Er du kjønnsnøytral i klesvalget til barna dine?

I fare for å bli mislikt og sagt i mot, så må jeg helt ærlig si at jeg kler barna i tradisjonelle klær etter kjønn :)

I fare for å bli mislikt og sagt i mot, så må jeg helt ærlig si at jeg kler barna i tradisjonelle klær etter kjønn :)
Det har jeg også gjort. Mine jenter har vært veldig jentete fra de var veldig små, og det med en mamma som stort sett går i kun svarte klær og minimalt med sminke.

Sånn tradisjonelt (100-150 år siden) var forøvrig babyrosa en sterk og maskulin farge man helst kledde gutter i, mens lyseblått var en feminin jentefarge :hilarious: Dagens inndeling er hypermoderne, det startet i etterkrigstiden og tok av først på 1980-90-tallet.

Kan anbefale å Google barnebilder av Franklin D Roosevelt, det ble nå folk av ham selv om han gikk i kjole som småbarn :)

De har fått kjønnsrelaterte klær som babyer. Jo eldre de har blitt jo mer nøytrale. Men nå er de 5.5 og 3 år så de bestemmer det selv om gjort det en stund. Men de velger de fargene de liker og ikke ettersom kjønn. Sønnen min har bare rosa sko akkurat nå, mens datteren min hadde bare blå på samme alder. Sønnen min som er nr 2 har brukt mye rosa etter sin storesøster, det samme blir det med lillebror i magen. Dette gjør ingenting med personlighet på barna. Min svoger brukte mye rosa som barn pga arvetøy etter sin søster og kusiner, mannen var eldst så han hadde mest blått.

Går dere bevisst inn for å kle jentene deres i kjole og rosa, og guttene deres i blått og camo -- eller er det "samma det"? :) Tror dere at klesvalg fra foreldre, er med på å forme små barns personlighet?

De valgene som tas for et barn, eller som barnet presenteres for, er helt klart med på å påvirke barnet.

Her har begge ungene fått "kjønnsnøytrale" klær, og klær i alle mulige farger fra begynnelsen.
Etter hvert blir/ble de påvirket av krefter utenfra, og da blir/ble det fort mer stereotypisk.
Men vi nekter å fortelle dem at det finnes jente- og guttefarger, jente- og gutteleker, jente- og guttejobber osv. :)

Ja, jeg prøver det, men innrømmer at lillegutt har en del blått. Men han har også noe med vinrødt og blomster, ser nok litt jentete ut i følge noen. Men jeg synes det er fint da og han har ikke noen formening helt enda. Unngår klær med bilprint, verdens tøffeste gutt osv. Synes det ofte er lett å velge nøytralt til gutt, og vanskeligere å styre unna masse rosa, og typisk jentete. Så jeg tenker at alt han har kan igrunnen arves til både jente og gutt. Men får jeg jente noen gang blir det nok noe med litt rosa og volanger på noe tøy :p
Men alt av utetøy og sånt kjøper jeg med tanke på arv. Lett for jenter å arve gutter synes jeg da, har vanskeligere for å putte helrosa parkdress på gutten min. Til jente kan jeg bruke hva som helst egentlig. Men som sagt blir det mest nøytralt og gjerne også ting med blomster til gutten. Kan også kjøpe en body med feks litt rosa på, han har en med katter som leker med garn hvor garnet er rosa. Og en med puddel med rosa hår. Men ikke helrosa med volang, blonder osv.

Ved mindre jeg kler han tydelig guttete blir han tatt for å være jente ganske ofte. Er fortsatt skalla, så håret kan liksom ikke avsløre noe heller :hilarious:

Venter en gutt, har ikke kjøpt rosa ting til han altså, har kjøpt mye ting med motiv (bla. disney, da jeg elsker sånn) kunne jo for så vidt også sagtens en jente gå med :)

Men Kjøper "gutte" klær til han, om der er lilla/rosa detaljer på klær er noe annet, men har ikke tenkt og kjøpe helt rosa/lilla kjoler eller sånn :)

Back
Topp