Er du nøye på kostholdet til barna?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Mener du virkelig at dagens kosthold til ola nordmann er lik som for 20 år siden?:o jeg er like overrasket hver dag jeg er på senter eller butikk og treffer på barneskoleelever som går å kjøper seg "lunsj" på butikken. Boller og brus spiser de! Det gjorde ihvertfall ingen på vår skole. Vi fikk ikke gå ut av skolens område engang vi. Mange ungdommer drikker jo litervis med brus hver dag. Det er jo en grunn for at overvekt blant barn er blitt et stort tema..

Jeg var i butikken hver dag jeg på skolen når jeg var ungdom. Kjøpte meg en frøloff med stratos ;)
Det gjorde samtidige av de jeg gikk på skolen med. Ingen av de små barna jeg kjenner går alene på butikken og drikker litervis med brus ;) At ungdom har ett annet kosthold enn de hjemme er jeg helt med på, jeg sluttet å spise middag med mine foreldre når jeg var 15. Jobbet å tjente mine egene penger og det var mindretallet som spiste hjemme her vi bor. Men nå snakket jeg om barneskoleelever, der er det ikke store forskjellen fra før. De spiser hjemme og de fleste lager middag hver dag, eneste forskjellen er at det er flere som er hysteriske over sukker og kosthold. Så noen barn får ekstremt usunt forhold til sukker når de har mer frihet fordi sukker har vært nei, nei hele livet.
God middelvei er min mening et mye sunnere kosthold :)

Men om alle andre har det spiller da ingen rolle? Det er da du som bestemmer? Her hjelper det lite om alle andre barna drikker saft i flaskene, min får vann. Det spiller heller ingen rolle om alle andre barna får gå ut får lekser, her må leksene gjøres. Det spiller heller ingen rolle om alle andre barna sitter foran i bilen, mine sitter bak. Jeg er en mamma og da får jeg heller være den store stygge ulven det er min jobb! Og ikke forvente at alle skal gjøre likt som oss for der er enklest for meg.
Hvorfor må alle ha like regler? Hvorfor skal alt være så likt? Verden er urettferdig like greit å lære det med engang ;)

Nå syns jeg egentlig hele poenget mitt med det første innlegget forsvinner!
Er ikke nødvendig å bli ufin.
Jeg er klar over min jobb som mor og hvilket ansvar det innebærer.
Jeg sa bare at jeg missliker at det er et tilbud, hva andre syns og menet er opp til dem. Jeg "rakker" ikke ned på de som syns det er greit.
Så JEG personlig skulle ønske at det ikke var et alternativ.. Nok om den saken!

Jeg sa bare at jeg missliker at det er et tilbud, hva andre syns og menet er opp til dem. Jeg "rakker" ikke ned på de som syns det er greit.
Sign:)

Jeg var i butikken hver dag jeg på skolen når jeg var ungdom. Kjøpte meg en frøloff med stratos ;)
Det gjorde samtidige av de jeg gikk på skolen med. Ingen av de små barna jeg kjenner går alene på butikken og drikker litervis med brus ;) At ungdom har ett annet kosthold enn de hjemme er jeg helt med på, jeg sluttet å spise middag med mine foreldre når jeg var 15. Jobbet å tjente mine egene penger og det var mindretallet som spiste hjemme her vi bor. Men nå snakket jeg om barneskoleelever, der er det ikke store forskjellen fra før. De spiser hjemme og de fleste lager middag hver dag, eneste forskjellen er at det er flere som er hysteriske over sukker og kosthold. Så noen barn får ekstremt usunt forhold til sukker når de har mer frihet fordi sukker har vært nei, nei hele livet.
God middelvei er min mening et mye sunnere kosthold :)
Ja det må finnes en god middelvei:)

Jeg er enig i at det ikke burde være ett tilbud, men jeg synes alikevel ikke det skaper noe dilemma for meg selv om det er det.

Jeg gjør det jeg syned er riktig uavhengig av hva andre gjør, og jentungen har lært seg at slik er det, og stiller ikke mer spørsmålstegn ved det.

