Er du nøye på kostholdet til barna?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Takk for hilsningene dine ;)
Jeg har allerede nevn at jeg egentlig er ferdig med denne diskusjonen, da det ikke var dette som var målet med kommentaren min i det hele tatt! Syns derfor det er litt kjipt at dette blir rettet mot meg...igjen!
Føler flere av dere angriper meg fordi JEG personlig ikke syns det burde være et tilbud. Jeg sa aldri at det var teit av foreldre å velge denne "sjokomelken", eller at de som syns det er et greit tilbud er teite -så hvorfor angripe meg kun fordi jeg ikke syns det burde vært et tilbud?
Helt greit at dere ikke deler mitt synspunkt, men det er vel ikke vits i å male videre på det?
Tråden handler om barns kosthold og om du er opptatt av ditt barns kosthold. Diskusjonen her har plutselig gått over til: hva syns du om sjokomelk på skolen?

Så igjen... jeg er ferdig med denne diskusjonen og setter pris på om dere andre kan respektere det. Vi er alle forskjellige og har delte meninger -det MÅ respekteres!

hilsninger?
jeg mente absolutt ikke å gå til angrep på deg, eller noen andre, jeg siterte deg, fordi det var relevant til mitt svar. at vi er uenige , er vel saken, det var bare ment som et svar, og det har med kostholdet til min sønn.
jeg har aldri nevnt at jeg syntes andre er teite eller har aldri ment å angripe noen.
mente ingenting personlig mot noen.
jeg har bare en annen mening ;) ikke noe negativt om andre i det hele tatt.
tenkte at det var et diskusjonsfora, og der kan man være uenige.
jeg så ikke at du ikke ville snakke om det mer, da jeg kommenterte uten å ha lest hele tråden først.

jeg må virkelig beklage om du følte siteringen ble angrep. det var absolutt ikke meningen.
jeg respekterer virkelig at andre har andre meninger enn meg selv, det skulle bare mangle, verden hadde blitt kjedelig uten ;)

Nei, det er IKKE bedre at barna får Nugatti på skiva enn ingenting… Hårresisende…
Er det rart det er mye problematikk med atferdsproblemer rundt barn, når det er så lite kunnskap å hente ? :eek:

Foreldre skkulle deltatt på et obligatorisk kosthold og ernæringskurs for barn!

Jeg er veldig opptatt av hva mine barn spiser. Og de spiser alt med stor apetitt! Brokkoli, blomkål, spinat++++
Spørs helt hvordan du legger det frem for dien barn, tilvenning osv..

men de får i seg kalsium ol da. hilsen en mor med barn som brekker seg av melk, ost ol.
spiser grønnsaker ol, så er godt vandt med smaker som ikke er søte.
Like gjerne å drite i melk som drikke. Det er så mye melk i norsk mat at man trenger ikke drikke melk for å få i seg nok kalsium. Med mindre det er melkeallergi er det "ingen" norske barn med kalsium mangel. Jernmangel derimot er veldig vanlig og en av årsakene er for mye kalsium (i tillegg til for lite jern og cvitamin da).

Like gjerne å drite i melk som drikke. Det er så mye melk i norsk mat at man trenger ikke drikke melk for å få i seg nok kalsium. Med mindre det er melkeallergi er det "ingen" norske barn med kalsium mangel. Jernmangel derimot er veldig vanlig og en av årsakene er for mye kalsium (i tillegg til for lite jern og cvitamin da).

han fikk påvist lite kalsium. så jo det går ann ;)

og vi fortsetter med melken med sjokokladesmak, det er minimalt med sukker i den, og han spiser ellers grønnsaker og frukt ol. =)

At kumelk er for kalver er jo din mening. De allerfleste ernæringsfysiolog anbefaler kumelk til barn. Min sønn har melkeallergi og det er fare for at han får kalsium mangel og det er faktisk ikke bra for barn. Og nei, havremelk (som forresten smaker grusomt) er ikke en god nok erstatning ;)
Å gi barn mye soyamelk er ikke bra, mye havremelk er ikke bra, mye rismelk er ikke bra. Skulle virkelig ønske at min gutt kunne fått ekte kumelk :)

