Er det greit å ruse seg...

ORIGINAL: Fridasinmamma

Ja.. ikke så vanskelig å gi opp deg.. sorry.. sånn er det bare..

Tydeligvis så e det jo det, du skrive jo fortsatt te meg[8|]

ORIGINAL: komli87

ORIGINAL: *mylittleangel*

Uttak fra:
http://www.varden.no/meninger/pa-dagsorden/hasj-er-farligere-enn-mange-tror-1.5366761

Leder i Norsk forening for almennmedisin Gisle Roksund

"Det later til å være en utbredt oppfatning at hasj ikke er så farlig. «Hasjrus er kjekt, det gir ikke dagen-derpå-plager som alkohol ...»
En slik holdning bekymrer meg. Hasj er spesielt farlig fordi det binder seg til kroppen i lang tid, og gjør mange passive og depressive.

"Hasj gir som regel en korttidsvirkning med rus, hvor en kan kjenne en gledesfølelse, ro og endrede sanseinntrykk. Men noen kjenner også ubehag med kvalme og svimmelhet, dessuten kan noen få akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger. Rusvirkningen varer ofte 1–2 timer."

å legalisere hasj hadde absolutt ikke vært et skritt i riktig retning av et fungerende samfunn nei, enda et uttak fra samme side:

Stoffene binder seg også til hjernen. Dette er bakgrunnen for at bruk over tid kan gi sløvhetstilstander og depresjoner. Den som bruker hasj regelmessig går ofte inn i en passiv tilstand mellom hvert tilfelle med røyking. Når dette etter hvert blir markert og vedvarende, får den akutte rusen en ny funksjon. Den akutte rusen får en til å føle seg «normal». Dermed er ringen sluttet, og tilvenningen er et faktum. Mange utvikler også søvnvansker, det innebærer for mange hasjmisbrukere at de også må røyke for å få sove. "

Det tok sin tid.
Uansett, alkohol e fortsatt farligere :S

Har ikke giddi å leita opp linker til deg for trodde virkelig ikke det fantes noen som var så vanskelig å få til å skjønne problemet med hasj når man har vært borti det selv, og har barn man ønsker å beskytte ( hadde håpet det ialllefall )

Men ingenting som går inn tydeligvis...

Og nå er eneste argumentet ditt igjen at alkohol er fortsatt farligere [8|]

ORIGINAL: Guldehinn

Men Komli, jeg må bare spørre (mest fordi jeg lurer på dette HVER gang jeg er innom en diskusjon du deltar i):
Er du et troll, eller er du på ordentlig? [;)]

Nei nå kan du lura.

Har ikke giddi å leita opp linker til deg for trodde virkelig ikke det fantes noen som var så vanskelig å få til å skjønne problemet med hasj når man har vært borti det selv, og har barn man ønsker å beskytte ( hadde håpet det ialllefall )

Ja, det e jo farligere.
Så mens mesteparten av BV folkå kan drikka vin med barn te stede, ka e så ille med å røyka litt når foreldre har barnafri?

At det e ulovligt?

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

Det er ALDRI greit å ruse seg....er imot narkotika..

Ja, det e jo farligere.
Så mens mesteparten av BV folkå kan drikka vin med barn te stede, ka e så ille med å røyka litt når foreldre har barnafri?

At det e ulovligt?

Ja, fordi det fører med seg andre risikoer enn det alkohol gjør, og viser til holdninger ovenfor barna sine som jeg trodde at alle som hadde barn ville være høyst opptatt av at barna ikke skulle utsettes for....

Ja, fordi det fører med seg andre risikoer enn det alkohol gjør, og viser til holdninger ovenfor barna sine som jeg trodde at alle som hadde barn ville være høyst opptatt av at barna ikke skulle utsettes for....

Fordi det e ulovligt?

Jamen då e me jo enige då!
Det einaste som e det negative e at det e ulovligt.

Ikkje at det e någe farligere rusmiddel.

ORIGINAL: FrittFram

Ja, det e jo farligere.

At det e ulovligt?

Jeg ser ikke helt hvordan en kan sette to glass vin opp mot en joint...

Men det jørr eg, når det eina e snakk om MED BARN TE STEDE, og det andre e UDEN BARN TE STEDE.

Ja, det e jo farligere.

At det e ulovligt?

Jeg ser ikke helt hvordan en kan sette to glass vin opp mot en joint...

Har man hatt mange nok er det veldig enkelt...

ORIGINAL: Dollysmurfen

ORIGINAL: blåøyd

ORIGINAL: Dollysmurfen

ORIGINAL: Dollface

Det er jo ikke vanskelig å se hva som har gjort mest skade av hasj og alkohol når en ser på svarene i denne tråden... [8|]

Bare fordi man er for legalisering av hasj, så betyr det ikke at man er hjerneskada. Finnes mange gode argumenter for å legalisere hasjen. Blant annet ville ikke hasj ført til bruk av sterkere rusmidler, om det ble legalisert.

hvordan kan du si dette? er det sånn at hvis det hadde vært lov så får en automatisk ikke lyst på prøve noe annet?

Jeg sier dette pga erfaring og pga min personlige mening. Når hasj og heroinmisbruk går i samme gjeng, så er det logisk at presset til å prøve noe sterkere kommer. Om hasj hadde vært lovlig, så ville ikke hasjbrukere og heroinmisbrukere kommunisert med hverandre i det hele og det store.

Du kan seriøst ikke mene at dette er noe du ønsker skal bli lovlig så dine barn skal kunne bruke det når de blir gamle nok:

"Det å være avhengig av hasj og marihuana er den samme psykiske avhengighetsfølelse som kan oppstå ved bruk av kokain. Den psykiske avhengigheten er blitt kraftig undervurdert. Selv når det gjelder stoff som heroin og morfin og andre stoff som i tillegg gir en kroppslig avhengighet er det likevel den psykiske avhengigheten som er sterkest.

