Er lavkarbo ut?

• Trådstarter Trådstarter Denne moderatorprofilen er ikke aktiv.
  • Opprettet Opprettet
Lavkarbo ut? Aldri for meg. Å holde seg unna overdrevent bruk av hvitt mel og sukker. Og som jeg lærte da jeg var liten.... ikke spis for mye godteri og loff. Det har blitt kaldt sunn fornuft siden jeg var liten og jeg nekter å snu det ryggen, så får andre gjøre som de vil for min del. Lavkarbo er ikke det samme som LCHF... så er det sagt.
Enig :D

For det første så er ikke lavkarbo en slankekur, det er en livsstil ;)

Jeg driter i om det er inn eller ut. Det funker for min del for å komme ned i vekt. Kroppen min har det også mye mye bedre med seg selv.
Går selvfølgelig ikke på det nå som jeg ammer, men når det er slutt med ammingen skal jeg rett på lavkarbo.
Det er ingenting i veien for å leve på moderat lavkarbo når man ammer da ;)

Det er helt sant :)
Men om man bruker det for vektnedgang så er det vel gjerne en kickstart-periode med ketose og det er ikke så lurt når man ammer kanskje ;)

Lavkarbo har ingenting med ketose å gjøre. Ketose er å helst ikke spise karbo i det hele tatt. Lavkarbo sier tydelig at man skal ha i seg karbo... ellers hadde det hett null-karbo. Så å være forsiktig med karbo tar ingen skade av. Og karbo er ikke karbo heller. Det er stor forskjell på karbs fra loff og karbs fra frukt. Stor forskjell fra fullkornspasta (liten mengde... man trenger ikke dekke asjetten) og med hvit billig-pasta. Bruk de slowe-karbohydratene som gir et jevnt blodsukker. Å spise sundt skader ingen... for legger man frem hva man spiser med lavkarbo vil alle synes at man spiser sundt og bra... men nevner man ordet lavkarbo...fysj og fy.. det er jo farlig :P.

Lavkarbo har ingenting med ketose å gjøre. Ketose er å helst ikke spise karbo i det hele tatt. Lavkarbo sier tydelig at man skal ha i seg karbo... ellers hadde det hett null-karbo. Så å være forsiktig med karbo tar ingen skade av. Og karbo er ikke karbo heller. Det er stor forskjell på karbs fra loff og karbs fra frukt. Stor forskjell fra fullkornspasta (liten mengde... man trenger ikke dekke asjetten) og med hvit billig-pasta. Bruk de slowe-karbohydratene som gir et jevnt blodsukker. Å spise sundt skader ingen... for legger man frem hva man spiser med lavkarbo vil alle synes at man spiser sundt og bra... men nevner man ordet lavkarbo...fysj og fy.. det er jo farlig :P.

He he. Sånn er det. Folk tror lavkarbo er det samme som lchf og det jo ikke.
Men mange bruker "ketosekur" for å kickstarte slanking og så "trappe opp" med mer karbo til det blir lavkarbo.
Jeg var nok litt nærmere lchf da jeg drev med det,men det var fordi det for meg var enklere å holde styr på det sånn. Alt eller ingenting liksom.
Ang pasta (ris og poteter også forsåvidt..) så blir jeg like satt ut hver gang jeg ser bilde av en "anbefalt" fordeling av middagen,altså fra helsemyndighetene. Syns det er drøyt mye poteter,ris og pasta de legger på. De færreste trenger vel såpass mye? Virker mer fornuftig å bytte ut noe av stivelsen der med grønnsaker. Skulle jeg spist så mye pasta hadde jeg blitt kvalm tror jeg :confused:

Er ikke aktuelt for min del så lenge jeg ammer ;) Tar ingen sjanser med den lille melka jeg har igjen, det er det ikke verdt.

