Det er jaggu ikke mye forskjell.Det er en av de sunneste sjokomelkene på markedet -ja... MEN, det er alikevel mer usunt enn vanlig melk..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det er jaggu ikke mye forskjell.Det er en av de sunneste sjokomelkene på markedet -ja... MEN, det er alikevel mer usunt enn vanlig melk..
det er melk med lett sjokoladesmak. virkeli ikke typisk sjokolademelk.'
hele livet vfil det være forskjeller.
jeg synes ikke det er hårreisende med slik melk, jeg er takknemmelig for at det er et alternativ.
hilsen en mor som fikk åpnet vanlig lettmelk hjem hver dag i 2 klasse, nesten urørt. =/ nå drikker han endelig melk. og det er knapt med sukker i den.
men de får i seg kalsium ol da. hilsen en mor med barn som brekker seg av melk, ost ol.
spiser grønnsaker ol, så er godt vandt med smaker som ikke er søte.
Sånn er det her ogsåEr nok nøyere med lille sitt kosthold, enn med våres. Men er ikke hysteriskTenker at varriasjon er en god ting
![]()
Halleluja og amen!Nå skal jeg komme med min holdning om at kumelk er for kalver, og derfor synes jeg ikke barn behøver å drikke melk![]()
Til lunsj på skolen må vel barna kunne drikke vann? Dette er da en mye bedre tørstedrikke enn melk!
Dersom barnet ikke liker vanlig kumelk så må det da vel være mulig å tilby eventuell "melk med mild kakaosmak" hjemme for å dekke det daglige behovet for kalsium og proteiner, i stedenfor at skolen som er en offentlig institusjon tilbyr dette.
Man ser ikke tilbud om slik melk i barnehagene...dersom barnehagebarnet ikke liker melk får det vann. Så får foreldrene avgjøre hva barnet skal drikke hjemme.
Det stemmer at fedme blandt barn er på god vei til å bli et nasjonalt folkehelseproblem, og at skolen som institusjon bør bære mer delaktig i å forebygge dette. Selv om denne kakaomelken inneholder lite sukker tenker jeg at poenget er å sende ut et signal om at sjokolademelk ikke er ok til lunsjmaten på skolen. Å bry seg om andres barn kan umulig være feil. Jeg ville glatt "ofret" tilbud om sjokolademelk dersom dette kunne bidra til bedre helse for andres barn.
Fint med sukkerfri barnehage, men yoghurt???Tror vi har et variert og godt kosthold. Jenta er jo ikke den som er mest glad i frukt og grønt, men prøver å gi alternativer. Innimellom koser vi oss med litt baking, og i helgene blir det litt godis og chips.
Når det er sagt syns jeg det er mye mer fokus på kosthold i dag enn før. Da jeg vokste opp var mange på butikken og kjøpte både skoleboller og sjokolade. Vi drakk saft med sukker og vi spiste brød med både syltetøy og prim. Vi var mye ute å lekte og sprang, og ingen hadde dårlig samvittighet ovenfor det ene og andre.
Slik er det ikke i dag. Barnehagen til lillegutt er sukkerfri. Han elsker yoghurt, men det skal han ikke få lov å ha med seg. Om man sniker med en pannekake fra gårsdagens middag blir man nesten uglesett. Har man litt saft i drikkeflaska på skolen er det også full krise. Nå skal man tenke over alt man gjør. Karbohydrater er jo plutselig nei-mat.
Jeg er jo selvfølgelig opptatt at vi skal ha god og næringsrik mat hjemme, men her spiser vi litt av alt. Syns det er alt for mye tyt om hva som er riktig og galt.
Nå skal jeg komme med min holdning om at kumelk er for kalver, og derfor synes jeg ikke barn behøver å drikke melk![]()
Til lunsj på skolen må vel barna kunne drikke vann? Dette er da en mye bedre tørstedrikke enn melk!
Dersom barnet ikke liker vanlig kumelk så må det da vel være mulig å tilby eventuell "melk med mild kakaosmak" hjemme for å dekke det daglige behovet for kalsium og proteiner, i stedenfor at skolen som er en offentlig institusjon tilbyr dette.
Man ser ikke tilbud om slik melk i barnehagene...dersom barnehagebarnet ikke liker melk får det vann. Så får foreldrene avgjøre hva barnet skal drikke hjemme.
Det stemmer at fedme blandt barn er på god vei til å bli et nasjonalt folkehelseproblem, og at skolen som institusjon bør bære mer delaktig i å forebygge dette. Selv om denne kakaomelken inneholder lite sukker tenker jeg at poenget er å sende ut et signal om at sjokolademelk ikke er ok til lunsjmaten på skolen. Å bry seg om andres barn kan umulig være feil. Jeg ville glatt "ofret" tilbud om sjokolademelk dersom dette kunne bidra til bedre helse for andres barn.
Himmel og hav. Dette innlegget er noe av det verste og mest useriøse jeg har lest på lenge.At kumelk er for kalver er jo din mening. De allerfleste ernæringsfysiolog anbefaler kumelk til barn. Min sønn har melkeallergi og det er fare for at han får kalsium mangel og det er faktisk ikke bra for barn. Og nei, havremelk (som forresten smaker grusomt) er ikke en god nok erstatning![]()
Å gi barn mye soyamelk er ikke bra, mye havremelk er ikke bra, mye rismelk er ikke bra. Skulle virkelig ønske at min gutt kunne fått ekte kumelk![]()
Om skolen skal legge seg opp i nista til elevenes så er det en stor overtråkk av privatlivet vårt, da må de selv stå for lunsjen til elevene.
Vi lever i Norge og ikke nordkorea, ett fritt land der vi heldigvis kan bestemme hva vi vil spise på maten vår selv. Hadde du synes det var greit at din jobb bestemte at det var nei mat og det var ja mat?
