Ok. Hvor bor du? Jeg bor i Oslo, østkanten av Oslo faktisk. Har aldri sett at somaliere tildekker vinduene sine med tepper. Bor en somalisk familie ved siden av meg. De var høylydte en gang, så jeg gikk irritert bort for å banke på og be de dempe seg. Damen beklaget så utrolig mye, og inviterte meg inn på en kopp te.
Det er en nordmann i naboblokken min som snyter seg ved å holde en finger på det ene neseboret. Gørra havner over alt. Benken, bordet, bakken, plenen osv.
Har også noen andre nordmenn ved siden av meg som lukter uvasket, urin og røyk. Det er alltid flass på skuldrene til mannen, og damen har alltid fett hår. Hvorfor er dette egentlig en grunn til å hate et folkeslag? Alle mennesker er like mye verdt, og det finnes nok mange somaliere som har en sterk lukt, men det samme gjelder forsåvidt nordmenn, pakistanere, gambere, kurdere osv. Skal man virkelig hate hverandre for slike små ting? Hva skjer med tålmodighet og aksept for andre?
Jeg jobber i NAV og flesteparten i min portefølje er etniske nordmenn. Som ikke jobber... So what!? Er vi ikke alle enige i at folk som snylter på staten, behandler folk dårlig, utøver vold og maktmisbrukt etc er folk vi ikke syns noe om uansett hudfarge og religion?
Jeg syns det er leit at du har hatt noen dårlige opplevelser med somaliere, men jeg kan ikke fatte at dette er grunnlaget til at du hater et folkeslag. Å være rasist er ikke noe å være stolt av. Hva syns du om at folk hater kurdere? Hva om mannen din stadig vekk ble stigmatisert som ekstremist og IS medlem? Kanskje de går av bussen når mannen din kommer på fordi han er tross alt "muslim" og de er jo terrorister. Setter eksempelet på spissen fordi det er jo helt forferdelig å gre alle under en kam.