Er det fler over 40 her som føler på å ha et ønske om å bli gravid?

41 år og har forsøkt i mange år, men noen opphold av medisinske grunner har gjort at tiden har løpt fra oss. Besluttet endelig å prøve IVF og er nå 21 uker på vei, og alt ser bra ut :Heartred

De fleste som får vite det blir veldig glade på vår vegne. Er mest de som ikke kjenner meg så godt som har sett overrasket ut, kanskje både fordi de har tenkt at jeg er "for gammel" til å få barn og derfor må venne seg til tanken, eller bare har konkludert med at jeg ikke vil ha egne barn, fordi de ofte hører meg snakke om stebarna mine (som jeg har vært i livet til siden de var små). Jeg har ogsåhatt kolleger blant annet som har småbarn og har kommentert "er du ikke glad for at du slipper denne tiden/er ferdig med denne tiden" osv. Ikke vondt ment, men var sårt.

Nå bryr jeg meg ikke. Er overlykkelig selv og hvis noen spør så sier jeg at det var mange ting i livet som kom i veien, inkludert medisinske, og at jeg er veldig glad for at ting er så bra nå. De fleste reagerer postitivt etter at de har summet seg litt :)
Beklager jeg sniker her, men jeg klarer ikke å la være å si høyt og tydelig at jeg blir litt sjokkert altså. Andre burde da virkelig ikke ha noen mening om hvor gamle andre skal være når de får barn. Jeg håper at alle dere flotte damer over 40 klarer å riste av dere absolutt alle kommentarer som måtte komme. Makan! Dere står jo ikke akkurat med en fot i grava heller :laughing001 og ikke misforstå, jeg forstår absolutt at det kan være sårt når folk sier kjipe ting, virkelig. Men de folka er jo bare helt latterlige. De absolutt beste damene og mødrene jeg kjenner fikk barn etter 40. Det har da (om noen) bare positive følger for barna! Selvfølgelig kan det hende at de får noen få år kortere sammen med moren sin, men det trenger jo virkelig ikke å være tilfellet heller. Og hva gjør vel uansett det når man har hatt et kjempebra liv så langt? Nei, heia dere og ikke bry dere!! :Heartred
 
Dere over 40 som har lyktes i å bli gravide: Opplevde dere noen endringer i syklus i prøveperiodene? Har lest det kan være et tegn på perimenopause at syklusene blir enten kortere eller lengre. Dessverre er de blitt litt kortere for min del. Pleide å være ganske konsistent på 28 dager inntil 4-5 år siden, da syklusene etterhvert kunne bli så korte som 24 dager. Denne syklusen blir på 24 dager, og eggløsning var på CD10 tror jeg.

Er det fremdeles mulig å bli gravid med sånne endringer?
 
Dere over 40 som har lyktes i å bli gravide: Opplevde dere noen endringer i syklus i prøveperiodene? Har lest det kan være et tegn på perimenopause at syklusene blir enten kortere eller lengre. Dessverre er de blitt litt kortere for min del. Pleide å være ganske konsistent på 28 dager inntil 4-5 år siden, da syklusene etterhvert kunne bli så korte som 24 dager. Denne syklusen blir på 24 dager, og eggløsning var på CD10 tror jeg.

Er det fremdeles mulig å bli gravid med sånne endringer?
Opplevde endring i syklus. Hadde helt konsistent syklus på 27 dager fram til jeg begynte med hormonpreparater i forbindelse med IVF. Ultralyd før jeg satte igang viste at jeg hadde noen flere folikkler enn AMH tilsa. Første syklusen min reagerte jeg likevel veldig dårlig og de fant kun en follikker og ikke nok modning så hele greia ble avlyst. Deretter ble syklusene mine uregelmessige og lange, pluss ca. 3-4 dager, mer mensensmerter og lengre "etterblødning" (ikke frist, mer brun). Neste runde med IVF måtte vi vente 4 ekstra dager på modning, så virket som om jeg hang etter" da også. Er gravid 22+4 idag, men med god hjelp fra IVF :)
 
