Uten at jeg vet det helt sikkert tror jeg for det første at Norge henger litt etter.. Disse prøvene fremstilles på et helt spesielt laboratorium og på en helt spesiell måte. Hellas eller Athen ligger ganske langt framme når det kommer til IVF har jeg forstått. Har hørt at flere par som ikke har lyktes i England har fått god hjelp hos klinikker i Athen. Tror også Norske sykehus og klinikker må følge strenge krav og for det meste nasjonale og Nordiske anbefalinger og retningslinjer. Tror ikke de kan bevege seg så mye utenfor det.. I tillegg spiller jo antibiotika en viss rolle. Norge er jo redd for at resistente bakterier skal blomstre opp og at befolkningen skal bli mer mottakelig for andre sykdommer og infeksjoner. Så «overdreven» antibiotikabruk er jo ikke noe de vil gå ut å anbefale.
Når det er sagt, synes jeg absolutt at par som sliter og har hatt problemer lenge med å bli gravide burde fått tilbud om å få sjekket seg for disse «skjulte» bakteriene og infeksjonene. Synes det er hårreisende at par går gjennom gjentatte mislykkede IVF- forsøk og at antibiotika ikke er et alternativ en gang. Så vidt jeg vet er det kun en privatklinikk i oslo som anbefaler å sende inn prøve til Serum-klinikken i Athen.
Takk for svar. Som du sier så burde det jo i det minste være et alternativ for par med gjentatte mislykka forsøk. Jeg ser poenget med å ikke over-medisinere, men samtidig så deler man ut antibiotika over en forholdsvis lav sko ellers + er jo ikke akkurat metadon heller. Får vel bare sende inn prøve neste måned å få det ut av verden...
Håper 10-dagers kuren gir resultater på din neste runde!