Nei klart en tar ikke skade av detPå barneskolen hadde vi også sjokolademelk en periode. Selv om jeg hadde veldig lyst på det, så ville ikke pappa bruke penger på det, så jeg fikk ikke. Det har ikke skadet meg.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei klart en tar ikke skade av detPå barneskolen hadde vi også sjokolademelk en periode. Selv om jeg hadde veldig lyst på det, så ville ikke pappa bruke penger på det, så jeg fikk ikke. Det har ikke skadet meg.![]()
Den er lite sukker i, og var til laktosebarn før de fikk vanlig laktosemelk. Folk må undersøke før de blir sjokkerte altså.
Det er alldeles ikke vanlig sjokomelk
inneholder kun 0,7 % fett, er tilsatt kun 0,5% sukker og den er beriket med vitamin D. Det står om lettmelk med mild kakaosmak
Jeg kan vel bli like sjokkert selv om det er for laktosebarn? Er jo like ille uansett.. Finnes jo mye laktosefri melk uten at det må være sjokolademelk. For meg har ikke sukkerinnhold betydning for sjokket mitt. Jeg synes det er feil at barn blir vandt til at "alt" skal smake søtt og sjokolade i dag..
Noen barn drikker ikke ren melk, så flott da at de får ett alternativ. På vår skole er ikke disse ett valg, men isteden appelsinjuice. Mye verre å servere juice synes jeg, da det er skadelig på tenna.
Jeg drakk ikke vanlig melk gjennom skolen, men hadde med sjokopulver, som også resten av klassen hadde. Og det er 20 år siden... Så det er ikke noe nytt at barn heller foretrekker smak isteden for dem grusomme melkesmaken![]()
Syns ikke akkurat appelsinjus var et bedre alternativ. Det er 20 år siden jeg også gikk på barneskolen og det var et fåtall av elevene som hadde med seg oboy o.l
Er klar over at det ikke er noe nytt at barn liker smaken.. Men syns fortsatt det blir litt feil å tilby sjokolademelk på skolen -dyrere er den også!
Klart den er dyrere. Det er jo en selvfølgeOm min sønn ikke drakk noe i løpet av skoledagen, ville jeg heller at han drakk litt melk med smak. Veldig mange barn som ikke liker melk, og det kan jeg virkelig forstå. Så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det?
![]()
Men min gutt liker egentlig vanlig melk! Det er jo det som er problemet.. Han foretrekker sjokomelk så klart, og når "alle" andre har vil han også ha. Som jeg skrdv tidligere så må jeg da velge å enten være den store stygge ulven som sier nei, eller gi etter for noe jeg er i mot. Da føler jeg at min gutt får en "uvane" han aldri har hatt før..
Jeg hadde selv med oboypulver til skolemelken, jeg liker ikke melk selv..MEN jeg synes alikevell det er unødvendig at de selger sjokolademelk på skolen. Det at vi drakk sjokolademelk som barn gjør ikke at det automatisk er greit idag. Og idag har barna et HELT annet kosthold enn vi hadde som barn. Det er også litt viktig å ta megNoen barn drikker ikke ren melk, så flott da at de får ett alternativ. På vår skole er ikke disse ett valg, men isteden appelsinjuice. Mye verre å servere juice synes jeg, da det er skadelig på tenna.
Jeg drakk ikke vanlig melk gjennom skolen, men hadde med sjokopulver, som også resten av klassen hadde. Og det er 20 år siden... Så det er ikke noe nytt at barn heller foretrekker smak isteden for dem grusomme melkesmaken![]()
Men poenget er jo at dette er noe som er veldig unødvendig. Hvilket regler familier har er en ting, men å skape et nytt unødvendig "behov" hos ungene er jo ikke vits. De som ikke liker vanlig melk kan jo ta med seg pulvet hjemme slik vi gjorde for 20år sidenMen om alle andre har det spiller da ingen rolle? Det er da du som bestemmer? Her hjelper det lite om alle andre barna drikker saft i flaskene, min får vann. Det spiller heller ingen rolle om alle andre barna får gå ut får lekser, her må leksene gjøres. Det spiller heller ingen rolle om alle andre barna sitter foran i bilen, mine sitter bak. Jeg er en mamma og da får jeg heller være den store stygge ulven det er min jobb! Og ikke forvente at alle skal gjøre likt som oss for der er enklest for meg.
