Er du nøye på kostholdet til barna?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Ja. Hun får aldri slike matpakker, og det er grusomt at noen foreldre kun gir ungene usunn mat.

Husk på at mange foreldre sliter med at matpakken er urørt når de kommer hjem etter en lang skoledag. er det da bedre at de går sultne, og uten energi i 6 timer, eller er det ok å spise pannekaker(som for alt vi vet er proteinpannekaker), kaker(som kan være bassert på grønnsaker/frukt og annen ja-mat, eller i "verstefall" at det er boller med rosiner, kjeks osv? De 2,5 årene jeg jobbet med ernæring jobbet jeg ofte(skremmende ofte) med foreldre som hadde barn som droppet å spise på skolen. Da er det faktisk bedre for barna og få nugatti på brødskiven, enn å ikke spise. Synes ikke man skal dømme for mye hva andre barn har på brødskiven, eller ellers i matpakken. Det er individuelt hva barn spiser, og er de aktive som normale barn, og ikke blir påvirket negativt av sukker er det ikke noe problem å ha et "usunt" (noe jeg synes er feil å kalle det) måltid i matpakken... det er bedre å spise det noen kaller "usunt" enn ingenting :)

Mini er bare 4 mnd, men jeg ble veldig fokusert på å kjøpe økologisk da han skulle begynne med smaksprøver. Kjøpte og Hipp mme pga at den er økologisk.

Jeg er opptatt av å spise grovt, rent og sunt, og så mye fra bunnen som mulig, så det kommer til å videreføres til mini.
Hvis vi en sjelden gang har pannekaker er de grove. Samme med vafler. Jeg er for dårlig på å spise frukt, så det er et mål for meg å skjerpe inn til mini begynner å spise mer fast føde. Må gå foran med et godt eksempel. :)

Husk på at mange foreldre sliter med at matpakken er urørt når de kommer hjem etter en lang skoledag. er det da bedre at de går sultne, og uten energi i 6 timer, eller er det ok å spise pannekaker(som for alt vi vet er proteinpannekaker), kaker(som kan være bassert på grønnsaker/frukt og annen ja-mat, eller i "verstefall" at det er boller med rosiner, kjeks osv? De 2,5 årene jeg jobbet med ernæring jobbet jeg ofte(skremmende ofte) med foreldre som hadde barn som droppet å spise på skolen. Da er det faktisk bedre for barna og få nugatti på brødskiven, enn å ikke spise. Synes ikke man skal dømme for mye hva andre barn har på brødskiven, eller ellers i matpakken. Det er individuelt hva barn spiser, og er de aktive som normale barn, og ikke blir påvirket negativt av sukker er det ikke noe problem å ha et "usunt" (noe jeg synes er feil å kalle det) måltid i matpakken... det er bedre å spise det noen kaller "usunt" enn ingenting :)
Ja selvfølgelig blir jo det noe heeelt annet. I spesielle situasjoner må en jo ty til slike utveier:)

4åringen min kan gjerne få med seg pannekaker, en kakebit, bolle om vi har baka.
Hun har alltid med brød og frukt, hun spiser alltid det først. Og hva andre mener om det kunne brydd meg en viss plass.. Man må begynne å passe på seg sjøl, og ikke alle andre..

De har ikke med mat i bhg her. Der spiser de sunt og variert.
Hjemme spiser vi kun mat fra bunnen av, grove knekkebrød/brød (mørkeste på skalaen)..
Sunne pålegg som kyllingpostei, gulost, fiskekaker etc.
Melk og fresh juice eller vann.
Masse frukt spiser de og noe grønt.
Også får de litt godis på fredager :-)

Ja jeg er nøye!
Lager det meste fra bunnen av og prøver å unngå sukker.
Min 6åring får IKKE søtsaker i form av kake, muffin osv med på skolen! Får med seg litt kjeks når de skal på tur og det står på timeplanen at det er lov (vil ikke at han skal være den eneste som ikke har med). Missliker sterkt at de får velge om de vil ha vanlig melk eller sjokolademelk på skolen!! :o

Jeg er ikke super strikt når det gjelder kostholdet, men passer på at han får i seg sunn og variert mat og at han spiser seg god og mett :) Men har også den innstillingen på at det er lov å kose seg en gang i blandt også :)

Min kunne fint sagt at noen har med muffins, men ingen av oss vet om det er grove matmuffins f.eks. eller grove pannekaker.