(Og forøvrig kan jeg ikke se at noen har vært ufine, bare uenige.)

Det er også noe å tenke på for oss som bare hører at barna kommer hjem og forteller om andre barn som har med kaker, muffins og pannekaker i matpakken sin.

1) Det kan være en sunn variant
2) Det kan være underliggende og gode grunner til at de har det

Takk for nyttig innlegg:)

Bare hyggelig :)
Jeg tror mange får høre at andre har med kaker etc... men det foreldrene ikke vet er at det er sunne varianter.
Jeg bruker ofte helgene på å lage ting og tang og fryse det ned.
Mine har også med vafler på skolen.
De lager jeg uten sukker og med grovt mel.

Er ikke helt urokkelig. Sender med ordentlig mat i bhg, men kan kose oss litt hjemme uavhengig av dag :-) prøver å ha et sunt utgangspunkt

Er jeg ufin? Hva er jeg ufin med, jeg er kun uenig med deg at det skaper ett problem. For som mamma så må jeg ta slike valg hele tiden.

Last edited:
Bare hyggelig :)
Jeg tror mange får høre at andre har med kaker etc... men det foreldrene ikke vet er at det er sunne varianter.
Jeg bruker ofte helgene på å lage ting og tang og fryse det ned.
Mine har også med vafler på skolen.
De lager jeg uten sukker og med grovt mel.
Ja, ikke sant, og da er jo de vaflene i prinsippet det samme som brød:) Jeg synes ungene dine høres heldige ut, jeg. Jeg håper ikke du blir utsatt for unødvendige fordommer!

Ja, ikke sant, og da er jo de vaflene i prinsippet det samme som brød:) Jeg synes ungene dine høres heldige ut, jeg. Jeg håper ikke du blir utsatt for unødvendige fordommer!

Ikke som jeg hører noe om :)
Det er fritt for å sende med hva man vil på skolen egentlig.
Jeg har sagt ifra hva det er i matboksene til barna mine til lærerene. Aldri fått høre noen ting :)

Den er lite sukker i, og var til laktosebarn før de fikk vanlig laktosemelk. Folk må undersøke før de blir sjokkerte altså.
Det er alldeles ikke vanlig sjokomelk
Enig:P
Min gutt har valgt denne "sjokolade"melken;)

Men om alle andre har det spiller da ingen rolle? Det er da du som bestemmer? Her hjelper det lite om alle andre barna drikker saft i flaskene, min får vann. Det spiller heller ingen rolle om alle andre barna får gå ut får lekser, her må leksene gjøres. Det spiller heller ingen rolle om alle andre barna sitter foran i bilen, mine sitter bak. Jeg er en mamma og da får jeg heller være den store stygge ulven det er min jobb! Og ikke forvente at alle skal gjøre likt som oss for der er enklest for meg.
Hvorfor må alle ha like regler? Hvorfor skal alt være så likt? Verden er urettferdig like greit å lære det med engang ;)
Jeg har ikke hatt noen problemer med å ha egne regler for min sønn, så er forsåvidt enig med deg her. Men jeg tenker på andre barn enn mine egne. Ja selv om det ikke er "min sak" så bryr jeg meg. Dette er en av de tingene som øker barnas inntak av søtt. Selv om jeg selv ikke personlig har noe problem med det, er det kjipt å sitte å se alle barna som får et dårligere kosthold fordi "normen" på hverdagskost blir søtere, fetere og saltere. Desverre har ikke alle barna ressurssterke foreldre og det blir større klasseskille. Sånn sett kan det være greit med like regler og strenge regler i "offentligheten" som feks skole, bhg, fritidsaktiviteter ol som gir best mulig oppvekstvilkår /gjevner ut forskjellene for de med ressurssvake foreldre. Studier viser forskjeller i kostholdet hos barn i forskjellige økonomiske og sosiale lag. I Norge går de aller fleste på offentlige skoler og her møtes barn fra alle bakgrunner - en ypperlig mulighet til å utgjevne forskjeller:)

