Er du kjønnsnøytral i klesvalget til barna dine?

Vi er bevisste på at det ikke er noe som heter jente- og guttefarger, og det finnes klær i alle fargenyanser hos ungene. Mellomste gutten hadde en periode i treårsalderen der han digget Minni Mus og da var garderoben hans preget av det, kan du si. Jenta på snart tre hadde tidligere en superheltdille.

Jeg tror imidlertid at påvirkning fra andre barn veier vel så tungt som foreldrenes. Uten at vi har gått inn for det har klærne hennes blitt mer og mer "kjønnsrettet" etter hvert som hun har blitt større. Hun elsker kjoler og rosa, glitter og dill, og selv om hun har mye tøy fra brødrene som er ganske så nøytrale er det blomster, hjerter og andre "jentetypiske" plagg hun velger selv. Guttene bryr seg ikke om hvilken farge noe har, så lenge det har Super Mario og Pysjheltene på :-p

Den var fin ja! Den kunne guttungen og lett gått med :) Er slike klær jeg gjerne skulle sett mye mer av :) men syns Lindex har bedret seg masse og pop og, så håper det sprer seg. Er jo klart de får best salgstall på «klassiske» gutte/jenteklær når alternativene er umulige å finne eller kjipe!
Enig, vil gjerne se mer slike ting :D

Vi har arvet mye utetøy (type har hatt fire vinterdresser i str 98 hengende) til ungene. Tre av dem er rosa, så den som er svart og gul har jeg spart så lillebror kan ha den når han blir så stor :p jeg må ærlig innrømme at det strider litt imot å sende minsten ut i knallrosa dress (for meg altså) :smiley-ashamed008 rosa detaljer på tøy går fint, men knallrosa dress som den ene er strever jeg litt med :smiley-ashamed008

Skriver under på alt dette :)

Jeg har 4 jenter, og 2 gutter :)
Og kjøpte heller ny dress enn, og ta på Lillebror rosa dress :p

Jeg hadde glatt lånt en rosa dress om jeg ikke hadde hatt med meg, og vi skulle ut.
Og jeg stoppet ikke eldste sønnen min når han ville ha på seg kjole som storesøstrene sine når han var 2-3 år. Jeg vil dem skal få være seg selv.

Jeg kjøpte rosa skjorte som kunne brukes til dressen til sønnen min. Og synes det er tøft, og bytte litt farger der. Noe sønnen min også liker. Men han foretrekker helst typ blått i forskjellige varianter....

Jeg irriterer meg over dårlig utvalg i alle butikker. Mye overdreven trykk på ALT som ellers hadde våre fine farger :(

Last edited:
Jeg elsker farger, ref. fargetråden om fargekrasj. Men ingenting galt i å kle jenta i rosa og gutten i blått. Men jeg tenker at fokus på klær og leker er det samme som fokus på feber - hva er det som egentlig skjer når noen reagerer på klærne til barna? Hvordan kan gutter og jenter bli behandlet med likeverd, og vokse opp til menn og kvinner og føle seg respektert som den de er? Klær og leker er ikke poenget, tenker jeg, men en grunnleggende respekt for hverandre uansett hvem og hva.

Har lest litt på Hegnar forum, og der er det endel kvinner som jobber i typiske kontoryrker der mange føler at de må kle seg "mer mann" for å få respekt. Det er jo ikke et helt uvant syn med en dresskledd kvinne innen finans, for å ta et eksempel. Det interessante var en diskusjon disse kvinnene hadde om temaet og flere skrev at etter fylte 40 brydde de seg ikke lengre, nå var det frem med kjolene igjen på jobb og de krevde respekt, for klærne er ikke det som skal definere dem.

Jeg føler vi er ganske kjønnsnøytrale ja. Garderoben her består av plagg i alle regnbuens farger og jeg vil si at nesten alt kan brukes til en fremtidig lillebrøster. Selv liker jeg ikke rosa og har styrer unna det så langt jeg kan :p

Nå holdt jeg på meg og min "stil", for jeg _hata_ virkelig kjoler og duse farger rom rosa og lilla, men jeg ble kjønnsforvirra.
Jeg fikk så mange kommentarer på at jeg så ut som en gutt, kledde meg som en gutt, oppførte meg som en gutt. Spørsmål om hvorfor jeg ikke kunne være mer jentete, at jeg begynte å spørre meg selv også.

Jeg gikk mange år og følte at jeg ikke passet inn i mitt biologiske kjønn (fortsatt mitt biologiske kjønn og veldig fornøyd med det i dag), uten å ha hørt om transseksuelle var jeg overbevist om at det hadde skjedd noe feil når jeg lå i mammas mage; jeg skulle vært gutt?!

