Er lavkarbo ut?

• Trådstarter Trådstarter Denne moderatorprofilen er ikke aktiv.
  • Opprettet Opprettet
Jeg merker ikke noe til at lavkarbo er ut.. Og jeg forstår ikke hvordan noen kan kalle lavkarbo skadelig.. Jeg spiser lavkarbo, og jeg har aldri følt meg bedre. Jeg har kutta ut brød, poteter, ris, pasta, søtsaker++ Og spiser heller masse grønnsaker, fisk, salater, bær og kjøtt. Driver ikke og stapper i meg bacon og majones og masse fett, som mange forbinder med lavkarbo. Lavkarbo er den eneste måten jeg kan spise meg mett uten å legge på meg, og jeg har ALDRI lyst på søtsaker lenger! Med en gang jeg spiser lavkalori/høykarb blir jeg oppblåst, søtsugen, konstant sulten, gretten og jeg legger på meg.. Og lavkarbo er et variert kosthold, har aldri spist så variert før jeg ;p

Enig. Jeg spiser ikke lavkarbo nå lenger pga jeg ikke orka diskutere med legen min (og andre for den saks skyld) hvorvidt det er bra når man skal bli/er gravid.
Eneste negative med lavkarbo syns jeg er andres negative holdninger og kommentarer.
Jeg gikk tilbake til "normalt" kosthold før jeg ble gravid og det funker helt greit.
Men jeg vet at kroppen min har det mye bedre med lavkarbo. Og i alle fall hvetemel.
Jeg elsker å bake og det er helt klart flere alternative der med "høykarbo". I alle fall som jeg får til og blir fornøyd med.
Men så har jeg jo mange års erfaring med "vanlig" baking,og ikke så mye med lavkarbo så det er jo ikke så rart.
Men har bakt mye godt med lavkarbo også,og laget sunt snop med mørk sjokolade osv.
Og når jeg spiser lavkarbo har jeg jo ikke lyst på søtt så ofte heller så da er det jo greit.
Og nei,jeg har aldri spist lavkarbo for å slanke meg. Jeg er fornøyd med vekta mi,men kroppen har det bedre med lavkarbo.

Lavkarbo er ut for min del nå som jeg er gravid selvfølgelig, men så fort rusket er ute og jeg kan begynne å slanke meg så er jeg på han igjen... Jeg skal rekke og komme inn i brudekjolen neste sommer :)

Du måå ikke spise godteri og mengder poteter og pasta når man er gravid altså. Det er jo mange som mener altfor mye sukker kan gi svangerskapsdiabetes og høy fødselsvekt. Man kan jo alltid minke mengden av sånt selv om man er gravid hehe. Det er jo en sunn livsstil og ingen diett.

Du måå ikke spise godteri og mengder poteter og pasta når man er gravid altså. Det er jo mange som mener altfor mye sukker kan gi svangerskapsdiabetes og høy fødselsvekt. Man kan jo alltid minke mengden av sånt selv om man er gravid hehe. Det er jo en sunn livsstil og ingen diett.

He he.det er absolutt sant ;)
Men man trenger en viss mengde karbo for fosterets hjerneutvikling.
Men trenger absolutt ikke spise masse pasta og poteter nei. :p

Her lever heile familien, inkludert barna, lavkarbo. Men det betyr ikkje at vi stapper i oss fett. Det betyr at vi ikkje spiser ferdigprodukter, som ferdigsauser, ferdigpizza, hvetemel, og ting som er stappfulle i stivelse som ris, poteter og pasta.

Lavkarbo er i min auge den sunnaste måten å leve på, vist man gjer det "riktig" og ikkje følger høgfettdiettane som dukker opp inni mellom. Dei som trur det er en "trend" er dei som bruker det som slankekur, og ikkje som ei bevist livstilssendring.

Det er fåresten gjort mykje forsking på området, og mennesker med tarmproblemer har rett og slett blitt friske ved hjelp av lavkarbo (bl.a en av mine jenter).

hoho..neida spis poteter du ;) det lille av næringstoffer som er i poteter sitter i skallet,så skal de være "sunne" så skrell poteten og kast innholdet og spis skallet...bon appetitt!! :P det som er inni gjør ikke noe annet enn å øke blodsukkeret ergo få kroppen til å skille ut insulin og woooops du har lagt på deg akkurat der du ikke vil. og ja i en idiell verden der alle jobbet ute fra morgen til kveld med fysisk arbeid så hadde det ikke vært noe problem uansett hva du puttet i deg(med tanke på vekten) men for de fleste er jo ikke hverdagen sånn...kjempe flott for de som har tid og energi til å spinne seg gjennom en økt både før og etter jobb.for det er nemmelig det som må til hvis en skal spise masse karbohydrater og ikke gå opp i vekt.
så for oss andre som har en slags timeplan og følge,så hjelper det å redusere på karbohydratene som igjen gjør det lettere å holde vekten.
:computer005