Opplevde endring i syklus. Hadde helt konsistent syklus på 27 dager fram til jeg begynte med hormonpreparater i forbindelse med IVF. Ultralyd før jeg satte igang viste at jeg hadde noen flere folikkler enn AMH tilsa. Første syklusen min reagerte jeg likevel veldig dårlig og de fant kun en follikker og ikke nok modning så hele greia ble avlyst. Deretter ble syklusene mine uregelmessige og lange, pluss ca. 3-4 dager, mer mensensmerter og lengre "etterblødning" (ikke frist, mer brun). Neste runde med IVF måtte vi vente 4 ekstra dager på modning, så virket som om jeg hang etter" da også. Er gravid 22+4 idag, men med god hjelp fra IVF :)
Så heldig du er som lyktes til slutt. Gratulerer. :) Hva var grunnen til at dere brukte IVF? Prøvde dere først selv?
 
Dere over 40 som har lyktes i å bli gravide: Opplevde dere noen endringer i syklus i prøveperiodene? Har lest det kan være et tegn på perimenopause at syklusene blir enten kortere eller lengre. Dessverre er de blitt litt kortere for min del. Pleide å være ganske konsistent på 28 dager inntil 4-5 år siden, da syklusene etterhvert kunne bli så korte som 24 dager. Denne syklusen blir på 24 dager, og eggløsning var på CD10 tror jeg.

Er det fremdeles mulig å bli gravid med sånne endringer?
Har vært endring i syklus her og.. jeg hadde også tidligere syklus «etter klokka» på 28 dager.
Men blitt kortere. Og en veldig lang med to forsøk på eggslipp uten hell. Nå har det vært så mye rot med syklus at jeg vet ikke hvor jeg er…
Fant ut jeg har to cyster i dag på ul som han mener kan krølle til syklus :(

vet du noe om din mors overgangsalder? Det ble jeg spurt om på utredning. Jeg vet bare at mamma har sagt hun kom tidlig i overgangsalderen så det skremmer meg også :(
 
Har vært endring i syklus her og.. jeg hadde også tidligere syklus «etter klokka» på 28 dager.
Men blitt kortere. Og en veldig lang med to forsøk på eggslipp uten hell. Nå har det vært så mye rot med syklus at jeg vet ikke hvor jeg er…
Fant ut jeg har to cyster i dag på ul som han mener kan krølle til syklus :(

vet du noe om din mors overgangsalder? Det ble jeg spurt om på utredning. Jeg vet bare at mamma har sagt hun kom tidlig i overgangsalderen så det skremmer meg også :(
Mamma døde dessverre for fire år siden, før jeg begynte med prøving og alt, så snakket aldri om det temaet. Men en av søstrene hennes kom i overgangsalderen da hun var 55, og datteren hennes(min kusine) fikk sitt siste barn da hun var 42. Hun har sagt at for henne kom overgangsalderen da hun var ca 53 år. Vet jo ikke om dette gjelder meg også, men håper det. Du kan jo ha litt lenger tid på deg enn moren din? Tror ikke dette er helt 100% arvelig alltid.
 
Tørr ikke prøve igjen ennå jeg. Jeg er så redd for å føde tidlig igjen. Dere som har fått barn etter fylte 38 hvordan oppfølging fikk dere? For på sykehuset reagerte dem på noe mangelfull oppfølging osv. jeg var på ultralyd dagen før og under 24 timer senere hadde fødselen starta.
Jeg fødte nr 3 når jeg var 38. Var ikke noe spesielt , hatt ukompliserte fødsler og ble behandlet som da jeg fødte når jeg var 26. kanskje mer oppfølging på om det er nr 1…
Er gravid igjen nå med nr 4 . Passert 40 , så ikke hørt noe enda . Jeg ønsker hvertfall ikke noe spesial behandling . Ønsker å føde i badekar .
 