Jeg var over 20år før jeg ble komfortabel med dette, så det kan ødelegge mye om man prøver å påtvinge barn kjønnsroller..
Jeg har alltid vært guttete og kledd meg i masse gutteklær. Så om frøkna velger såkalte gutteklær når hu kan velge selv, så får det være opp til hu. Hu skal få være den hu er, og vite at hu er like verdifull om hu vil være prinsesse eller kriger :)

Vell jeg kommer sikkert til å få litt folk imot meg nå men jeg synes kanskje vi har blitt litt for sensitive som samfunn på dette på mange måter, det er nesten som at vi skal ta så hensyn til alt at det til slutt skal viskes ut at det er jentekjøn og guttekjønn og bli bare en og samme, synes ikke det er noe problem at jenter og gutter blir «litt» forskjellige kledd. Det viktige at at alle får like muligheter:-)

Jeg synes ikke det skal være noe galt i å kle opp jenter i litt «typisk» jentete ting og vis versa. Ikke tror jeg det har særlig stor påvirkning heller.

Men det jeg synes er viktig at at et barn som har startet å utvikle hva de selv ønsket skal få mulighet til å utfolde seg selv og ha på seg det de ønsker, feks om gutten vill ha på elsa kjole og kro e eller jenta vil være kaptein sabeltan etc

Slik det har blitt nå føler jeg jo nesten at jeg får dømmende blikk om jeg tar på jenta mi på 6 mnd kjole liksom, å DET synes ikke jeg er greit.

Igjen, da er det ikke noe galt med holdningene dine :), det er bare en preferanse og du vil ikke begrense dine barn pga det :)
Jeg kommer heller ikke til å styre mine barn mot rosa, men heller ikke holde dem unna når de viser at de vil ha det :)
Forresten, kom jo på at vi har arvet mye til frøkna som hun bruker i bhg, en god del av det er rosa :p kan jo ikke si nei til gjenbruk bare fordi jeg ikke liker fargen, hun bryr seg jo ikke om det er rosa, grønt, svart osv :)

Følger ivrig med, interessante tanker alle har :)
Skyter inn her innimellom at jeg synes rosa personlig er grusomt og vil hverken at jente eller gutt skal måtte ha det :p Kun sånn diffus lett rosa som gjerne er på nyfødteklær, det kan jeg ha levd med for både gutt og jente :)

Vell jeg kommer sikkert til å få litt folk imot meg nå men jeg synes kanskje vi har blitt litt for sensitive som samfunn på dette på mange måter, det er nesten som at vi skal ta så hensyn til alt at det til slutt skal viskes ut at det er jentekjøn og guttekjønn og bli bare en og samme, synes ikke det er noe problem at jenter og gutter blir «litt» forskjellige kledd. Det viktige at at alle får like muligheter:)

Jeg synes ikke det skal være noe galt i å kle opp jenter i litt «typisk» jentete ting og vis versa. Ikke tror jeg det har særlig stor påvirkning heller.

Men det jeg synes er viktig at at et barn som har startet å utvikle hva de selv ønsket skal få mulighet til å utfolde seg selv og ha på seg det de ønsker, feks om gutten vill ha på elsa kjole og kro e eller jenta vil være kaptein sabeltan etc

Slik det har blitt nå føler jeg jo nesten at jeg får dømmende blikk om jeg tar på jenta mi på 6 mnd kjole liksom, å DET synes ikke jeg er greit.
Det er forskjell på biologisk og sosialt kjønn. At kjønnsnormer skal definere oss er det jeg er imot.

F.eks når folk mener menn ikke hører hjemme i barnehageyrket eller som sykepleiere fordi det er omsorgsyrker.
Eller at kvinner ikke har noe i håndverk- eller anleggsbransjen å gjøre.
At kvinner skal stelle hjemme og menn være på jobb.

Jeg har ingenting IMOT at folk velger de tradisjonelle kjønnsrollene, eller at mann velger tradisjonelle mannsyrker, men det skal være et valg, det skal føles som et reelt valg og man skal ikke dømmes for de valgene man tar.

Og det er det kjønnsnøytrale klær og genusbevissthet er for meg, å gi dem like muligheter :)
Jeg kan også gå i kjole, men de er aldri rosa, og jeg er ikke mindre feminin enn andre kvinner, jeg bare uttrykker det annerledes :)

Følger ivrig med, interessante tanker alle har :)
Skyter inn her innimellom at jeg synes rosa personlig er grusomt og vil hverken at jente eller gutt skal måtte ha det :p Kun sånn diffus lett rosa som gjerne er på nyfødteklær, det kan jeg ha levd med for både gutt og jente :)
Syns neonrosa kan være litt tøft, men jeg liker generelt litt kraftige farge eller jordfarger

Vell jeg kommer sikkert til å få litt folk imot meg nå men jeg synes kanskje vi har blitt litt for sensitive som samfunn på dette på mange måter, det er nesten som at vi skal ta så hensyn til alt at det til slutt skal viskes ut at det er jentekjøn og guttekjønn og bli bare en og samme, synes ikke det er noe problem at jenter og gutter blir «litt» forskjellige kledd. Det viktige at at alle får like muligheter:)

Helt enig!! Alt skal være så kjønnsnøytralt at det snart ikke er lov å være jente eller gutt. Enkelte barnehagen forbøy jo å kle barna i superhelt drakter eller prinsessekjoler fordi det ikke var kjønnsnøytralt. Det blir feil. Om min sønn vil kle seg som Superman så skal han få lov til det uavhengig av hva barnehagen måtte mene, for om han ikke får lov til det, blir ikke det feil og? Jeg er selv en typisk jente og liker å ha på meg kjole, sminke meg og fikse håret, hvorfor skal jeg ikke da få ha på kjole på min datter? Nei jeg syns det blir helt feil. Greit at noen velger klær i alle farger, men det er like greit å velge farger og mønster rettet mot spesefikt kjønn.