Jeg spiser poteter og grønnsaker og brød og ris og pasta, og sikkert Masse mer som er usunt og fælt og sikkert fullt av både karbo og fett. Er slank og sunn selvom jeg ikke har tid til å trene. Går når jeg kan gå til skole/jobb/barnehage, og det rekker godt og vel det for både meg og mannen som også er slank:) ikke alle som har det som deg heller vettu. Jeg står for det jeg sa om mengde, måtehold og kosthold, for det passer for meg! Hvordan kan du si noe sånt som "for oss som har en slags timeplan å følge" når du overhodet ikke har noe anelse om min eller andres livsstil? Alle er ulike, ikke alt passer for alle...

For det første så er ikke lavkarbo en slankekur, det er en livsstil ;)

Jeg driter i om det er inn eller ut. Det funker for min del for å komme ned i vekt. Kroppen min har det også mye mye bedre med seg selv.
Går selvfølgelig ikke på det nå som jeg ammer, men når det er slutt med ammingen skal jeg rett på lavkarbo.

Jeg spiser poteter og grønnsaker og brød og ris og pasta, og sikkert Masse mer som er usunt og fælt og sikkert fullt av både karbo og fett. Er slank og sunn selvom jeg ikke har tid til å trene. Går når jeg kan gå til skole/jobb/barnehage, og det rekker godt og vel det for både meg og mannen som også er slank:) ikke alle som har det som deg heller vettu. Jeg står for det jeg sa om mengde, måtehold og kosthold, for det passer for meg! Hvordan kan du si noe sånt som "for oss som har en slags timeplan å følge" når du overhodet ikke har noe anelse om min eller andres livsstil? Alle er ulike, ikke alt passer for alle...
AKKURAT!! Å spise det du spiser passer ikke for alle.Ikke alle som blir sunne,friske og slanke av å spise det dere gjør. Ser det kanskje kan missforståes det jeg skriver,og jeg mener ikke at alle som ikke har tid til å trene før og etter jobb er overvektige.Kjempe flott som sagt at det er nok for deg å være måteholden med det du vil spise og det er nok . Helsemyndighetene sier faktisk no at et kosthold bestående av så mye poteter,pasta,ris og brød som nordmenns kosthold har gjort de siste 40-50 årene er ikke heldigt lengre..vi er ikke ute og jobber på åkeren fra morgen til kveld,vi sitter på kontorer og jobber,vi går ikke til og fra butikken,vi kjører.Hverdagen er ikke sånn som bare tilbake da jeg vokste opp,da gikk jeg til og fra skolen,var på trening etter skolen,var ute og lekte frem til mørket kom.og en att på til har den beste forbrenningen en kan ha. vi lever hektiskt,går i for store stillinger,tar på oss for mange fritids aktiviteter og ikke minst tilbudene på hva en kan putte i munnen er maaange flere og lette løsninger er lett å ty til i en aktiv hverdag.så poenget mitt var også at så lenge en ikke lever et roligere,men dåg aktivere liv,så er ofte kostholdet det ene stedet vi kan gjøre forandringer.og et kosthold med mindre karbohydrater gir et mer stabilt blodsukker og dermed mindre kilo på kroppen. SÅ IGJEN KJEMPE FLOTT FOR DERE SOM KAN SPISE HVA DERE VIL UTEN KONSEKVENSER. :thumleft

Lavkarbo er ut for min del nå som jeg er gravid selvfølgelig, men så fort rusket er ute og jeg kan begynne å slanke meg så er jeg på han igjen... Jeg skal rekke og komme inn i brudekjolen neste sommer :)
Jeg er også gravid og lever lavere karbo.Legene er strålende fornøyd med at en lever sånn under svangerskapet.Ketose skal mann ikke være i som gravid.Men det er bare sunt å kutte ned på sukker,enddten om det kommer i fra stivelse,vanlig sukker eller frukt sukker. Her er brød byttet ut med knekkebrød med 4,2 karbo pr stykk,potet,ris og pasta med belgfrukter/salat/ grønnsaker.yoghurt er byttet ut med skyr,frukt med bær og (evt liiit frukt,bare fordi en ikke må bli helt hysterisk) og snacks som chips med nøtter og råe grønnsaker med dipp. Jeg har aldri fått i meg så mye vitaminer og mineraler som no.før var det alt for lett å bare kjøpe en baguett/ferdigsmurt i kantinen og noe lettvindt til middag.No er alle måltidene sammensatt og næringsrike. skal jeg skeie ut,så kjøper jeg meg en lavkarbo bar.lite sukker og fett,masse protein.og super god,når en ikke er vant til den søte smaken som stratos og annen sjokolade har :) (men 100% prosent vekke fra ris,pasta,potet er jeg ikke,men spiser det bare 1 gang eller 2 i uken og da ikke mer enn på størrelsen med en spiseskje eller to) :)

