Er du kjønnsnøytral i klesvalget til barna dine?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Går dere bevisst inn for å kle jentene deres i kjole og rosa, og guttene deres i blått og camo -- eller er det "samma det"? :) Tror dere at klesvalg fra foreldre, er med på å forme små barns personlighet?

Vi har ikke noen barn...enda! Men vi var gravide i september og jeg begynte å kjøpe inn sånn smått. Jeg er veldig bestemt på at alle farger er tillatt. Jeg personlig elsker blått/grått slik at det meste jeg kjøpte inn var i disse fargene pluss nøytrale farger som hvitt/beige. Synes det er masse fint i newbie serien til KappAhl, men ellers synes jeg mye av det til jente er litt for jentete. Vil at ungen vår skal vokse opp og kjenne på at det er ok om han liker rosa eller hun liker blått (for å sette det litt på spissen). Samme gjelder leker.

Jeg ønsket å ha det så kjønnsnøytralt som mulig da jeg var gravid, men det ble ikke helt hva jeg så for meg da han ble født. Synes omtrent det bare er blå klær til gutter og rosa til jenter når de er babyer, spesielt ullklær. Så ullklærne ble ikke nøytrale.. Har kjøpt flere plagg på Lindex. Synes de har mange fine klær som det er enkelt å holde nøytrale, så gutten min har litt mer nøytral nå i en alder av 3 mnd :) bruker gult, grønt, hvitt med nøytrale figurer på.

Nei, synes det er fint å bruke forskjellige klær og farger til hvert kjønn. Tenker det kan hjelpe bittelitt på i dette kjønnsforvirrede samfunnet. Dvs farger i seg selv er jo ikke farlig da, men kler ikke en gutt i rosa kjole jeg altså. Blå og grønne klær til jente derimot er helt ok. Jeg mener det er en forskjell på kjønnene, og vil at barna også skal vite det fra de er små. Så jeg synes det er fint å kle dem forskjellig!

Nei, er ikke veldig opptatt av det lengre. Når vesla på fire var baby/toddler ble hun kledd rimelig kjønnsnøytralt, det meste i garderoben hennes da, er tøy som lillebror bruker nå. Tross det, er vesla verdens mest jentete jente nå, og velger alltid de mest sukkersøte, dillete og rosa plaggene som finnes i skuffen - og det helt uten påvirkning fra oss og jevnaldrende (går ikke i bhg).

Mitt eldste barn definerer seg som gender fluid, hun kler seg etter hvilken følelse som er mest dominerende den aktuelle dagen, og det er ofte veldig enten eller. Enten veldig maskulint, eller utpreget feminint.

Med eldste visste vi ikke kjønn før han kom, så der var det ganske kjønnsnøytralt i noen størrelser, men så ble det mer og mer blått :)

Yngste har også brukt de samme klærne :)

I utgangspunktet ikke. Ville ha det nøytralt, og fikk en del strikket tøy i starten som var det siden vi ikke røpet kjønnet før etter fødselen. Men de fleste som kjøpte klær i gave, ventet til etter han var født. Har kjøpt mest brukte klespakker selv og da blir det en del blått. Liker blått og tomboyish selv også da, så hadde nok gått for guttepakker uansett om det ble jente. Sikkert med innslag av et rosa eller lilla tørkle eller lignende for å ikke kjønnsforrvirre voksne rundt for mye :p

Her har vi alle slags farger, men det er mest blått. Vi har 2 gutter.

Det finnes også rosa og lilla i skapene, da de har hatt lyst på klær med denne fargen. Nekter de ikke å gå med en farge fordi samfunnet mener det er "jentefarge". De liker det de liker, ferdig med det. :)

Litt både og. Frøkna går i alt fra rosa til blått, nå for tiden elsker hun å gå i kjoler :D alt ulltøy vi har til henne er rødt/rosa/lilla. Beholder det selvfølgelig, det brukes gjerne under annet tøy når lillebror skal ha det :p
Jeg er ikke så veldig glad i beige, brunt osv, foretrekker farger. Og da blir det gjerne rødt, rosa og lilla på henne, grønt, blått osv på ham :)

Her går lillrsøster både i rosa og blått. Har ikke kledd storebror i rosa kjoler, han har aldri spurt om det heller, men lillrsøster sitt rosa hårbånd har han gått med noen ganger (han ville ha det samme som henne). Men tok det fort av for han synes det var ubehagelig med noe på hodet.

Her er det alle farger, men kler jenta i kjoler ja. Og nei tror ikke kler former barna. Men jeg synes vi skal være stolte av å være jente og gutt, det er ikke noe galt med å være ei jente eller gutt :)

Vi har bare et barn, en gutt og kommer bare til å ha et barn. Så vi hadde ikke noen tanker om å kjøpe kjønnsnøytralt så søsken kunne arve ol. Har kjøpt det vi har likt. Alltid hatt mye marine, hvit, brunt/beige, grått og grønt, da jeg liker de fargene. Nå som han er snart 5, er det de samme fargene, men med litt rødt og rust og fargene er ikke så duse lengre.
Vi har en gutt og kler han deretter. Om han skulle valgt seg kjole så er det helt greit, men hittil har det aldri hvert et tema. Det er Lego, Paw Patrol, Minions osv som er kult og det han velger på klærne sine.

