Jeg tenker at du ikke skal bry deg så mye om hva andre synes, det skal føles riktig for deg og din partner. Men jeg kjenner igjen fordommene, jeg har fått samme kritikk de siste årene og «mas» tidligere om vi ikke skulle få barn snart - det i seg selv skapte mye stress Vi begynte sent med å søke hjelp, jeg var vel 44år, ingenting var galt med noen av oss - uten om at jeg begynte å få lite egg. Vi bestemte oss for å prøve litt til på egen hånd, men da vi kom tilbake til klinikken ca et år senere fikk vi ikke hjelp pga alder. Vi hadde dessverre ikke fått god nok informasjon om at det var en tidsfrist, så vi måtte ut av landet for å søke hjelp. Like etter vi var kommet i kontakt med klinikken vi ville bruke og hadde planlagt behandlingsopplegget, ble alt nedstengt pga koronaen. Vi mistet over 2år. Men endelig var vi i gang i 2022, jeg i en alder av 48år. Vi kunne ha gått i gang med donoregg, men vi valgte å prøve med egne egg først. Dessverre ble det ingen suksess, så vi endte med donoregg til slutt - og vi er nå lykkelige på vei med tvillinger
Vi er 50 og 54 år, dette er våre første barn. Heldigvis har vi fin familie og gode venner rundt oss som støtter oss og gleder seg på våre vegner
Ja det vil bli tøft å bli foreldre, men alle småbarns foreldre er slitne. Vi har ingenting å sammenligne med så vi har et åpent sinn, samtidig som vi er bevisst utfordringer som kan komme. Vi er voksne med ordnet økonomi, er på en god plass i livet til å gi disse barna en god oppvekst. Vi føler oss ikke for gamle og gleder oss over endelig å kunne bli foreldre. Nei, gjør hva som føles riktig for deg/dere - du er overhode ikke for gammel! Det er dere som definerer deres liv og hvordan dere skal leve Men bevares, for noen vil det føles feil å få barn etter de har fylt 40år - og da skal de la være. Har man god helse, ingen fysiske eller mentale sykdommer/plager og er i stand til å bære fram et barn og ta hånd om det - så hvorfor ikke hvis det er det man ønsker. En 40- eller 50-åring er ikke det den var for 50 eller 100 år siden, og vi lever lengre. Vi har fått kritikk med tanke på at barnet ville bli alene hvis vi døde tidlig, men vi kan jo ende opp med å bli veldig gamle eller bli drept i en bilulykke på vei til jobb eller få kreft og dø for tidlig pga det - krysser fingrene for at det ikke skjer Vi har ingen garanti noen av oss, dessverre. Så jeg tenker at det beste vi kan gjøre er å leve våre liv som vi ønsker det og verdsette hver dag vi får
Ønsker deg lykke til og stol på magefølelsen din, og gjør det som føles riktig for deg/dere