Jeg har ikke hatt noen problemer med å ha egne regler for min sønn, så er forsåvidt enig med deg her. Men jeg tenker på andre barn enn mine egne. Ja selv om det ikke er "min sak" så bryr jeg meg. Dette er en av de tingene som øker barnas inntak av søtt. Selv om jeg selv ikke personlig har noe problem med det, er det kjipt å sitte å se alle barna som får et dårligere kosthold fordi "normen" på hverdagskost blir søtere, fetere og saltere. Desverre har ikke alle barna ressurssterke foreldre og det blir større klasseskille. Sånn sett kan det være greit med like regler og strenge regler i "offentligheten" som feks skole, bhg, fritidsaktiviteter ol som gir best mulig oppvekstvilkår /gjevner ut forskjellene for de med ressurssvake foreldre. Studier viser forskjeller i kostholdet hos barn i forskjellige økonomiske og sosiale lag. I Norge går de aller fleste på offentlige skoler og her møtes barn fra alle bakgrunner - en ypperlig mulighet til å utgjevne forskjeller:)

Hadde denne sjokomelken vi snakket om vært forferdelig usunn hadde jeg vært til en viss grad enig med deg, denne her er ikke stort mer søtere enn vanlig melk.
Og om offentlig instanser skal legge seg opp i noe så privat om hva barnet har på niste, hva de drikker osv så får de heller innføre at alle får måltider på skolen og ingen har med niste.
Vi må få lov til å styre hva vi spiser selv uten at andre foreldre eller lærere skal legge seg opp i det. Vi har helsesøstere på skolen som både veier å sjekker barna, er det alarmerende farlig kosthold hos ett barn så kan hun/han innkalle foreldrene å ta det den veien.
Jeg synes det går altfor langt i hva foreldre skal bestemme over andre. Ikke godtepose i bursdag, ikke kake, ikke ha med pannekaker på skolen osv osv.
Jeg oppdrar mitt barn og gjør det jeg mener er riktig, det gjør de fleste foreldre. Synes det er flott jeg at det har kommet ett alternativ til vanlig melk, de burde hatt enda fler alternativer enn dette :)

Sier ikke at ungen tar skade av det heller!
Men JEG syns det er unødvendig av skolesystemet å lage en slik ordning som gir soleklar missunnelse blandt barna. Hvorfor skal det tilbys sjokolademelk?!?

Det var da ikke noe angrep på deg. Jeg bare mente det at det trenger ikke å være så traumatisk at man ikke får absolutt alt som alle andre har.
Jeg er heller ikke for sjokolademelk på skolen.

Han spiser det vi spiser, og vi spiser litt godis utenom helger, han får saft noen ganger midt i uka og brus i helgene.. I matpakken får han brød og vann, prøver å spise rene produkter til middag. Han kunne spist sunnere, men vil tro vi har ett normalt forhold til mat og ett variert kosthold :)

Nei klart en tar ikke skade av det:p men det kan faktisk føre til en ting å mobbe om.. Trist når det er så unødvendig..

Det er fryktelig mye en kan bli mobbet for, men det betyr ikke at alle barn skal ha alt likt.
Og jeg syns ikke sjokolademelk burde være i skolen. ;)

Sier ikke at ungen tar skade av det heller!
Men JEG syns det er unødvendig av skolesystemet å lage en slik ordning som gir soleklar missunnelse blandt barna. Hvorfor skal det tilbys sjokolademelk?!?

det er melk med lett sjokoladesmak. virkeli ikke typisk sjokolademelk.'
hele livet vfil det være forskjeller.

jeg synes ikke det er hårreisende med slik melk, jeg er takknemmelig for at det er et alternativ.
hilsen en mor som fikk åpnet vanlig lettmelk hjem hver dag i 2 klasse, nesten urørt. =/ nå drikker han endelig melk. og det er knapt med sukker i den.

Det er en av de sunneste sjokomelkene på markedet -ja... MEN, det er alikevel mer usunt enn vanlig melk..

men de får i seg kalsium ol da. hilsen en mor med barn som brekker seg av melk, ost ol.
spiser grønnsaker ol, så er godt vandt med smaker som ikke er søte.

Back
Topp