Brukere av heroin kan holde seg borte fra stoffet over lengre tid i fengsel og på institusjoner, men så snart de kommer ut får de tilbakefall som skyldes den psykiske avhengigheten. Det at hasj og marihuana ikke gir kroppslig avhengighet gjør at dette stoffet er ekstra farlig. Noen tror at dette stoffet er mindre farlig av den grunn og dermed har de færre motforestillinger mot å prøve cannabisstoffene."

Uttak fra:
http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/ninasorensen/narkotika.html

Men Komli, jeg må bare spørre (mest fordi jeg lurer på dette HVER gang jeg er innom en diskusjon du deltar i):

Nei nå kan du lura.

Det er jo derfor jeg spør, da. Fordi du for eksempel er veldig forkjemper for at folk skal "holde seg til saken".. men ikke gjør det selv. Og fyrer og fåkker det du kan. Du virker tidvis som et veldig gjennomtenkt og oppegående menneske - og så river du ned det bildet når det kommer til en diskusjon som denne. Så jeg tror du troller. Blant annet tror jeg ikke du ville vært så himla positiv til rusmisbruk hvis du sitter med de erfaringene du sier du har. For å dra parallellen til alkohol, siden du hele tiden drar den frem (selv om spørsmålet i HI aldeles ikke har noe med alkohol å gjøre): Hvor mange tørrlagte alkoholikere finner du som er forkjempere for fylla? Og hvor mange tidligere narkomane/rusmisbrukere går ut og proklamerer at dop er digg...? Just saying, lissom.

Hørtes ud som ei som har erfaring på det :)

Hørtes ud som ei som har erfaring på det :)

Ja jøss.. jeg røyker daglig.

ORIGINAL: sogn78
FEIL!!! No har eg jobba 8 år i akutt psykiatrien og eg e SJOKKERT over alle dei som faktisk ikkje veit at ein kan bli psykotisk av EIT TREKK med harsj viss ein er disponert for det. Og det er det ingen som veit på førehand, så du risikerar faktisk å bli psykotisk, til og med å utvikla varige psykosetilstandar ved å ta eit trekk. Verdt det??? ALDRI!!!!!!

Kor mangen ganger har det skjedd?
Ett registrert tilfelle i heile landet kansje?

Viss ikkje dette er ein spøk, så beviser det kor lite du faktisk veit om dette!!

Fordi det e ulovligt?

Hoveddiskusjonen går på å ta risikoen ved å røyke hasj selv om man har barn og da er det at det er ulovelig et stort problem ja...Men som rusmiddel i seg selv å bruke daglig uansett om man har barn eller ikke syns jegdet også er værre enn alkohol...

Nei nå kan du lura.

Det er jo derfor jeg spør, da. Fordi du for eksempel er veldig forkjemper for at folk skal "holde seg til saken".. men ikke gjør det selv. Og fyrer og fåkker det du kan. Du virker tidvis som et veldig gjennomtenkt og oppegående menneske - og så river du ned det bildet når det kommer til en diskusjon som denne. Så jeg tror du troller. Blant annet tror jeg ikke du ville vært så himla positiv til rusmisbruk hvis du sitter med de erfaringene du sier du har. For å dra parallellen til alkohol, siden du hele tiden drar den frem (selv om spørsmålet i HI aldeles ikke har noe med alkohol å gjøre): Hvor mange tørrlagte alkoholikere finner du som er forkjempere for fylla? Og hvor mange tidligere narkomane/rusmisbrukere går ut og proklamerer at dop er digg...? Just saying, lissom.

Folk e forskjellige, og ikveld kjede eg rauå av meg, OKEY!!
Så då bler det masse tull og sånt någe.
Men i heiltheten, så skrive eg aldri någe eg ikkje meine.

FEIL!!! No har eg jobba 8 år i akutt psykiatrien og eg e SJOKKERT over alle dei som faktisk ikkje veit at ein kan bli psykotisk av EIT TREKK med harsj viss ein er disponert for det. Og det er det ingen som veit på førehand, så du risikerar faktisk å bli psykotisk, til og med å utvikla varige psykosetilstandar ved å ta eit trekk. Verdt det??? ALDRI!!!!!!

Kor mangen ganger har det skjedd?
Ett registrert tilfelle i heile landet kansje?

Viss ikkje dette er ein spøk, så beviser det kor lite du faktisk veit om dette!!

Eg sa det fysst.

Fordi det e ulovligt?

Hoveddiskusjonen går på å ta risikoen ved å røyke hasj selv om man har barn og da er det at det er ulovelig et stort problem ja...Men som rusmiddel i seg selv å bruke daglig uansett om man har barn eller ikke syns jegdet også er værre enn alkohol...

Og då svare eg at ka de jørr på fritiden sin, det DRIDE eg i!.
Så lenge det ikkje e snakk om någe dødsalvorlig. Eg vil tro at hvis någen som røyke ein gang iblant, ahdde blitt tatt, så hadde de blitt såpass skremt at de hadde slutta!
For her gjelde det ikkje folk som e avhengige og sterke misbrukere. Det gjelde ein gang iblant!

Ok - og da nærmer vi seg mitt syn på saken, og da drister jeg meg til å spørre:
Mener du at langtidseffekten av å ta 2 glass rødvin i uka (om så barna er tilstede)
er verre enn å røyke en joint en gang i uka (mens barna IKKE er der ?

Nei, hasj ein gang i ugå e masse, sama e 2 glass vin!
Dette gjelde vel ikkje ein gang i ugå! Tenke type 4 ganger i året.. og det e bedre enn 2 glass i ukå med vin med barn te stede.

Back
Topp