Og nei, jeg tror ikke det former han. Jeg kler han i alle mulige stiler, søtt/klassisk, pent, tøft osv. Han får like ofte høre, nå var du sør, som tøff.
Han har hvert gutt fra starten. Vi hadde ikke typiske gutteleker før han begynte å henge ut av vogna for å se på biler og traktorer, da fikk han det. Han har aldri hatt interesse for typiske jente ting, uavhengig om vi har kledd han som gutt.

Last edited:
Njei.

Mellomste er jente og favorittfargen er lyseblå. Og det kommer av Frost. Så, at jeg hadde rosa på henne som liten hadde lite effekt ;)

Det er vel bare rosa jeg har unngått på eldstemann som er gutt. Rødt er pr def unisex her i huset, vi holder med Brann. Og uansett har alle i huset røde vanlige klær. Og noe lilla. Men eldstemann er 10 og foretrekker blått og grått etc. Men han går også i en genser som er rød og hvit sammen på en måte som kan se nesten rosa ut.

Søstrene har arvet mye fra ham og det har vært blå bodyer og body med traktor på, null stress. Mellomste er 8 og har helt egne meninger og minste på tre er i rooooooosa-alderen også søstra var gjennom en periode, men også veldig glad i lilla.

Jeg kler altså ikke ungene kjønnsnøytralt, men lar jentrne arve mye etter broren. Hun på åtte arvet i går en blå regndress av broren og var godt fornøyd.

Mesteparten av klærne er arva etter 3 andre gutter, så mye maskulint. Men også endel nøytralt. Jeg er veeeldig glad i grønt og jordtoner, så det brukes mye. Hadde vi hatt jente hadde hun brukt det samme. :) Og får vi jente neste gang blir det hovedsakelig arvetøy der også.

Vi har noen klær som er skikkelig guttete eller jentete (skjorter til gutt, kjoler til jente) og masse klær i ulike farger som passer til begge kjønn. Glad vi fikk gutt først og jente etterpå. Arvet masse yttertøy til gutt som hun nå kan arve videre. Tror ikke jeg hadde gjort motsatt og sendt ut en gutt i rosa parkdress.

Vi har noen klær som er skikkelig guttete eller jentete (skjorter til gutt, kjoler til jente) og masse klær i ulike farger som passer til begge kjønn. Glad vi fikk gutt først og jente etterpå. Arvet masse yttertøy til gutt som hun nå kan arve videre. Tror ikke jeg hadde gjort motsatt og sendt ut en gutt i rosa parkdress.
Vi har arvet mye utetøy (type har hatt fire vinterdresser i str 98 hengende) til ungene. Tre av dem er rosa, så den som er svart og gul har jeg spart så lillebror kan ha den når han blir så stor :p jeg må ærlig innrømme at det strider litt imot å sende minsten ut i knallrosa dress (for meg altså) :smiley-ashamed008 rosa detaljer på tøy går fint, men knallrosa dress som den ene er strever jeg litt med :smiley-ashamed008

Går dere bevisst inn for å kle jentene deres i kjole og rosa, og guttene deres i blått og camo -- eller er det "samma det"? :) Tror dere at klesvalg fra foreldre, er med på å forme små barns personlighet?
Vi er ikke i mål enda, men dette har vi snakket masse om og vi har jo handlet inn noe :)
Vi ønsker å kle kjønnsnøytralt, litt fordi vi ikke er så glad i typiske "gutte- og jente"klær, men også fordi vi mener det kan begrense barnet.
Hvordan verden tar deg imot avhenger fortsatt veldig av hvordan en er kledd og hvordan folk tolker ens kjønn.
Jenter blir fortsatt kalt søte, mens gutter er tøffe, jentene blir tilbydd mer passive leker, mens guttene blir tilbydd de aktive og kognitiv utfordrende.
Mange er mer bevisste, men flere går fella om de gamle kjønnsrollene.

Vi kommer nok ikke til å kjøpe noe rosa de første årene, uansett kjønn på ungen (ingen av oss liker fargen), men spør hen etterhvert så kjøper vi.
Bruksting som leker, utetøy osv kan fint arves på tvers av kjønn :)

Alt er lov, men.. jeg har to jenter, og kjøper gjerne Rosa altså. Men eldste har noe klær kjøpt på gutteavdelingen, uten at det gjør noe heller

Vi har arvet mye utetøy (type har hatt fire vinterdresser i str 98 hengende) til ungene. Tre av dem er rosa, så den som er svart og gul har jeg spart så lillebror kan ha den når han blir så stor :p jeg må ærlig innrømme at det strider litt imot å sende minsten ut i knallrosa dress (for meg altså) :smiley-ashamed008 rosa detaljer på tøy går fint, men knallrosa dress som den ene er strever jeg litt med :smiley-ashamed008
Har du spurt deg selv hvorfor du strever med det?
Tenker at det ligger mye å lære om seg selv og partner der :)
Ville gutten fått rosa parkdress om han spurte?

Jeg bruker/brukte rosa på jenta mi og blått på gutten min. Bruker selvfølgelig andre farger og men som babyer går det mest de de fargene fordi jeg syns det er fint.

Back
Topp