Mamma døde dessverre for fire år siden, før jeg begynte med prøving og alt, så snakket aldri om det temaet. Men en av søstrene hennes kom i overgangsalderen da hun var 55, og datteren hennes(min kusine) fikk sitt siste barn da hun var 42. Hun har sagt at for henne kom overgangsalderen da hun var ca 53 år. Vet jo ikke om dette gjelder meg også, men håper det. Du kan jo ha litt lenger tid på deg enn moren din? Tror ikke dette er helt 100% arvelig alltid.
Trist å høre om mammaen din ❤️

Ja man er jo heldigvis halvt av ett annet menneske også, så får håpe det er noen gener derfra :)
 
Så heldig du er som lyktes til slutt. Gratulerer. :) Hva var grunnen til at dere brukte IVF? Prøvde dere først selv?
Prøvde i flere år fra ca 34-årsalderen, men med noen lengre opphold her og der av medisinske grunner (urelatert til graviditet, men krevde undersøkelser der jeg ville mistet dersom jeg var gravid) og ingen medisinske grunner til at det ikke skulle gå, annet enn at alderen begynte å arbeide imot meg. Da jeg bikket 40 ble jeg bare veldig stressa og redd for at hele barneprosjektet aldri ville funke, og oppdaget samtidig at flere andre dører også begynte å lukke seg (adopsjon feks), så gikk rett på IVF på privat klinikk. Veldig glad jeg gjorde det. Vi har vært heldige
 
Har vært endring i syklus her og.. jeg hadde også tidligere syklus «etter klokka» på 28 dager.
Men blitt kortere. Og en veldig lang med to forsøk på eggslipp uten hell. Nå har det vært så mye rot med syklus at jeg vet ikke hvor jeg er…
Fant ut jeg har to cyster i dag på ul som han mener kan krølle til syklus :(

vet du noe om din mors overgangsalder? Det ble jeg spurt om på utredning. Jeg vet bare at mamma har sagt hun kom tidlig i overgangsalderen så det skremmer meg også :(
Vil bare nevne at de oppdaget en cyste hos meg også første gangen de avbrøt forsøket mitt ifjor høst, og at de trodde den rotet til, fordi det var så og si første gang jeg hadde en syklus som brøt så veldig med det som var vanlig
 
Jeg fødte nr 3 når jeg var 38. Var ikke noe spesielt , hatt ukompliserte fødsler og ble behandlet som da jeg fødte når jeg var 26. kanskje mer oppfølging på om det er nr 1…
Er gravid igjen nå med nr 4 . Passert 40 , så ikke hørt noe enda . Jeg ønsker hvertfall ikke noe spesial behandling . Ønsker å føde i badekar .
Vil bare nevne at de oppdaget en cyste hos meg også første gangen de avbrøt forsøket mitt ifjor høst, og at de trodde den rotet til, fordi det var så og si første gang jeg hadde en syklus som brøt så veldig med det som var vanlig
Ja jeg er innstilt på at det kan bli uten eggløsning denne syklusen..:/ håper bare ikke den blir veldig lang så det blir lenge å vente på neste forsøk :( sist det ble tull varte den i 34 dager mot min normal på 24/26 og neste bare 17 dager… så kroppen min liker tydeligvis ikke avbrutte svangerskap…
 
Prøvde i flere år fra ca 34-årsalderen, men med noen lengre opphold her og der av medisinske grunner (urelatert til graviditet, men krevde undersøkelser der jeg ville mistet dersom jeg var gravid) og ingen medisinske grunner til at det ikke skulle gå, annet enn at alderen begynte å arbeide imot meg. Da jeg bikket 40 ble jeg bare veldig stressa og redd for at hele barneprosjektet aldri ville funke, og oppdaget samtidig at flere andre dører også begynte å lukke seg (adopsjon feks), så gikk rett på IVF på privat klinikk. Veldig glad jeg gjorde det. Vi har vært heldige
Fikk du noen positive graviditetstester i løpet av de årene? Men skjønner stresset når flere dører begynte å lukke seg.
 
Datt veldig ned etter jeg mistet lille sønnen min i uke 24 og liksom blir møtt av den «håper du blir gravid igjen nå da». For dette er tungt nok allerede.

