, lå og pratet i sengen sin :p så eg lå å slappet av i halv søvne til 07 så stod eg opp... :p

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
 
Han sovnet før 20 og eg våknet før han 0645, og 0650 gav han beskjed om at han var våken, lå og pratet i sengen sin :p så eg lå å slappet av i halv søvne til 07 så stod eg opp... :p

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Helt fantastisk!! :D :D :D :D
 
Klapp på skulderen for at du klarte holde ut i 6mnd!!:) helt fantastisk at dere fikk det til til slutt:)


Celia 11.01.14
 
Ja utrolig deilig!! Så var det meg som trenger videre søvntrening med å ikkje sitte for lenge våken :p

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Hahahahaha!! :D :D :D Kjenner til den :D Men er så deilig med de timene man har for seg selv utover kvelden :p Jeg er fornøyd med 6 timer søvn. Men bør helst ha 8 timer :) Men nå kan jeg velge da :p :D
 
Klapp på skulderen for at du klarte holde ut i 6mnd!!:) helt fantastisk at dere fikk det til til slutt:)


Celia 11.01.14

Takk!!! :) :) :) Er utrolig å tenke tilbake på hvor ille det har vært, og hvor bra det er nå. Det er nesten ikke til å tro.
 
Hahahahaha!! :D :D :D Kjenner til den :D Men er så deilig med de timene man har for seg selv utover kvelden :p Jeg er fornøyd med 6 timer søvn. Men bør helst ha 8 timer :) Men nå kan jeg velge da :p :D

Ja veldig deilig!

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
 
Så fantastisk å lese dette innlegget. Vi sliter selv litt med at han våkner mye på natta. Vil ha pupp og kos. Hva heter dette søvnprogrammet og hvor kan jeg finne informasjon om det?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Supert at ting har blitt mye bedre for deg :) Det fortjener du!

Jeg lurer jo på, er dette en "skrikekur"? Høres litt ut som det for meg.

Storesøster begynte å sove igjennom natten da hun var 13-15 mnd. Husker ikke helt, men var godt over 1 år i hvert fall. Nå ammer jeg 2-3 ganger om natten. Samsover gjør vi også, men opplever ikke stiv nakke eller rygg. Lite søvn er det for de fleste de første 6 mnd da baby fremdeles har behov for nattmat. Kan være andre ting som gjør at babyene er oppe om natten også.

Personlig syns jeg det er mye lettere å gjøre ting som å avvenne nattmat, flytte på eget rom osv når det enkelte barnet er klar for det. Noen er klare før 6 mnd og andre ikke. Det er sikkert mange som prøver, men ikke får det til. Poenget mitt er at realiteten til mange andre mødre er jo nettopp slik du har beskrevet det, og at det kan være flere type metoder som ikke funker før barnet er klar for det.

Jeg er oppe et par ganger om natten for å se til storesøster på 2 år som sover på eget rom. Er inne på rommet og brer dynen over henne da hun stadig sparker den av. Er deilig at hun sover i 12 timer strekk, men jeg ser til henne ca 2 ganger i løpet av natten, så blir jo fortsatt litt mindre søvn på meg selv om jeg ikke hadde hatt lillesøster på 6 mnd.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så fantastisk å lese dette innlegget. Vi sliter selv litt med at han våkner mye på natta. Vil ha pupp og kos. Hva heter dette søvnprogrammet og hvor kan jeg finne informasjon om det?


Sent from my iPhone using BV Forum

Sleep sens program, finner på nett, funker helt genialt hos meg! faktisk allerede første natten her sov han 9 timer.. og så 11-12 timer de to neste :)

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
 
Sleep sens program, finner på nett, funker helt genialt hos meg! faktisk allerede første natten her sov han 9 timer.. og så 11-12 timer de to neste :)

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
Skal lese om det på nettet, jeg tenkte først at det var en type skrikekur? Hvordan gikk det første natten?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Skal lese om det på nettet, jeg tenkte først at det var en type skrikekur? Hvordan gikk det første natten?