Så du tror du får mindre melk om du spiser ordentlig godt grovt brød i stedet for kneip og naturris/fullkornsris i stedet for hvit ris... og fullkornspasta fremfor vanlig pasta. Og bedre med sjokolade enn en neve med nøtter?
I såfall tror jeg du har gått helt feil retning altså. Å kutte med til halvparten med ris på pletten og heller spise mer kjøtt og grønt vil garantert gi deg bedre melk, samme med å spise nøtter kontra godteri. Det gir kroppen din mye mer næring og stabilt blodsukker så kroppen din klarer å lage melk jevnt og ikke får sånne fall i blodsukker som kan gjøre kroppen mer sliten. Jeg kan ikke forstå det jeg altså. Det har ingenting med slanking å gjøre og jeg virkelig forstår ikke at noen mener hvit ris og pasta er bedre enn fullkorn. Mulig jeg er stokk dum, det er absolutt ikke bevist verken det ene eller andre. Men dette har jeg lært siden jeg var liten... loff er ikke bra, grovere jo bedre.
Hvorfor tror man ikke det samme i 2013?

Man bør få i seg masse fisk, kjøtt (gjerne lett fordøyelig og mye næring), mye grønnsaker, mye vann, nøtter, linser osv når man ammer, det gir en så mye bedre. Ting med mye næring og mat til kroppen, ikke tomt vomfyll som spyttes ut i andre enden. Men vær så snill å forklar meg hvorfor hvit ris og hvit pasta er bedre for oss, til vanlig og når vi ammer. Og hvorfor vi må spise en stor mengde av dette fremfor grønnsaker til middag. Hvorfor bør brødet ikke være grovest mulig og hvorfor er hvetemelet så veldig viktig fremfor andre grovere mel?
Jeg vil veldig gjerne høre hvorfor det er slik?

Så du tror du får mindre melk om du spiser ordentlig godt grovt brød i stedet for kneip og naturris/fullkornsris i stedet for hvit ris... og fullkornspasta fremfor vanlig pasta. Og bedre med sjokolade enn en neve med nøtter?
I såfall tror jeg du har gått helt feil retning altså. Å kutte med til halvparten med ris på pletten og heller spise mer kjøtt og grønt vil garantert gi deg bedre melk, samme med å spise nøtter kontra godteri. Det gir kroppen din mye mer næring og stabilt blodsukker så kroppen din klarer å lage melk jevnt og ikke får sånne fall i blodsukker som kan gjøre kroppen mer sliten. Jeg kan ikke forstå det jeg altså. Det har ingenting med slanking å gjøre og jeg virkelig forstår ikke at noen mener hvit ris og pasta er bedre enn fullkorn. Mulig jeg er stokk dum, det er absolutt ikke bevist verken det ene eller andre. Men dette har jeg lært siden jeg var liten... loff er ikke bra, grovere jo bedre.

Man bør få i seg masse fisk, kjøtt (gjerne lett fordøyelig og mye næring), mye grønnsaker, mye vann, nøtter, linser osv når man ammer, det gir en så mye bedre. Ting med mye næring og mat til kroppen, ikke tomt vomfyll som spyttes ut i andre enden. Men vær så snill å forklar meg hvorfor hvit ris og hvit pasta er bedre for oss, til vanlig og når vi ammer. Og hvorfor vi må spise en stor mengde av dette fremfor grønnsaker til middag. Hvorfor bør brødet ikke være grovest mulig og hvorfor er hvetemelet så veldig viktig fremfor andre grovere mel?

Jeg tror greia her er at de som ikke til spise lavkarbo når de er gravide/ammer kanskje er mer på lchf siden. Uten at jeg vet hva de tenker da. Men det er nok svært få som tenker på det du beskriver som lavkarbo. Lavkarbo har blitt et negativt ord forbundet med egg og bacon og masse fett,derfor skal man ikke spise "lavkarbo" når man er gravid eller ammer.
De som bruker det for å slanke seg er vel også de som tyr til den mer ekstreme varianten,og da skjønner jeg at man ikke vil gjøre det når man er gravid/ammer.
Tror heller ikke de som sier de ikke spiser lavkarbo i de periodene putter i seg masse godteri istedenfor. Men det er hva jeg tror da.
Jeg spiser jo helt klart mer godteri nå enn da jeg spiste lavkarbo,men da spiste jeg jo ikke godteri annet enn mørk sjokolade,så "mer enn" blir et relativt begrep. Betyr jo ikke at jeg spiser masse godteri nå fordi jeg ikke er like restriktiv på karbo ;)

Ingen ernæringsfysiologer er enige med deg at dette er lavkarbo, dette er normal kost. Vært i alle år og loff med sirup er ikke mer godtatt nå en det var før.
Min ernæringsfysiolog lo når jeg fortalt at jeg går vist på lavkarbo i følge alle som forsvarer denne dietten, for jeg spiser grovbrød og fullkornpasta.
Du kan jo påstå at dette er lavkarbo, men jeg stoler mer på min ernæringsfysiolog som hjelper meg med min mat ;)