Om skolen skal legge seg opp i nista til elevenes så er det en stor overtråkk av privatlivet vårt, da må de selv stå for lunsjen til elevene.
Vi lever i Norge og ikke nordkorea, ett fritt land der vi heldigvis kan bestemme hva vi vil spise på maten vår selv. Hadde du synes det var greit at din jobb bestemte at det var nei mat og det var ja mat?

I Norge i dag får vi større og større problemer med at unge mennesker slanker seg, vil endre kroppen sin er misfornøyd med seg selv, Jeg er nesten hundreprosent sikker på at det er all fokuset vi har på all nei mat. Det begynner allerde som små barn at nei den sjokoladen kan ikke du ta, ta et eple i steden.
Hva med å klare å ha to tanker i hode samtidig? Ha et sunt normalt kosthold, med både sukker og syltetøy på skiven.
Er mye verre at foreldre lar barna sitte tre timer foran en skjerm etter skolen, i steden for å være aktive med de.

Og du det er mange barn som ikke drikker vann. Er det bedre med juice og saft? Eller synes du at barn heller kan la være å drikke?
For oss er drikke ti ganger viktigere enn mat, jeg har ett barn som elsker vann og ett barn som nekter å drikke vann til og med i barnehagen! Har gjort det samme med de begge.. Er det ikke rart at barn er så forskjellig?
Har du noen kilder på påstandene dine i første innlegg her?
Jeg vil gjerne se dem, isåfall!
Ungen vår har også melkeallergi og i samråd med fastlege og allmennlege får han ikke noe tilskudd av kalsium. Han drikker havremelk (hva er egentlig overdreven bruk av dette?), og tro det eller ei; man får andre matvarer som er rike på kalsium også..

Her ble det mye diskusjon.
Jeg har ikke sett oppi matpakkene til klassevennene til 6-åringen min, så det kan jeg ikke uttale meg om. Han fortalte en gang om ei jente som hadde grove rundstykker med brunost, som hun ikke likte, så han hadde byttet den til seg mot sin wrap med ost og skinke som han ikke ville ha. Han hadde også fått en pepperkake av en gutt som sitter ved siden av han, da bananen han hadde med selv var litt brun og ikke så fristende :rolleyes:
Så hyggelig - tenkte jeg - da han fortalte om disse hendelsene.

Det sagt - vi er mye mer opptatt av at han skal få ha med VARIERT innhold i matpakkene. Jeg husker med gru lange skoledager på barneskolen hvor jeg gikk sulten fordi to tørre brødskiver med ost ikke gav med nok påfyll for en lang dag - noe som ofte førte til at jeg dro på butikken på vei hjem og pøste på med sukkerbomber for å døyve den værste sulten!

Vår 1. klassing får selvsagt grovt brød med godt pålegg (innimellom brunost ja!), men vi har ofte variasjoner som middagsrester (fiskekaker, kjøttboller, skinke, fullkornspasta og grønnsaker) og alltid med grukt. Gjerne yoghurt også, men med lite tilsatt sukker.

Han får skolemelk også, men hadde ikke trengt det da han drikker endel melk hjemme. Men slik ble det når "alle andre" skulle ha. Så får vi heller begrense det hjemme istedet.

Har du noen kilder på påstandene dine i første innlegg her?
Jeg vil gjerne se dem, isåfall!
Ungen vår har også melkeallergi og i samråd med fastlege og allmennlege får han ikke noe tilskudd av kalsium. Han drikker havremelk (hva er egentlig overdreven bruk av dette?), og tro det eller ei; man får andre matvarer som er rike på kalsium også..

