Er du rasist?

Absolutt ikke rasist nei.

Ser noen nevner noe ang respekt osv; jeg har opplevd mer respekt og hjelp fra utlendinger her i landet enn av nordmenn.
F.eks sist jeg bar på ikea så hadde jeg med frøkna i bæresele. Jeg skulle løfte noe tungt opp fra vognen, og det var en snill mann som uten å blunke kom og gjorde jobben for meg. Alle andre rundt tittet bare rart på meg, og hun i kassa sa i en overraskende tone: "oi, det var jo snilt gjort"
Takk før att du får de fram. Eg selv en av de som hjelper andra og andra har hjelpt meg. De e ikkje nordmenn iallafall.

Jeg ser nordmenn stadig vekk dekker til vinduene sine. De bruker noe som kalles gardiner... For noen idioter liksom.

Ha ha ha ha!!
Hahaha de naboerna har eg. Ett ungt par me 2 små. Har dekket hela huset med gardiner . Å de er nordmenn

Ok. Hvor bor du? Jeg bor i Oslo, østkanten av Oslo faktisk. Har aldri sett at somaliere tildekker vinduene sine med tepper. Bor en somalisk familie ved siden av meg. De var høylydte en gang, så jeg gikk irritert bort for å banke på og be de dempe seg. Damen beklaget så utrolig mye, og inviterte meg inn på en kopp te.

Det er en nordmann i naboblokken min som snyter seg ved å holde en finger på det ene neseboret. Gørra havner over alt. Benken, bordet, bakken, plenen osv.

Har også noen andre nordmenn ved siden av meg som lukter uvasket, urin og røyk. Det er alltid flass på skuldrene til mannen, og damen har alltid fett hår. Hvorfor er dette egentlig en grunn til å hate et folkeslag? Alle mennesker er like mye verdt, og det finnes nok mange somaliere som har en sterk lukt, men det samme gjelder forsåvidt nordmenn, pakistanere, gambere, kurdere osv. Skal man virkelig hate hverandre for slike små ting? Hva skjer med tålmodighet og aksept for andre?

Jeg jobber i NAV og flesteparten i min portefølje er etniske nordmenn. Som ikke jobber... So what!? Er vi ikke alle enige i at folk som snylter på staten, behandler folk dårlig, utøver vold og maktmisbrukt etc er folk vi ikke syns noe om uansett hudfarge og religion?

Jeg syns det er leit at du har hatt noen dårlige opplevelser med somaliere, men jeg kan ikke fatte at dette er grunnlaget til at du hater et folkeslag. Å være rasist er ikke noe å være stolt av. Hva syns du om at folk hater kurdere? Hva om mannen din stadig vekk ble stigmatisert som ekstremist og IS medlem? Kanskje de går av bussen når mannen din kommer på fordi han er tross alt "muslim" og de er jo terrorister. Setter eksempelet på spissen fordi det er jo helt forferdelig å gre alle under en kam.
Thank you :-) image.gif

Jeg ser nordmenn stadig vekk dekker til vinduene sine. De bruker noe som kalles gardiner... For noen idioter liksom.

Ha ha ha ha!!
Hoho så for meg at noen dekket til vindune med avispapir :P nei gud nå har jeg sett for mange filmer.

Her hvor jeg bor trekker folk sjeldent igjen gardinene :) noen burde kanskje det :p ikke så gøy å se rett inn til folk som har seg på sofaen i stua :o

Jeg er redd for mye av den utviklingen som skjer med innvandring, og kulturforkjellene som fører til vold og kriminalitet. Jeg er ikke rasist, men føler noe fremmedfrykt.
Allikevel er en av mine beste venner fra Uganda :P

Jeg er ikke rasist. Å være rasist er vel så vidt jeg har skjønt at man lager et skille på mennesker ut fra hudfarge, og at noen er mer verdt enn andre/ser ned på andre? Det gjør jeg ikke! Og jeg føler jeg har en grunnleggende respekt for andre mennesker, ift tro etc.

MEN, at jeg har mine meninger om feks innvandringspolitikken her til lands er en annen ting. Men det handler ikke om at jeg ser ned på noen. Men merker at man desverre veldig fort blir stempla som rsist hvis man uttaler seg upolitisk korrekt (eh, rettelse : politisk ukorrekt! :D ) om enkelte ting. Det er veldig synd, for da føler man faktisk at andre ser ned på meg igjen, i stedet for å lytte til det jeg har å si:)

Last edited:
NEI :-D

KJenner mange forskjellige folk bla fra Kurdistan, Somalia, Bosnia, Etiopia, Iran, ,,,

Har kun positive opplevelser med mennesker fra andre land :)

(er fullstendig klar over det finnes assholes der ute, men dem har jeg ennå ikke møtt )

PS !!ER SÅ LEI AV DEN SAKEN OM NISSELUER!!

Slutt å bland muslimer inni den saken iallefall!

Hun som dekket denne saken er journalist og tidligere medlem her inne (Hilly77)

Det var en styrer i en barnehage som tok nisseluer vekk slik at barn som var medlem av Jehovas vitne kunne være med på feiringen.

en av mine venninner og tidligere arbeidskollegaer er fra Somalia
Hun er oppvokst på Jæren (sør for Rogaland ) og snakker kav jærsk (æg og dæg)

Hun og hennes 5 brødre har høyskoleutdanning,og har alle godt betalte jobber.
HUn sier da hun bodde i Oslo for mange år siden, så var den veldig negativt å være en somalier,,var en ukultur der som hun iallefall ikke gadd å bli sammenligna med ;)

Men selføgelig er ikke alle somaliere en gjeng døgenikter

"Jeg er ikke rasist, bare liker ikke utlendinger. "

"Jeg er ikke rasist, jeg er bare innvandrerfiendtlig"

"Jeg er ikke rasist, men jeg er skeptisk til andre folkeslag og religioner"

"Jeg er ikke rasist, men jeg hater navere"

"Jeg er ikke rasist, bare rasebevisst"

"Jeg er ikke rasist, men er en tilhenger av norsk tradisjon og tro"

Hvis man ikke ser noe gærnt i den retorikken, så spørs det hvor mye den første setningen egentlig betyr i det store og hele. For meg er det bullshit.
Det er jo bare to av de setningene da, hvis man ser på hva rasist betyr.

