Og over til en som får ting sagt:
Fra ranablad.no
"I sosiale medier leser jeg ofte om folk som påpeker at de absolutt ikke er rasister, men som fortsatt ønsker å dele sine rasistiske synspunkter. Mange skriver «Jeg er ikke rasist, men ...» slik er det mulig uttrykke sin mening uten å måtte redegjøre for sin uttalelse, og dermed beskytte seg mot mulig kritikk.
Flere ganger har jeg observert følgende ytringer – denne er en av de vanligste: «Jeg er absolutt ikke rasist, men jeg synes det er galt at innvandrere kommer hit og tar jobbene våre». Det er ingen som tar ta jobbene. De som har den beste kompetansen for jobben – får jobben. Enkel matematikk. Hvis du bor i Norge, må du gjøre det på lik linje med alle andre. Alt annet er tull. Flere skriver «at vi må ta vare på vårt eget folk før vi tar vare på flyktninger». Er det ikke mulig gjøre begge deler? Hvorfor sette sårbare og svake grupper opp mot hverandre?
Noen bare elsker de norske landslagspillerne i fotball med flerkulturell bakgrunn når de spiller for Norge, men når kampen er over misliker de innvandrere, og når du bygger ditt kjøkken er det flott at polakkene er her. Men hvis en innvandrer oppfører seg dårlig så er alle innvandrere idioter. Har du noen gang lagt merke til at det også er Nordmenn som også oppfører seg dårlig? Betyr det da at du også er dum?
Jeg blir ofte kalt for politisk korrekt og har den siste tiden blitt oppmerksom på at dette nærmest blir brukt som et skjellsord? Å kalles PK er ment som en fornærmelse. Er man politisk korrekt er man nemlig kjedelig, nedlatende og helt humørløs. Jeg kan ikke unngå å tenke at det er litt merkelig, for hva er det motsatte? Å være politisk ukorrekt? Å være rasistisk og anti-feminist? Men jeg vil faktisk beskrive meg selv som politisk korrekt, så mange av «haterne» har altså helt rett. Å være PK betyr at jeg forsøker å fremme menneskelig likeverd og muligheter uavhengig av kjønn, etnisitet, rase (hvis vi må bruke det ordet), seksuell orientering, funksjonshemming, etc. Selvfølgelig, har jeg også fordommer, og selvsagt kan jeg handle egoistisk i en rekke situasjoner, men jeg prøver å være så solidarisk jeg kan. Det gjør uten tvil, de fleste PK - folk. Jeg dømmer mennesker etter deres handlinger og personlighet, ikke etter deres hudfarge.
Men noen ganger blir man tvunget til å gå de ideologisk delikate brytekampene på sosiale medier. Av og til er det ikke nok å bare tie rasistiske ytringer i hjel. Av og til er det bra å svare på ytringer som er totalt respektløse ovenfor minoritetsgrupper. Det virker som mange mener at alt skal være som det alltid har vært, at Norge ikke skal forandres av mennesker med flerkulturell bakgrunn – og så sprer nett-trollene ut sine rasistiske ytringer på sosiale medier, i sin frustrasjon over at samfunnet og verden forandres- slik den alltid har gjort. Og som oftest er nett-trollene godt voksne menn.
(...)
Du er absolutt ikke en rasist, men du misliker innvandrere. Jeg er absolutt ikke nærsynt, men jeg bruker briller. Ser du hykleriet?"