I Norge i dag får vi større og større problemer med at unge mennesker slanker seg, vil endre kroppen sin er misfornøyd med seg selv, Jeg er nesten hundreprosent sikker på at det er all fokuset vi har på all nei mat. Det begynner allerde som små barn at nei den sjokoladen kan ikke du ta, ta et eple i steden.
Hva med å klare å ha to tanker i hode samtidig? Ha et sunt normalt kosthold, med både sukker og syltetøy på skiven.
Er mye verre at foreldre lar barna sitte tre timer foran en skjerm etter skolen, i steden for å være aktive med de.
Og du det er mange barn som ikke drikker vann. Er det bedre med juice og saft? Eller synes du at barn heller kan la være å drikke?
For oss er drikke ti ganger viktigere enn mat, jeg har ett barn som elsker vann og ett barn som nekter å drikke vann til og med i barnehagen! Har gjort det samme med de begge.. Er det ikke rart at barn er så forskjellig?
Himmel og hav. Dette innlegget er noe av det verste og mest useriøse jeg har lest på lenge.
Kan du være så vennlig å lese innlegget mitt skikkelig en gang til før du quoter meg og påstår jeg mener en hel masse som jeg ikke har sagt?!!!!
Jeg synes det er helt kurant at man har ulike meninger om det ene og det andre. Men når folk kommer å ilegger meg meninger og utsagn jeg absolutt ikke har ytret DA blir jeg provosert.
Om barnet ikke drikker vann er dette særdeles spesielt, og jeg tenker at dette må ha en årsak et sted...barn som lærer å drikke vann fra de er spedbarn vil akseptere at dette er en tørstedrikke. Dette er MIN mening!
For meg er det en vesentlig forskjell mellom at skolen legger seg oppi hva barna spiser og at skolen legger til rette for gode matvaner av det DE SELGER på skolenHva er useriøst med dette?
Hvilke meninger har jeg pålagt deg?
Kumelk var for kalven skrev du. Gjorde du ikke? Jeg skrev hvorfor vi trenger kumelk. Barn vokser og kalsium er viktig!
Du skrev at skolen kunne fint være en offentlig arena som ikke hadde melk og gikk foran som ett godt eksempel for Sunt kosthold. Mente ikke du da at skolene skal legge seg opp i hva min sønn har på brødskiven?
Og det er dette jeg skrev et motsvar på![]()
Jeg er litt overrasket over at så mange synes det er greit at i vårt samfunn skal skole og staten bestemme hva våre barn skal spise..
Nei, det er ikke noe galt med barn selv om de ikke drikker vann. Barn er bare forskjellige og liker forskjellige ting. Så enkelt er det![]()
Himmel og hav. Dette innlegget er noe av det verste og mest useriøse jeg har lest på lenge.
Kan du være så vennlig å lese innlegget mitt skikkelig en gang til før du quoter meg og påstår jeg mener en hel masse som jeg ikke har sagt?!!!!
Jeg synes det er helt kurant at man har ulike meninger om det ene og det andre. Men når folk kommer å ilegger meg meninger og utsagn jeg absolutt ikke har ytret DA blir jeg provosert.
Om barnet ikke drikker vann er dette særdeles spesielt, og jeg tenker at dette må ha en årsak et sted...barn som lærer å drikke vann fra de er spedbarn vil akseptere at dette er en tørstedrikke. Dette er MIN mening!
Mitt barn tåler heller ikke kumelk, ikke at dette har noe med saken å gjøre. Hun drikker havremelk tilsatt kalsium. Om du sammenlikner inneholder havremelk og kumelk like mye kalsium. Proteiner får hun andre steder.
For meg er det en vesentlig forskjell mellom at skolen legger seg oppi hva barna spiser og at skolen legger til rette for gode matvaner av det DE SELGER på skolen![]()
Ja greit det ikke er skolen som selger det men skolen reklamerer jo for det. Synes du det hadde vært ok at de solgte brus også? Eller sjokolade på automater?Jeg synes ikke skolen skal legge seg opp i noe jeg når det gjelder kostholdet til barns så lenge de ikke står for mat og drikke selv.
Det er ikke skolene som selger melken, det er tine.
Vi fikk ingen info om melk av skolen, måtte selv oppsøke info på tine sine hjemmesiderSå ser ikke problemet.
De som er i mot melk kan sende med sitt barn det de vil, de som vil ha vanlig melk kan bestille det fra tine og de som vil ha med smak kan bestille det. VALGFRIHET![]()
Ja greit det ikke er skolen som selger det men skolen reklamerer jo for det. Synes du det hadde vært ok at de solgte brus også? Eller sjokolade på automater?
Jeg skrev at skolen som offentlig arena ikke behøver å TILBY SJOKOLADEMELK!!! Såklart skal de tilby melk, min personlige mening om kumelk skal såklart ikke påvirke dette.Hva er useriøst med dette?
Hvilke meninger har jeg pålagt deg?
Kumelk var for kalven skrev du. Gjorde du ikke? Jeg skrev hvorfor vi trenger kumelk. Barn vokser og kalsium er viktig!
Du skrev at skolen kunne fint være en offentlig arena som ikke hadde melk og gikk foran som ett godt eksempel for Sunt kosthold. Mente ikke du da at skolene skal legge seg opp i hva min sønn har på brødskiven?
Og det er dette jeg skrev et motsvar på![]()
Jeg er litt overrasket over at så mange synes det er greit at i vårt samfunn skal skole og staten bestemme hva våre barn skal spise..
Nei, det er ikke noe galt med barn selv om de ikke drikker vann. Barn er bare forskjellige og liker forskjellige ting. Så enkelt er det![]()