Innvandrere kan være av arisk rase - samme rase som en selv. Så å ikke like innvandrere trenger ikke være rasistisk. Man kan være negativ til innvandring av mange grunner, ikke nødvendigvis rasisme. Religion og tro er å tvers av raser.
Så man kan jo fint si at man er negativ til innvandring, men da poengtere at det ikke er av rasisme men av andre årsaker. Man kan være redd for handlingene som utløses av kulturell påvirkning/bakgrunn, uten at man generelt er negativ til folk av en spesiell rase.
Men i slike tilfeller er det kanskje bedre å skrive at man ikke har noe imot den folkegruppen, men tar avstand fra ekstremister innen bla bla bla.

Såklart noen ganger blir den setningen helt feil ja.

Opplever du/dere mye (mer) hverdagsrasisme for tiden?
Før å si de sånt så er eg glad eg e svensk medborger og sier att eg er oppvæxt i Sverige. Før de er eg :-) .
Klart vi mærker det. Sko tro de e vårat fel allt de andra gjør. Snart kan msn ju ikkje si Va du har før region før alla tas under en kant.
Eg er en av de som kom till Sverige som 7 åring, gått på skolan tatt utdannelse. Jobbat å stått så selv. Aldrig har eg levd på staten sina pengar. Allt vi har 1 to mansbollig , en enebolig 2 bilar mm har vi jobbat før selv . Meg og mannen. De er ingen nordmenn/ staten som har gett oss det. Meg og mannen har jobbar før våran framtid ,våra barns framtid . Så eg har meg selv å takka inga andra.

Øverste kommentaren er fra meg og den nederste er et svar til meg. På tv2 sine facebook sider. Jeg svarte på en kommentar noen skrev om at det ikke fantes NORSKE muslimer.

Og hvis noen skulle tvile så er jeg fryktelig norsk!

1448826181138.jpg

Rasister fins overalt og de koser seg bak dataskjermen

Litt "morsom" historie om hverdagsrasisme:

Min venn og kollega..opprinnelig kurder men kom til Norge som baby, står i rulletrappa på Sola flyplass.
Noen hakk bak han står to middelaldrene kvinner og snakker til hverandre:

-Se foran oss..der står det en sånn utlenning! tyyypisk dem å breie seg utover så det ikke går ann å komme seg forbi!

Han snur seg og smiler bredt : Hvis dokke hadde spurt fint ,så kanskje eg hadde flytta meg ?!

Hoho så for meg at noen dekket til vindune med avispapir :P nei gud nå har jeg sett for mange filmer.

Her hvor jeg bor trekker folk sjeldent igjen gardinene :) noen burde kanskje det :p ikke så gøy å se rett inn til folk som har seg på sofaen i stua :o
Oi.. sorry ass, trodde ikke noen så det :eek: :p

Før å si de sånt så er eg glad eg e svensk medborger og sier att eg er oppvæxt i Sverige. Før de er eg :) .
Klart vi mærker det. Sko tro de e vårat fel allt de andra gjør. Snart kan msn ju ikkje si Va du har før region før alla tas under en kant.
Eg er en av de som kom till Sverige som 7 åring, gått på skolan tatt utdannelse. Jobbat å stått så selv. Aldrig har eg levd på staten sina pengar. Allt vi har 1 to mansbollig , en enebolig 2 bilar mm har vi jobbat før selv . Meg og mannen. De er ingen nordmenn/ staten som har gett oss det. Meg og mannen har jobbar før våran framtid ,våra barns framtid . Så eg har meg selv å takka inga andra.
Jeg er selv ganske mørk. Mørk hudtone, mørkt hår, svarte øyenvipper og bryn. Opplevde (merkelig nok) rasisme forrige uke :o ( Faren min ble/blir alltid tatt for
Utenlandsk) .Jeg hadde på meg pannebånd/ turban sak. Spurte om å låne en telefon i en butikk. Ble behandlet som en kriminell. Ufattelig arrogant og nedenfra og ned holdning. Fikk streng beskjed om å ikle ringe utlandet ect ect. Satt igjen med særdeles dårlig smak i munnen i etterkant. Liker absolutt ikke utviklingen. Kan bare tenke meg hvordan andre opplever hverdagsrasisme nå

Øverste kommentaren er fra meg og den nederste er et svar til meg. På tv2 sine facebook sider. Jeg svarte på en kommentar noen skrev om at det ikke fantes NORSKE muslimer.

Og hvis noen skulle tvile så er jeg fryktelig norsk!

Vis vedlegget 148243

Rasister fins overalt og de koser seg bak dataskjermen
De yngler for tiden føler jeg. Bra du kommentere! Jeg prøver det jeg kan selv. Viktig at man står opp mot idiotien!!!

De yngler for tiden føler jeg. Bra du kommentere! Jeg prøver det jeg kan selv. Viktig at man står opp mot idiotien!!!
Ja de gjør det!
Jeg kommenterer fordi jeg håper kanskje en person tar det til seg og søker fakta! :-)
Noen ting greier jeg ikke å unngå å kommentere!

Back
Topp