Det er jo ingenting i veien med pannekaker og muffins dersom det er pannekaker laget på f.eks. banan, egg og havregryn. Vi lager ofte slike til frokost, og noen ganger har hun det i matpakken sin. Muffins lager vi også på grovt mel, havregryn, egg, melk, kokkosolje, søter med dadler eller banan. Det er absolutt ikke noe i veien med det i stedenfor den kjedelige brødskiva (ungen min er ikke så glad i brød). Tenker at det likevel er mye sunnere enn ei kneipbrødskive med prim eller syltetøy!

Sender alltid med frukt og grønnsaker i biter.

Vi prøver å være nøye på sukker i ukedagene, men kan bli en is innimellom.

Kjøper mye snacks på Iherb som er uten tilsat sukker. Type babykjeks, puffs, tørket frukt o.l. Det koser hun seg med til barne-tv flere ganger i uken :)

Ja jeg er nøye!
Lager det meste fra bunnen av og prøver å unngå sukker.
Min 6åring får IKKE søtsaker i form av kake, muffin osv med på skolen! Får med seg litt kjeks når de skal på tur og det står på timeplanen at det er lov (vil ikke at han skal være den eneste som ikke har med). Missliker sterkt at de får velge om de vil ha vanlig melk eller sjokolademelk på skolen!! :o
Kan de velge sjokolademelk??:o det er jo hårreisende..!

Kan de velge sjokolademelk??:o det er jo hårreisende..!

Ja det kan de!! :o

Valgene er:
Vanlig lettmelk
Melk med sjokoladesmak
Laktosefri lettmelk

Min gutt drikker egentlig vanlig melk, men klart han liker jo sjokolademelk.
Så når da nesten alle har sjokolademelk i klassen, må jeg da enten velge å være den stote stygge ulven som sier nei, eller så må jeg gi etter for noe jeg er uenig i! :(

Valgene er:
Vanlig lettmelk
Melk med sjokoladesmak
Laktosefri lettmelk

Så når da nesten alle har sjokolademelk i klassen, må jeg da enten velge å være den stote stygge ulven som sier nei, eller så må jeg gi etter for noe jeg er uenig i! :(

På barneskolen hadde vi også sjokolademelk en periode. Selv om jeg hadde veldig lyst på det, så ville ikke pappa bruke penger på det, så jeg fikk ikke. Det har ikke skadet meg. ;)

På barneskolen hadde vi også sjokolademelk en periode. Selv om jeg hadde veldig lyst på det, så ville ikke pappa bruke penger på det, så jeg fikk ikke. Det har ikke skadet meg. ;)

Sier ikke at ungen tar skade av det heller!
Men JEG syns det er unødvendig av skolesystemet å lage en slik ordning som gir soleklar missunnelse blandt barna. Hvorfor skal det tilbys sjokolademelk?!?

Valgene er:
Vanlig lettmelk
Melk med sjokoladesmak
Laktosefri lettmelk

Ja nettopp! Er jo ikke så gøy for de få som ikke får sjokolademelk..

Jeg er nøye på sunn mat ja, men ikke hysterisk på at ungen aldri skal få i seg sukker. Det er alt for mye dårlig kosthold i hjemmene rundt omkring, men jeg synes ikke det er greit å bikke over i den andre retningen heller ;)

Den er lite sukker i, og var til laktosebarn før de fikk vanlig laktosemelk. Folk må undersøke før de blir sjokkerte altså.
Det er alldeles ikke vanlig sjokomelk
Jeg kan vel bli like sjokkert selv om det er for laktosebarn? Er jo like ille uansett.. Finnes jo mye laktosefri melk uten at det må være sjokolademelk. For meg har ikke sukkerinnhold betydning for sjokket mitt. Jeg synes det er feil at barn blir vandt til at "alt" skal smake søtt og sjokolade i dag..

Back
Topp