Det er bare å Google :)
Står masse om både rismelk og soyamelk på nett.
Rismelk er det mye arsen i, anbefales ikke til barn under 6 år, soyamelk er det mye planteøstrogen i. I mange land fraråder de å gi dette til barn under 3 år.
I havren så er det mye muggsopper, da er det naturlig at det er i havremelken også. Vi bruker også havremelk som erstatning, beste alternativet av disse tre :) Men jeg har snakket med min kliniske ernæringsfysiolog om dette og hun anbefaler da ikke å store mengder av den heller. Nettopp fordi det er havre i annet vi spiser også. Sikkert mye meninger om dette også :) Men jeg spurte hun om dette da jeg kom over dette på nett.
Som sagt det er ikke problemløst å bare kutte ut kumelk til barn.
Og klart jeg vet det er kalsium i mye annen mat også, men barn som ikke får noen melkeprodukter er utsatt for å få kalsiummangel. Nettopp fordi de får ikke i seg like store mengder som de som spiser og drikker melkeprodukter :)
Her får han aldri mer enn to glass med havremelk om dagen, nettopp fordi jeg har alt dette i bakhodet :)

Det er bare å Google :)
Står masse om både rismelk og soyamelk på nett.
Rismelk er det mye arsen i, anbefales ikke til barn under 6 år, soyamelk er det mye planteøstrogen i. I mange land fraråder de å gi dette til barn under 3 år.
I havren så er det mye muggsopper, da er det naturlig at det er i havremelken også. Vi bruker også havremelk som erstatning, beste alternativet av disse tre :) Men jeg har snakket med min kliniske ernæringsfysiolog om dette og hun anbefaler da ikke å store mengder av den heller. Nettopp fordi det er havre i annet vi spiser også. Sikkert mye meninger om dette også :) Men jeg spurte hun om dette da jeg kom over dette på nett.
Som sagt det er ikke problemløst å bare kutte ut kumelk til barn.
Og klart jeg vet det er kalsium i mye annen mat også, men barn som ikke får noen melkeprodukter er utsatt for å få kalsiummangel. Nettopp fordi de får ikke i seg like store mengder som de som spiser og drikker melkeprodukter :)
Her får han aldri mer enn to glass med havremelk om dagen, nettopp fordi jeg har alt dette i bakhodet :)
Jeg ble veldig nysgjerrig på dette med havre og muggsopp :p ;)

Enste jeg kom frem til er at det generelt er for mye muggsopp i norske kornprodukter, og at hvete er verstingen :confused: Ut ifra dette tenker jeg at man dermed burde kutte på hvete og heller gi mer havre :p ;)

http://www.aftenposten.no/nyheter/i...odukter-kan-vare-farlig-for-barn-7168748.html

Havre er jo genrelt en "in" matsort og inneholder masse gode næringsstoffer, blant annet jern. Vi bruker jo masse havre, i hjemmelaget grøt, knekkebrød, brød, frokostblanding...og tenker at så lenge mattilsynet/matportalen/myndighetene etc kommer med en advarsel om at havre er skadelig så fortsetter vi med dette ;)

Arsen i rismelk er jeg kjent med, det er påvist og frarådes å gi til små barn. Så det ligger vi unna. Soya er jo ekstremt omdiskutert, og man finner ulike svar alt ettersom hva og hvordan man googler :confused: Kom over en studie via google scholar hvor det var påvist at soya kan redusere forekomst av ulike former for kreft bla, noe som er gode nyheter. Vi gir ikke soya å drikke, men bruker det som yoghurt, fløte, is, ost etc. og kommer nok til å fortsette med det også. I asia bruker de ekstremt mye soya og tofu, og de har betydelig mindre forekomst av hjerte- og karsykdommer, enkelte typer kreft og kolesterolproblemer enn i vesten :)

Jeg syntes ikke andre skal bestemme, men jeg syntes det er flott at skoler og barnehager har noen retningslinjer! Ikke alle som er like ressurssterke når det kommer til valg for egne barn!

Back
Topp