Vær skikkelig på med å få oppfølging. Med
Den minste misstanke om en rar feeling så ring legevakt og føden. Be om å få en innvendig ultralyd når blir kaldt inn på ekstra ultralyd. Jeg ble kaldt inn på en ekstra i uke 24 og den skulle vist være innvendig men pga tidspress ble det ikke gjort. 24 timer senere fødte jeg. Sier ikke dette for å skremme noen. Men stå på kravene. Alle over 38 år har krav på ekstra oppfølging
Tror den "ekstra oppfølgingen" man får er tilbud om nipt i forbindelse med tidlig ultralyd og ikke mer enn det. Er selv 38 år og gravid med termin i september... Ingen ekstra oppfølging utover det her!
 
Jeg blir 40 seinere i år og kjæresten er 43. Jeg har slått fra meg å få flere barn, både fordi jeg har pcos og fordi kjæresten føler at barna vi har som er i tidlig i tenårene er i siste fase av å bo hjemme. Vi bruker ikke prevensjon, men forsøker å unngå å avslutte inni meg de mest fertile dagene (jeg temper). Men vi følger litt med, tester litt, skjer det så skjer det.

Vi ble kjærester nå i voksen alder og opplever heller motsatt at de aller fleste rundt oss spør og graver om vi ikke snart skal få felles barn. Eller sier hvor koselig det hadde vært om jeg ble gravid.

Men jeg er av natur allergisk mot dømmende, negative og surmaga folk, så jeg har ytterst få av de i min daglige krets :whacky011
 
Jeg blir 41 i november, og ønsker så veldig et siste barn. Fikk min først når jeg var 21, nr to 27 og tredje mann nå når jeg var 40. Jeg ble gravid nå i mai, men mistet i uke 8. Ønsker så veldig at han yngste skal ha en tett søsken og vokse opp med. I min familie så er det vanlig med barn oppi årene. Mamma, fikk min lillesøster når hun var 43, mormor min onkel i en alder av 48 og hennes søstre fikk barn i ung alder og senere midt i 40 årene. Vi har ikke fått noen negative tilbake meldinger på barm nå. Men, tenker egentlig at folk kan passe sine egne saker!
 
Siden jeg er blitt 43 og ennå ikke lyktes med det siste ønskebarnet, lurer jeg på om det er for sent. Alle kan jo ikke være heldige og lykkes, noen må være de som ikke får det til - og det blir kanskje meg.

Noe jeg lurer på, og kanskje noen har svar, er om de kjemiske jeg har opplevd er et negativt eller positivt tegn med tanke på fertilitet? De som ikke lykkes, er det vanligvis de som aldri får en eneste positiv test, eller de som opplever SA/kjemiske gang på gang?
 
Siden jeg er blitt 43 og ennå ikke lyktes med det siste ønskebarnet, lurer jeg på om det er for sent. Alle kan jo ikke være heldige og lykkes, noen må være de som ikke får det til - og det blir kanskje meg.

Noe jeg lurer på, og kanskje noen har svar, er om de kjemiske jeg har opplevd er et negativt eller positivt tegn med tanke på fertilitet? De som ikke lykkes, er det vanligvis de som aldri får en eneste positiv test, eller de som opplever SA/kjemiske gang på gang?
IVF-klinikken mente det var positivt at vi hadde klart å bli gravide på egenhånd selv om vi mista. Har hatt to kjemiske og en MA i uke 9. Da vet vi at du ennå er fruktbar, sa legen jeg snakka med. Jeg er 40.
 
IVF-klinikken mente det var positivt at vi hadde klart å bli gravide på egenhånd selv om vi mista. Har hatt to kjemiske og en MA i uke 9. Da vet vi at du ennå er fruktbar, sa legen jeg snakka med. Jeg er 40.
Takk for svar. Som 40-åring har du nok gode sjanser ennå. :Heartred
 
Takk for svar. Som 40-åring har du nok gode sjanser ennå. :Heartred
Håper det. Vi har prøvd i veldig mange år uten å få det til, og de fant ingen spesifikk årsak på utredning for infertilitet. Har aldri (i hele mitt liv) testa positivt før i oktober i fjor, og har mista tre ganger siden da. Og vi har ingen barn fra før. Første IVF-forsøk negativt. Vi fortsetter å prøve, men jeg forsøker å forsone meg med at det kan hende vi ikke får barn.
 
Back
Topp