Hvorfor må alle ha like regler? Hvorfor skal alt være så likt? Verden er urettferdig like greit å lære det med engang![]()
Hva er ulikt? Vi spiser helt likt som jeg gjorde som barn. Var ute i blant å spiste, hjemme å spiste middagen til mamma, brus på lørdag og godteri i helgen. Noen ganger kake i matboksen, pannekaker til middag.Jeg hadde selv med oboypulver til skolemelken, jeg liker ikke melk selv..MEN jeg synes alikevell det er unødvendig at de selger sjokolademelk på skolen. Det at vi drakk sjokolademelk som barn gjør ikke at det automatisk er greit idag. Og idag har barna et HELT annet kosthold enn vi hadde som barn. Det er også litt viktig å ta meg![]()
Men poenget er jo at dette er noe som er veldig unødvendig. Hvilket regler familier har er en ting, men å skape et nytt unødvendig "behov" hos ungene er jo ikke vits. De som ikke liker vanlig melk kan jo ta med seg pulvet hjemme slik vi gjorde for 20år siden![]()
Mener du virkelig at dagens kosthold til ola nordmann er lik som for 20 år siden?Hva er ulikt? Vi spiser helt likt som jeg gjorde som barn. Var ute i blant å spiste, hjemme å spiste middagen til mamma, brus på lørdag og godteri i helgen. Noen ganger kake i matboksen, pannekaker til middag.
Og ingen av de jeg kjenner, i klassen til min sønn, barnehagen osv spiser så forferdelig usunt. De aller fleste spiser en normal kost. Det at de selger dette på skolen er jo fordi det er etterspørsel og mye bedre å få den med lite sukker og fett enn å ha med sjokopulver hver dag. Og så flott at barn får i seg veske! Det er utrolig viktig, mye viktigere enn maten![]()
Ja klart det hadde jo selvfølgelig skapt misunnelse. Men da er det ikke skolen som skaper dette "behovet" men foreldrene selv.Men hvorfor skal de trenge å ta med pulver når du får kjøpt en mye sunnere variant på skolen? Hva er forskjellen om 20 elever har med oboy, eller kjøper sjokomelk på skolen. Skaper da like mye misunnelse hos de to som ikke får sjokomelk?
Det var mange som kjøpte boller,, brus og godteri på butikken da jeg gikk på skolen også, det er da ikke noe nytt.Mener du virkelig at dagens kosthold til ola nordmann er lik som for 20 år siden?jeg er like overrasket hver dag jeg er på senter eller butikk og treffer på barneskoleelever som går å kjøper seg "lunsj" på butikken. Boller og brus spiser de! Det gjorde ihvertfall ingen på vår skole. Vi fikk ikke gå ut av skolens område engang vi. Mange ungdommer drikker jo litervis med brus hver dag. Det er jo en grunn for at overvekt blant barn er blitt et stort tema..
Mine er av de som har med 'kaker', muffins, pannekaker og sjokoladepålegg på skolen. I tillegg får de sjokoladepulver til melka en dag i uka!
Jeg vet mange barn sikler på mine barns matpakker.
Nå skal det sies at 'kakene' bakes med grovt mel og minimalt med sukker, og gjerne med bær (blåbær og bringebær).
Pannekakene er laget med grovt mel, havregryn og uten sukker.
Å sende med sjokoladepålegg av og til ser jeg ikke problemet med. Jeg har et barn som sliter med matinntaket på skolen pga medisiner.