Sent from my iPhone using BV Forum

Han sov 9 timer i strekk første natten, og de to andre nettene har han sovet 10-12 timer.. veldig deilig.. og nei, det er ikkje en skrikekur... :) for det trodde eg og.. Så leste eg litt, bestemte meg for at eg ville prøve det, betalte 19 dollar og leste kjapt gjennom... Og eg er kjempe fornøyd og hos meg har det fungert supert.

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
 
Han sov 9 timer i strekk første natten, og de to andre nettene har han sovet 10-12 timer.. veldig deilig.. og nei, det er ikkje en skrikekur... :) for det trodde eg og.. Så leste eg litt, bestemte meg for at eg ville prøve det, betalte 19 dollar og leste kjapt gjennom... Og eg er kjempe fornøyd og hos meg har det fungert supert.

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app
Var inne der nå, og ble skeptisk :p 19 dollar er jo ikke mye penger, men er jo ingen som forklarer hva dette egentlig går ut på. Greit at de sov i 9-12 timer, men hvordan legges de? Hvor lang tid tok det osv?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Supert at ting har blitt mye bedre for deg :) Det fortjener du!

Jeg lurer jo på, er dette en "skrikekur"? Høres litt ut som det for meg.

Storesøster begynte å sove igjennom natten da hun var 13-15 mnd. Husker ikke helt, men var godt over 1 år i hvert fall. Nå ammer jeg 2-3 ganger om natten. Samsover gjør vi også, men opplever ikke stiv nakke eller rygg. Lite søvn er det for de fleste de første 6 mnd da baby fremdeles har behov for nattmat. Kan være andre ting som gjør at babyene er oppe om natten også.

Personlig syns jeg det er mye lettere å gjøre ting som å avvenne nattmat, flytte på eget rom osv når det enkelte barnet er klar for det. Noen er klare før 6 mnd og andre ikke. Det er sikkert mange som prøver, men ikke får det til. Poenget mitt er at realiteten til mange andre mødre er jo nettopp slik du har beskrevet det, og at det kan være flere type metoder som ikke funker før barnet er klar for det.

Jeg er oppe et par ganger om natten for å se til storesøster på 2 år som sover på eget rom. Er inne på rommet og brer dynen over henne da hun stadig sparker den av. Er deilig at hun sover i 12 timer strekk, men jeg ser til henne ca 2 ganger i løpet av natten, så blir jo fortsatt litt mindre søvn på meg selv om jeg ikke hadde hatt lillesøster på 6 mnd.


Sent from my iPhone using BV Forum

* samsoving gikk bra for deg, men funka dårlig for meg.
* 2 timer sammenhengende søvn er kanskje normalt, men betyr det at det MÅ være sånn?
* så lenge de har fin vekt og vekst, trenger de i utgangspunktet ikke nattmat
* man velger selv hva som passer for den enkelte. jeg kan ikke holde på sånn når jeg skal ut i jobb.
* denne metoden har fungert for de som har valgt å prøve denne, etter tips fra meg


Dette er ikke en skrikekur. Her blir det Copy, paste:

Q: Is The Sleep Sense™ Program a version of the “Cry-It-Out” (CIO) method?
A: No.
The “cry-it-out” method works like this:
Step 1: Put child to bed.
Step 2: Walk away.
Step 3: Let child scream, cry, howl etc. until child is asleep.

Now, while the CIO method does work, most parents simply aren’t comfortable with it. I don’t think a parent’s brain is “wired” to listen to the hysterical crying of their child without doing something to comfort them!

That being said, you should make peace with the fact that your child will probably cry during the process. After all, babies can’t say things like “Hey, I actually preferred it when you were nursing me to sleep four times a night… Can we go back to that system?” Instead, they cry!

If you’re interested in taking a look at the information and seeing if it is for you, I’d encourage you to place an order, read through The Sleep Sense™ Program and make your decision based on what you read. If you’re uncomfortable with the approach for ANY reason, I offer a no-questions-asked guarantee.

You can also get much more information about exactly what’s included in The Sleep Sense™ Program by clicking here.

NOTE: If you already know that you simply cannot (or will not) tolerate ANY amount of crying (not even for a minute or two), then The Sleep Sense™ Program isn’t going to be right for you.
 
Back
Topp