Lavkarbo beskrives som dette i Norge:

Lavkarbokosthold innebærer at andelen karbohydrater i kosten reduseres til fordel for økt inntak av proteiner og/eller fett. Lavkarbokosthold anvendes for vektnedgang eller vektstabilisering. I Norge anser man lavkarbo som et kosthold der inntaket av karbohydrater er redusert til et inntak tilnærmet null til 150 g pr. dag. Der hvor inntaket er så lavt at ketose oppstår så snakker man om ketogene dietter, som er en av mange retninger innen lavkarbo. Foruten vektkontroll brukes lavkarbokosthold også i medisinsk i behandling av pasienter med epilepsi og diabetes, til tross for at anvendelsen er omdiskutert.

Du trenger ikke belære meg om kosthold eller lavkarbo under amming, takk. Har vært lenge i både lavkarbo og ketose-gamet og vet akkurat hva det går ut på.

Den dagen du får kontrollen på hva jeg spiser og ei kan du heller komme med din liste. Du vet ikke hva jeg spiser og ikke spiser så du får heller fortelle det til noen andre.
Du vet heller ikke min situasjon med ammingen. Så om du ikke skjønner det ut i fra den ene setningen jeg skrev over her så får det heller være så.

Lavkarbo beskrives som dette i Norge:

Lavkarbokosthold innebærer at andelen karbohydrater i kosten reduseres til fordel for økt inntak av proteiner og/eller fett. Lavkarbokosthold anvendes for vektnedgang eller vektstabilisering. I Norge anser man lavkarbo som et kosthold der inntaket av karbohydrater er redusert til et inntak tilnærmet null til 150 g pr. dag. Der hvor inntaket er så lavt at ketose oppstår så snakker man om ketogene dietter, som er en av mange retninger innen lavkarbo. Foruten vektkontroll brukes lavkarbokosthold også i medisinsk i behandling av pasienter med epilepsi og diabetes, til tross for at anvendelsen er omdiskutert.

- Det er ihvertfall LKHF

Men da får "alle" andre mene at man må spise mye fett for å spise lavkarbo, så får jeg mene noe annet.
Trone mener tydeligvis det samme som deg og da kan jeg forstå veldig godt hvorfor man ikke gjør det mens man ammer.

Du trenger ikke belære meg om kosthold eller lavkarbo under amming, takk. Har vært lenge i både lavkarbo og ketose-gamet og vet akkurat hva det går ut på.

Den dagen du får kontrollen på hva jeg spiser og ei kan du heller komme med din liste. Du vet ikke hva jeg spiser og ikke spiser så du får heller fortelle det til noen andre.
Du vet heller ikke min situasjon med ammingen. Så om du ikke skjønner det ut i fra den ene setningen jeg skrev over her så får det heller være så.

Jeg belærte ikke. Jeg skrev hva jeg mener og tror og med spørsmålstegn.. så det er spørsmål.
Men fikk ingen svar. Jeg er totalt imot ketose, så det får du bruke som du vil siden om du syns det er bra. Jeg tror alle ekstremvarianter av ting ikke er godt for kroppen.

Men hele veien gjennom tråden har alle skrevet at lavkarbo er LKHF og kun det... og du skrev ikke noe imot det, og
da virker det som om du mener det samme... ettersom du skriver at du ikke kan kutte karbohydrater når du ammer. Ja så mener du det og får gjøre det. Jeg mener ikke det og jeg spurte om du virkelig mente det.... og du svarer ikke.
Du som dro inn amming, ikke jeg :). Og om du leser...... SÅ TROR JEG AT DU GÅR I FEIL RETNING. Jeg tror... jeg vet ikke.... jeg tror, og syns og mener.... jeg belærer ikke og krever at andre skal mene det samme som meg. Men jeg tror en ting... en eller annen gang kan jeg bli overbevist om noe annet... og da tror jeg noe annet. Ferdig med det.

Jeg fikk beskjed av legen min at jeg skulle kutte ut raske karbohydrater nå mens jeg er gravid.. Spise grovt brød og grønnsaker men minst mulig pasta og poteter.. Dette grunnet høy bmi.

Back
Topp