ja, bortsett fra hos de som ennå ikke har ramla av bølgen!
Jeg har større tro på normal og variert kosthold, uten å lære ungene opp i diverse hysterier. Og faktisk få rumpa opp av sofan og bevege oss mer, og innse at å spise seg ned i vekt er jo en latmannskur ;)

ja, bortsett fra hos de som ennå ikke har ramla av bølgen!
Jeg har større tro på normal og variert kosthold, uten å lære ungene opp i diverse hysterier. Og faktisk få rumpa opp av sofan og bevege oss mer, og innse at å spise seg ned i vekt er jo en latmannskur ;)
synest du overdriver fryktelig her......ingensom har snakket verken om å lære opp ungene til hysteriske ting,bevege seg mindre og det å kalle lavkarbo en latmannsKUR,ingen som har vett på dette som snakker som du gjør.du virker bare uviten på meg!! :happy

Og ingen som ikke føler seg truffet svarer på den måten ;)

Pøh. Foruten lavkarbo hadde jeg ikke sittet her i kveld med en 34 uker langt på vei gutt i magen!!! Her var det lavkarbodietten som hjalp meg til å bli gravid. Jeg var ikke overvekig til å starte med så det var kun det at hormonene mine kom i balanse.

Om det er så sunt med lavkarbo og det er det kroppen liker best av alt.
Hvorfor da slutte når man er gravid eller ammer? Trodde det var da man skulle være på sitt sunneste jeg.

Om det er så sunt med lavkarbo og det er det kroppen liker best av alt.
Hvorfor da slutte når man er gravid eller ammer? Trodde det var da man skulle være på sitt sunneste jeg.

Fordi baby/små barn har andre behov enn voksne,det er vel ikke noe nytt?
Ang graviditet er det fordi fosteret trenger en viss mengde karbohydrater for utviklingen av hjernen. Det kan bli for lite dersom man driver med streng lavkarbo og er i ketose. Det samme gjelder for amming. Man skal jo ikke slanke seg i det hele tatt når man ammer,lavkarbo eller ikke. Pga giftstoffer som skilles ut i kroppen,og melka. Men dette gjelder som sagt all slanking,er ikke noe spesielt for lavkarbo.
Normal,fornuftig lavkarbo er ikke farlig nei.
Det at folk ikke bruker hue derimot er farlig.

ingen som sier at lavkarbo er NULL karbohydrater pr dag!!! Jeg spiser karbohydrater til hvert måltid,men ikke i form av hvetemel eller sukker. Energi behovet stiger når en ammer,så da må en spise litt mer av alle de ulike næringsgruppene.ikke bare karbohydrater..og mange er heldige å kunne unne seg litt ekstra av alt. Jeg spiser også sukker,men da ikke ofte og ikke mer enn 10 g i slengen.(lett å regne seg frem til hvor mye 10 g er ,hvis en leser bak på en sjokolade hvor mye som er i den) eller jeg velger å spise frukt,da prøver jeg å ikke spise så mye mer enn 10 g i slengen der heller,noe som tilsvarer 1 halv banan,et grønt eple eller en liten appelsin. Men sånn som jeg har vokst opp,så var gjerne poteter hoved ingridiensen,eller ris med gryte oppå...sånne måltider spiser jeg ikke lengre.

og legene anbefaler lavkarbo i svangerskapet for å få hormoner i balanse og holde blodsukkeret stabilt å ungå svangerskapsdiabetes.Men ikke Laaaaaaav karbo,type høy fett...Men det er ikke hva lavkarbo er heller........

Oj... shait. Det hadde jeg ikke trodd. Å begrense hvitt mel og sukker skadelig? Det skulle foreldra mine visst hele mitt liv når jeg bare har fått godis en gang i uka og grovt brød. Fytterakkern, tenk om det hadde drept meg. Nei grønnsaker og kjøtt er virkelig farlig ja... frem med loffen.
Overdrevet.
Det du beskriver kaller jeg normalt kosthold. Det jeg mener er skadelig er de ekstreme variantene folk kaster seg ut på.

Back
Topp