Helt enig!! Alt skal være så kjønnsnøytralt at det snart ikke er lov å være jente eller gutt. Enkelte barnehagen forbøy jo å kle barna i superhelt drakter eller prinsessekjoler fordi det ikke var kjønnsnøytralt. Det blir feil. Om min sønn vil kle seg som Superman så skal han få lov til det uavhengig av hva barnehagen måtte mene, for om han ikke får lov til det, blir ikke det feil og? Jeg er selv en typisk jente og liker å ha på meg kjole, sminke meg og fikse håret, hvorfor skal jeg ikke da få ha på kjole på min datter? Nei jeg syns det blir helt feil. Greit at noen velger klær i alle farger, men det er like greit å velge farger og mønster rettet mot spesefikt kjønn.

Helt enig meg deg, det fremstilles som det er feil å være de kjønnen vi er født i, alle skal være kjønnsnøytrale og vi som kler babyen vår i rosa kjole og kjøper en dukke til barnets 1 årsdag tvinger barna inn i roller de ikke er. Synes det er like feil som å ikke forstå at vi er forskjellige og Moen gutter vil være prinsesser :)

Tenker ikke over kjønn når jeg handler til han spnn egentlig. Han har klær i alle farger, blå, grønn, beige, gul, rosa, lilla. Akkurat nå har han på seg rosa sokker.
Av leker så kjøper vi det vi syns passer i hans aldersgruppe. Om det er «jenteting» eller «gutteting» spiller ingen rolle for min del.
Vi kjøpte for eksempel mega blocks til å bygge med brukt. Det var en jente som hadde hatt det og meste parten var rosa og lilla, med sånne spisser til å sette på toppen for å lage slott. Og prinsesser. Han syns det er morsomt å leke med og han bryr seg ikke om hvilken farge det er :p
Når han blir eldre og ytrer meninger om hva han vil ha, så kommer jeg ikke til å prakke på han ting jeg syns passer bedre. Vil han ha dukke så skal han få dukke. Vil han ha bil så skal han få bil

Helt enig med deg. Jeg tenker likeverd er det viktige.

Vi er forskjellige fra naturens side, og jeg er ikke interessert i å bli kalt for hen, for å si det sånn. Jeg er kvinne. Og som kvinne kan jeg nå langt, akkurat som en mann kan. Vi har til og med en kvinnelig statsminister!

Ja, for tenk om jenta di ikke er helt enig i valget? :p

Yngste arvet en lilla og en rosa utedress av kusinen, de ble brukt til han vokste fra de.

Fikk tak i gult/flerfarget regntøy til eldste, veldig kjekt med noe som ikke var grønt og blått som hos alle de andre guttene. Og nå fikk han rød skolesekk - jeg og sambo så på den i forkant men sambo mente den skilte seg ut siden alle guttene har blå. Men da vi tok han med for å kjøpe valgte han den ut selv.

Med to gutter så syns jeg det er mye kjedelige klær og ting... Syns jentene har mer fargerike klær å velge mellom, men kjøper ikke på jenteavdelingen uten videre... Men kommer ikke til å nekte de ting derfra om de vil ha. Men skulle ønske det kom mer fargerike ting i gutteavdelingen.

Yngste arvet en lilla og en rosa utedress av kusinen, de ble brukt til han vokste fra de.

Fikk tak i gult/flerfarget regntøy til eldste, veldig kjekt med noe som ikke var grønt og blått som hos alle de andre guttene. Og nå fikk han rød skolesekk - jeg og sambo så på den i forkant men sambo mente den skilte seg ut siden alle guttene har blå. Men da vi tok han med for å kjøpe valgte han den ut selv.

Med to gutter så syns jeg det er mye kjedelige klær og ting... Syns jentene har mer fargerike klær å velge mellom, men kjøper ikke på jenteavdelingen uten videre... Men kommer ikke til å nekte de ting derfra om de vil ha. Men skulle ønske det kom mer fargerike ting i gutteavdelingen.
Det er masse fargeglede hos Polarn O Pyret:) Vi har også en gul genser fra Cubus. Og endel røde klær fra Lindex. Altså til gutt:D

Her er pappan veldig fargeglad så både far og sønn bruker alt av farger:joyful: Vi bryr oss ikke om guttefarger og jentefarger :happy:

Back
Topp